Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104067 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #15 : Heinäkuu 24, 2016, 08:04:36 ap »
Todella hieno! Bella. Täyden kympin suoritus.
Ja korvia alkoi taas kuumottaa kun oma projekti venyyyyy ....   :(

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #16 : Heinäkuu 24, 2016, 18:20:06 ip »
Tulihan sitä osia mukana rungon lisäksi laatikoissa .
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #17 : Heinäkuu 24, 2016, 18:31:49 ip »
Tankki, satula ja pakoputkisto tuli myös mukana.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #18 : Heinäkuu 27, 2016, 16:11:17 ip »
Mukava lueskella noita TunturiTT ja Motomatin juttuja. Toki onhan teitä muitakin osaajia koko joukko  :) Näistä foorumin keskusteluista on oppinut paljon tämän projektin aikana. Kun lueskelin tuota TunturuTT juttua oman ratapyörän rakentamisesta ja ratkaisuista niin ajattelin että voisin myös minäkin hieman kertoa tällä palstalla miten  tämä Guzzi Cafe Racer projekti eteni. Lisäilen tähän ketjuun hiljalleen kun aika antaa myöten kuvia yms asioita. Toivottavasti riittää mielenkiitoa lueskella. Lisätään tähän alkuun kuva mistä omalla tallilla homma käynnistyi
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #19 : Heinäkuu 27, 2016, 16:26:30 ip »
Mielenkiinnolla odotellaan ja paperiversiota Il Falconeen myös.  Oma rojekti runkopuhtaana  , aloittamista vaille valmis;)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2016, 17:29:09 ip »
Lainaus
Mukava lueskella noita TunturiTT ja Motomatin juttuja.
Kiitos, niitä minäkin lueskelen. Pysyy juttujen taso oman ymmärryksen tasalla.
Tosin mun juttuni ovat enimmäkseen blogissani: http://www.motomatti.fi/
Siellä oikeassa reunassa väljästi aiheessa pysyvä hakemisto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2016, 20:22:52 ip »
Mulla on aika vähän materiaalia netissä. Tulee vaan tehtyä, en silloin luomisen vimmassa pahemmin kuvaa ja dokumentoi.

Tuo lähtötilanne on just se Guzzi-racerin ydin. Kaikki tuohon päälle tehdyt osat luovat sen persoonan. Oliko ihan Suomesta tämä aihio?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #22 : Heinäkuu 27, 2016, 22:22:50 ip »
Kyllä oli Suomesta. Kyllä monta kertaa jäi itseltäkin kuvia ottamatta kun vaan tekee ja tekee uudestaan vähän eri tavalla.  Siihen pitää varautua että ei kerralla kaikki mene kuntoon.
Kun pyörä oli laitettu keskijalalle alkoi kaikenlainen mittailu. Eli ihan rullamitalla ja työntömitalla pääsee pitkälle. Monta asiaa pitää mitata jos meinaa netistä tilata valmiita osia.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #23 : Heinäkuu 27, 2016, 22:37:49 ip »
Seuraavaksi voi kokeilla jo olemassa olevilla osilla jos niitä nurkista löytyy. Esim vakiotankki ja Larion Cafe istuin. Näin saa jotain näkemystä mitä tavoittelee. No isolohkon runko on eri kuin tuo Larion ja pitäisi sopia istumaan eli sovituksia ja taas mittauksia. Edellisissä mittauskuvissa näkyy muuten 2-1 pakoputken lähtö ( turboa varten) Jos joku sellaista tarvitsee niin 20 eurolla saatavissa  :).Ohessa muutama kuva profiileina ensi ajatuksista.  Eli tankkia en heti ajatellut tilata vaan ajattelin pärjätä vakiotankilla. ( Laitan näitä tarinoita muutamia putkeen kun tuo kovakoko rajoitus ei salli samaan viestiin monta kuvaa laittaa) Kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;)
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #24 : Heinäkuu 27, 2016, 22:46:52 ip »
Tästä turbo-SP-projektista oli vuosia sitten puhetta foorumilla. Välillä miettinyt, mihin se hävisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #25 : Heinäkuu 28, 2016, 09:09:20 ap »
Kun alkaa mielikuvaa rakentaa  mitä tavoittelee niin kannattaa  muutamat peruslinjat pitää mielessä. Varsinkin jos haluaa pyörästä sopusuhtaisen näköisen. Itse näytin tämän sivun kuvia apuna sivuprofiilia suunnitellessa. Englannin kielen hallinnasta on apua, mutta kuvathan on onneksi kansainvälisiä ;)

http://www.bikeexif.com/build-cafe-racer

Alla muutama kuva mihin mitoitus johtaa. Tosin tämäkin on vain katsojan silmissä, eli eipä sitä todellisuudessa ole oikeaa ja väärää, vain mielipiteitä.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #26 : Heinäkuu 28, 2016, 11:27:04 ap »
Moottorin massiivisuuteen vaikuttaa paljon öljypohjan korotusosa joka tulee itse öljypohjan (joita on monen kokoisia, näköisiä ja tilavuuksisia) ja lohkon väliin kuten alemmassa kuvassa on. Ylemmässä kuvassa ei korotusosaa ole ja taitaa olla kyse uudemmasta öljypohjatyypistäkin koska näyttää siltä että siinä olisi mahdollisuus vaihtaa öljynsuodatin ulkokautta irrottamatta öljypohjaa.

Öljyn määrää korotus vaikuttaa noin litran verran. Ilman korotusta öljyn määrä on noin kolme litraa joka kyllä riittää varman päälle ainakin 5000 km taipaleelle. Öljypohjan korottaminen lienee perusteltua jos aikoo radalle ajamaan hieman kovempaa tai jos moottori on ahdettu.

Useissa café-viritelmissä satula on suoraan runkoputkien päällä. Näyttää hyvältä mutta ei ole ensinkään ergonominen (jos ei ole ihan toivottoman persjalkainen) vaan sijainti on 5 - 10 cm ylempänä. Se taas aiheuttaa tankin asennolle, sijainnille ja muodolle vaatimuksia.

Akku ei café:ssa tarvitse olla kovin iso ja se mahtuu vaihteiston ja takapyörän väliin. Voi sen laittaa tietysti alkuperäiseenkin paikkaansa. Jotkut laittavat akun satulan takaosaan runkoputkien päälle. Liekö se sitten hyväksi ajo-ominaisuuksille?

Vaihteiston päällä on alunperin ollut peltinen levy joka kytkee vaihteiston runkoon. Levy on hyvin tarpeellinen rungon jäykkyyden suhteen. Alkuperäisen voi korvata paksummalla alumiinisella levyllä jossa pulttien reiät ovat tiukat ja tarkat. Rungon puolelle on hyvä hitsata vastaaviin kohtiin jämäkämmät korvakkeet tiukoilla reillä. Vaihteiston "kannen" M8-kierrereiät ovat matalat. Niihin on hyvä asentaa Helicoil-kierreinsertit niin ei tarvitse pelätä kierteiden vikaantumista eikä pulttien löystymistä ajan kanssa.

Alkuperäinen ohjausgeometria ei oikein caféeseen istu. On hidas ja vakaa sekä raskaahko käännellä. Varsinkin clip-oneilla. Jätön pienentämiseksi on tehtävä toimenpiteitä joko keulan tai rungon geometriaa muuttamalla. Helpointa on laittaa uudet kolmiopalat jotka tuovat teleskooppeja lähemmäksi ohjausakselin linjaa.
Se taas aiheuttaa sen että tankki saattaa tulla kääntämisen esteeksi.

Keulakulmalaskuri: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

Ja monta muuta asiaa.....


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #27 : Heinäkuu 28, 2016, 14:17:03 ip »
Onnistuneeseen mitoitukseen kun vielä lisää rekisterikilven telineineen, se on täydellinen?
Henkilökohtaisesti inhoan jalkatappisydeemiä missä tapit pyörivät polkimien mukana.
Niistä ei saa kunnon tukea pyörän päällä voimistellessa ja takajarrukin laahaa ajossa
kokoajan. Moisia olen kokeillut, eivät olleet käytössä yhtä ajosessiota pidempään.
Paljon noita käytössä näkyy, ihmetelen minkä takia?

jAgo on tehnyt hienon Cafen.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #28 : Heinäkuu 28, 2016, 14:43:37 ip »
Lainaus
Paljon noita käytössä näkyy, ihmetelen minkä takia?
Jos ei paremmasta tiedä. On ihmisryhmä joka on ostanut rahalla jotain itselleenja juuri se on sitten parasta maailmassa. Kuten uuden Toyotan hankinta.

Lainaus
kun vielä lisää rekisterikilven telineineen, se on täydellinen?
Kyseinen kikkare on ollut erittäin harvoin asiallinen että kaunis katsella, josko koskaan.
Siksi siihen ei kiinnitetä huomiota kovin paljoa. Kiinnitysmadollisuuksia on sentään muitakin kuin vain keskelle taakse. Jotkut taas uhmaavat lakia lievästi laittamalla kilven osittain piiloon tai teettävät minikilven. Yleensä hieman isompi kuin mopon rekkari. Alkuperäistä voi pitää sitten vaikka kirjahyllyssä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #29 : Heinäkuu 28, 2016, 15:17:43 ip »
Onnistuneeseen mitoitukseen kun vielä lisää rekisterikilven telineineen, se on täydellinen?
Henkilökohtaisesti inhoan jalkatappisydeemiä missä tapit pyörivät polkimien mukana.
Niistä ei saa kunnon tukea pyörän päällä voimistellessa ja takajarrukin laahaa ajossa
kokoajan. Moisia olen kokeillut, eivät olleet käytössä yhtä ajosessiota pidempään.
Paljon noita käytössä näkyy, ihmetelen minkä takia?

jAgo on tehnyt hienon Cafen.


Tuota tappisysteemiä tutkin myös, kun ratalaitteeseen vastaavia tein. Päädyin sitten kuitenkin ratkaisuun, jossa polkimet on nivelöity jalkatappiin ja tappi itse pysyy paikallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.