Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104087 kertaa)

jAgo

Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2016, 21:55:26 ip »
No niin , nyt sitten ajatus siitä omasta Cafe pyörästä alkaa hahmottua. Nyt kannattaa sitten ottaa aikaa ja antaa ajatuksen hautua.

Voi laitaa vaikka ajanmukaista musiikkia taustalle  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=l3TVEH1DPbg

https://www.youtube.com/watch?v=b137nEjSAk0

Kuvia sitten kannattaa selata netistä , jotta näkee onko joku jo samansuuntaisia ajatuksia toteuttanut.
Tällä voi välttää pahimpia virheitä kun voi kuvista varmistaa osien sopivuutta toisiinsa.

Minä kävin täällä Cafe Racer sivuilla normaalien Google hakujen lisäksi. Löytyy monenmoista Guzzia.

Ranskaa enää osaa yhtään mutta hyvin näitäkin kuvia ymmärtää  :D

http://www.caferacerclub.org/t34047-guzzi-juste-l-essentiel-des-cafe-racer-2-la-suite

http://www.caferacerclub.org/t6434-guzzi-juste-l-essentiel-des-cafe-racer

Siinä sitä on iltojen iloksi tutustuttavaa :)

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

« Vastaus #31 : Heinäkuu 29, 2016, 12:58:48 ip »
Tämä tarina tulee nyt "pikakirjoitettuna" aikaahan meni koko projektiin ilman stressiä n. 2 vuotta.

Kun ajatus kirkastunut ja mitat ylhäällä niin netistä katselemaan paikkoja mistä osia voisi hankkia. Vaikka olenkin käynyt 70-luvulla asentaja/koneistaja linjaa yhden vuoden niin ei minulla liian suuria luuloja omasta ammattitaidosta ole  ;). Tarkoitus siis oli löytää sopivia kohtuuhintaisia valmisosia joista muokkaamalla saa sitten itselle sopivat. Päädyin hankkimaan osat Euroopasta, syynä helppo nettikauppa ilman tullia ja valuutta sama kuin meillä. Tosin myös osat olivat täällä Euroopassa halvimpia Guzziin.

Sitten hankintoihin: "muoviosat 1 " päätin osta Motoforzalta Tsekeistä .

https://www.motoforzafairings.com/

Siellä oli hyvät mittakuvat joiden perusteella uskalsi tilata. Olin myös käynyt siellä Brno Moto GP aikaan vierailulla ja nähnyt heidän varaston.Työ laatukin oli hyvää minun tarpeisiin. Kaikki toimi netissä ja sähköpostilla hienosti.

Ohessa tilauslista. On osaa  joka sopii Laverdaan, Ducatiin ja Guzziin . Tilasin katteen myös lapunpitimet asennettuna ja ajovalolla. Samoin plexin valmiiksi leikattuna ja porattuna. Kerroin että leikatkaa netissä Motoforza sivuilla olevan Guzzi kuvan mukaan. Helpotti sitten omia hommia sovitusvaiheessa.

Noissa hommissa ei itse tuntipalkoille olisi päässyt. Aina ei kannata tehdä kaikkea itse vaikka joskus siltä tuntuukin ;D

Istuimen otin lisäosalla, on helpompi päällystää erillisenä. Penkin pehmuketta ja lasikuidun korjaussarja muokkauksia varten.

Päädyin myös Tarozzin jalkatappisarjaan. Sopii SP:hen suoraan asennettavaksi ja pakoputkipidikkeet tuli samalla.
Sopiva setti minun makuun löytyi Teo Lammersilta. Siellä kanssa kaikki toimi kuten pitikin :)

http://www.tlm.nl/webshop/en/

Sitten vaan osa toimitusta odottelemaan ;D

jAgo

« Vastaus #32 : Heinäkuu 30, 2016, 09:31:59 ap »
Tällä kertaa toimitus oli tosi nopea ;D Eli osat saapuneet. Muutama asia vielä noista tilauksista. Yritin laittaa sähköpostia ja pyytää alennusta , mutta kaikista paikoista sanottiin että netistä löytyy hinnat. Eli ei paljous alennuksia tai talvialennuksia jos ei netissä ole hinnoiteltu. Siksi kannattaakin hieman seurailla eri sivuja jos ei ole kiire . Esim. Motoforzalla on usein näissä "valkoisissa osissa" talvialennus -20% tai sitten voi olla osia poistomyynnissä. Itse hyödynsin näitä hankinnoissa. Jokainen euro on kotiin päin  ;).

Tästä se hupi sitten alkaa  ;D

jAgo

« Vastaus #33 : Heinäkuu 30, 2016, 09:34:26 ap »
Olo oli kuin jouluna kun pääsi paketteja aukaisemaan ;D

Kaikki tuli niin kuin oli tilattu.

jAgo

« Vastaus #34 : Heinäkuu 30, 2016, 22:17:17 ip »
Pitihän niitä heti ripustaa rungon päälle ja katsoa miltä perustuotteet näyttää ja oliko mitoitukset tehty oikein.

Kyllähän nuo paikoilleen meni kuten olin suunnitellut :)

Tallille oli myös hankittu tietokone , tietenkin pojan vanha ja siihen halpa nettitikku niin pääsee katselemaan
manuaaleja ja muita ideoita. Kuten Motomatti totesi tämä on nykyään ehdoton hyödyke hommissa.

Samoin tuo satula heti runkoputkien päällä ei ollut minulle sopiva joten sitä joutuu nostamaan.

Kyllä tuo eka versio on ihan eri näköinen kuin "lopputulos"  . Eihän tämä minulle kelvannut sillä en halunnut tehdä puhdasta
Bolt On tuotetta. Mutta aihioissa jo näkyi mikä omaa silmää miellytti.

jAgo

« Vastaus #35 : Heinäkuu 30, 2016, 22:41:37 ip »
Kyllä nuo jalkatapitkin sain asennettua ilman pomoa hyvillä ohjeilla jotka tuli mukana  ;D

Hyvinhän nuo Le Mans 2 jalkatapit sai asennettua myös matkapyörä SP:hen.

Lainaus
Henkilökohtaisesti inhoan jalkatappisydeemiä missä tapit pyörivät polkimien mukana.
Niistä ei saa kunnon tukea pyörän päällä voimistellessa ja takajarrukin laahaa ajossa
kokoajan. Moisia olen kokeillut, eivät olleet käytössä yhtä ajosessiota pidempään.
Paljon noita käytössä näkyy, ihmetelen minkä takia

Tosin kun tilasin jalkatapit niin en noita Pekan kommentteja osannut edes miettiä, mutta mitä nyt tähän mennessä ajanut niin eivät ole minulle mitään ongelmia aiheuttaneet. Piti oikein käydä katsomassa miten toimivat.

Lariossa on kiinteillä tapeilla ja eroa en ole huomannut. Taidan voimistella vähemmän ajaessa ;D

Mutta tässäkin asiassa jokainen toteuttaa omia mieltymyksiä kuten kuuluukin. Ja näiden erillaisten kokemuksien kirjoittaminen on parasta mitä foorumi voi tarjota. Jokainen voi vetää sitten omat johtopäätöksensä toteutuksiinsa.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #36 : Heinäkuu 30, 2016, 23:11:53 ip »

Hyvinhän nuo Le Mans 2 jalkatapit sai asennettua myös matkapyörä SP:hen.

Taisi se munkin satsi olla alunperin lemans 2:n tarkoitettu ja  meni calin runkoon suht kivuttomasti. Merkkiä en muista, tapit ei pyöri tai en vaan ole huomannu.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2016, 00:18:47 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

jAgo

« Vastaus #37 : Heinäkuu 31, 2016, 13:02:44 ip »
Täytyhän sitä rakentelijan käydä myös rompetoreilla. Tampereella ollessa päädyin Teivon raviradalla olevaan tapahtumaan.
Mukavasti oli porukkaa ja tavaraa myynnissä. Itse etsin Clip Oneja, jotta pääsisi ajoasentoa testaamaan. No löytyihän sellaiset sopivat SP:n etuputkiin. Hyvässä kunnossa näyttivät olevan ja muutenkin näytti sopivilta. Heräteostoshan sitä tuli tietenkin tehtyä.

No sitten tallilla kokeilemaan ja hyvinhän putkiin sopivat. Kytkinpuoli meni myös OK , mutta kun rupesin jarrusäiliötä sovittamaan niin sopi putkeen, mutta ei sopinut menemään riittävän pitkälle. Eli ei voinut käyttää. Näitä sattuu kun ei osaa kaikkea huomioida. Nyt olisi hyvät Clip Onit myynnissä 20 eur  ;D erilaiselle jarrusäiliöratkaisulle.

motomatti

« Vastaus #38 : Heinäkuu 31, 2016, 18:25:32 ip »
Usein se on niin että kun yhtä osaa muuttaa aiheuttaa se muutoksen toiseen ja kolmanteenkin osaan, jne...

TunturiTT

« Vastaus #39 : Heinäkuu 31, 2016, 18:32:02 ip »
Voi jessus. Niin kokeiltu juttu. Kympin osalla on sadan euron seuraus..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

« Vastaus #40 : Elokuu 01, 2016, 22:22:56 ip »
No eipä muuta kun uusien Clip Onien hankintaan. Satuin menemään Turun suuntaan ja päätin poiketa Piikkiössä legendaarisessa paikassa Italia Moto Ricambissa ( ent. Moto Italia) kysymässä löytyykö hyllystä.

Yllätys, yllätys siellähän oli taas paketti hyllyssä. Pienen hintaneuvottelun jälkeen se siirtyi minulle.
Näissä palvelumyymälöissä kun voi vielä neuvotella hinnoista, mitä nettikaupassa ei voi kuten kirjoitin aiemmin.

Jotenkin kaipaa sitä Piikkiön palvelua, siellä oli tullut asioitua ihan 90-luvun alusta alkaen.
Palvelu pelasi ja osia sai kun tarvitsi, vaikka ei silloin nettiä ollutkaan. Lankapuhelin oli hyvä yhteydenotto väline ;D

Sitten kotona paketti auki ja sovittelemaan. Taas projekti pääsi pykälän eteenpäin :D

Ei sitä kaikki osat ole maailmalta. Budjettia tasapainottiin Biltemasta löytyvillä peileillä.
Niistä näkee yllättävän hyvin. Ei ole ainakaan hartiat tiellä ;D

jAgo

« Vastaus #41 : Elokuu 02, 2016, 22:17:26 ip »
Nyt sitten ajoasentoa testaamaan kun osat on paikoillaan. Jotenkin lyhyt tuo Guzzin oma tankki kun en halua takalokasuojaa laittaa. Istuin tulee liian eteen. Meinasin muotoilla tuon tankin Cafe tyyliin itse paukuttamalla., mutta nyt ei siihen kannata ryhtyä tuon pituus "ongelman" takia. Jos joku haluaa paukutella niin netistä löytyy ohjeet:

http://caferacersunited.com/how-to-make-a-cafe-racer-tank-with-knee-dents/

Olisihan tuolla tavalla päässyt halvemmalla kuin ostamalla uusi tankki. Mutta ei tuo SP:n tankki kuitenkaan  Cafe Racer
tankiksi muutu pelkästään Monza korkilla ;D

No ei muuta kuin uutta mittausta tankkia varten, sitten tilausta Motoforzalle seuraavista tuotteista:

1)  1 pcs Tank Rickman-Metisse ORI-NS  with tightening hook rear end of the tank

2)  1 pcs Uni tank cap oldtimer Monza UZ-OMZA ready install to the tank

3)  2 pcs Pet Cock OU-BK

4) 1 pcs Front Mudguard Ducati Universal OUD-PB

Laitoin tilaukseen mukaan "jAgo cadilla" piirretyn kuvan tankin kiinnittämiseksi.
Kiinnitys nyt mahdollista kuin alkuperäisessä kumihihnalla .

Tankkiin tietenkin Monza korkki  ;D  ja polttoainehanat täytyi ottaa 90 asteen kulmalla ettei törmänneet sylintereihin

Etulokari siis samalla tilaukseen kun oli niin halpa.

Taas jäädään odottelemaan osia

jAgo

« Vastaus #42 : Elokuu 03, 2016, 22:16:35 ip »
Seuraava toimitus Motoforzalta tallille.  Ei muuta kuin pahvilaatikko pyörän rungon viereen ja purkamaan sitä.

Isoja on laatikot, toivon mukaan tuotteiden mittaukset taas onnistui, no sehän selviää kun rupeaa sovittelemaan.

Hienolta näyttää tankki Monza- korkilla ;D

jAgo

« Vastaus #43 : Elokuu 03, 2016, 22:52:23 ip »
Sitten osat rungon päälle ja sivuprofiilia katsomaan ::)

Nyt on satulassa pituutta, liikaakin tämän tankin kanssa, sitä täytyy hieman lyhentää.

Ei oikein sovi nuo Laverda katteen korvat minun silmään, rälläkkää on annettava sille ja poistettava nuo

Etulokarin mitoitus onnistui kiinnityksen osalta hyvin , eli saa suoraan samoihin reikiin kuin oma lokari kiinnitetty.
Tosin tämäkin osa vaatii muotoilua, on nyt enempi matkamallia  ;D

Tankki osuu hyvin paikoilleen, lepää mukavasti alkuperäisten kumien päällä ja kiinnitysrautakin oikeassa paikassa.
Hyvä niin, nyt täytyy antaa ajatuksien hautua ja siirtyä seuraavien osien asentamiseen.

Siis mittanauhaa, maalinteippiä, tussia ja mielikuvista totta.
Näitä osia on onneksi helppo työstää

Vielä ollaan kaukana visiosta joka päässä jyllää, mutta matkalla ollaan  ;)

jAgo

« Vastaus #44 : Elokuu 04, 2016, 21:51:29 ip »
Sitten vaan maalarin teippiä osiin molemmin puolin ja muotoja piirtämään.

"Rälläkkä", rautasaha, viila ja hiomapaperi niin tuli hyvät muutokset ja reunat säilyivät hyvinä.

Nyt rupeaa jo muodot miellyttämään silmää  ;D

Satulaa en lyhennä lopulliseen mittaan ennen kuin kilpiteline on asennettu.

Päätin asentaa kaupan mukana tulleet "bullet" vilkut taakse rungon putkissa oleviin reikiin.

Sitten vaan vahvaa pahvia  ja siitä tekemään malleja. Tässä on se hyvä puoli että saa helposti muotoiltua
saksilla. Eikä tule pahoja materiaalitappiota vaikka muutama menisi pieleenkin ;)

Päätin laittaa takavaloksi Biltemasta löytyvän led- valon

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Valaistus/LED-pienoistakavalo-2000021028/

Muodoltaan minusta sopiva, ja ei tarvitse olla tärinän takia hehkulappua jatkuvasti vaihtamassa.

Eipä tuo ole 70-luvun tyyliä, mutta ei aina kannata olla liian jäykkä periaatteissaan. Käytännöllisyys voi välillä
viedä voiton ;)