kun ainepaksuus syystä tai toisesta kasvaa päälle 3 mm:n niin puikkokonetta tulee käytettyä
Tapauskohtaista. Jos on pikkumig/mag niin asia on jokseenkin noin mutta kunnon 400V kolmivaihemig/mag-hitsauslaitteella ei liene ainepaksuudessa ylärajaa. Tarvitaan vain vesijäähdytteinen "vetävä kolvi". Metsäkonerunkoja ja hydraulisylintereitä ym muuta nuoruudessani ansiotyökseni hitsaillessa ei yli 15 mm paksuudet olleet 800A koneelle mikään iso ponnistus. Jos oli oikein vahvaa niin koneistetun "seevin" pohjaan vedettiin ensi pienemmällä virralla pohjapalko sitten isommilla virroilla "kasvatettiin" sauma umpeen ja lopuksi siisti kaareva "palko" pintaan. Tarvittaessa sauma hiottiin perusaineen tasoon. Jäähdyttyään sauma tarkistettiin ultraäänilaitteella että ei ole jäänyt sulkeutumia, vierasaineita tai tullut jännitysmurtumia, tms epäjatkuvuutta.
Mutta kuten egon mainitsi niin harrastajatasolla mig/mag on yleislaite kevyeen työhön. Kuten myös tig. Tigissä kun on semmoinen hyvä puoli että samaa laitetta voi käyttää myös puikkohitsinä toisin kuin mig/mag-laitetta. Tigin suhteen sulan hallinta ja sauman sekä pinnan laatu on sen verran hyvää että saumaa ei juurikaan tarvitse piilotella. Joillakin teräslaaduilla pitää muistaa jälkikäsittely: passivointi tai peittaus.
Hitsatessa tärkeintä on, menetelmästä riippumatta, hitsattavan materiaalin esikäsittely: puhtaus, viisteiden teko, jos läpihitsautumista ei voi muuten taata, ja tietenkin sauman tapauskohtainen jälkikäsittely. Ts. epäjatkuvuutta ei sauman vuoksi saisi juuri syntyä.
Autopeltihommiin ja moottoripyörän rungon muokkaukseen on tavallinen perus-mig riittävä laite jos käyttäjänä on kokenut hitsari. Todistettavasti.
Jos aikoo vetää "urakkasaumaa" kannattaa katsoa mikä on kyseisen hitsasukoneen luvattu prosentuaalinen käyntiaika-lepoaika-suhde. Halpiskoneilla se voi olla jopa alle 30%. Ts. käyttöajasta on suurin osa koneen jäähdyttämiseen menevää aikaa. Hyötysuhde halvoilla koneilla on niin alhainen, vaikka sauman laatu olisikin hyvä ja hitsattavuus hyvä, että isompiin hommiin ei ole asiaa.
Itse olen pärjäillyt tällä koneella mutta ei ehkä ihan paras aloittelijalle:
http://www.motomatti.fi/2012/03/ydintaytelankasuojakaasukaarihitsauskon.htmlYdintäytelankahitsaus (Flux) on silloin kätevä kun on liikkeellä kevyellä varustuksella. Tuon jutun linkeissä on asiaa mm lauteiden rungon teosta. Seuraavaksi aion rakentaa mökille laiturin teräsprofiilista täytelangalla hitsaamalla paikan päällä. Täytelanka ei sovellu vaativiin (luokkahitsaus) töihin eikä kunnolla autonpellin hitsaamiseen. Ainakaan tällä mun koneella.
Toisaalta teollisuudessa käytetään paljonkin automatisoitua ydintäytelankahitsausta. Koneet vain ovat järeämpiä. Että menetelmässä ei sinänsä ole vikaa.