Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104085 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #45 : Elokuu 04, 2016, 22:13:52 ip »
No eihän näistä kilpitelineen osista tullut ihan sellaisia kuin aluksi tein pahvimalleja.

Päätin sittenkin tehdä ns. yhden pultin liitoksia.  Näissä on se hyvä puoli että säädettävyys on helpompaa.

Nyt voi kilven korkeutta ja kallistuskulmaa säätää hallitusti. Tästä oli monta kertaa hyötyä lopullisen sijainnin
etsimisessä.

Omaan silmään tuli aika mukavat palikat  ;)

Takavilkutkin sain asennettua samalla. Säästyi muutama pultti  ;D

No kun vilkut saatu taakse niin pitäähän ne eteenkin saada.
Tässä olikin enemmän miettimistä.

Täytyyhän sitä rakentajan käydä ainakin yhdet "harrikka bolt on" osat käydä hakemassa.
Hesasta löytyi Harrikka-osa myymälästä etuputkiin sopivat kromatut vilkkupitimet. Hieman viilausta johdoille ja vilkut kiinni.

Valo ja vilkkupuoli on nyt kunnossa ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #46 : Elokuu 05, 2016, 21:11:15 ip »
Vielä ennen sivuprofiilin lopullista muokkausta tarvitaan pakoputket.

Taistelin itseni kanssa teenkö ne vai laitanko muutaman baari illan rahat Lafranconeihin.
No tuo päätös oli helppo. Lafranconit tilaukseen. Vaikka taitaa olla tämän pyörän kallein yksittäinen
ostos niin onhan nuo paljon halvempia pari kuin uudet yksittäiset tehoputket .....

Kyllä mies pystyy hankintansa perustelemaan siinä kuin naisetkin ;D

Sitten vaan miettimään mustat vai kromatut ?

Päädyin mustiin. Ajatuksissa oli rakentaa 3-kerrospyörä väritykseltään .
Yläosa valkoinen, keskiosa punainen ja tietä vasten musta.

Kun tutkailin mistä nuo hommaan niin päädyin Stein Dincelle. Siellä oli halvimmat.
Samaan rahtiin etuteleskooppien pölysuojat, museo SP:hen uudet kahvakumit ja muutama DellOrto
tarra ja kangasmerkki.

Päädyin myös ostamaan mittareille suojakupit, niin saa niistä siistin näköiset . niitä siis tilaukseen kaksin kappalein.

Motivaatiota pyörän rakentamiseen sain Man saaren TT kuvasta. Tästä tulee vielä hyvä ratapyörä  :D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #47 : Elokuu 05, 2016, 21:17:38 ip »
Jäi tuo Stein Dincen linkki

http://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc

 Ja se motivaatio kuva lentävästä  Guzzista pois

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #48 : Elokuu 06, 2016, 16:08:29 ip »
Eka paketti Stein Dinceltä. Hyvin näyttää nämä nettikaupat toimivan. taas tuli sitä mitä tilasin.

Ei muuta tavarat paketista ulos ja ensimmäisenä uusia pakoputkia asentamaan. Hyvin sopii paikoilleen
ja tuo jalkatappi sarjan kiinnityspiste on täsmälleen oikeassa paikassa. Hienoa  ;D

Hyvin sopii mustat putket ja tuo taitos putkessa ylöspäin kruunaa vauhdin vaikutelmaa.

Toivotaan että äänimaailma on se mitä kuvittelen matalaa mutta tehokasta ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #49 : Elokuu 06, 2016, 16:33:30 ip »
niin ja putkihan on suorastaan käyttäjäystävällinen, ei tarvii irrottaa kun nappaa takapyörän pois . . .

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #50 : Elokuu 06, 2016, 21:05:51 ip »
Tuli tilattua nuo "mittarikupit" joten pitäisi varmaakin tehdä jotain noille mittareille.

Netistä saisi , mutta halu olisi saada ne "Kromatulla mittarikehällä" noiden mustien kolhuisten sijaan. Päätin turvautua tuttuun liikkeeseen jossa tiesin noita sopia kehiä olevan eli Mittarikorjaamo Paulantoon Tampereella.

http://www.palanto.fi/

Tulee sitten huollettua ja säädettyä nuo mittarit samalla. Eivät ole ilmeisesti olleet auki sitten v. 1983.
Testipenkissä kun pyöritettiin niin olihan nuo "kankeat" eli olisi ollut tientukkona noilla jos mittarinopeuksia
olisi ajanut  ;D

Oli kromikehiä vielä tallella, tuli samalla neuloihin uudet huomio-oranssit jotta näkee ilman lukulasejakin miten kuljetaan  ;)

Kyllä tuli komiat Veglia Borletit ;D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #51 : Elokuu 07, 2016, 18:05:49 ip »
Nyt kun Clip Onit ja jalkatapit paikoillaan on aika ruveta etsimään sitä oikeaa ajoasentoa.

Motomatti tässä jo aikaisemmin totesi:

Lainaus
Useissa café-viritelmissä satula on suoraan runkoputkien päällä. Näyttää hyvältä mutta ei ole ensinkään ergonominen (jos ei ole ihan toivottoman persjalkainen) vaan sijainti on 5 - 10 cm ylempänä. Se taas aiheuttaa tankin asennolle, sijainnille ja muodolle vaatimuksia.


Saman asian kanssa sai taiteilla hieman aikaa. Eli satulan pohjaa on saatava ylöspäin runkoputkista ja istuinpainoa enemmän
runkokolmion päälle.

Ensin katsoin sivusta satulan pituutta. Sen jälkeen etureunasta rautasahalla ensin varovasti pois muutama sentti.
Samalla satulan etureunaan koloa tankin kiinnitystä varten

Uudestaan tutkailua , seuraava sentti pois ja jne. kunnes pituus oli omaa silmää tyydyttävä.

Seuraavaksi korkeuden kimppuun. Rungossa on hyvä kiinnityspaikka poikittain asennettavalle alumiinipalkille. Hieman viilasin näitä matalammiksi ja sitten poikkituki kiinni pulteilla. Päälle kahta kiinnitysruuvia varten kierteet.

Helpon irrotuksen takia päädyin tekemään etuosaan vain runkoputkiin nojaavat muoviholkit.( keveys  ;D   )
Holkien korkeutta testaamalla päädyin 30 mm korkeuteen. Tämä tarkoittaa istumakorkeutta n. 7 cm runkoputkien päällä
kun satulaan asennetaan pehmuste.

Aika näissä sovitteluissa tuntuu vierähtävän oikein kunnolla. Ei näissä hommissa palkoille pääsisi., mutta mihin sitä
kiire on kun pitää rahaa säästää seuraavaan kohtaan. :D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #52 : Elokuu 08, 2016, 22:27:20 ip »
Seuraavana etulokarin kiinnitys eli pitää saada menemään eturenkaasta yhtä kaukana koko matkan.

On kannattanut seurata joskus telkasta American Chopper jaksoja  niin osaa tämänkin tehdä helposti oikein.

Eli pojan kevarin vanhat ketjut renkaan päälle, sitten etulokasuoja siihen päälle.

Kiinnityspisteiden reikien mitoitus ja poraus.

Helppoa kuin heinän teko kesällä, on se mukavaa kun välillä hommat sujuu  ;D

Tähän asti onkin päästy ilman hitsauksia. Eli ei sitä aina tarvita hitsauskoneita ja -taitoa kun jotain rakentaa.
Nyt täytyy suunnata kuitenkin paikalliseen "rautakauppaan" tarpeita hakemaan.

Tästä sitten enemmän seuraavassa päivityksessä
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #53 : Elokuu 10, 2016, 18:25:16 ip »
No niin sitten etukatteen ja etuvalon kiinnitystelineen kimppuun...

Raaka-aineita sai ostaa myös näin pienelle määrälle hyvin paikallisesta kaupasta.

Telineeseen sain tekoidean netin kautta:

http://www.airtech-streamlining.com/miscpages/brackets.html

Sitten vaan tekemään raudasta tuotetta. Kiinnitykseen otin pakoputki kannakkeesta U- pultin
joka sopi suoraan ohjauslaakeri putken ympärille.

Päätin pitää rungon koskemattomana eli tämä on tosiaan ainut rautametallista tehty ja hitsattu osa koko pyörässä.





Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #54 : Elokuu 10, 2016, 18:50:57 ip »
Säätövaraa tein kahdella neliöputkella, eli  toinen toisen sisään.
Parilla hitsatulla mutterilla + pultilla saa kiinnityspisteen säädettyä sopivaan etäisyyteen eturungosta.

Etukatteessa olikin jo Motoforzalla tilausvaiheessa asennettu etulampun pitimet.

Nyt näihin samoihin rautoihin tulee etulampun kiinnityspulteilla kiinni myös kate.
Tämä mitoitus oli nyt helppoa kun myös valaisin tuli silloin tilattua Motoforzalta.

Tässä huomasi hyvin kun oli etukäteen asioita rauhallisesti miettinyt. Ei sitä turhaan
vanha kanssa ole sanalaskua keksinyt: "hyvin mietitty on puoliksi tehty"  ;D



Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #55 : Elokuu 11, 2016, 21:46:16 ip »
Vielä etukate tarvitsee hieman muokkausta. Kun asennuspituus  ja -korkeus määritelty niin pitää Clip Onien
korkeus vielä säätää jotta sopii kahvat ja kädet katteen kanssa liikkumaan.

Tämä vaatii hieman vielä katteen sisältä materiaalin poistoa jotta saa jonkinmoisen kääntösäteen aikaiseksi.

On helppo homma tuo poistaminen. Taas maalarinteippiä ja tussilla piirtämään uusi muotoilu.

Kun vielä katteen takapään kiinnittää venttiilikopan kiinnityspultin alle asennettavalla tuella niin rupeaa kate paikoilleen asettumaan. :)

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #56 : Elokuu 14, 2016, 21:30:38 ip »
Seuraavana sitten satulaan pehmustetta. Pehmusteet tulikin hankittua jo siinä Motoforza paketissa.

Ei muuta kuin liimailuhommiin. Liimapinta olikin näissä jo valmiina , joten suojapaperi pois ja kiinni.

Reunojen pyöristys onnistui hyvin ensin karkealla hiomapaperilla ja loppusilauksen teko hienommalla
paperilla.

Päälle sitten vaan keinonahkaa myöhemmin liimaamalla.
Onneksi naapurista löytyy ompelukone ja osaaja.

Nyt rupeaa olemaan nuo valkoiset muovit valmiina ja kiinnitykset niille suunniteltu

Seuraavana taitaa odottaa mielenkiintoiset sähkötyöt.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #57 : Elokuu 15, 2016, 22:21:32 ip »
Taitaa mennä tästä eteenpäin enemmän tekniikkapalstalle, mutta pysytään nyt tässä samassa ketjussa

Eli johtosarja ja siihen liitetyt osat lattialle. Tutustumaan ja selvittämään mikä jokaisen "mötikän" tehtävä on.
Netistä latasin sähkökuvan jotta saan jonkinlaista käsitystä komponenteista.

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/pdfs/1980_1000_SP_NT.pdf

Väritulostus A3 paperille ja sitä hyödyntämään "tutkimusmatkalla"

Koska tarkoitus säilyttää alkuperäinen johtosarja niin vanhat tehtaan teippaukset on poistettava jotta uudelleen sijoittelu olisi mahdollista.

Ei vielä auennut tuolla johdotuskuvalla kaikki joten lisätietoa tarvitsin.

Netistä löysinkin Cafe Guzzin sähköistä lisää:

http://www.thisoldtractor.com/for_sale_wiring_harness_tonti_1000_sp.html

sekä muutostöistä ja mahdollista muutosrakentamista kuten LED lamppujen asentamista
helpottavan sivun myös:

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/charging-around-the-circuit-john-noble.pdf

Tämän kun sisäistää niin voipi sanoa olevansa jo pitkällä Guzzi sähköjen sielun elämässä ;D
Valittavasti vaan on englanninkielellä, mutta kyllä tästäkin ajan kanssa saa selvää.

Tästäkin tulostus niin helpotti työtä, vaikka se tietokone olikin saatavilla.
Sitten vaan aivot "lehmänhermot" asentoon ja hommiin.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #58 : Elokuu 16, 2016, 12:45:59 ip »
Mukava seurata paneutumistasi ja etenkin vauhdikasta kehitystä. (Vai onko kyseessä pitkäaikaisempi projekti joka vain julkaistaan nopeaan tahtiin?)

Johtosarjasta: Siinä ei ole montaa "karvaa" koska releitä on vähän. On kuitenkin todettu että kytkimet ohjaustangossa eivät pidä siitä että niiden läpi kulkee käyttöjännite ja -virta. Palikat eivät sitä kestä loputtomiin. Siksi nykyiset ohjaustangoille menevät johtimet olisi hyvä siirtää ohjaamaan kytkentäreleitä ja niiden kautta kulkisi käyttövoima käyttökohteisiin ja siten kahvakatkaisimilla olisi vain ohjausjännitteen kytkentätoimi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #59 : Elokuu 16, 2016, 17:23:03 ip »
Pyörähän on esitelty valmiina jo aloituksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.