Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104086 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #60 : Elokuu 16, 2016, 22:21:23 ip »
Kyllä vaan, kyse on nopeammasta julkaisusta kuin rakentaminen. Silloin rakennusaikaan tuli vaan kuvailtua
silloin tällöin asioita ja ne jäi kameraan. Nyt ajattelin, että jos joku muukin innostuisi jos tätä vähäistä osaamistaan jakaisi tälläisen tarinoinnin merkeissä. Samalla jää muistoa itselle  ;D

 Aina ei siis tarvitse olla osaaja aloittaessaan, vaan on varaa kehittyä ja virheistä oppia. Näin kävi tässäkin projektissa monta kertaa. ;)

Takaisin sähköjen pariin. Taas pahvia esiin ja mallien tekoon. Alumiinilevystä asennusalustat sähköosille ja Bilteman kiinnikkeillä ne kiinni runkoon. Helppo tapa ei tule runkoon reikiä eikä hitsauksia.
Laadukkaat pitimet kumityynyillä ja ruostumatonta terästä ;D

Satulan kiinnitys tukeen täytyi tehdä kevennyskolo alareunaan jotta johdot sai myös sen toiselle puolelle.

Samoin asensin levyn kahdesta eri osasta. Etuosa runkoputkien alareunaan  ja takaosa runkoputkien yläreunaan
noilla kiinnikkeillä. Tällä tavalla sai renkaalle lisää pyörimistilaa että ei joka töyssyssä hankaa levyä.
(Tähän tosin tarvitsi vielä tehdä korotusta myöhemmin)

Sitten vaan osia sommittelemaan levyjen päälle.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #61 : Elokuu 16, 2016, 22:44:22 ip »
Varsin yleinen ja hyväksi koettu customrakentamisen tapa tuo, että kaivetaan sähkösarjasta käytettävät komponentit, asennetaan ne keskitetysti samalle tarjottimelle ja rakennetaan johtosarja osien välille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #62 : Elokuu 17, 2016, 13:37:32 ip »
sähköistä tai mistään muustakaan tekniikasta mitään ymmärrä, mutta hauskaa tätä on lukea (sama pätee muihinkin tämän foorumin aihe-alueisiin suom.huom). Jotkut ne vaan jaksaa ja viittii. Ja kun noita lopputuloskuvia sitten zoomailee, niin hattu kohoaa. Mutta ajatuskin siitä, että itse... :o

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #63 : Elokuu 17, 2016, 22:03:12 ip »
Yllätys , yllätys sähköosat sopii myös satulan alle. Yhtään johtoa tai liitintä  ei tarvinnut vaihtaa tai tehdä uusiksi.

Tai no oikeastaan puolilta pitää vetää uudet tulpanjohdot kun ne siirtyivät kauemmaksi taakse.

Muutamasta johdosta jää vähän ylimääräistä lenkkiä mutta teippauksen alle saa nuo hyvin menemään.

Ei kyllä jäänyt asennuslevyille paljon ylimääräistä tilaa  ;)

No tarkoitus oli tehdä muutenkin kompakti paketti ja nyt jää sivukolmiot rungossa ilman sähköosia avonaisiksi
kuten Cafe Racereissa yleensä on.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #64 : Elokuu 17, 2016, 22:06:58 ip »
JarnoAgo, ei mikään arvostelu sinua kohtaan, mutta MIKSI se kolmio pitää saada tyhjäksi? Samantapainen asia kuin chopperin pitkä keula  ja jouseton takapää? Muotia?

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #65 : Elokuu 17, 2016, 22:19:49 ip »
No suurin syy minulla oli tämä tavoiteltu Cafe Racer tyyli. Kun laittaa hakusanan Guzzi Cafe vaikka googlen kuvahakuun niin tätä rakentamissuuntaa näyttää suurin osa olevan. Omalle silmälle se myös keventää pyörää ja tekee siitä enemmän kilpurin oloista.

Eli ei ollut teknistä syytä, vain tekemisen halu  :D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #66 : Elokuu 17, 2016, 22:27:05 ip »
Se on se keveyden illuusio, kun pyörä näkyy läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #67 : Elokuu 18, 2016, 22:51:20 ip »
Nyt kun osat on saatu sijoitettua ja kiinnitettyä niin punaisella sähköteipillä suojateippaus ja käytin myös Bilteman johdonsuojaa muutamissa paikoissa.

Näillä sai "siistin "näköiset johdotukset ja "johdinpaketit"
Tietenkin myös suojaa johtimien eristinvaurioita vastaan, joita Guzzin värinät ja tärinät helposti aiheuttavat.

Tälläkin palstalla on montaa kertaa todettu, että johtimien eristinvauriot aiheuttavat vikoja ja sulakepaloja.

Jotta myös tulevaisuudessa olisi helpompi lukea sitä johdotuskuvaa päätin numeroida sen mukaan nuo
pääkomponentit numerotarroilla.

Uusien liitoksien teossa takavalolle ja vilkuille käytin helppoja ja halpoja " Abiko" liittimiä kun kerran joudun
ne poistaman kun koekäyttö pyörälle on tehty.

Halusin kuitenkin että kaikki sähköosat toimii ennen asennuksien purkua rungon maalausta varten.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #68 : Elokuu 19, 2016, 21:01:17 ip »
Akku piti saada johonkin sijoitettua. Alkuperäinen SP:n akku on kuitenkin liian ison kokoinen.

Painaa ja vie tilaa aika paljon. En halunnut sitä tiputtaa kuitenkaan omaan koteloon vaihteiston alapuolelle.

Onneksi löytyi omasta tallista pienempi Grison akku ja sitä sitten sovittelemaan.

No sehän sopi hyvin alkuperäisen levyn päälle mutta tosi huomaamattomasti.

"Kiinnitysraudalle" joka tosin on alumiinia löytyi rungosta valmiit kiinnityspisteet pulteille.

Ei ole tainnut tietää Lino kuinka hyvin Cafe Racerin rakentaminen onnistuu Tonti runkoon  2000-luvulla;D

Seuraavaksi sitten keulan sähköjen kimppuun
 
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #69 : Elokuu 23, 2016, 21:49:37 ip »
Keulaan tietenkin releitä pitkille ja äänimerkille.
Äänimerkille oma sulake ja suora virta sen kautta releelle.

Ajovalolle laitoin vanhan ajovalon johdon tinaamalla ja tinauksien päälle kutistesukka eristeeksi .

Näin on etukate valaisimen kanssa helppo irroittaa kokonaisuutena kun löysää etukatteen kiinnikkeen
säädöstä niitä kahta pulttia ja venttiilikannen kiinnikkeistä samoin.

Nopeaa jos joutuu huoltotöitä tekemään.  ;D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #70 : Elokuu 24, 2016, 00:08:06 ap »
Miten releet kestää käyttöä kyljelleen asennettuna? Tosin ei varmaankaan haitta jos ei tule ajettua
kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Aiheuttaa mielenkiintoisia vikoja kun releen liikkuva kärki putoaa, ja yhdistelee mitä ja miten sattuu.
Omalla kohdalla pudonneet kärjet ovat löytyneet kyljellään olleista releistä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #71 : Elokuu 24, 2016, 11:40:10 ap »
Riippuu tietenkin releistä itsessään.
Perinteiset sähkömekaaniset releet tykkäävät olla pystyssä mutta nykyiset kokonaan sähköiset, joissa kärkiä ei ole lainkaan, eivät välitä siinä suhteessa asennostaan.
Silti laittaisin pystyyn koska olen huomannut että kannen ja pohjalevyn sauma ei välttämättä ole lainkaan tiivis. Oli kumpi reletyyppi hyvänsä niin vesi ei liene paras asia kummallekaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #72 : Elokuu 24, 2016, 13:28:28 ip »
Tahtoo vielä nämä markettitason releet olla jotenkin negatiivisesti suojattuja, kun imaisevat oikei lähimaisemasta kosteutta sisäänsä. Ei sovellu ajoneuvokäyttöön, ellei liimaa kuorta silikoonilla ympäri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #73 : Elokuu 25, 2016, 22:18:12 ip »
Kiitoksia kommenteista. On ensi talvelle pientä hienosäätöä tehtävissä  ;)
Aina voi tehdä asioita paremmin.

Tosin kyseessä olevat releet ( äänimerkki ja pitkät) tuskin joutuvat toimimaan minulla koskaan ajossa.
Taitavat kestää muutaman  10 000 kertaa toimintoja .
Releet sijaitsevat tankin alla tunnelissa suojassa kosteudelta.
Kelahan vetää releen kiinni ja kun sähkö loppuu niin jousikuormitus pitää sen auki.
Ei siellä pitäisi kärkien vapaasti liikkua ilman em. voimia.

Tosin voi olla raskasta sadattelua kypärän sisällä kun äänimerkki toimii koko ajan ilman napin painallusta  ;D

Kahvoissa olevat sähköt annoin olla koskematta, tarkastin vain johdotuksien suojaukset ja puhdistin liittimet.

Mittariston varoitusvalot päätin muuttaa ledeiksi.

Paikasta josta niitä kävin ostamassa ei ollut kaukovalojen sinistä
saatavilla valmiina, joten jouduin tinaamaan siihen etuvastuksen.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2090_2054_1687

Iso homma oli selvittää johtonipusta mikä johto meni mille merkkivalolle
ja onko tarkoitus käyttää yhteistä + vai - kytkentää.

Tässä oli johdotuskaaviosta iso apu. Onneksi oli sen mukaiset johtovärit käytössä
eikä kukaan ollut tehnyt omia virityksiä.

LED on myös kytkettävä niin että + tulee oikeaan napaan kytkettyä,
muuten se ei toimi.

Mukavaa pikkunäpertelyä ja testausta jotta sai nipun valmiiksi.
Talvella sisätöissä niin ei voinut valittaa  ;D


 

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #74 : Elokuu 26, 2016, 21:05:49 ip »
Kun varoitusvalot ja virtalukon johdot oli selvitetty sekä kunnostettu niin kytkin ne kiinni liittimiin.

Seuraavaksi rupesin suunnittelemaan mittareiden sijaintia.

Oli muutama vaihtoehto eli "kisaversio", jossa suoraan tuijotetaan kierroslukumittaria että ei mene
punarajan yli  ;D

Tämä olisi ollut valinta jos Suomessa ei vaadittaisi nopeusmittaria

Joten sitten siihen alapuolelle oli lisättävä nopeusmittari ja varoitusvaloja.
Näitä ajatuksia oli kokeiltava myös käytännössä.

Lopulta päädyin kuitenkin hieman perinteisenpään "mittaritauluun"

Siitä sitten piirtämään jälleen kerran mallia pahville.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi