Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104146 kertaa)

motomatti

Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #90 : Elokuu 31, 2016, 22:39:55 ip »
Et laittanut klemmaria suodattimen ympärille. Itse omiin pyöriin en yleensä laita mutta mitä muille olen tehnyt niin olen laittanut vaikka sitä ei olisi vaadittukaan. Joiltakin on suodattimia irronnut itsekseen. Toki irtoamiseen voi olla muitakin syitä kuin "ihan itsekseen" mihin en usko. Onko unohtunut kiristys tai on ylikiristetty jolloin suodattimen rakenne on pettänyt tai tiiviste jäänyt pois? Syitä voi olla useita. Letkuside suodattimen ympäri antaa tiettyä mielenrauhaa mutta sekin edellyttää että suodatin on ylipäätään kiinni.

motomatti

« Vastaus #91 : Elokuu 31, 2016, 22:46:31 ip »
Lainaus
Sieltähän se uusi solenoidi löytyi Guzziin.
Vanha solenoidi on korjattavissa jos vain sen käämi on kunnossa. Yleensä solenoidin kytkentäkärjet ovat hapettuneet tai nokeentuneet niin että vaikka solenoidi naksahtaa niin virta ei kytkeydy. Jotkut ovat myös voidelleet rautasydämen. Se kyllä hetken toimii nöyrästi mutta tahmaantuu ja ei liiku vaikka käämi toimisikin. Solenoidi on purettavissa. Guzzeissa muuten on ollut myös Lucaksen startteja.....

http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html

TunturiTT

« Vastaus #92 : Elokuu 31, 2016, 22:55:25 ip »
Olen muualla nähnyt niin palaneita solenoidin kärkiä, että jos osat saa vitosella, en ryhtyisi kummoisiin virittelytalkoisiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #93 : Elokuu 31, 2016, 23:03:17 ip »
Kunhan kerroin niillekin jotka tätä lukevat. Voi olla joillakin pitkä matka kaupoille tai muuten harrastusta korjata vanhaa..... Vaikka solenoideja saisi vitosella.

Niin muuten, mikä oli Motonetin varaosanumero solenoidille?

TunturiTT

« Vastaus #94 : Elokuu 31, 2016, 23:32:28 ip »
Jos kyse on hätävara_reissukorjaus, niin toki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

« Vastaus #95 : Syyskuu 06, 2016, 21:29:55 ip »
En ole minäkään koskaan laittanut yhteenkään Guzziini tuota klemmaria.
Toivottavasti pysyy tämäkin paikoillaan.

Kuitissa näkyy solenoidin Motonet koodi olevan 11-5277

Nyt sitten kuitenkin osat paikoillaan  ja valmiina koekäynnistykseen.

Startti toimi ja kipinää tuli. Muutenkin kaikki sähköt toimivat, vain bensaa siis puuttui  :D

Muutama kuva piti ottaa eri suunnista ja tallentaa.  Näihinkin tuli vielä muutoksia
kun ajatus kehittyi matkan varrella, mutta jostain sitä piti lähteä.

Eli "raakilehan" se vielä oli tässä vaiheessa.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

« Vastaus #96 : Syyskuu 07, 2016, 21:48:08 ip »
Tappokatkaisija päälle ja koneen pyörittelyä akulla, jotta saa öljyä hieman kiertämään pitkän seisonnan jälkeen
ja öljysuodatinkin saa osansa.

Sitten tuo uusi tankki pois ja vanhasta SP:stä tankki tilalle satulan päälle.

On aika eksoottisen näköinen laite koekäytössä ;D

Bensaletkut kiinni ja hanat auki. Tappokatkaisija pois päältä, ryyppy päälle ja starttinappulalle.

En ollut uskoa korviani kun kone hörähti heti käymään :o

Puhdistamattomissa kaasareissa perussäädöt, vanhat tulpat ja sytytykseen en koskenut lainkaan
Näin sitä vanha rouva saattoi iloisesti yllättää. ;D

Eihän tuo käynti mitenkään "puhdasta" ja tasaista ollut, mutta kävi ja pysyi käynnissä kun hieman lämpeni.

Tavoite saavutettu, kyllä tästä vielä soivan pelin saa 

jAgo

« Vastaus #97 : Syyskuu 20, 2016, 21:31:04 ip »
Taukoa tulee tähän kirjoitteluun , kuten tuli välillä rakentelussakin.
No tuleepa hieman enemmän todenperäistä ;D

Kun pyörä kävi ja kukkui niin päätin mitata siis puristukset sylintereistä tulpan kierteisiin asennettavalla
puristusmittarilla. Näitähän saa tarvittaessa vaikka Motonetistä jos ei entuudestaan ole.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493125/Puristusmittari-letkulla-0-21kg

Ongelma oli kun ei oikein tiennyt mitä mittarin pitäisi näyttää SP Guzzissa. No netistähän sitä osviittaa löytyi:

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=27508.0

Eli mittari kiinni, kaasu täysin auki , starttimoottori toimimaan ja lukemia lukemaan.
Molemmissa sylintereissä näytti n. 150 PSI ja lukemat oli likimain samat molemmissa sylintereissä.

Päätin että en ota kansia ja sylintereitä auki. Säästyipähän tässä vaiheessa rahaa ja nuo sylinterit on
Guzzissa niin tyrkyllä että niihin voi helposti myöhemminkin paneutua jos tarvetta ilmenee.

Ei muuta kuin Guzzi  Motonetin nosturille ja purkuhommiin.

Purkuvaiheessa tietenkin mittoja valokuvin ylös, jotta saa osat sopimaan kun alkaa uudestaan kasaus.

Esimerkkinä tuo linkun laakerin kiristys, joka oli 7mm molemmin puolin.

Äkkiä tuollaisen pyörän osiksi pistää  ;D

jAgo

« Vastaus #98 : Syyskuu 22, 2016, 21:58:11 ip »
Osat sai aika hyvin irti ilman isompaa sadattelua ja lajittelin niitä hieman kasoihin, jotta löytää kokonaisuudet nyt helpommin
kuin ostohetken läjästä.

Purkuhommia piti jatkaa vielä takahaarukan osalta jotta sai sen myös hiekkapuhallettua ja pulverimaalattua.

Ristikkonivel tuntui jo käteen sököltä joten lukitusrengas pihdeillä pois ja sen jälkeen sopivan mittaisella putkella nivel ja laakeri pois putkesta.

Olihan tuo nivel tehnyt jo pitkän matkan varmaankin tuossa kunnossa kun oli niin kulunut.

Näitähän sitä eteen tulee kun vanhaa purkaa ;D 

jAgo

« Vastaus #99 : Syyskuu 25, 2016, 22:04:50 ip »
Viimeiset osat pois takavanteelta .
Eli jarrulevy pois ja sysäyksenvaimentimet.

Taisi joku jo tällä palstalla mainita että voi olla tiukassa tuo suojalevy ja niinhän se oli  :-X

No netistä löysin minulle hyvän keinon kun ei oikein millään saa levystä kiinni.
Käytin tätä tapaa kun olin liotellut pintoja riittävästi WD- 40 :llä

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/cush-drive-maintenance.pdf

Osat olivatkin sitten valmiiksi purettu hiekkapuhallusta varten.
Eipä noita sitten paljon ollutkaan. Vanteet sai puhaltaa sitten maalari.

Onneksi oli kesäaika niin nuo hommat onnistui hyvin ulkona auringon paisteessa.
Kaverillani "Sukelluspuku" piti olla päällä kuten kuvista näkyy  ;D

Laitteet ja hiekat Biltema/ Motonet akselilta.

Hyvinhän tuo onnistui.

jAgo

« Vastaus #100 : Syyskuu 27, 2016, 21:47:38 ip »
Vanteiden valmistelu maalaukseen vaati tietenkin myös laakereiden poiston.
Toki ne kannattaa muutenkin vaihtaa kun ei niiden ikä ollut tiedossa ja hinnan kiroissahan nuo laakerit ei ole.

Aina ennen tuurnalla ja vasaralla poistanut noita laakereita, mutta nyt päätin kokeilla tuollaista laakerin ulosvedin sarjaa.

Joitakin työkaluja on ihan ilo käyttää . Helppoa ja näppärää oli työskentely  ;D

Jarrulevyjen kiinnityspulttien paikoille laitoin kierretangosta, muttereista ja aluslevyistä  "suojat" jotta sai
jarrulevyt suoraan vanhoihin työstettyihin pintoihin kiinni pulverimaalauksen jälkeen.

Maalarilla olikin silikonitulppia noihin laakeripaikkoihin, joten niiden suojauksesta ei tarvinnut huolehtia itse.

Nyt sitten onkin maalauksen vuoro.

jAgo

« Vastaus #101 : Syyskuu 28, 2016, 21:23:45 ip »
Käytin kamat kahdessa eri osassa pulverimaalauksessa. Pulverimaalaus on siitä hyvä, että ei tarvitse tehdä pohjatöitä, kun se täyttää ja pyöristää sopivasti pienet hitsausjäljet sekä muut kolot. Samoin maali ei ole arka pikkukolhuille joita kasatessa varmaan tahtoo kaikille tulla.

Kaveri suositteli omilta kyliltä löytyvää maalaamoa, jossa oli käyttänyt oman pyörän osia.
Hinta/laatu suhde kohdillaan ja niin se oli minullakin. Tyytyväinen olin lopputulokseen ja hintaankin.

Paikka löytyy : http://www.metallipinnoite.fi/

Ensin käytin punaiset runko-osat ja sitten vanteet + muut mustiksi tulevat osat (etukatekiinnike ja takavanteen sysäyksen
vaimentimen suojalevy)

Edullisin vaihtoehto oli valita vakio RAL sävyistä joita löytyi heti varastosta.
Toki olisi saanut RAL- kartaltakin valita, mutta sitten olisi pitänyt maksaa koko minimi hankintaerä.
Päädyin itse noihin vakiosävyihin.

Toimitusaika myös passeli minulle ja luvattu aika piti.

Alla kuvissa sitten muutos minkä maalaus sai aikaan.
Kuin olisi uutta pyörää lähtenyt tehtaalla kasaamaan tämän jälkeen  ;D

Nuo paikat mihin ei maalia halua kannattaa suojata kunnolla. Sopii maalarin kanssa etukäteen mitä he suojaavat ja paikat jotka huolehdit itse. Tässäkin hyvin tehty valmistelu säästi aikaa kasaustyön alkaessa. Hyvin esim. nuo jarrulevyjen kiinnityspaikat säilyi "puhtaina".
Tämä näkyy hyvin noissa maalatuissa vanteissa, kun pultit ja aluslevyt oli poistanut.

Taas kannatti hyödyntää ammattilaista, eikä itse lähtenyt tätä koko hommaa harjoittelemaan
vaan pysyi omalla osaamisalueella ;D

GuzGuz

« Vastaus #102 : Syyskuu 29, 2016, 07:25:14 ap »
Sopiiko kysyä mitä on kustantanut pulverimaalauttaminen.
Vaikka rungon osalta?

motomatti

« Vastaus #103 : Syyskuu 29, 2016, 14:30:06 ip »
Kardaanin ristinivelestä sen verran että älä heitä pois. Ovat yleensä helposti kunnostettavissa. Jos laakerointi on kulunut niin ristikkojen vaihto auttaa varsinkin siinä tapauksessa että löytää edullisen liikkeen tai osat. Jos kannatinlaakerille tuleva kaula on väljistynyt on sekin korjattavissa. Toisen pään sorvaus sopivaksi ei paljoa kustanna. Täyttö tai holkitus voi olla myös ratkaisu.
Jos et itse tarvitse vanhaa niin minä voin tarvita....

jAgo

« Vastaus #104 : Syyskuu 29, 2016, 21:22:08 ip »
No saahan sitä toki kysyä. Täytyy hieman perustella mihin alla olevat hinnat perustuu.

Suurin tinkausvaltti oli varmaakin, että tulen kertomaan tästä projektista Gruppo Moto Guzzi Finlandian sivuilla 

Eli tässä tämä mainos nyt sitten on  ;D

Samoin aikatauluksi minulle kävi että maalaavat mustat osat samalla kun on muutakin maalattavaa.
Niin ei tarvitse maalauskalustoa laittaa mustaksi vain tämän homman takia.

Punaiset osat, jotka siis itse hiekkapuhallutin ja suojasin sovituilta osin maksoi maalaus 150 euroa.

Vanteet ja muut mustat osat puhalsi maalaamo ja kun itse suojasin sovitut osat niin hinta oli 100 euroa.

Ei minusta paha hinta lainkaan  ;D

Matille tiedoksi että tuo ristikkonivel oli tosi huonossa kunnossa. En sitä toki pois heittänyt vaan tuosta sai hyvän työkalun
myöhempään työvaiheeseen. Siitä sitten tarkemmin myöhemmin.

Seuraavaksi sitten moottorin ja vaihteiston kimppuun. Pääsyy tähän oli ajatus vauhtipyörän ja starttikehän keventämisestä.
Eli tarkoitus oli  purkaa ja katsoa mitä osia sitä tarvitsi tilata kun purkutyö eteni.