Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46495 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #60 : Huhtikuu 25, 2017, 12:58:50 ip »
Ei olisi kovin paha homma suihkauttaa kotelosuojavahaa kardaaniputkeen, kun perävaihde on irti. Ei ainakaan ruostuisi siitä edes päin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #61 : Huhtikuu 25, 2017, 13:00:05 ip »
Ajo aina kuumaksi ja tasalämpöinen kuiva säilytyspaikka on se paras. Kuten FOT kuvaili.

Huonoin ulkona pihassa tai kadun varressa. Silloin iskee lämpötilanvaihtelut ja syntyy, joskus runsaastikin kondensiota, joka sitten näkyy ruosteena raudassa ja kylmälimana öljyssä. Öljyn lämpötila kun käy yli sadan asteen niin kosteus öljystä katoaa. Kuten muualtakin moottorista. Vetopuoli sen sijaan ei niin kuumana käy eli sinne kertynyt kosteus pyrkii vain lisääntymään.

Ulkona säilyttäminen vuorokaudet ympäriinsä heikentää ja vanhentaa myös kumiosia ja maalipintaa (auringon säteily).
Talvi on kaikkein pahinta aikaa jos säilytys tapahtuu ulkona tai ulkolämpötilaa myötäilevässä rakennuksessa. Ainoastaan akku tykkää pakkasesta. Moottori vaikuttaa tiiviiltä laitteelta mutta ei ole. Senkin sisällä lämpötila vaihtelee ja ilma vaihtuu. Pakkasjakson jälkeen kun tulee suojasää niin metallipinnat oikein valuvat vettä.

Kaverin pyörä tuhoutui melko perusteellisesti oltuaan kolme talvea pihavajassa käyttämättömänä: seurauksena koneremontti jumiintuneen moottorin takia, vaihteistoon uusia laakereita ruosteen vuoksi, lakatut alumiinipinnat tarvitsivat uuden kiillotuksen ym pikkufiksausta.

Jos kuitenkin on pakko talvisäilyttää kylmässä ja kosteassa niin voi käyttää useita varokeinoja kosteusvaurioiden ehkäisemiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #62 : Huhtikuu 25, 2017, 13:03:08 ip »
Pyörän huolellinen huputus ja kosteudensyöjät hupun alle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #63 : Huhtikuu 25, 2017, 13:24:02 ip »
Pyörä olohuoneeseen talvehtimaan, siitä kenkää vaimolta fillarin kanssa ja katutason yksiöön asumaan, niin pysyy pyörä kunnossa talvisäilytyksen.
Akun voi jättää muijalle jos sattuu tarvimaan vaikka kiukkuvirran puutetta.
Uudet jopa suositusten mukaiset öljyt ja halpis akku, niin matka jatkuu.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #64 : Huhtikuu 26, 2017, 00:29:54 ap »
Breva 1100:n moottoriin ajattelin lorottaa Motorexin täyssynteettistä 10w/60 öljyä, jota siihen on näemmä ennekin huolloissa laitettu. Varmaan jokin muukin vaatimukset täyttävä ja edullisempi öljy toimisi yhtä hyvin. Nevadassa käytin Bel-Ray-merkkistä puolisynteettistä moottoriöljyä, hyvin pysyi sisällä eikä ongelmia ollut.

Joskus taannoin oli öjyhommatkin selväpiirteisempiä. 1970-luvun alussa olin kesän paikallisella huoltoasemalla töissä ja tuolloin melko moneen autoon lisättiin tankkauksen yhteydessä "puolikas" öljyä. Liikkuvaan elämäntapaan orientoituneen vähemmistön kalusto oli paljon maantietä nähnyttä ja vaatimuksena olikin vain, että jotain "mahdollisimman paksua". Yleensä laitettiin paksuinta Shellin dieselmoottoreihin tarkoitettua öjyä, tuolloin merkiltään Rotella. Austin- ja Morris-merkkisiin autoihin ei riittänyt tuonkaan sitkeys, vaan öljyn sekaan kaadettiin sisällä pysymisen varmistamiseksi pieni purkillinen tahmeaa lähes lusikoitavaa lisäainetta merkkiä STP tai Wynns.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #65 : Huhtikuu 26, 2017, 07:40:53 ap »
Rotella taitaa nykyään olla traktoripuolen yleisöljy, joka sopii joka reikään.
Wynnsistä tulikin mieleen; se oli joku 20-25 vuotta sitten parhaan hajuisen pakokaasun aiheuttaneen kaksitahtiöljyn valmistaja. Öljy tuli sellaisessa "kaljatölkissä" ja oli tumman violettia. Näki värillisenkin kannun läpi, että oli seosta. Crossipyörä tuotti tällä öljyllä sellaisen eteerisen tuoksun. Ei siis käryä, vaan lähinnä tuoksun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #66 : Huhtikuu 26, 2017, 20:15:17 ip »
Onko öljysuositusten perusta tekninen vai taloudellinen - ilmeisesti molempia. ....
Saattaapi tuo taloudellisuus merkitä melko paljon ... kuka toimittaa öljyt edullisemmin ja mikä on toimittajan takuu?  Onhan Castrol vanha laatuvalmistaja.

"Milan, 10 April 2017 – Castrol and the Piaggio Group have just signed a multiannual global agreement for the supply of lubricants for the Italian Group’s motorised two-wheeler brands, Piaggio, Vespa, Aprilia, Moto Guzzi, Derbi and Gilera.

The agreement covers the exclusive supply of first fill engine oil for Piaggio Group two-wheelers manufactured around the world and for its commercial vehicles produced in Italy, as well as the supply of Castrol industrial and driveline products.

The recommended products by Piaggio Group, Castrol POWER1 5W-40 and Castrol POWER1 10W-40, will also be available for aftersales in major world markets, and in addition will be distributed through Piaggio’s multibrand Motoplex stores in Europe and Asia Pacific."

The decision to choose Castrol as a Piaggio Group supplier followed a strict testing process including extensive field trials, which demonstrated Castrol POWER1 oil’s performance in terms of engine efficiency and durability.

The Piaggio and Castrol brands have a number of points in common: both brands are more than 100 years old and both are recognised as pioneers in their respective fields. Moreover both of them have a great track record of victories: Piaggio Group’s brands have collectively won 104 world racing titles and Castrol has been a supplier and partner on 21 world land speed records.


http://www.piaggiogroup.com/en/archive/press/piaggio-group-and-castrol-reach-global-agreement-supply-lubricants
2002 Atlantic 500
2004 B750

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #67 : Huhtikuu 27, 2017, 08:14:12 ap »
Minä käytän V-guzzissa merkonomien suosituksista huolimatta moottoriöljyjä, joihin on sekoitettu ja voi sekoittaa kaiken maailman liukautta parantavia lisäaineita, enkä siksi käytä märkäkytkinnesteitä. ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #68 : Huhtikuu 27, 2017, 14:48:13 ip »
Öljy on monille uskon asia. Kunhan pitää järjen päässä, ei öljyllä saa isoa vauriota moottorille. Varsinkaan niin matalaviritteisissä mopoissa, kuin Guzzi tai vaikka HD..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #69 : Huhtikuu 29, 2017, 01:03:45 ap »
Kuten Junkers olin minäkin huoltoasemalla ilta- ja viikonlopputöissä 70-luvulla... Silloin oli tosiaan yksiasteöljyt arvossaan ja se "puolikas" oli tarpeellinen lisä muutaman tankkauksen välillä. Taksimiehet pyysivät vielä silloin tällöin sen "puolikkaan" 2t öljyä polttoainetankkiin, suuttimet kuulemma tykkäsivät extravoitelusta... Laitappa nykydieselin tankkiin jotain ylimääräistä niin hinausauto noutaa! Muuten, ne STP tarrat peittivät mukavasti ruostevaurioita... ????

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #70 : Huhtikuu 29, 2017, 10:11:41 ap »
Tunturi TT:n kanssa aika lailla samaa mieltä. Tärkeintä on, että moottorissa on öljyä oikea määrä ja että öljy ja öljynsuodatin myös säännöllisesti vaihdetaan. Jos öljy on kyseiseen käyttötarkoitukseen tehtyä (moottoriin moottoriöljyä) ja viskositeetiltaan edes likimain oikeaa, asia on pitkälti hallinnassa. Varminta tietysti on toimia niin, että öljy vastaa moottorinvalmistajan ilmoittamia laatuvaatimuksia.

Öljyissä on tietysti erojakin ja erot tulevat ehkä selkeämmin näkyviin kun konetta kuormitetaan rankasti ja sillä ajetaan äärioloissa. Siksi on ihan hyvä, että täällä jaetaan käyttökokemuksia asiasta. Itse olen ajatellut käyttää Brevassa samaa öljyä kuin sinne on merkkihuollossa aiemmin laitettu (näin toimin Nevadankin kanssa). Tiedä sitten, onko tuo huollossa tapahtunut öljymerkin valintakin hieman sattumanvaraista, käytetään sitä öljyä, mitä on totuttu käyttämään. Valmistajan öljymerkkiä koskevien suositusten suhteen olen hieman skeptinen, epäilen sen olevan vain laitteen valmistajan ja öljyntuottajan välisen kaupankäynnin tulos. Laitteen valmistaja suosittelee sitä öljymerkkiä, jonka kanssa syntyy paras diili. On vaikea ajatella esim. Agipin kehittäneen erityisesti Moto Guzzeihin sopivaa öljyä, voipi olla, että kehityskustannuksia ei saisi niiden myynnillä katettua.

Markkinat elävät koko ajan ja nyt näyttää olevan vallalla sellainen kehitys, että eri ajoneuvovalmistajat pyrkivät siihen, että heidän ajoneuvoissaan käytetään vain oman merkin öljyjä tai muita nesteitä. Tästä löytää runsaasti esimerkkejä kun tallustelee autotarvikeliikkeen öljyhyllyjen tienoilla, on VAG-konsernin jäähdytysnestettä ja Ford-autoihin tarkoitettua öljyä. Hintakin on tietysti kovempi kuin tunnettujen valmistajien ns. yleistuotteilla. Minusta kehitys on huolestuttavaa takapakkia ja haiskahtaa rahastukselta. Olisi hyvä jos joku joskus tekisi vertailututkimusta näiden "merkkituotteiden" ja joidenkin tunnettujen valmistajien vastaavanlaatuisten tuotteiden ominaisuuksista. Sillä voisi olla markkinoita tervehdyttävä vaikutus.   

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #71 : Huhtikuu 29, 2017, 11:07:46 ap »
Moto-Rauma laittoi mopooni edellisessä huollossa ranskalaista merkkiä Ipone - onko kukaan kuullutkaan?  ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #72 : Huhtikuu 29, 2017, 12:03:30 ip »
Iponen kaksitahtiöljyjä olen käyttänyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #73 : Toukokuu 06, 2017, 22:41:40 ip »
Viimekesä ajettu, uutena punaista ja vieläkin punaista ???. Muut öljyt ovat tulleet mustana ulos ajettuna...
Motul 4T 7100 10W-60, 100% synthetic ester.
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #74 : Toukokuu 06, 2017, 22:53:29 ip »
Sehän on silleen, että jos öljy ei ajossa mustu, moottori ei sitä mustuta tai
öljy ei kykene sitomaan itseensä sitä moottorin tuottamaa "mustaa".
Siksi se voi olla huono asia.
Purkin kyljessä oleva JASO MA2 ei oikein kerro
minkälaisesta öljystä on kysymys. Tuo merkintä laitetaan kun öljyä
halutaan myydä märkäkytkimellisiin moottoripyöriin.
Sohc van Helmi.