Vaahtoamisesta: riippuu moottorista, oikeammin öljypohjan rakenteesta. Jos on matala öljypohja ja normimäärä öljyä isolohkossa kampiakseli yltää huiskimaan öljyä ympäriinsä joka saattaa aiheuttaa vaahtoamista. Ilma öljyn joukossa heikentää öljynpainetta ja vähentää öljyn määrää voitelukohteissa.
Vesi öljyssä aiheuttaa voimakasta vaahtoamista.
Öljypohjia on olemassa eri korkeutta ja lisäksi korokeosia jotka laskevat öljypohjaa ja siten öljyn pintatasoa alle kampiakselin. Öljyn pinnan taso ei heikennä voitelua mikäli öljytila pysyy kolmen litran, tai yli, tasolla.
Joissain malleissa on ongelmana kylmän tai muuten jäykän öljyn öljynpaine kun kiihdytetään nopeasti tai ajetaan keula irti tiestä kiihdytettäessä runsaasti. Siihen vaivaan on saatavissa loiskelevy tasaamaan öljyn liikkeitä.