Moottorin massiivisuuteen vaikuttaa paljon öljypohjan korotusosa joka tulee itse öljypohjan (joita on monen kokoisia, näköisiä ja tilavuuksisia) ja lohkon väliin kuten alemmassa kuvassa on. Ylemmässä kuvassa ei korotusosaa ole ja taitaa olla kyse uudemmasta öljypohjatyypistäkin koska näyttää siltä että siinä olisi mahdollisuus vaihtaa öljynsuodatin ulkokautta irrottamatta öljypohjaa.
Öljyn määrää korotus vaikuttaa noin litran verran. Ilman korotusta öljyn määrä on noin kolme litraa joka kyllä riittää varman päälle ainakin 5000 km taipaleelle. Öljypohjan korottaminen lienee perusteltua jos aikoo radalle ajamaan hieman kovempaa tai jos moottori on ahdettu.
Useissa café-viritelmissä satula on suoraan runkoputkien päällä. Näyttää hyvältä mutta ei ole ensinkään ergonominen (jos ei ole ihan toivottoman persjalkainen) vaan sijainti on 5 - 10 cm ylempänä. Se taas aiheuttaa tankin asennolle, sijainnille ja muodolle vaatimuksia.
Akku ei café:ssa tarvitse olla kovin iso ja se mahtuu vaihteiston ja takapyörän väliin. Voi sen laittaa tietysti alkuperäiseenkin paikkaansa. Jotkut laittavat akun satulan takaosaan runkoputkien päälle. Liekö se sitten hyväksi ajo-ominaisuuksille?
Vaihteiston päällä on alunperin ollut peltinen levy joka kytkee vaihteiston runkoon. Levy on hyvin tarpeellinen rungon jäykkyyden suhteen. Alkuperäisen voi korvata paksummalla alumiinisella levyllä jossa pulttien reiät ovat tiukat ja tarkat. Rungon puolelle on hyvä hitsata vastaaviin kohtiin jämäkämmät korvakkeet tiukoilla reillä. Vaihteiston "kannen" M8-kierrereiät ovat matalat. Niihin on hyvä asentaa Helicoil-kierreinsertit niin ei tarvitse pelätä kierteiden vikaantumista eikä pulttien löystymistä ajan kanssa.
Alkuperäinen ohjausgeometria ei oikein caféeseen istu. On hidas ja vakaa sekä raskaahko käännellä. Varsinkin clip-oneilla. Jätön pienentämiseksi on tehtävä toimenpiteitä joko keulan tai rungon geometriaa muuttamalla. Helpointa on laittaa uudet kolmiopalat jotka tuovat teleskooppeja lähemmäksi ohjausakselin linjaa.
Se taas aiheuttaa sen että tankki saattaa tulla kääntämisen esteeksi.
Keulakulmalaskuri:
http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.htmlJa monta muuta asiaa.....