Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104130 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #75 : Elokuu 28, 2016, 16:37:06 ip »
Kun vielä pohdin tuota mittaristoa , niin päätin kytkeä ensimmäisen kerran sähköt päälle.

Niinhän siinä sitten kävi, että tallilla alkoi sähkö "haista"  >:(

Johdot irti akun kengän navoista ja tutkimaan missä vika.
Ei pitäisi tässä iässä enää tehdä hommia ilman lukulaseja  8)
Diodisillan alle oli jäänyt pieni pala alumiinipellin suojamuovia ja oikosulunhan se aiheutti.

No vika löytyi ja päätin tilata käytetyn Teo Lammersilta:

http://www.tlm.nl/webshop/en/used-parts/electric-charching-system/used-rectifier-sp-t3-lm-t5-etc-us-17704300-moto-guzzi

Ei ollut onneksi kallis vahinko

Katselin nettikaupasta mitä muuta sitä voisi tässä vaiheessa tilata. Päädyin hankkimaan laturin hiilet ja suojakopan.
Pakoputkien tiivisteet piti uusia ja muutamia tarrasarjoja kokeilua varten kun tankki valmis tarroituksiin.

Nämä kun saapui, niin uusiin kytkentöihin lukulasien kanssa  ;D

Taas tuli jotain opittua ja jos ei mitään tee, niin mitään ei satu.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #76 : Elokuu 28, 2016, 20:24:21 ip »
Tuli aikanaan tuohon kuvaan kirjoitettua jännitteensäädin vaikka kyseessä on siis tasasuuntaaja.
Jotenkin sitä on sokea omille kirjoituksilleen 8)

No tulipa tuokin nyt korjattua omaan arkistoon kuten se sähkövikakin Guzzissa ja varoitusvaloille sai sähköt  :D

Mittariston suunnittelu jatkui kokeilemalla tuolla "pahvimuotilla"  sopiiko varoitusvalot ja mittarit vaijereineen
niille suunniteltuun tilaan. Hyvin oli pieni tila käytetty hyödyksi ja sinne ne tuntui sopivan.
Tein pahville mitoituskuvan ja annoin sen lankomiehelle malliksi. Päätettiin kokeilla kahta eri mallia taustalevyksi
kiillotettu alumiini tai mustaksi eloksoitu alumiini. Niistä sitten aikanaan lopullinen valinta.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #77 : Elokuu 28, 2016, 21:52:56 ip »
Näin jälkiviisastellen; nopeusnäytöksi riittää irrotettava polkupyörän mittarikin. Sellaisen voi napsauttaa katuajon ajaksi mittaristoon ja muuten esiintyä race-moodissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #78 : Elokuu 29, 2016, 10:40:28 ap »
Sellaista juuri silloin ajattelinkin, tai jotain pientä näyttöä.
Oli jo tämä idea silloin niin pitkällä, että oli teline kierroslukumittarille jo koeasennuksessa.

Oli kuitenkin sääli jättää "kaunista" ja huollettua nopeusmittaria hyllylle.

Kuka tietää, tuleeko ensi talvena tehtyä vielä pieniä muutoksia ??
Ei ole sarjatuotantopyörä kyseessä ( vielä )  ;D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #79 : Elokuu 29, 2016, 11:16:10 ap »
Lainaus
nopeusnäytöksi riittää irrotettava polkupyörän mittarikin.
Riittää käyttäjälle mutta ei riitä pykälänikkareille.

Nopeusmittarin kun pitää olla asianmukaisessa laitoksessa testattu ja todettu että sen näyttö kaikilla ajoneuvon nopeuksilla on toleransin rajoissa 120 km/h asti. Tämä asia on voimassa pyörän alkuperäismittariston mittarilla näytti se mitä hyvänsä.
Mutta jos rengaskokoa tai muuta välityssuhdetta muutetaan on mittari säädettävä uudelleen ja testautettava hyväksytyssä laitoksessa. Testaus maksaa veroineen noin 500€ oli tulos mikä hyvänsä.

Se taas on eri asia valvotaanko tätä seikkaa muualla kuin katsastusasemilla ja silloinkin vain kun on jostain isommasta muutoksesta kyse. Periaate on kuitenkin tämä.

Guzzissa on se hyvä piirre että pikkulohkoisen nopeusmittarin pyörittimen saa sovitettua isolohkoisen etuakselille ja yllätys, yllätys vastaavan rengaskoon pyöritin antaa toleranssin sisään menevät luvut myös etupyörältä.
Vanhemman katsastusmiehen kommentti eräässä muutoskatsastuksessa: Onhan nopeusmittarin käyttötapa alunperin etupyörästä, onhan?

Nopeusmittarin näyttämän oikeellisuuden laskukaava kaksi (L3e) ja kolmipyöräisillä (L5e) moottoripyörillä: 0≤(V1–V2)≤0,1*V2+8km/h.
V1= mittarin näyttämä nopeus ja V2= todellinen nopeus.

Toleranssi siis kasvaa melkoisesti nopeuden noustessa. Mopedeilla on paljon kireämpi kaava.

Nopeusmittarin sijaintikohdan vertailulämpötilan on oltava 296K plusmiinus 5K. (K= Kelvin)

Lähde: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TC&reference=P5-TC2-COD-1998-0163&language=FI&format=PDF

Ettäkö mistäkö tiedän: kun olen valmistanut muutaman triken niin tämä asia on hyvin oleellinen ja jos ei asiaa ota tosissaan niin on rahanmenoa tiedossa runsaasti. Väärä rengaskoko tai alkuperäisestä poikkeava mittari langettaa helposti.
Vaikka laskennallisesti ei välityssuhde olisi muuttunut miksikään niin silti testi vaaditaan sen akselin osalta johon muutos on tehty ja josta mittari ottaa käyttönsä.

Halvemman mallinen Sigma-polkupyörämittari riittää 300 km/h vauhtiin. Mutta ei kelpaa moottoripyörän mittariksi. Tarvikemittari kelpaa kunhan se on testattu kyseisessä ajoneuvossa em. testin mukaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #80 : Elokuu 29, 2016, 11:21:04 ap »
Ainakin tien päällä on riittänyt Sigma. Siis tienvarsitarkastuksissa ja sehän riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #81 : Elokuu 29, 2016, 17:15:36 ip »
Aika vekkuli möntti oli näilläkin sivuilla viime talvena/syksynä vilahtaneessa Café Guzzissa, jossa oli samassa kellossa nopeus- ja kiekka ja sen päälle vielä sytytys.
Hintaa en tiedä, mutta tuskin ihan ilmainen. Taisi olla Guzziladenin juttuja.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #82 : Elokuu 29, 2016, 20:45:16 ip »
Sieltä sitä tietoa tulee mittaristosta, hyvä niin. Voi tosiaankin vielä ensi talvena pohtia mitä tekee.

Biltemassa kävin ostamassa punaisia sytytysjohtoja ja hommasin myös punaiset silikoniset tulpanhatut.
Tällöin oli jo suunnitelmissa tehdä rungosta punainen, siitä tuo värivalinta.

Tosin nuo tulpanhatut jouduin myöhemmin poistamaan kun pätkivät sytytystä. Kun tutkin asiaa niin hatun sisällä oli
kulmaliitos tehty vain painamalla osat toisiinsa. Kaikkea sitä vastaan tulee näissä rakenteluhommissa. Voihan toki olla, että tehtaalla oli asennustyö tehty 90 astetta väärään kulmaan, jolloin liitos ei ollut oikea  >:(

No, eivät sen jälkeen enää luottamusta herättäneet, joten palasin vanhoihin toimiviin NGK hattuihin ilman suurempia tutkiskeluja.
 
Taas käyttötarkoitus ajoi estetiikan edelle  ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #83 : Elokuu 29, 2016, 21:19:15 ip »
Lainaus
Ainakin tien päällä on riittänyt Sigma. Siis tienvarsitarkastuksissa ja sehän riittää.
Se taitaa olla konstaapelillekin pienenpi riesa. Toinen syy on se että tuskin hän on opiskellut ajoneuvoluokkakohtaisia EU-direktiivejä tarkkaan kuten alan harrastajat. Tosin eivät ole katsatusmiehetkään koska tahtoo tulla sanomista vaikka itse teen aina pykälien mukaan. Otetaan mukaan vanhatkin lait kun uusista ei tiedetä tai ei osata.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2016, 11:40:33 ap kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #84 : Elokuu 29, 2016, 22:30:10 ip »
Lainaus
palasin vanhoihin toimiviin NGK hattuihin
V11 mallien alkuperäisvaraosa (johto kierretään suoraan hattuun, jossa kunnon sisäosat) on punainen (ei ihan räikyvän punainen) ja edelleen saatavilla. Laadukas silikonikampe, omat ovat kestäneet jo toistakymmentä vuotta.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #85 : Elokuu 29, 2016, 23:16:05 ip »
Noita vastaavia taitaa saada moottorisahatarvikeliikkeestä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #86 : Elokuu 30, 2016, 11:58:20 ap »
Itse olen käyttänyt peltikuorisia tulpanhattua jotka ovatkin monessa mallissa vakiokamaa. 5 kohmin vastuksella varustettuja. Niissä ei itsellä vikoja ole ilmennyt. (Tosin vikoja toisetn pyöristä etsiessa on tullut vastaan hattuja joissa ei vastusta ole lainkaan tai se on ääretön mitattaessa.)  
Tosin, jos pyörä keikahtaa kyljelleen katkaisee se tulpankin mennessään. Olen kyllä välttynyt siltä jälleen aika pitkään. Helpoin valinta, ja yleisesti saatavilla, on kovat, bakeliittiset NGK-hatut. Ne on pidettävä hyvin puhtaina ja kuivina. Muuten kipinä kulkee sisäpintaa pitkin tulpan runkoon. Myös kumitiiviste tahtoo jäädä tulpan varteen kiinni kun hatun ottaa pois.

Noissa peltikuorisissa on paras puoli se että ne eivät heilu tärinästä tai tulpanjohdon heilumisesta lainkaan koska tukeutuvat tulpan metallirunkoon tiukasti.

Kumisissa imukurkuissa on alapuolella tuki tulpanjohdolle. Sen tarkoituksena on tukea johtoa niin että se ei heiluisi käynnin tai ilmavirran mukana. Johdon pujottaminen sen kautta parantaa toimivuutta.
Jos kyseistä kannaketta ei ole tai se on murtunut pois niin silti kannattaa tulpanjohto tukea hyvin niiltä tietämin.

Jos käyttää 5 kohmin tulpanhattuja niin ei tarvitse käyttää vastuksellisia tulppia. Silloin on turha satsata R-tulppiin. Vastus parantaa jonkin verran kipinän tehoa mutta merkittävin tarkoitus sillä on EMC-suojaus. Estää radioaaltoisen säteilyn häiriöitä sekä lähietäisyydellä jopa digitaalisignaalin sekoamisen. Testerinä asiassa on hyvä käyttää halpaa transistoriradiota: jos se pärisee koneen käynnin tahdissa on sytytyslaitteissa vikaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2016, 22:33:19 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #87 : Elokuu 30, 2016, 12:57:40 ip »
Ottaa esimerkiksi tuon V11:n punaisen hatun numeron ja menee sen kanssa varaosatiskille, jolla on NGK:n kataloogi. Saa mahdollisesti jo samana päivänä tutit käteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #88 : Elokuu 30, 2016, 21:52:31 ip »
Huohotin vaihtui vanhasta SP.stä tähän Raceriin. Siinä se on toiminut monta vuotta. Samalla sain siihen vanhaan SP:hen museointikelpoisen ilmansuodattimen huohotinjärjestelmällä.

Vaihto se on mikä kannattaa   ;D

Siis asennustöihin ja osat paikoilleen. Hyvin sopi ja miksei olisi sopinut kun muutostyö oli 1/1 molemmissa pyörissä.
Letkut vaihdoin sitten kun pyörän uudelleen kokosin. Nyt nämä vanhat sai toimia koekäytön ajan.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #89 : Elokuu 31, 2016, 22:27:34 ip »
Rupesi projekti olemaan siinä vaiheessa ,että teki mieli kokeilla lähteekö tämä lainkaan käyntiin.

Säädin venttiilit, puhdistin öljypohjan ja siinä olevat sihdit ja vaihdoin suodattimen.
Pohja takaisin paikoilleen ja öljyt sisään. Vaihdelaatikon öljymäärän tarkastin , samoin peräöljyt.

Tarkoitus siis vain katsoa, että kone käynnistyy ja käy.
Puristukset oli tarkoitus kanssa mitata, niin tietää miten paljon tuota konetta kannattaa purkaa.
Osissa oli tullut hankinta tehtyä eikä koskaan ollut kuullut tämän koneen käyvän.
Lisäksi omia muutoksia tehnyt matkan varrella jonkin verran ,niin eihän sitä ikinä tiedä missä näissä projekteissa mennään :D

No eipä sitä pitkälle päästy. Starttireleen nykäisyn ääni kyllä kuului, mutta startti ei inahtanutkaan.
Sähkömittari käteen ja kyllä sieltä solenoidille jännitettä tuli.

Startti irti, samoin solenoidi ja suunta kohti Motonettiä.
Vähän aikaa tiskillä mittailua ja pohdintaa. Sieltähän se uusi solenoidi löytyi Guzziin.

Oli Opelin solenoidi poistomyynnissä, hinta huimat 5,00 euroa. Ei tullut kalliiksi tämäkään.

Tosin sisäinen hymy oli vahva tämän hankinnan jälkeen "Opelin solenoidi ja Guzzin sähköt"
voiko sitä luotettavampaa kokonaisuutta rakentaa ?? Ei puuttunut kuin, että startti olisi ollut Lucaksen  ;D

Pajalle asennustöihin ja startti paikoilleen.
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi