Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46398 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2017, 11:38:12 ap »
Lainaus
Kuinkahan siunauksellista kveekarien öljy lienee kun firman omistaa Shell? Valvoline on amerikkalaisen Ashlandin omistama.
Se että huoltaja laittoi QS öljyt saattoi johtua vain siitä että hänellä ei muuta ollut. Myöhemmin olen törmännyt Suomessakin QS:n öljyyn. Suora 50W Classic erityisesti v-twin moottoreille. Joidenkin vanhojen H-D harrastajien suosima.

Mutta, kiitos kysymästä, en ole öljyjen alkuperää kysellyt. Valinta on joka tapauksessa ollut toimiva: olen ostanut toimivan pyörän ja myynyt toimivan pyörän. Kilometrejä välissä melkoisesti. Kaikki huollot itse toimittaen.

Vanhoina, hyvin käytettynä ostamissani pyörissä, ties kuinka paljon ajetuissa, on ollut vuotoja tai öljynkulutusta. Remontoimalla ne saa kuntoon ja vaivat häipyvät sen tien. Pyörä pukille ja palasiksi, osatilaus vetämään niin muutaman päivän päästä saa ryhtyä kokoonpanoon.
Siinä odotellessa puhdistusta, säätöä ja tarkastelua. Lisäksi se on mielekästä puuhaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2017, 14:50:08 ip »
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #32 : Huhtikuu 22, 2017, 15:56:29 ip »

Etsin Quaker S:ää netistä ja tällaista kirjoiteltiin Tekniikan maailman foorumin sivuilla jo vuonna 2004:

"Parhaat öljyt voiteluominaisuuksiltaan tulee USA:sta. Paras koskaan Suomessa testattu auton moottoriöljyn voiteluominaisuus käylmäkäynnistyksen yhteydessä on Quaker State 10W-30 mineraaliöljy! VTT:n testissä kylmälaboratioriossa, kylmävoitelu on parempi kuin esim. Mobil 1:ssä. Öljyn raaka-aine tulee Pennsylvanian öljykentiltä, jossa raakaöljy itsessään jo sisältää luonnon parafiineja. Öljystä jää moottorin sisäpintoihin ”hunajamainen” pinnoite, joka voitelee heti. Quaker Statea saa Suomesta. Ongelma on, että Ruotsalaiset ottivat tietenkin Pohjoismaiden edustuksen, ja Suomen maahantuoja on jossain Vaasan seuduilla, ja monen mutkan kautta hinta ei ole kilpailukykyinen."

Tuon kirjoituksen aikoihin eräs käyttämäni Moto Italian valtuuttama ja oikeasti todella hyvä huolto käytti QS-öljyjä vaihdelootassa ja perässä, mutta jostain syystä moottoriöljyinä Midlandin 20W-50 mineraaliöljyjä. Kukapa tavan tallaaja näistä öljymerkeistä loppujen lopuksi ratkaisevia eroja löytää pitemmällä aikavälilläkään..Ehkä parasta luottaa valmistajan manuaaliin kokeilujen sijaan..
Luonnon parafiinit ja hunajaiset pinnoitteet kyllä laittavat miettimään.. ;D
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #33 : Huhtikuu 22, 2017, 16:04:54 ip »
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.
Olisikohan tuota ihmeöljyä ihmisillekin? Loppuis tipottelu kun tiiviste pitää.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #34 : Huhtikuu 22, 2017, 17:08:08 ip »

Etsin Quaker S:ää netistä ja tällaista kirjoiteltiin Tekniikan maailman foorumin sivuilla jo vuonna 2004:

"Parhaat öljyt voiteluominaisuuksiltaan tulee USA:sta. Paras koskaan Suomessa testattu auton moottoriöljyn voiteluominaisuus käylmäkäynnistyksen yhteydessä on Quaker State 10W-30 mineraaliöljy! VTT:n testissä kylmälaboratioriossa, kylmävoitelu on parempi kuin esim. Mobil 1:ssä. Öljyn raaka-aine tulee Pennsylvanian öljykentiltä, jossa raakaöljy itsessään jo sisältää luonnon parafiineja. Öljystä jää moottorin sisäpintoihin ”hunajamainen” pinnoite, joka voitelee heti."
<snip>
Jouko

Hunajassa on melko runsaasti sokeria ja taannoin keskustelimme sokerin vaikutuksista moottorien sisuskaluihin.  ???
Ja foorumien sivuille kaikenlaiset ihmiset kirjoittelevat kaikenlaista (tämä foorumi on muuten yksi kaikkein asiallisimmista!). Totta se toki on, että raakaöljyn laatu vaikuttaa lopputuotteeseen - mineraaliöljyillä.  ;D

Mutta täyttä tavaraa on mainoksen mukaan Quaker State öljy: "We’d pack more into Quaker State® Ultimate Durability™ Full Synthetic motor oil, but then it wouldn’t fit into this bottle. "
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #35 : Huhtikuu 22, 2017, 17:13:24 ip »
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.

Tällaista: http://www.quakerstate.com/en_us/products/motor-oil/quaker-state-defy-high-mileage.html

Hunajasta ei puhuta mitään  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #36 : Huhtikuu 22, 2017, 19:25:51 ip »
Jep. Sellaisia turvotus aineita (moottorin tiivisteille  ;) ) saa myös erikseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #37 : Huhtikuu 23, 2017, 11:07:49 ap »
Lainaus
Toiste päin voisi olla mahdollista saada ongelmia, jos synteettinen on pesevämpi ja saa kertymiä liikkeelle
No nyt keksin mitä tuo Aprilian RSV Millen Rotax V2 -öljyohje tarkoittaa. Italialaisten käännökset englanniksi eivät ole aina niin selkeitä. ”Do not use fully synthetic oils (suspended carbon deposits)”.  Suspend (”keskeyttää, lakkauttaa, erottaa")  => jotkut hiilikertymät voivat lähteä liikkeelle…
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2017, 13:24:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #38 : Huhtikuu 23, 2017, 11:27:25 ap »
mulla on ollut -90 mille vuodesta -99 ja olen ajanut kokoajan moottoriin mobil 1 öljyä ja aski + perä mobil "mineraali" peräöljyä GL5, edellinen ja ensimmäinen omistaja tamperelainen mustang harrastaja sano että oli kerran laittanut askiin ja perään ennen reissua synteettistä mutta piti tanskassa vaihtaa mineraalit kun tuli öljyt ulos, tiedä näistä

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #39 : Huhtikuu 23, 2017, 11:35:44 ap »
Tämä tukee yleistä käsitystä siitä että jos on käytetty muuta kuin synteettistä öljyä ei synteettiseen pidä siirtyä suoraan vaikka se olisikin vaihtoehtona suosituslistauksessa.
Tosin nykyiset mineraaliöljyt ja semi-synteettiset ovat myös "peseviä" eli sakkakertymiä ei juurikaan synny. Asia painottuu enemmänkin suositusöljyn tiettyihin ominaisuuksiin tekniikkaa ajatellen kuten elellä mainittu Aprilian kytkinasia (Ei juurikaan koske Guzzia) ja vaihdelaatikkoa. (Guzzissa oma öljy siellä) jos vaihteisto toimii samalla öljyllä kun moottorikin.

Guzzin tapauksessa olemme etuoikeutettuja siinä että voimme jokaiseen kohteeseen ja käyttötarkoitukseen valita parhaan mahdollisen öljyn rakenteiden erillisyyden vuoksi. Lisäksi voi lisäaineistaa niin että se ei haittaa toista osakokonaisuutta.

Millegt:n mainitsema synteettiseen siirtyminen voi vaikuttaa tiiveyteen haitallisesti. Asiasta on omakohtaista kokemusta ja tilanne on korjattu vaihtamalla mineraaliöljy tilalle synteettisen sijaan.
Jos ajoneuvossa on alunperin synteettinen öljysuositus ainoana en siirtyisi mineraaliöljyyn. Mutta jos on kummatkin suosituksessa niin synteettisestä voi siirtyä mineraaliin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #40 : Huhtikuu 23, 2017, 12:47:56 ip »
Lainaus
Toiste päin voisi olla mahdollista saada ongelmia, jos synteettinen on pesevämpi ja saa kertymiä liikkeelle
No nyt keksin mitä tuo Aprilian RSV Millen Rotax V2 -öljyohje tarkoittaa. Italialaisten käännökset englanniksi eivät ole aina niin selkeitä. ”Do not use fully synthetic oils (suspended carbon deposits)”.  Suspend (”keskeyttää, lakkauttaa, erottaa")  => jotkut hiilikertymät voivat lähetä liikkeelle…

Joo, ja "Suspensio on kemian termi, joka tarkoittaa heterogeenistä seosta, (kolloidisysteemiä), jossa nesteeseen on sekoittunut kiinteää ainetta niin hienojakoisesti, että seos saostuu hitaasti"(Wikipedia). Siis ne liikkeelle lähteneet hiilihituset ovat öljyn seassa suspensiossa (suspended).
Suspenders = henkselit.  ;)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #41 : Huhtikuu 23, 2017, 13:26:51 ip »
Lainaus
Jos ajoneuvossa on alunperin synteettinen öljysuositus ainoana en siirtyisi mineraaliöljyyn
Olen ymmärtänyt näissä Guzzikeskusteluissa problematiikaksi juuri sen, että vanhempien pyörien kohdalla on luonnollisesti alkuperäisessä dokumentaatiossa suosituksena aina joku kyseisen dokumentin julkaisuajankohdan mukaan saatavilla olleista öljyistä.  Kun vuosia kertyy, kertyy myös lisää kokemusta tapahtuneesta valmistajalle ja samalla öljyvalmistajat muuttavat tuotteitaan ja pudottavat jopa kokonaan pois valmistuksesta.

Esimerkki tuon aikaisemman Aprilian tiedotteen tiimoilta:
"
(Käyttöohje: Agip TEC 4T, SAE15W-50): 02-04-2014 Ed / AF1 Racing  / Administrator: Eni AGIP quit making the 15W50 for our v-twins. We now recommend Motul 5100 in the 15W50 semi synthetic for all the Rotax v-twins. We ran Motul for many years before AGIP and its good stuff.
"

Guzzin vuoden 2006 öljyohjeen olen aina tulkinnut niin (noniinno, varmaan tähän ovat vaikuttaneet "asioista tavallisesti perillä olevien lähteiden" kirjoitukset foorumeilla), että se koskee kaikkia tiedotteessa mainittuja moottoreita (ei muita, esim. vielä vanhempia), tiedotteen päivämäärästä eteenpäin; vaikka alkuperäisessä käyttöohjeessa tai Workshop Manualissa olisi mainittu jotain muuta.

Esim. tiedotteen kohdan: "850-1100-1200 SERIES (Breva Griso and Norge): Engine oil: Racing 4T 10W-60 For this type of engine, we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature", olen tulkinnut (sen jälkeen kun eräs saksalainen entinen Guzzin huoltomies näin mielipiteenään esitti...), että se koskee myös V11 Sport 2V "1100" -moottoria (vanhin workshop manual ja owners manual: "Agip 4T Super Racing Sae 20W50" = täyssynteettinen ollut siis aina ohjeena).

Muitakin mielipiteitä luonnollisesti esiintyy, eikä omani perustu pitkään kokemukseen tahi erityiseen osaamiseen Guzzitekniikassa (kunhan tässä mielenvirkistykseksi ja lämpimikseni kirjoittelen). Samoin tuon ylemmän esimerkin Millessä käytävät täyssynteettisiä hyvällä menestyksellä vaikka tehtaan suositus on osasynteettinen...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2017, 20:34:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #42 : Huhtikuu 23, 2017, 22:51:25 ip »
Käytettävän öljyn erot eivät tule vastaan kun käyttää samaa öljyä, eikä tule esiin vaikka vaihtaisikin. Pitäisi olla kymmeniä identtistä pyörää ja identtisellä ajosuorituksella tapahtuvaa pitkäaikaista käyttöä että voisi sanoa että jokin öljy on parempaa juuri tässä konetyypissä. Tämähän ei ole ole käytännössä mahdollista. Koneissakin on eroja.

Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä. Minulla se tunne esiintyy tavattoman voimakkaana rahapussin kohdalla. Se laittaa hankkimaan sellaista öljyä joka täyttää vaatimukset mutta ei liikaa ja on kohtuuhintaista. Lisäksi saatavuus tulee olla helppoa.




Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #43 : Huhtikuu 24, 2017, 08:40:26 ap »
Saatavuus ei ole nettikauppa-aikakautena ongelma. Halusin kokeilla tuota ketjun aloituksessa mainittua lientä, mutta eipä sitä niin vaan löytynytkään. Googlettamalla löytyi Motormarket Porista ja öljy tuli muistaakseni seuraavana päivänä Kiitolinjalla tallia vastapäätä olevaan R-kioskiin. 10 litran erässä 10 euron rahtikaan ei paljon tunnu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #44 : Huhtikuu 24, 2017, 09:30:52 ap »

Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä.


Aiemminkin maininnut, mutta itse olen käytännön syistä päätynyt Bilteman 50 ja 60 öljyihin. Ne vaahtoavat selkeästi vähemmän, kuin aiemmin kokeilemani ölyt. Huohotuslimakaan ei ole niin reilua, kuin esim oli jollain Teboililla tai Shellillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.