Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 72997 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #120 : Elokuu 19, 2017, 16:28:56 ip »
Kysymys ei ollut woblauksesta, etupää oli aivan rauhallinen...

Niin että ravistako meni laukoille Guzzi?  ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #121 : Elokuu 19, 2017, 17:06:40 ip »
Ihan ei vielä tällä kuvailulla pääse jyvälle, että mitä teki, mutta ennemmin loppuu Calista voima ja vauhti, kuin että runko antaa myöten.
Mutta jos etupää pysyi ajolinjalla ja ei tuntunut hullulta, niin vika lienee silloin takajousituksessa. Millä radalla olit ajamassa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #122 : Elokuu 19, 2017, 18:53:19 ip »
Jurvan botniaring. itsellä sellainen mielikuva että olisiko takahaarukan laakeroinnissa välystä? etupää ei siis ollut ongelma , viimeksi on sama ilmiö ollut kun ajoin hondan fourilla (750 k) reippammin mutkaan.... Tuntui kuin koko runko olisi notkunut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #123 : Elokuu 19, 2017, 22:05:52 ip »
Välys voi olla pyörän-, takahaarukan- tai vaikka ohjauslaakerissa. Kannattaa käydä pyörä tarkalla kammalla läpi ja käydä uudelleen radalla.
Perusjutut ja huollot kuntoon, niin Calin tulee kulkea vakaasti radalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #124 : Elokuu 19, 2017, 23:16:19 ip »
Kunhan laakerointien on todettu olevan kunnossa (ohjauslaakeri kannatta avata), etsisin seuraavaksi
ratkaisua ongelmaan takajousituksesta. Toimiiko iskunvaimennus? Jos takaiskareilla on ajettu paljon,
enemmän kuin 50kkm, ne on syytä vaihtaa tai korjata. Renkaiksi kannattaa kokeilla matkantekorenkaiden
sijaan jotain sporttisempaa. Ei niinkään pidon takia vaan muuten nopeaan ajoon soveltuvaa.
Wobblausta on monta eri lajia, niitä voi olla vaikeaa erottaa toisistaan. Wikipediassa on hyvä esitys
kaksipyöräisen ajodynamiikasta, jutun viimeisessä kolmanneksessa käsitellään erikseen wobblausta.
Heti "eigenvalues" artikkelin jälkeen.
 https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
Sohc van Helmi.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #125 : Elokuu 20, 2017, 07:45:51 ap »
Kiitoksia vinkeistä, täytyy tehdä tarkistuksia. En ole mikään ratakettu joten sinällään ei rata-ajo ominaisuuksilla ole merkitystä, tuo tilanne oli kuitenkin sellainen jonka voisi kuvitella tapahtuva tienpäälläkin.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #126 : Elokuu 31, 2017, 18:20:33 ip »
Kun etupleksi oli irroitettu kytkinvaijerin vaihtoa varten, paneuduin pätkiviin sähköihin. Eipä ole kiva ajaa kun vilkut, mittarivalot ja varoitusvalot katoaa jatkuvasti.
Jo aiemmin syyksi oli selvinnyt liittimen irtoilu, ja syy irtoiluunkin selvisi.
Nimittäin liittimessä ei ollut lukitusta varten koloja ollenkaan. SP:ssä kolot on, joten kopsasin kolot siihen "mattoveitsellä". Ja nyt pysyy liitin paikoillaan, ellei tärinä sitä sitten ajossa saa sitä irti.
Samalla vääntelin liittimen pinnejä vähän aukipäin, ei nuo kontaktipinnat ihan tuliterässä kunnossa ole...vaikka ikää ei laittella ole edes neljääkymmentä vuotta :D
Ohessa epätarkaksi jäänyt kuva aiheesta..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #127 : Elokuu 31, 2017, 20:49:05 ip »
Benelleissä oli samaa ongelmaa. Vastaavassa Guzzimallissa oli peltiklipsut liittimien kiinnitykseen. Benelleissä ei vaikka osat olivat muuten aivan samoja. Guzzin klipsut sopivat suoraan ja sähköhäiriöt katosivat. Luulin ensin että osat oli hukattu mutta kun tuli vastaan enemmän Benellejä niin totuus oli että puuttuivat niistäkin. Muutamalta pimenemiseltä olisin säästynyt. Pikku asia joka voi pilata koko pyörämerkin maineen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #128 : Elokuu 31, 2017, 21:28:38 ip »
Eikös tuollaisen liittimen voi varmistaa vaikka pienellä nippusiteellä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #129 : Syyskuu 01, 2017, 07:36:29 ap »
Nippuside oli tietenkin ekana mielessä ;D Mutta liittimen muodon ja asennuspaikan takia melko hankala toteuttaa.
Nythän se on sitten semmoinen kuin olisi pitänyt aina olla!

Eikös tuollaisen liittimen voi varmistaa vaikka pienellä nippusiteellä?

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #130 : Syyskuu 04, 2017, 08:05:21 ap »
Olipa eilen mukava ajella, kun sähköpuoli ei pätkinyt ollenkaan! Sai keskittyä olennaiseen :)
Ohjausiskarin ruuvasin ennen ajoa pois. Ajoon sillä ei tuntunut kylläkään olevan vaikutusta, lähinnä ilman sitä on helpompi käännellä paikallaan. Taitaa sen merkitys tulla vasta jossain ääritilanteessa?
BTW, Aiemmin tehdyn vaihteiston takaosan ruuvin säädön jälkeen ei ole ylöspäin vaihtaessa löytynyt kertaakaan välivapaita.
Alaspäin vaihtaessa niitä kyllä löytyy. Ehkäpä voisi kokeilla kääntää hieman takaspäin.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #131 : Syyskuu 04, 2017, 17:06:36 ip »
taisit tulla Mänttä-Jämsä tiellä vastaan mustingan koulun kohdalla , itse olin liikkeellä polkupyörällä niin keskittyneenä että vasta kohdalla bongasin Guzzin

-KG-

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #132 : Syyskuu 05, 2017, 07:35:25 ap »
Kyllähän sielläpäin pyöräijöitä näkyi useampi :) Reitti oli Mänttä-Jämsänkoski-Koskenpää-Keuruu-Haapamäki-Rantalansärkkä-Salussärkkä-Ruovesi-Korkeakoski, eli vaihteeksi toisin päin ajettuna.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #133 : Syyskuu 05, 2017, 08:17:45 ap »
Tuo Jämsänkoski-Koskenpää (-Petäjävesi) reitti on valitettavan huonossa kunnossa.  :-\
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #134 : Syyskuu 05, 2017, 10:36:11 ap »
Sama tilanne on vähän joka puolella, mitä nyt reilut 15 vuotta olen näillä seuduilla ajellut. Sivutiet menee huonompaan kuntoon koko ajan.
Mie käännyinkin Koskenpäältä Keuruun suuntaan tielle 6046. No ei sekään huippukunnossa, mutta verrattuna Rantalansärkän tiehen...ei valittamista :D