Avainväli lienee 16 mm:ä?
Tuo antaa sen verran ajattelemista että voisi standardoida omissakin pyörissä tulpat tuohon kokoon jos hintapolitiikka osuu kohdalleen.
Toki pidän muutenkin mukana useimmissa pyörissäni tyypillisimmät Guzzien tulppien tulppa-avainkoot. Niitä on ainakin 11, 16 ja 21mm:ä. Kätevästi sillä tienaa oluen tai parin kokoontumisissa kun on aina niitä jotka eivät pidä työkaluja mukana. Myös varakäynnistysakku on mukana aina siinä pyörässä jolla olen liikkeellä. Paitsi jos olen sen unohtanut matkasta. Menneenä kesänä apukäynnistintä tarvittiin neljässä tapauksessa. Muiden pyöriin. Yksi tosin oli toivoton tapaus: sammui heti kun apuakku irrotettiin piiristä. Ilmeisesti latausvika. Joskus on mukana myös vianetsintäohjelma läppärissä. Sitäkin on muutaman kerran tarvittu.
Erityisesti California Vintage ja työntötanko-CARC-mallit jotka vaativat lisäksi vielä erikoismallin tulppahylsyn. Tosin sen pikkutulpan hajoaminen sähköisesti ei matkaa keskeytä. Yleensä asiaa ei edes huomata. Edellyttää katteiden ja tankin irrotusta ja ehkä pientä muutakin "säätöä" että pääsee edes näkemään kyseisen tulpan.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.htmlPikkutulpan vaihto on joiltakin huolloilta "unohtunut" vaivaisuutensa vuoksi. Kun se siellä pesässään on ollut kymmenenkin vuotta niin se on tosi lujassa ja vaatii liotusta ja varovaista aukomista sekä syvennyksensä tyhjentämistä kaikesta törystä ennen tulpan irrotusta. Muuten se törky livahtaa männän päälle. Pääasiassa siellä on soraa ja ruostetta.
Joskus on ollut pikkutulppa niin lujaan väännettynä että sen tiiviste on litistynyt liikaa ja tulpan kierrettä on pätkä palotilan puolella. Siihen tehoaa myös liotus mutta se edellyttää että tulppaa saa edes puoli kierrosta avattua että liuotin pääsee kierrettä myöden palotilaan asti. Jos karstaisen kierteen kiertää väkisin ulos niin se mankeloi alumiinisen kierteen väljäksi. Kierteen korjaus edellyttää jo erikoistoimenpiteitä. Usein kierreinsertin asentamista. Sitä varten moottoria joutuu purkamaan. Jos tulppa on raskas kiertää poispäin kannesta niin jotain on vialla.
Tulpan kiristäminen on suht tarkka homma vaikka kiristysmomentti saattaakin olla aika laaja.
Tässä on NGK:n opas aiheeseen. Sivulla kymmenen on ohjeet kunkin tulppatyypin suhteen. Jos on epäselvyytä kierteen tyypistä, mikä pääosin määrittää kiristyksen, voi mitata kierteen halkaisijan ja katsoa oheisesta taulukosta tulpan momettiarvon. Avainkoko ei vaikuta momenttiin.
https://www.motonet.bg/files/downloads/2015-motorcycle-catalogue-ngk-3.pdfJos tulppa ei mene kierteille sormivoimin siitä pyörittämällä niin on syytä puhdistaa joko tulpan kierre tai sylinterikannessa oleva kierre. Momentit on tarkoitettu uudelle tiivisteelle. Harva niitä kuitenkaan hankkii. Mutta nykyään tulppa on suht edullinen ostos niin laittaa aina uuden. Jos ei ole momenttiavainta niin usein on ohje olemassa myös kiristämisestä asteluvun mukaan.
1400-malleissa on myös pienikierteiset tulpat (2+2) mutta fiksusti asennetut ja suojatut. Ei tarvita pesuhommia ennen aukomista. Korkeintaan suhaus paineilmaa. Ovat hyvin tavoitettavissa heti koristekannen alla. Vain tulpanhatut teettävät toisinaan työtä. Johtimista ei saa vetää lainkaan. Näppivoimia tarvitaan.