Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48475 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #45 : Marraskuu 20, 2016, 20:35:40 ip »
Jos ne kertaalleen kiristetyt ei ole lämmenneet, eli moottoria ei ole lämpöiseksi, niin voi käyttää. Muutoin ei. Olen itse muutaman kerran kylmäasennuksessa käytetyt tiivisteet ottanut käyttöön. On pitänyt ihan normaalisti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #46 : Marraskuu 20, 2016, 20:51:01 ip »
Lainaus
Olen itse muutaman kerran kylmäasennuksessa käytetyt tiivisteet ottanut käyttöön.
Voi olla hyvä kikka saada vähänkäytetyt vielä jatkoon.
Toisaalta tiivisteet ovat niin halpoja että ei tule kalliiksi.
Nykypyörissä joissa on katalysaattori(t) ja jäännöshappianturit niin kaikilla pakoputkiston tiivisteillä on vielä tärkeämpää olla tiiviitä kuin perinteisemmillä malleilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #47 : Marraskuu 20, 2016, 22:19:03 ip »
Mullakin on pari paria pikkulohkon rinkuloita varalla. Jos vaikka innostuu jotain roplaamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #48 : Marraskuu 21, 2016, 13:21:56 ip »
Elikkä, kun irroittaa aikansa käytössä olleen pakosarjaliitoksen , kannattaa aina asentaa uudet tiivisteet.
Noita ei liene saatavilla ihan lähikaupasta (motonet). Lienee tilattavissa esim. Stein Dinseltä. On vähän muutakin hilpetööriä jo sinne tilauslistalla. Liki nollasta, kun aloittaa on kuin loputon umpihanki edessä. Onneksi on kartta (netti) ja kompassi (gruppo) matkassa. Vähän kerrallaan sitä pääsee vähän kovemmalle latupohjalle  ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #49 : Marraskuu 21, 2016, 13:36:28 ip »
Pitää muistaa että tyhmiä kysymyksiä ei ole. On vain tyhmiä vastauksia. Joita tällä foorumilla ei kuitenkaan havaittavasti paljon ole.
Perusasiat on kuitenkin hyvä opetella vaikka kirjallisuudesta (jossain määrin myös täältä keskusteluista kun käyttää hakutoimintoa) niin saa kysymyksiinsä jopa perusteltuja vastauksia.

Voi myös hämmentää se että kysymys voi olla niin syvällinen teknisesti että myös siihen saatu vastaus jää ymmärtämättä ulkopuolisilta. Näitäkään ei ole kovin paljoa mutta silloin tällöin huvittaa kysymys ja kohta vastauskin joka vaatisi teknisen sanakirjan omaksumista ja alan insinöörin taitoja että saisi selvän asiasta. Olen tainnut siihen syyllistyä itsekin.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #50 : Marraskuu 21, 2016, 14:03:30 ip »
Pitää muistaa että tyhmiä kysymyksiä ei ole. ....
Kekkonen kyllä sanoi, että "tyhmiin kysymyksiin ei tarvitse vastata",    "tyhmä kysymys" lienee mielipide? En koskaan äänestänyt Kekkosta. ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #51 : Marraskuu 21, 2016, 14:08:30 ip »
Eikös Kekkosta äänestetä vieläkin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #52 : Marraskuu 21, 2016, 14:38:09 ip »
Ja Aku Ankkaa.

Mutta noita tiivisteitä voisi löytyä mitoilla ihan tiivisteitä myyvistä kivijalkaliikkeistäkin. Vastaavia käytetään teollisuudessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #53 : Marraskuu 21, 2016, 16:14:35 ip »
Kuparisia "O-renkaita".  Mittojen mukaan vain hankkimaan. Googlen kuvahaulla löytyi erilaisia malleja sanoilla: pakoputken kuparitiiviste.

Käytännössä se muistuttaa pyöreäprofiilista kumista o-rengasta mutta on ulkopinnaltaan kuparia ja sen sisällä on kokoonpuristuvaa kuitua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #54 : Marraskuu 21, 2016, 18:13:55 ip »
Mittojen mukaan mihin vaan osaliikkeeseen, noita käyttää lähes kaikki merkit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #55 : Marraskuu 21, 2016, 20:18:05 ip »
Selvän teki. Eipä ole aikaisemmin tullut perehdyttyä pakosarjaliitännän ratkaisuihin, kaikki on vaan täysin uutta. Taas askel eteenpäin omassa mittapuussani. Nämä Brevan kosmeettiset säädöt alkaa olla voiton puolella. Satula vaatii vielä työtä, mm. toppaus nyt vuorossa. Kaikki muu tuntuu sen satulan rinnalla ripeiltä edistysaskelilta :P. Takavilkut asennan kauhukahvoihin, siinä pitää rakentaa siistit kulmaraudat asennusta varten. Alumiinista on aihiot valmiina. Siitä johdot menevät huomaamottamasti satulan alle.

Teippaukseen liittyvää tietoa olen etsinyt usean tunnin netistä. Vielä en ole löytänyt etsimääni. Kaarevalle pinnalle ei levymäinen rakenne taivu kovin hyvin. Jonkinlainen lämmöllä kutistettava kalvo luulisi löytyvän? Voisi luulla, että tässä olisi enemmän tarjontaa tai sitten en vaan ole sattunut oikeille sivuille. Kerran katsoin "Latela" nimistä realitysarjaa ja siinä äijät teippasi Mustangia ja kuumentamalla teippi/kalvo muotoutui jopa koveriin muotoihin.  

Seuraavaksi alkaa perehtyminen perushuollon tekemiseen. Brevasta on aika hyvät ohjekirjat suomeksi ja netistä löytyi myös ladattavaksi Lontoon murteella.  Pitää nyt vaan ihan periaatteessa opetella miten tuo pyörä edes pääpiirteissään toimii  ;D.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2016, 10:39:38 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #56 : Marraskuu 21, 2016, 20:38:09 ip »
Epäilen että suurin osa pyörän tekniikkaa on aivan kuten on ollut ennenkin. Siis perinteistä tekniikkaa. Myös moottori, vaihteisto ja voimasiirto ovat perinteisiä. Mutta taatusti uutta on moottorinohjausjärjestelmä ja sen tiedonhankintaverkko joka tässä mallissa käsittää ainoastaan sytytyksen ja ruiskutuksen samassa rasiassa. Siinä riittää opiskeltavaa enemmän kuin päiväksi.

Meinasi unohtua sähköjärjestelmä. Lataus ja valaistus. Sekin on jo koettua tekniikkaa. Joten neuvoja löytynee jos ei itse löydä tietoa tai tuntuu epävarmalta. Tosin omalta osaltani pikku-Breva ei ole vahvinta osaamistani.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #57 : Marraskuu 21, 2016, 20:55:29 ip »
Etkös Olavi vaikuttanut Jyväskylän suunnalla? Lutakossa on teippari. Tekee autoteippauksia, kääri kaverin Bemarin helmat uusiksi. Nimeä en muista tähän hätään. Koitan puristaa esiin.
Toinen on nuo kumimaalit. Voi maalata kuin millä tahansa spraylla, mutta saa kivuttomasti pois. Mullakin nyt autossa konepelti ja takaluukku rubbercompilla pinnoitettuna, katsotaan miten pysyy. Halpa kokeilu ainakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #58 : Marraskuu 22, 2016, 08:17:10 ap »
Branderol teippaa Jyväskylässä. Varmaan saa jämåpaloja ja vinkkejä kun pyytää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #59 : Marraskuu 22, 2016, 10:47:16 ap »
Samaa ajatellut itse. 1400 Calin sivulaukkujen kylkiin valkoiset alueet teipaten eikä maalilla. Maalaus maksaisi noin 200€ laatumaalarilla. Teippaus lienee edukkaampi ja sen voi ottaa pois jos vikaantuu tai kyllästyttää.