Moottorin öljy ei taida kardaaniin sisään asti päästä vaikka jostain läpi tulisi.
Sillä on paha tapa jäädä matkalle ja tahria kytkinkotelon pohja ja moottorin takapää. Eikä se läikkä asfaltissa pysäköisessä mieltä kohenna.
Vaihteiston takapään huulitiivisteen vuoto vuotaa kardaanitunneliin, kuten edellä jo mainittiin. Kardaanitunneli on samaa "öljytilaa" perävaihteen kanssa. Perävaihteessa ei ole tiivistettä kardaanin suunnassa.
Kun tiivisteet ovat kunnossa pyrkii kardaani ja erityisesti kardaanitunneli ruostumaan. Lisäksi kardaanin uraholkki ja kardaanin vastaavat urat tuottavat metallijauhoa, varsinkin jos niitä ei ole säännöllisesti huollettu. Lisäksi kardaanitunneli pyrkii tuottamaan kondensiovettä sisäänsä.
Kun vaihteiston takapään hiilitiiviste vuotaa, huuhtelee vuotoöljy kaiken em moskan pinionakselin laakerien läpi perävaihteeseen.
Olen aika monta takahaarukkaa purkanut ja liki kaikissa on ollut runsaasti ruostetta eri kohteissa.
Tässä yksi aivan tyypillinen tapaus:
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html Esimerkkipyörällä oli ajettu 70.000 km ja huollot aina merkkihuollossa. Tunnen pyörän ex-omistajan ja pyörän historian.
Kardaanitunnelin pesu, kannatinlaakerista taapäin on helppo homma: takapyörä irti ja perävaihde irti. Asiaan liittyvät oleellisemmat osat ovat hyvin näkyvissä. Kardaaniakseli lähtee taapäin vetämällä pois lukuun ottamatta malleja joissa on pitkän mallinen kardaanin ristinivel. Mutta niissäkin pääsee pesemään tilan ja vetospoorit holkkeineen. Kardaanitunnelin ruostumista voi ehkäistä käsittelemällä sen seinämät vaseliinilla. Tätä toimenpidettä ei tehdä määräaikaishuollossa vaan se on pyörän käyttäjän vastuulla. Pari vuotta on hyvä tarkasteluväli. Perä ei irrotettuna vuoda öljyä jos pinioniakselin puolta pitää yläviistossa kun perä on irrallaan.
Ura-akseleista nopeimmin kuluu pinionakseli ja tiedän tapauksia joissa veto on loppunut kesken kiihdytyksen urituksen pettämiseen. Tämä kuluma aiheuttaa myös tyhjäliikettä moottorijarrutuksen ja vedon välillä ennen lopullista vedon menetystä.
Oma kokemukseni kardaaneista on se että avokardaani on luotettavampi ja helppohoitoisempi kuin kardaanitunnelissa oleva akseli.
Jos kardaanin spooriholkki on kulunut niin se kannattaa vaihtaa uuteen vaikka vastapuolen spooritkin olisivat kuluneet. Vähemmän turhaa ja kuluttavaa tyhjäliikettä.