Runkomuutoksia varten trikehommiin ja muuhunkin hitsaukseen hankin halvan täytelankakoneen. Täytelangallakin (flux-hitsaus) voi hitsata mutta se ei vedä vertoja normaalille mag- tai mighitsaukselle. Täytelangalla ei kuitenkaan moottoripyörän runkoja.....
Tosin teollisuudessa suuri osa hitsauksesta tehdään nimenomaan täytelangalla. Menetelmä ei siis ole huono vaan sen soveltuvuus harrastekäyttöön on rajoittunutta. Monta rullaa olen polttanut täytelankaakin.
Ostaessani konetta tutkin sen verran sen peltien sisään että totesin että sen langansyöttölaite säätöineen on riittävän hyvä erilaisille langoille ja siihen on mahdollista liittää suojakaasupullo eli laitteessa on venttiili suojakaasulle. Koneella olen sittemmin hitsannut eniten mag-menetelmällä ja jonkin verran mig-hitsausta. Terästä, ruostumatonta terästä ja alumiinia.
http://www.motomatti.fi/2014/11/hitsauskoneelle-ja-kaasupulloille-karry.htmlJutun linkeissä on lisätietoa laitteesta. Kärry on lähinnä kuljetustekninen ja ergonomiaa parantava lisälaite. Suojakaasupullot kulkevat mukavasti matkassa.
Koneen hinnan lisäksi saman verran tarvitaan rahaa asiallisiin varusteisiin ja kaasuihin. Tosin automaattimaskit ovat halventuneet kovasti viime aikoina. Omat laitteet ostin IKH:sta.
Toki valovirtapuikkokone on yleiskäyttöön hyvä valinta. Itsekin keikka-asentaja-aikoina 80-luvulla sellainen hihnasta olalla roikkuen tein hitsauksia.
Mutta jos moottoripyörän runkoja muuttelee tai korjailee on sallittuja menetelmiä vain vähän. Tig-menetelmä on suositeltavin mutta harrastaja pärjää mag-menetelmällä terästen kanssa. Jos hitsaa runkoa on rungon teräksen laatu selvitettävä että voidaan käyttää ko. aineeseen soveltuvaa menetelmää.
Omiin projekteihini ovat päteneet nämä menetelmät jotka viranomaiset ovat laatineet ja hyväksyneet ja joiden mukaan olen toiminut:
Pyydetyt standardit ovat: Laatu SFS-EN-ISO 5817, hitsiluokka C ja suoritustapa SFS-EN-24063, no:135. Materiaali: S355J. Lisäaine: Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2, hitsauskaasu: AGA Mison 18. Hitsattavat kohteet puhdistettu hiekkapuhaltamalla ennen hitsausta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsausKerrottakoon että mig/mag-menetelmä on helpoin omaksua jos ei ole ennestään kokemusta hitsaamisesta.
Yleisin virhe on että lankaa syötetään liikaa käytettyyn virtaan nähden. Saumasta tulee silloin "kylmä" eikä tapahdu tunkeumaa perusaineeseen.
Seuraavaksi helpoin on puikkohitsaus mutta sillä on paljon rajoituksia teknisissä hitsauksissa. Puikkohitsarin pitää oikeasti tietää mitä on tekemässä. Yleinen virhe on kuonasulkeuma saumassa.
Tig on pari astetta vaativampi ja muistuttaa sulan hallinnaltaan kaasuhitsausta. Laitteisto on arvokkaampaa kuin em menetelmissä.