Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104241 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #180 : Lokakuu 31, 2016, 21:10:33 ip »
Eipä tarvinnut alkuperäistä johtosarjaa muokata. Siirsin vain pääjohtosarjaan tulevan liittimen eri kohtaan rungon sivuun. Siitä sitten myöhemmin.

Seuraavana oli sitten perähaarukan kasausta. Siihen ensin laakerin ja ristikkonivelen asennus.
Tilattuna oli tämä Stein Dincen kokonaispaketti:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Rear-transmission/U-joint/Universal-joint-kit-big-model::1842.html

Laakeri pakkaseen pariksi tunniksi. Kuumailmapuhaltimella lämpöä haarukkaan.
Suhteellisen helposti meni noilla kylmä/lämpö konsteilla putkella naputtelemalla laakeri paikoilleen.

Seuraavaksi sitten laakerin lukkorengas pihdeillä paikoilleen.

Ristikkonivel onkin hieman vaikeampi naputella paikoilleen kun siinä on joka suuntaan liikettä.
Tein kuvan mukaisesta putkesta halkaisemalla "erikoistyökalun" joka piti nivelen "jäykkänä" asennusvaiheessa.

Sama homma eli ristikkonivel vuorostaan pakkaseen ja kuumailmapuhaltimella lämpöä
laakerin kohdalle. Sitten vaan maalitäplä vaihteistoa päin sekä "työkalu" paikalleen.
Taas ilman raakaa voimaa naputtelemalla ristikkonivel laakeriin kiinni.

Jämäkältä sovitus tuntui kun lämmöt olivat tasaantuneet  ;)

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #181 : Marraskuu 01, 2016, 20:35:09 ip »
Perän kasaus ja rasvaus loppuun asti. Eli uusi suojakumi ja rasvat kardaaniakseliin.

Seuraavan oli sitten perämurikan tarkastus. Päätin olla aukaisematta sitä sen enempää kun tuntui käsiin sopivalta
eli ei turhia välyksiä/ klappeja mihinkään suuntaan. Onhan tuo jälkikäteenkin helppo irrottaa jos jotain ääntä päästää.

Päätin puhdistaa tuon perän kuten moottorin ja vaihteistonkin soodapuhaltamalla.
Sitä varten hommasin laitteet Motonetistä:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751006/Nordblast-Home-Original-soodapuhalluslaite-13l

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751004/Nordblast-puhallussooda-5-l

Kaikkiaan taisi mennä yhteensä 15l noihin puhallushommiin tuota soodaa. Puhaltelin ulkona autotallin edessä kun on "ympäristöystävällistä" tuo aine. Puhallus vaatii vedenerottimen ja riittävän ilman tuoton kompuralta.
Kokonaisuutena ihan helppoa hommaa haalarien ,hengityssuojaimen ja suojalasien kanssa.

Soodapuhalluksen jälkeen vielä kävin pinnat läpi vielä Autosol Metal Polish aineella ja maalikaupasta ostetulla
karhunkielellä. Näin sai puhtaaseen pintaan "mattakiillon" joka sopii minun silmälle.

 
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #182 : Marraskuu 02, 2016, 21:34:02 ip »
"Jarrukilpi" vielä laikkakoneeseen kiillotukseen kuten aikaisemmin läpikäydyt osat.

Sen jälkeen rasvaa+ uudet tiivisteet.

Tämän jälkeen "paketti" kasaan...

Seuraavana vuorossa olikin sitten jarrulevyt.
Nämä SP:n alkuperäiset ei oikein kerro racer-tyylistä ulkopuolisille  ;D.
Mietin miten näitä voisi käsitellä ??
Taas netin kimppuun ja netistä löytyy yllätys, yllätys tähänkin tietoa.

https://www.youtube.com/watch?v=4TKFqyhSBe8

Puhdistin hyvin ensin levyt vanhoista maaleista.
Pistin taas levyn puntarille mielenkiinnosta ennen kuin työstö alkoi.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #183 : Marraskuu 03, 2016, 20:30:59 ip »
No olen hieman laiska ja kun on hyviä kavereita niin en sentään tuon videon mukaan ruvennut reikiä
mittailemaan ja porailemaan.

Käännyin luottokoneistaja Tapsan puoleen:

http://www.takmill.com/

Tapsan kanssa suunniteltiin etu- ja takajarrulevyyn porauskuviot ja niistä sitten Tapsa teki ohjelman jyrsimelle.
Siellä se on nyt tallessa jos joku muukin haluaa jarrulevyjen porauksia teettää.
Tapsalla on jo varmaankin oma kansio " Guzzi osat " työstöohjelmille  ;D
Eipä tuossa tuon ohjelman syötön jälkeen kauaa kulunut kun levyt oli reikäiset.

Pyörän teho/painosuhde taas parani ilman että moottorista lisää tehoja tarvitsee ottaa. ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #184 : Marraskuu 03, 2016, 22:10:54 ip »
Minun mielestä jopa yllättävän paljon lähti painoa levyistä! Noin vähällä poraamisella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #185 : Marraskuu 04, 2016, 17:45:43 ip »
Sitten seuraavan oli levyjen ja jarrusatuloiden maalaus ja huolto.
Taas netistä oppia:

https://www.youtube.com/watch?v=L2TqoOLMj0Q

On se kumma miten nuo videot antaa lisää itsevarmuutta tehdä hommia ;)

Toivottavasti näistäkin kirjoituksista ja linkeistä joku saa kipinää huoltaa ja rakentaa omaa
pyörää jonka parkkipaikalta helposti löytää  ;D

No päätin hulluuttani kokeilla ensi pensselillä levitettävällä maalilla, kestää kuumuutta kuulemma paremmin.
No soveltuu ehkä paremmin auton vanhojen ruosteisten jarrujen maalaukseen, jotka jää vanteiden peittoon.

Siirryin siis kuitenkin Spraypurkkiin ja päälle toisesta spraypurkista lakkakerros. Toivottavasti ei joudu
jarrua niin kovaa puristamaan että maalit kiehuu irti.

Maalarinteippiä ja purkin ravistusta. Taas tuli oman maun mukaiset  ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #186 : Marraskuu 04, 2016, 23:03:39 ip »
Ei ainakaan omassa pikkulohkossa ole lämmennyt liikaa etukiekon väri. On tavallisella spraylla maalattu ja radalla rankaistu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #187 : Marraskuu 05, 2016, 01:18:21 ap »
Eikun Gruppon osastolle brollibaben kanssa näytille, jos valmistuu siiheks.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #188 : Marraskuu 05, 2016, 12:04:49 ip »
Maalaamisesta lämpenevien osien kohdalla on mielestäni turhaa pelkoa maalin palamisesta. Tiedän ilmajäähdytteisiä moottoreita jotka on maalattu, ja ole itsekin maalauttanut, 2k-maalilla. Ei edes pakoaukon ympäristössä ole ollut mainittavaa värinmuunnosta. Maalaus myös parantaa hiukan ilmajäähdytteisen moottorin polttoainetaloutta. Jäähdytys toimii maalatussa koneessa hiukan huonommin kuin maalaamattomassa. Riippuu tietysti maalista ja sen paksuudesta.

Jarrusatula on poikkeus: sitä ei maalata jarrusatulamaalilla siksi että se kestäisi kuumuutta vaan siksi että se kestäisi jarrunestettä sulamatta.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #189 : Marraskuu 05, 2016, 20:40:30 ip »
Samaa mieltä Motomatin kanssa siitä,että maalit joutuu lujille jarrunesteen kanssa. Näkee monien uusissakin pyörissä, että noista metallisista jarrunestesäiliöistä on maalit lähteneet. Eli aina heti "brake cleanerilla" ne osat pestävä mihin jarrunestettä vahingossa menee.

Seuraavana oli uusien laakerien asennus vanteisiin. Huoltokirja esiin ja kuvien mukaan väliholkit ja laakerit paikoilleen etu- ja takavanteeseen.

Jossain vaiheessa netin syövereissä satuin tälle sivulle, missä kerrottiin sysäyksen vaimentimen tekemisestä takavanteella "pehmeämmäksi".

http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=11820

No kun taas tuon luin läpi, niin totesin että kyllähän tuota pitää kokeilla. Jutun mukaan mitään ei ole tuolla menetelmällä hajonnut.Muutaman kerran radalla kun ollut sellainen aika "jyrkkä" vastaus takarenkaalta pienemmälle vaihdon tai moottorijarrutuksen kanssa. Guzzista kun puuttuu tuo ketjuvedon jousto  ;)

Nettisivujen mukaan töihin. Työstökone, joka tässä tapauksessa oli akkuporakone töihin.
Helppo on kumiin amatöörinkin reikiä porata  ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #190 : Marraskuu 06, 2016, 00:41:37 ap »
On se jo kevennystä kun kumipusloistakin.
jAgo tapauksessa tuskin haittaa, uudet puslat on äkkiä asennettu jos osoittuu ettei kestä vääntöä/ taipuu tuntuma liian joustavaksi.
Laatikkoa ja perää varmaan kyllä säästäisi.
Ihan teoriassa, niin eikö käy niin että pehmeämmäksi puslat hidastaa jotain voiman välitystä joustavana ja se kaikki on poissa voiman välittymisesti, ainakin hetken.
Rataa ajaneet on näissä kysymyksissä viisaita olettaisin, tykännee mahdollisimman suorasta tatsista kuten jousituksenkin osalta?
Kohta reijitään jo kahvakumit, jalkatapit, startimoottorin pyörivät sisäosat, miksei koneen koko valuosilta koneen runkokin, hahaa voisi hieman sipaista vaikka jäähdytyksen osalta pohjoisiin oloihin jne.

Hyvällä tatsilla valmistuu ja täältä kannustusta projektiin, varmaan luen uudelleen koko ketjun pariin kertaan jos joskus oma mokkakilpuri ideat ollaa joskus tuulta siipiinsä.
Hyvää näyttää tulevan!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #191 : Marraskuu 06, 2016, 01:02:04 ap »
Totisissa kilpamalleissa puuttuu koko kumivaimennin kitkalevyineen. On vain spoorit navassa ja perässä.
Silloin lähtee myös paljon painoa takanavasta pois. Jos ei tee pyörää jolla ajetaan paljon niin kylällä ja radalla käyntiin riittää suorempi veto. Perän laippakin on aivan tarpeeton. Enemmän somiste.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #192 : Marraskuu 06, 2016, 10:32:42 ap »
Noinhan se on ykköskoppaisessa Daytonassakin. Kova napa siis. Kestänee kunhan lootan sysäri on kunnossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #193 : Marraskuu 06, 2016, 22:30:41 ip »
Takavanteen kasauksessa ensin takajarrulevy kiinni. Meni helposti paikalleen kun olin silloin ennen pulverimaalausta asennuspinnat suojannut. Sen jälkeen vaimennuskumien huolellinen rasvaus. Käytin tähän laatikosta löytynyttä jäykkää silikonirasvaa. Rasvauksen jälkeen niiden asennus niille kuuluville paikoille. Tein siis tämän tempun että jätin puolet pois noista kumeista. Saahan niitä tosiaan lisää sinne tarvittaessa helposti.

Sitten vaan laakerirasvaa napaan ja kannet kiinni.Helposti menivät puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen paikoilleen.  Musta pulverimaalaus vanteelle + takanavan peitelevylle sekä levyjarrun kultainen väri sopivat hyvin yhteen.

Seuraavana sitten etuvanteen kimppuun. ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #194 : Marraskuu 07, 2016, 20:38:51 ip »
Nuo hienot värivalinnat saivat mielikuvituksen laukkaamaan. Kultaa voisin ensitalvena sijoittaa omaankin pyörään.