Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104323 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #210 : Marraskuu 23, 2016, 20:54:18 ip »
Ensimmäisenä kävin vaihteiston kimppuun koska tarvitsin siitä vanhan kytkinkeskiön kytkimen asennusta varten.

Vaihteiston päädyn pesu pesuaineella ja pensselillä. Sen jälkeen kaikki reiät teippasin maalarinteipillä ja siirryin ulos soodapuhaltamaan vaihteiston ulkopuolelta. Aikaa vei , mutta suhteellisen puhdasta tuli. Eihän nuo pahimmat syöpymät esim. akkutelineen alta ihan lähteneet. Lopullisen puhdistuksen/ kiillotuksen tein Autosollilla ja karhunkielellä kun asennushommat oli tehty.

Vaihteiston perään jo löytyikin tuo aikaisemmin mainittu vanhasta ristikkonivelestä tehty avain. Kytkinkeskiön mutterille tarvitaan sakarahylsy. Siihen kävin hakemassa Biltemasta sopivan hylsyn, johon Takmill teki "vakioasiakkaalle" pienet työstöt. Malli hakamutterille ja lukitusprikalle tuli Stein-Dincen kytkinpaketissa, missä kytkinlevyjen kanssa myös uusi kytkinkeskiö. Tämähän oli tullut jo aikaisempien osien tilauksien yhteydessä.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html

Näin sai sopivaan hintaan kokopaketin, joka sopii varmasti yhteen ilman kuluneita hampaita kytkinkeskiössä.


Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #211 : Marraskuu 23, 2016, 21:07:59 ip »
Olen jo monta kertaa huomannut että Bilteman työkalut edullisuuden lisäksi on tehty optimaalisen pehmeästä teräksestä vaikka kyljessä lukeekin "tempered crome vanadium". Mitään niistä ei ainakaan ole liikaa. Mutta kestävät normikäyttöä kohtuullisesti ja ovat ystävällisiä muuntelulle. Oikea työkalu ei ihan helposti jyrsimellä kuoriintuisikaan.

Olisiko sanonta "Hyvää yrittää tehdä mutta parasta tulee" paikallaan?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #212 : Marraskuu 23, 2016, 22:10:14 ip »
Oikea terä niin menee vaikka karkaistu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #213 : Marraskuu 24, 2016, 22:17:38 ip »
Hakaprikan lukitukset auki meisselillä ja vasaralla naputtelemalla. Sen jälkeen kiinnipitoavain vaihteiston perään ja tehty hylsy mutterille.
Mutteri lähti helposti irti. Kun tuo kytkinkeskiö oli irti niin vaihdoin sen takana olevan tiivisteen samalla. Olin hommannut aikaisemmin tämän  O-rengas sarjan ja sieltähän löytyy myös tämä tiiviste.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Gasket-Kits/Seal-and-o-ring-kit-850-T-LM-1000-compl::670.html?language=sc

Paikoilleen meni kevyesti naputtelemalla oikean kokoisen vakiohylsyn avulla.
 
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #214 : Marraskuu 25, 2016, 20:06:28 ip »
Jotta kytkin säilyisi "kuivana" niin seuraavaksi sitten kampiakselin tiivisteen kimppuun tuon vaihteiston tiivisteen vaihdon jälkeen. Tuo kampiakselin tiiviste onkin rakenteeltaan erilainen kuin nuo normi tiivisteet. Paljon vahvempaa materiaalia. Uusi olikin mukana tuossa aikaisemmin mainitussa O-rengas sarjassa.

Varovasti pikku talttameisseliä naputtelemalla sen sai tiivisteestä läpi. Sama muutaman kohtaan ja varovasti sen jälkeen tasaisesti kampeamalla vanha tiiviste ulos. Suhteellisen helposti tuli.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #215 : Marraskuu 26, 2016, 13:25:27 ip »
Kampiakselin tiiviste on helppo poistaa koska on niin lähellä akselin päätä: tiivisteen huulen ja akselin väliin suikale muovia suojaksi estämään naarmuuntumista (itse leikkasin historiallisesta filmipurkista ::)) ja sitten vain sopiva meisseli väliin ja kampeaa tiivisteen pois.

-KG-

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #216 : Marraskuu 26, 2016, 17:08:49 ip »
Ei kannata tuota akselia naarmuttaa tai kolota kiireellä, varovasti pitää edetä. Tuo suoja on hyvä vihje.

Tiivisteen asennukseen ei sitten tuon kokoista hylsyä enää löytynytkään. Taas uuden tiivisteen kanssa Takmillille  ;D
Sieltä löytyi sopiva pala alumiinia ja siitä tehtiin asennustyökalu tuon uuden tiivisteen mitoilla.
Pultti ei ole "normaali" standardin mukainen M12 vaan tai olla muistaakseni M12 1,5 mm nousulla tuo kierre.

Tiiviste "huulille" ja sitten asennustyökalun avulla pulttia kiristämällä tiiviste paikoilleen. Kyllä oikeat työvälineet saa jotkut hommat tuntumaan naurettavan helpoita ;D

Lisätiiveyttä kampikammion ja kytkintilan väliin tein vielä laittamalla noiden kahden alapultin kierteisiin tiivistysainetta. Nyt pitäisi öljyt pysyä moottorin puolella.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #217 : Marraskuu 27, 2016, 22:00:48 ip »
Moottori soodapuhallettuna, joten hommat jatkuu. Onhan tuo moottori puhalluksen jälkeen tuollainen harmaan jauhoinen.  Pesin siis moottorin vedellä. Puhalsin paineilmalla kuivaksi. Kiillotin käsin Autosolilla sylinterikannet. Sitten maalasin tuon vanhasta SP:stä siirtämäni paisuntasäiliön lähikaupasta ostetulla purkkimaalilla. Hommasin uudet letkut ja kiristimet Salhydrosta Nurmijärjeltä. Tuosta läheltä saa hyvää palvelua kun letkuista tai liittimistä kysymys. Ei tarvitse ostaa ylimääräistä vaan saa aina kulloinkin tarvittavan määrän.

http://www.salhydro.fi

Sitten vaan asennushommiin  ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #218 : Joulukuu 04, 2016, 21:10:02 ip »
Hyppäsin hommasta toiseen kun tallille saapui tilatut renkaat. Sain hyvän tarjouksen, joten päätin tukea kotimaista toimittajaa.
Vaihtoehtoja ei ollut merkillä kun Italialaista Raceria rakennettiin  ;)

Päätin antaa sieluni markkinoinnille ja vahvistaa brändiä merkkauskynällä jonka hommasin paikallisesta varaosaliikkeestä.
Kynä on helppokäyttöinen ja merkkaus onnistuu kun käsi ei liikaa vapise.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #219 : Joulukuu 04, 2016, 22:31:23 ip »
Nuo on kyllä hyvät yleisrenkaat. Kaverille joskus piti etsiä renkaat pyörään. Tarjosin Demoneita, ei uskonmiehelle kelvannut, ostettiin sitten Angelit  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #220 : Joulukuu 05, 2016, 21:06:01 ip »
Kun pääsin tuohon Brändin vahvistamiseen niin pitihän sitä tehdä moottorillekin  ;D

Ei muuta kuin punaista maalia kiillotettuun sylinterin kanteen ja nimeä näkyviin.

Samalla asensin noihin tulpanjohdon pitimiin kumisuojat, niin toivottavasti säilyvät pidempään ehjinä.

Pikkuhommia eli työtä enemmän kuin tulosta, mutta harrastuksestahan tässä on kysymys.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #221 : Joulukuu 08, 2016, 21:43:41 ip »
Lisää "brändäystä" pitäähän sitä jarrujenkin valmistaja näkyä.

No nyt sai nuo pikkuhommat jäädä ja uudelleen vaihdelaatikon kimppuun jotta saa siitä asennusvalmiin.
Vaihdelaatikon osalta siis keskityin vain puhdistushommin ja noiden tiivisteiden vaihtoon. Auki en laatikkoa ottanut, koska samalla
olisi auennut myös lompakko  ;D

O-rengas akselille ja uusi kytkinkeskiö paikoilleen ja mutteri ruuvilukitteella kiinni. Manuaalista kiristysmomentti. Sen jälkeen ruuvimeisselillä lukitusaluslevyn väkänen paikalleen. Tämä kytkimen puoleinen pää vaihdelaatikosta kunnossa.

Seuraavaksi mittasin kytkinakselin pituuden jonka pitää olla 246mm. Joskus on tuo akseli lyhentynyt kun painelaakeri ei ole toiminut. Jos akselista mittaa puuttuu ei saa kytkintä kunnolla toimimaan.

Edellä mainitun syyn takia myös uusi painelaakeri ja tiivisteet akselille. Oheisessa linkissä hyvät kuvat asennusjärjestyksestä.

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-rebuilding-john-noble_print.pdf

 Akseli sisään uudella painelaakerilla ja painantavipu nippusiteellä puristukseen, jotta jousi sen alta ei häviäisi.

Vaihdelaatikko sai jäädä odottamaan moottoria.

 
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #222 : Joulukuu 09, 2016, 18:57:39 ip »
Ei osunut silmiin tuon kampiakselin takapään stefan vaihdon kohdalta mainintaa "kampiakseliin kiillottuneen stefan kosketuskohdan hoonaamsesta". Ittellä kävi niin, että vaihdoin stefan "varmuuden vuoksi" kun oli loota irti. Vanha stefa ei vuotanut (vielä) mutta uusi alkoi vuotaa heti. Viisammat kertoivat, että vanhan stefan kiilloittama kohta kannattaa hoonata ristiin vaikka tonnisella vesihiomapaperilla ennen uuden stefan asennusta. Otin neuvosta vaarin ja on se tuossa nyt jotain päälle 12 vuotta taas pysynyt kuivana.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #223 : Joulukuu 09, 2016, 20:38:31 ip »
Viisaammat neuvoo myös vaihtamaan stefan aina kun se on näkösällä. Silti mullakin on vielä 30 ja toisessa 21 vuotiaat alkuperäiset stefat paikallaan. Nuoremmassa vähän joskus tihkui öljyä kun synteettistä menin kokeilemaan, mineraaliin paluun jälkeen ei merkkejä vuodosta. Vaihtoon sitten joskus jos alkaa vuotaa. Turhaan niitä ei kannata näköjään vaihtaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #224 : Joulukuu 09, 2016, 20:48:39 ip »
Varmaan siksi kehottava vaihtamaan, kun se on suht työlästä katkaista mopo sitten kun se vuotaa. Kallishan tuo remontti ei ole, kun itse tekee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.