Kirjoittaja Aihe: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha  (Luettu 60836 kertaa)

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #30 : Tammikuu 20, 2015, 18:41:34 ip »
Minusta hyvä 150A valovirtainvertteri on mainio  ja monipuolinen laite kotikäytössä. Sillä hitsaa puikolla 1mm pellistä lähtien tosi  paksuun tavaraan asti ja periaatteessa mitä ainetta vaan. Ja sitte tig-lisälaite tekee sen vielä monipuolisemmaks.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #31 : Tammikuu 20, 2015, 18:45:56 ip »
Tuohon voi hommata vaikka edullisen raapaisutigin ja rakentaa virrankatkaisulle jalkakytkimen, niin ei pala sauman päätös, kuten sillä tahtoo yleensä käydä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #32 : Tammikuu 21, 2015, 05:59:12 ap »
En oo huomannu tarvetta millekkään jalkakytkimille...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #33 : Tammikuu 21, 2015, 08:59:00 ap »
Sulla on hyvä ranneliike lopetukseen.  8)
Se helpottaa tuon raapaisutigin kaaren lopetusta. Ohuella levyllä päätös saattaa retkuranteella (kuten minulla) palaa kuopalle.
Jotkut jenkit käyttävät eräänlaista juuritukea tuohon, eli valokaarta ei sammuteta kohteessa, vaan sauman viereen aseteltuun paksumpaan aineeseen, esim kuparilattaan tms.
Sytytykseenkin on konstinsa. Tuossa vaikka hyvä video:

https://www.youtube.com/watch?v=0h5yw-qrl9c

Ja tämä:

https://www.youtube.com/watch?v=9lV4tzg4zn0
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #34 : Elokuu 17, 2017, 13:44:32 ip »
Tulipa tarvetta vuosien tauon jälkeen tarttua hitsaus hommiin, kun venetrailerista tehdyn peräkärryn pohjalevyn tukiraudat kaipaavat uusimista.
Tilapäistarpeeseen ajattelin MIG:iä vuokraamosta, mutta kaasu jne nostavat hinnan pariin sataseen.
Elektroniikka on mennyt näemmä niin paljon eteenpäin, että taitaisi olla uusi invertteri fiksumpi valinta.
( https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/stanley-3200-kit-hitsausinvertteri )
Onko näistä uusista kokemusta, kun nuo HOT START, ARC FORCE ja ANTI STICK kuulemma saa "amatöörinkin onnistumaan".
Tuo Stanley on Made In Italy, joten saattaa olla Telwinille sukua ja tarkoitus olisi 2 mm seinämäistä profiiliputkea yhdistellä.
20 vuotta sitten tuli useitakin ruosteisia auton pohjia MIG:llä kasaan kursittua, että eiköhän sitä palkoa taas opi tekemään.
Pelkästään tuo automaattikypärä tuntuu hienolta laitokselta, kun aikanaan oli vain se niskaliike  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 2 107
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #35 : Elokuu 17, 2017, 17:27:12 ip »
Eihän sille invertterille tuossa setissä paljon hintaa jää...
Muutama vuosi sitten ostin kokeeksi halpis invertterin, merkkiä en enää muista mutta
samannäköinen oli kuoriltaan kuin tämä Stanley.
Kamalaa oli hitsata sillä, en tosin osaa sanoa oliko siinä noita avustimia. Sitten aika nopeasti
iski se kondensaattori huijaus siihenkin, loppui hitsaukset lyhyen.
Samoihin aikoihin ostin halvimman Einhell-merkkisen ydintäytelanka migin. Melkoinen rimpula sekin
mutta on toiminut hämmästyttävän hyvin, useampi n. kilon lankakela siitä on jo mennyt läpi.
Saumasta tulee melkoisen pehmeä, pitää mielessä jos jotain tärkeämpää sillä rakentelee.
Jos on kärsivällisyyttä, saattaa löytyä käytettynä vanhempi invertteri. Sellaisen Migatronic Scoutin
viime talvena sainkin ostettua.
Samalla Kärkkäisen sivulla, alareunassa on Esab Buddy, sijoittaisin siihen. Sillä on ainakin
huolto olemassa jos menee rikki.



« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2017, 19:11:59 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #36 : Elokuu 17, 2017, 18:54:27 ip »
Yleensä ostan parempaa laatumerkkiä käytettynä, mutta juuri tuo elektroniikan kehitys kiinnostaa nyt tekemään toisin.
Hapokkaan- (316L), alumiiinin yms pientä askartelua löytyy myös puuhailtavaksi ja olisi näppärää vain puikkoa vaihtamalla.
Esab sopisi myös, ei sen halvin tarvitse olla. Lieneekö sitten vain onnen kauppaa mikä kenellekin toimii ja mikä ei.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #37 : Elokuu 21, 2017, 12:14:28 ip »
Tuli sitten Telwin 165 + autom.maski hankittua K-Raudan tarjouksena 220.-(svh. 350,-).
20 puikkoa tuli sulateltua vkl ja täytyy sanoa, että harmittaahan se.
Nämä olisi pitänyt hankkia jo pari vuotta sitten. Helppoa on ja jälki hyvää.
25 vuotta vanhan 1,5mm profiiliputken huonojen osien tilalle uusi 2mm profiiliputki asettui nätisti.
Myös ehjinä säilyneisiin 1,5 mm vanhoihin putkiin sai uutta rautaa liitettyä ilman "reikäjuustoa".
Siinä en linjassa poikennut, että Made In Italy on kone  ;D
( Esabin pari pienintä mallia kuulemma China origin. )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 353
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #38 : Elokuu 21, 2017, 12:28:41 ip »
Ja mikähän K-Rauta oli ostospaikkana ??? Tuohon hintaan kelpaa mullekin :D
mosa

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #39 : Elokuu 21, 2017, 12:48:47 ip »
Mäntsälästä kävin perjantaina Guzzilla hakemassa.
( https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/hitsausinvertteri-telwin-force-165--automaattimaski )
K-Raudoilla on nettisivu-/kauppiasmalli, että verkkosivuilta, kun katsoo:
-  ensin esim. hakusanalla Telwin hae ja valitse haluamasi tuote
-> katso mistä kaupoista tuote on noudettavissa
-> näytä hinta myymälöissä
-> Etsi kauppa nimen, paikkakunnan tai postinumeron perusteella
...  Kirjoita siihen paikkakunta (vaikka Lahti) ja etsi:
Silloin tuotteen hinnat näkyvät ja vaihtelevat hyvinkin suuresti eri kaupoissa.
Tämä Telwin oli 220,- - 418,-.  ja Mäntsälässä ainoa-/viimeinen kappale.
ps. Jotta hinnat saa näkyviin täytyy edetä ylläolevassa järjestyksessä, eikä tästä varmaan kannata kovasti huudella,
ettei K-Rauta ketjulle ala muodostumaan uusia "kehittämis" tarpeita hintojen yhtenäistämisen muodossa.
Minä myös soitin myymälään, "koska nettisivuilla lukee varmista tuotteen saatavuus. Voisinko varata sen ja onko hinta XXX.- ? ".
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 353
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #40 : Elokuu 21, 2017, 14:31:48 ip »
Juu, kovasti tuntuu hinta vaihtelevan. Toiseksi alhaisin hinta näyttäisi olevan verkkokaupassa 279 €.
mosa

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #41 : Elokuu 21, 2017, 15:05:08 ip »
249,- näkyisi olevan Riihimäellä, Helsingin Malmi, Urjala, Palokka, Skanssi, Alavus, Vöyri, - pienellä iltapäivä-ajelulla saa säästöllä bensarahat...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #42 : Elokuu 29, 2017, 11:57:18 ap »
Runkomuutoksia varten trikehommiin ja muuhunkin hitsaukseen hankin halvan täytelankakoneen. Täytelangallakin (flux-hitsaus) voi hitsata mutta se ei vedä vertoja normaalille mag- tai mighitsaukselle. Täytelangalla ei kuitenkaan moottoripyörän runkoja.....

Tosin teollisuudessa suuri osa hitsauksesta tehdään nimenomaan täytelangalla. Menetelmä ei siis ole huono vaan sen soveltuvuus harrastekäyttöön on rajoittunutta. Monta rullaa olen polttanut täytelankaakin.

Ostaessani konetta tutkin sen verran sen peltien sisään että totesin että sen langansyöttölaite säätöineen on riittävän hyvä erilaisille langoille ja siihen on mahdollista liittää suojakaasupullo eli laitteessa on venttiili suojakaasulle. Koneella olen sittemmin hitsannut eniten mag-menetelmällä ja jonkin verran mig-hitsausta. Terästä, ruostumatonta terästä ja alumiinia.

http://www.motomatti.fi/2014/11/hitsauskoneelle-ja-kaasupulloille-karry.html
Jutun linkeissä on lisätietoa laitteesta. Kärry on lähinnä kuljetustekninen ja ergonomiaa parantava lisälaite. Suojakaasupullot kulkevat mukavasti matkassa.

Koneen hinnan lisäksi saman verran tarvitaan rahaa asiallisiin varusteisiin ja kaasuihin. Tosin automaattimaskit ovat halventuneet kovasti viime aikoina. Omat laitteet ostin IKH:sta.

Toki valovirtapuikkokone on yleiskäyttöön hyvä valinta. Itsekin keikka-asentaja-aikoina 80-luvulla sellainen hihnasta olalla roikkuen tein hitsauksia.

Mutta jos moottoripyörän runkoja muuttelee tai korjailee on sallittuja menetelmiä vain vähän. Tig-menetelmä on suositeltavin mutta harrastaja pärjää mag-menetelmällä terästen kanssa. Jos hitsaa runkoa on rungon teräksen laatu selvitettävä että voidaan käyttää ko. aineeseen soveltuvaa menetelmää.

Omiin projekteihini ovat päteneet nämä menetelmät jotka viranomaiset ovat laatineet ja hyväksyneet ja joiden mukaan olen toiminut:
Pyydetyt standardit ovat: Laatu SFS-EN-ISO 5817, hitsiluokka C ja suoritustapa SFS-EN-24063, no:135. Materiaali: S355J. Lisäaine: Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2, hitsauskaasu: AGA Mison 18. Hitsattavat kohteet puhdistettu hiekkapuhaltamalla ennen hitsausta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus

Kerrottakoon että mig/mag-menetelmä on helpoin omaksua jos ei ole ennestään kokemusta hitsaamisesta.
Yleisin virhe on että lankaa syötetään liikaa käytettyyn virtaan nähden. Saumasta tulee silloin "kylmä" eikä tapahdu tunkeumaa perusaineeseen.

Seuraavaksi helpoin on puikkohitsaus mutta sillä on paljon rajoituksia teknisissä hitsauksissa. Puikkohitsarin pitää oikeasti tietää mitä on tekemässä. Yleinen virhe on kuonasulkeuma saumassa.

Tig on pari astetta vaativampi ja muistuttaa sulan hallinnaltaan kaasuhitsausta. Laitteisto on arvokkaampaa kuin em menetelmissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #43 : Elokuu 29, 2017, 12:39:07 ip »
Viikko sitten täytätin pienen hiilipulloni-> 6kg/35€. Jos en ehdi kaasuttelemaan kokonaan ensi vuoteen mennessä, on edessä katsastus. Pullon katsastus täytön kanssa 120€, jos venttiili on ok.
Hyvin meni viime viikolla kaverin Saabin helmaan (maksoin työllä nosturiaikaa) vanhalla Esabillani. Power Compact 250, on juuri minun käteeni sopiva kone. Maadoituksen voi vaihtaa ohutlevyhommiin omaan liitäntään ja se tukee ohuthommia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha
« Vastaus #44 : Elokuu 29, 2017, 13:28:33 ip »
Itsellä vaihtopullo ja sen katsastusten ym piilokulut on kätketty kaasun hintaan. Vaihto käy äkisti: vanha pullo Agan lastauslaiturille, maksu ja uusi pullo mukaan. Pullollinen on kestänyt pari vuotta omia hitsauksiani. Nyt kestää vielä pidempään kun ei ole edes tallia jossa hitsailla. Tosin inerttejä kaasuja olen ostanut kertakäyttöpulloina.

Jäi kertomatta että 0,6 mm lanka on normikäytössä tehokkaampi kuin 0,8 mm lanka.