Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46438 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #45 : Huhtikuu 24, 2017, 10:32:42 ap »
Käytettävän öljyn erot eivät tule vastaan kun käyttää samaa öljyä, eikä tule esiin vaikka vaihtaisikin. Pitäisi olla kymmeniä identtistä pyörää ja identtisellä ajosuorituksella tapahtuvaa pitkäaikaista käyttöä että voisi sanoa että jokin öljy on parempaa juuri tässä konetyypissä. Tämähän ei ole ole käytännössä mahdollista. Koneissakin on eroja.

Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä. Minulla se tunne esiintyy tavattoman voimakkaana rahapussin kohdalla. Se laittaa hankkimaan sellaista öljyä joka täyttää vaatimukset mutta ei liikaa ja on kohtuuhintaista. Lisäksi saatavuus tulee olla helppoa.





esikoispoika on automekaanikko ja oli ollut öljyvalmistajan kurssilla missä oli näytetty videolta juurikin usean testimoottorin voimin missä vaiheessa öljyistä loppuu ominaisuudeet niin (yllättäen) ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti ja ruksutti kun ekat muilla öljyillä olleet leipo jopa muutamien minuuttien jälkeen . . .

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #46 : Huhtikuu 24, 2017, 13:17:09 ip »
<snip>
esikoispoika on automekaanikko ja oli ollut öljyvalmistajan kurssilla missä oli näytetty videolta juurikin usean testimoottorin voimin missä vaiheessa öljyistä loppuu ominaisuudeet niin (yllättäen) ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti ja ruksutti kun ekat muilla öljyillä olleet leipo jopa muutamien minuuttien jälkeen . . .

Ei mikään erityinen yllätys... eipä niitä 'leipomuksia' juuri näy teiden varsilla eli jokseenkin kaikilla öljyillä pärjää monta minuuttia eli öljynvaihtovälin - ei ehkä niillä väärennetyillä 30.000 km?
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #47 : Huhtikuu 24, 2017, 13:21:00 ip »
Guzzin kone ei ole öljyn suhteen vaativa. Matalakierroksinen, pieni männän nopeus, hyvin jäähdytetty. Pääasia tietenkin on että moottorissa ylipäätään on öljyä.

Anekdoottina kerrottakoon, että yhdellä tutulla oli aikoinaan työautona dieseli Volvo 240, joka oli täysin palvellut joka suhteessa ja joi öljyäkin reippaanlaisesti. Kerran oli moottoriliikennetiellä syttynyt öljynpaineen merkkivalo, joka ei sammunut kaasuttamalla eikä jarruttamalla, joten oli pysähdyttävä. Tutkimus osoitti, että moottorissa oli öljyä liian vähän. Takakontissa ainoa öljykanisteri, jossa oli jotain, piti siällään moottorisahan teräketjuöljyä. Volvo sai siitä täydennystä ja ajoi pitkät pätkät ennen seuraavaa öljytäydennystä.  

Meillä on kaikissa pyörissä ollut moottorissa vaihtelevasti Teboilin Silverit tai Motulin 10W40 vuosikaudet ilman mitään ongemaa. Kumpikaan ei muodosta kovin ahkerasti kylmälimaa venttiilikopan kansiin. En tiedä sitten, että olisiko siitä limasta mitään haittaa, mutta on vaan törkyistä katseltavaa kun ottaa kopat pois.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #48 : Huhtikuu 24, 2017, 13:21:29 ip »
Taitaa aika harvaa ajopeliä loppujen lopuksi haitata, onko koneessa väärennetty öljy vai kurantti kura. Sen verran on kerrointa laskettu kestävyyteen, että pintapaineet eivät varralliselle tasolle normaalikäytössä nouse. Tai ainakaan sille tasolle, että olisi öljystä kiinni jatko.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #49 : Huhtikuu 24, 2017, 14:02:02 ip »
Taitaa aika harvaa ajopeliä loppujen lopuksi haitata, onko koneessa väärennetty öljy vai kurantti kura. Sen verran on kerrointa laskettu kestävyyteen, että pintapaineet eivät varralliselle tasolle normaalikäytössä nouse. Tai ainakaan sille tasolle, että olisi öljystä kiinni jatko.

Paitsi venttiilikoneistossa, kuten tältäkin palstalta on luettavissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #50 : Huhtikuu 24, 2017, 14:08:27 ip »
Siellä se kesto (neliventtiilisessä) tuskin on enää öljyistä kiinni. Jos neliventtiilisen nokat kuluvat jo normaalissa käytössä huolto-ohjelman mukaan mentäessä, on vian oltava materiaaleissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #51 : Huhtikuu 24, 2017, 14:56:15 ip »
Mulla on Guzzeissa ollut käytössä yleensä 15W-50, aiemmin mineraali, nykyään synteettinen. Eroa en niissä ole huomannut. Kerran kuitenkin laitoin koneeseen Mobil 1 5W-50, ajelin sillä jonkun aikaa ja kävin reissun Lapissa. Sieltä palattuani seuraavana päivänä kun laitoin koneen käymään, venttiilit piti kovaa raksutusta kuin olisi yhtäkkiä tuplavälykset. Tarkistin välykset ja ne oli ihan säädöissään. Vaihdoin öljyt taas 15W-50:een ja raksutus loppui (tai palasi normaalille tasolle) eikä ole sen koommin uudelleen esiintynyt.
Niillä Mobil 1-öljyillä oli kuitenkin ajettu vasta alle 3000 km.

Tiedä näistä, jossakin toisessa koneessa se kai ei aiheuta mitään, mutta silti laitan omaani kylmänä paksumpaa 15W- öljyä.


EDIT. Mun koneet on siis olleet vanhoja 80-luvun isolohkoja. Uudemmista ei mitään tietoa.






Vielä yksi GT, kiitos.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #52 : Huhtikuu 24, 2017, 16:12:44 ip »
Lainaus
ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti
Mikähän valmistaja mahtoi olla...
Lainaus
Paitsi venttiilikoneistossa
Eikös sen valkoisen rähmän muodostuksessa ollut myös eroja eri öljyjen välillä?
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #53 : Huhtikuu 24, 2017, 16:51:52 ip »
Keväinen öljykeskustelu on ajosesongin alun merkkejä.
Oma kattaus on täyssynteettinen Bilteman 10W40 sekä autoon että pyörään konepuolelle (EV hydrauliventtiileillä).
Pyörän laatikkoon ja perään 80W90 mineraalit lisäten perään tietysti mustaa magiaa.
Ei juurikaan ollut kylmäemlaa koneessa viimeksi avatessa, mutta ei tullut myöskään ajettua kovin viileässä kun ajokausi loppui poikkeuksellisesti jo syyskuuhun.
Ihan hyvin on sisässä pysyneet, mitä nyt laatikko hieman hukkaa edelleen ilmeisesti kardaanin suuntaan tiivisteestä, n 3dl/10.000 jaksaisikohan vieläkään vaihtaa tiivistettä..
TTT:kö vinkkaisi että hyvästähän se vaan on kun kardaani saa voitelua samalla.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #54 : Huhtikuu 24, 2017, 20:35:42 ip »

Minulla kyseinen tiiviste vuoti SPIII:ssa monta vuotta.  Päästin perästä ja laitoin laatikkoon. Lakkaa vuotamasta kun pinta laskee alemmas .Väittävät että laatikko saa voitelun vaikka öljynpinta on akselin alapuolella ja olen samaa mieltä. Vaihdoin sitten joutessani tiivisteen ja kardaaniputki oli sisältä öljyinen ja siisti. Nätti sinänsä vaihtaa kun ei tarvi kun haarukka ottaa pois.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #55 : Huhtikuu 24, 2017, 21:34:50 ip »
Lainaus
10W40 - - pyörään konepuolelle (EV hydrauliventtiileillä)
"1100 SERIES California - Hydraulic Tappets Engine oil: RACING 4T 5W-40 Oil to be compulsorily used for a correct operation of hydraulic tappets"

Ei ihme että kardaani kastuu kun moottorissa on suositusten vastainen öljy :D.
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #56 : Huhtikuu 25, 2017, 00:03:26 ap »
Onko öljysuositusten perusta tekninen vai taloudellinen - ilmeisesti molempia. Ompahan ainakin hyvä pohja mistä lähteä liikkeelle. Jokainenhan voi omiin vehkeisiinsä valintansa tehdä.
Lainaus
Guzzin kone ei ole öljyn suhteen vaativa. Matalakierroksinen, pieni männän nopeus, hyvin jäähdytetty. Pääasia tietenkin on että moottorissa ylipäätään on öljyä.

Nevadan mukana tullut "huoltopaketti" täydentyi tänään Bel Rayn hypodi öljyillä, 80W-90 ja 85W-140, jotka menevät kohteisiinsa ennen kuin täällä tiet tulevat ajettavaan kuntoon.

Sen sijaan 15W-50 tonkan (laatuvaatimukset ok) vaihdoin muuhun tarpeelliseen, vaikka huollon pomo kertoi tehtaan antaneen heille hyväksynnän sitä Guzeissa käyttää ja taitaa viskositeetti olla myös vaihtoehtoinen suosituskin.

Omien hyvien kokemusten ja ohjekirjan perusteella laitoin moottoriin, kuten aiempiikiin uudempiin Guzzeihimme, 10W-60 LiquiMolyn synteettistä oman tallin hyllystä - pysyy koneessa, ei kylmälimaa...

Keskustelun aloittanut mineraali Valvoline VR1 20W-50 on LM1:ssä edellisen omistajan suositukseta. Toimii - huom! valurautasylinterit.


T,
Jukka

Ps. Valvoline oli yhteistyökumppanina kilvanajossa, jolloin niitä ;)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #57 : Huhtikuu 25, 2017, 09:27:07 ap »
Moottorin öljy ei taida kardaaniin sisään asti päästä vaikka jostain läpi tulisi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #58 : Huhtikuu 25, 2017, 10:13:02 ap »
Moottorin öljy ei taida kardaaniin sisään asti päästä vaikka jostain läpi tulisi.
Sillä on paha tapa jäädä matkalle ja tahria kytkinkotelon pohja ja moottorin takapää. Eikä se läikkä asfaltissa pysäköisessä mieltä kohenna.

Vaihteiston takapään huulitiivisteen vuoto vuotaa kardaanitunneliin, kuten edellä jo mainittiin. Kardaanitunneli on samaa "öljytilaa" perävaihteen kanssa. Perävaihteessa ei ole tiivistettä kardaanin suunnassa.

Kun tiivisteet ovat kunnossa pyrkii kardaani ja erityisesti kardaanitunneli ruostumaan. Lisäksi kardaanin uraholkki ja kardaanin vastaavat urat tuottavat metallijauhoa, varsinkin jos niitä ei ole säännöllisesti huollettu. Lisäksi kardaanitunneli pyrkii tuottamaan kondensiovettä sisäänsä.
Kun vaihteiston takapään hiilitiiviste vuotaa, huuhtelee vuotoöljy kaiken em moskan pinionakselin laakerien läpi perävaihteeseen.

Olen aika monta takahaarukkaa purkanut ja liki kaikissa on ollut runsaasti ruostetta eri kohteissa.
Tässä yksi aivan tyypillinen tapaus: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Esimerkkipyörällä oli ajettu 70.000 km ja huollot aina merkkihuollossa. Tunnen pyörän ex-omistajan ja pyörän historian.

Kardaanitunnelin pesu, kannatinlaakerista taapäin on helppo homma: takapyörä irti ja perävaihde irti. Asiaan liittyvät oleellisemmat osat ovat hyvin näkyvissä. Kardaaniakseli lähtee taapäin vetämällä pois lukuun ottamatta malleja joissa on pitkän mallinen kardaanin ristinivel. Mutta niissäkin pääsee pesemään tilan ja vetospoorit holkkeineen. Kardaanitunnelin ruostumista voi ehkäistä käsittelemällä sen seinämät vaseliinilla. Tätä toimenpidettä ei tehdä määräaikaishuollossa vaan se on pyörän käyttäjän vastuulla. Pari vuotta on hyvä tarkasteluväli. Perä ei irrotettuna vuoda öljyä jos pinioniakselin puolta pitää yläviistossa kun perä on irrallaan.

Ura-akseleista nopeimmin kuluu pinionakseli ja tiedän tapauksia joissa veto on loppunut kesken kiihdytyksen urituksen pettämiseen. Tämä kuluma aiheuttaa myös tyhjäliikettä moottorijarrutuksen ja vedon välillä ennen lopullista vedon menetystä.

Oma kokemukseni kardaaneista on se että avokardaani on luotettavampi ja helppohoitoisempi kuin kardaanitunnelissa oleva akseli.
Jos kardaanin spooriholkki on kulunut niin se kannattaa vaihtaa uuteen vaikka vastapuolen spooritkin olisivat kuluneet. Vähemmän turhaa ja kuluttavaa tyhjäliikettä.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #59 : Huhtikuu 25, 2017, 12:38:04 ip »
Lainaus
liki kaikissa on ollut runsaasti ruostetta eri kohteissa

Säilytyksen merkitys öljyyn, osuus ruostumiseen, taitaa olla sitten suuri. Kuten myös ajosuoritteilla.

Täältä maalta kun on pitkä matka joka suuntaan, omalle kirkolle neljännes ja isommalle puolikas sata kilometriä, niin kulkuvälineet saavuttavat normaalin käyntilämpötilan lähes jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Pyörät ovat kuivassa, tasalämpöisessa ja pimeässä tallissa ajojen ulkopuolella ympäri vuoden - motomatin esimerkin mukaisa ilmiöitä noissa ei ole ilmennyt.


T,
Jukka