Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46399 kertaa)

caliari

  • Viestejä: 32
California 1100cc moottoriöljy
« : Huhtikuu 08, 2017, 10:01:51 ap »
Olen käyttänyt California Special:issa moottoriöljynä Valvoline VR1 20W-50.
Sen saanti on nyt vaikeutunut, esim: Motonet on lopettanut myynnin.

Olisiko tuossa korvaava vaihtoehto:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2017, 12:54:58 ip »
Motulilla on tällainen vaihtoehto mineraaliryhmässä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10000543
Eipä tuo Teboilikaan hullumpaa ole ja silläkin ajetaan.
Molemmissa on turhana, Guzzia ajatellen, kytkin- ja vaihteistolisäaineistus.

Näitä öljyjä suosivat japaninpyöräharrastajat täällä päin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591305/Mobil-Delvac-Super-1400E-15W-4020L
Kaipa se Guzziakin voitelisi.

Valvolinelähde: http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1053#.WOiynOQlG1I

Itse arvelin jatkavani Valvolinen käyttöä vaikka hinta hieman nousi ja saatavuus vähän heikkeni. En ota sitä riskiä että öljymerkkiä/tyyppiä vaihtaessa tulee yllättäviä öljyvuotoja. Vanhoissa vehkeissä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2017, 14:11:15 ip »
<snip>
Molemmissa on turhana, Guzzia ajatellen, kytkin- ja vaihteistolisäaineistus.
<snip>

Toki Guzzeissakin on kytkin ja vaihteisto. Ja moottoripyörille tarkoitetuissa öljyissä nimenomaan ei ole autoöljyissä olevia kitkaa alentavia aineita (friction reducer). Tosin esim. sitä Delvaccia aika moni on moottoripyörässä käyttänyt.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2017, 14:22:10 ip »
Turhaa kuitenkin moottoriöljyssä olla ja maksaa lisäaineistuksesta Guzzin tapauksessa. Vaihteistossa kun on erikseen vaihteistoöljyt ja kytkimessä toivottavasti öljyä ei ensinkään.
Perävaihde Guzzissa on kaikkein kriittisin öljyistään ja vaatii lisäaineistuksen pois lukien 1400 mallien perät. Johon siihenkin laitetaan öljy jossa on lisäaineistus mukana. Mutta ei enää MoS-mömmöä.

Oletan Delvacin suosion olevan enimmäkseen hinnan kohdalla. Siinä on kuitenkin diesel-lisäaineistus joka ei liene ainakaan haitaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2017, 16:02:17 ip »
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää?  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

caliari

  • Viestejä: 32
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2017, 16:43:44 ip »
Olen tuon Valvolinen todennut myös ihan käyttökelpoiseksi, 70000km olen sillä ajanut ja tuskin vaihdan jos vaan saan sitä jostain.
Euro tai pari litralle lisää hintaa ei merkkaa mitään.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2017, 18:34:00 ip »
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää?  ::)

Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä.  ;D
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2017, 21:26:22 ip »

Olisiko tuossa korvaava vaihtoehto:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50

Tuo classic on varmaan hyvä öljy 2v guzziin. Meinaan ainakin kokeilla joskus.

Tuollakin toimii, ainakin parisataa tuhatta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/Teboil-Silver-10W-40-4l   Ei nämä niin tarkkoja ole öljystään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2017, 21:49:36 ip »
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää?  ::)

Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä.  ;D

Monessa yhteydessä vaan puhutaan "kytkinlisäaineesta".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2017, 22:35:18 ip »
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää?  ::)

Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä.  ;D

Monessa yhteydessä vaan puhutaan "kytkinlisäaineesta".

Pienellä hakemisella löytyi "JASO T904-MB standard denotes oils not suitable for wet clutch use, and are therefore used in scooters equipped with continuously variable transmissions" (Wikipedia). Kitkaa lisääviä aineita on siis olemassa, mutta moottoreihin niitä ei laiteta, vaan variaattoreihin.  ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2017, 08:15:02 ap »
Skootterin variaattorihan on kuiva. Perässäkin vain tilkka laatikkoöljyä.  ???
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #11 : Huhtikuu 09, 2017, 10:48:29 ap »
Eiköhän tuo liene niin, että märkäkytkinöljyihin ei lisätä kitkaa alentavia lisäaineita, ainakaan kovin paljon. Markkinateknisesti on vaan parempi puhua märkäkytkinlisäaineista.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #12 : Huhtikuu 09, 2017, 12:25:02 ip »
Hauskaa että kun Agip on Piaggion kanssa kompuksessa, Agip kirjoittaa: "Sopii moottoripyörien vaihteistoille, mukaan lukien märät kytkimet - - - erityisesti suunniteltu voitelemaan Moto Guzzi vaihteistoja."
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2017, 00:35:21 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2017, 13:59:39 ip »
Eiköhän tuo liene niin, että märkäkytkinöljyihin ei lisätä kitkaa alentavia lisäaineita, ainakaan kovin paljon. Markkinateknisesti on vaan parempi puhua märkäkytkinlisäaineista.

Samaa mieltä.
Edellä mainitut Delvac ja Silver ovat spesifikaatioidensa puolesta samanlaista tavaraa. Molemmilla on runsas lisäaineistus,
mutta taloudellisuuteen, kitkan pienentämiseen ei ole kiinnitetty erityistä huomiota. Ei myöskään pakokaasujen puhdistus-
laitteiston kanssa yhteen sopivuuteen.
Toimivat siten mahdollisesti myös märkäkytkimen kanssa.
Tosin se mitä öljykannun kylkeen on hyväksyntöjä laitettu, ei ole koko totuus. Voi sillä öljyllä olla sellaisiakin
ominaisuuksia mille ei ole hyväksyntää haettu (Silver Classic), kun on kallis prosessi. Toisaalta näyttää siltä, että
jos hyväksyntöjä haetaan, niitä saadaan samalle öljylle aika monia erilaisia. Esimerkiksi joillain
moottoriöljyillä on hyväksyntä automaativaihteisto öljyksi.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2017, 22:01:57 ip »
Sama on näissä traktoriöljyissä. Samaa öljyä voi käyttää moottorin lisäksi laatikossa, etuperässä ja hydrauliikassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.