Kirjoittaja Aihe: Sorvi ei mahdu talliin.  (Luettu 21182 kertaa)

motomatti

Vs: Sorvi ei mahdu talliin.
« Vastaus #30 : Toukokuu 04, 2020, 11:26:51 ap »
Kiinalaisesta tarkkuusporakoneesta/jyrsimestä on kerrottavaa sen moottorin osalta. Siinä on hiiliharjat. Sen kuluvimmat kulutusosat. Niitä tuli mukana yksi pari ylimääräisiä. Muutaman viikon päästä ne olivat jo käytössä. Laite on siis hiiliharjoille nälkäinen. Seuraavat tilasin jyrsimen ostopaikasta eli IKH:sta. Maksoi liki 20€.

Sattumalta olin ostanut niihin aikoihin Biltemasta 125mm:n kulmahiomakoneita kaksi kappaletta 19,90€/kone. Sellaisen keskikokoisen kahden käden koneen mökille tiilien, ym. katkomiseen.
Tämä kone jonka hintakin on sittemmin noussut: https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/kulmahiomakoneet/kulmahiomakone-ag-125c-2000041628
Sen varusteisiin kuuluu muunmuassa varahiilet. Aivan samanlaiset kuin jyrsimessäni. Totesin. Sitten toisesta koneesta hajosi kulmavaihde. Palvelutiskiltä sain uuden koneen tilalle. Taas tuli ohessa hiiliä yksi setti lisää. Edellinenkin hiilipari kun oli jäänyt hyllyn kulmalle Verstaalle sekä palautuskoneesta olin vähänkäytettyt ottanut talteen. Hiiliharjatilanne on siis varsin hyvällä mallilla. Niiden suhteen homma pyörii vuosikausia minun koneistustahdillani.

Menneellä viikolla jyrsin sammui kesken homman. Ei eteen, ei taa.
Kokemuksesta epäilin heti hiiliharjoja mutta ihmettelin että eivät ne voi vielä olla kuluneet. Kuten eivät olleetkaan. Minulle tuntemattomasta syystä oli toisen hiiliharjan jousi päästynyt eli menettänyt kimmoisuutensa kun virta olikin kulkenut sen kautta hiileen eikä itse hiilen johtimen kautta. Korjasin vaivan laittamalla vanhan jousen tilalle pätkän kuulakärkikynän jousta. Toiminta jatkui. Olipa vielä Biltemasta ostettu kynä 50 kynän pakkauksessa. Vain siten saa Verstaalla löydetyksi kynän tarvitessa kun niitä olen kylvänyt joka puolelle.

antero mäkelä

« Vastaus #31 : Toukokuu 04, 2020, 16:08:34 ip »
Kuluttaja-asiamies(henkilö) soitti asian tiimoilta.
Oli sitä mieltä, että selkeästi kuluttajakaupasta on kyse kun liike ilmoittaa yksityisasikkaille myyvänsä.
Mielestään asian voi viimekädessä riitauttaa.
Ottaa yhteyttä myyjään.
Ainakin siinä myyjä oli väärässä kun sanoi että kuluttaja-asiamiestä asia ei kiinosta.

TunturiTT

« Vastaus #32 : Toukokuu 04, 2020, 16:10:13 ip »
Aika selvä juttuhan tuo on, jos sorvia ei ostettu y-tunnuksen kanssa. Eli siis asiakkaaksi kävi yksityinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

« Vastaus #33 : Toukokuu 04, 2020, 16:38:22 ip »
Aika selvä juttuhan tuo on, jos sorvia ei ostettu y-tunnuksen kanssa. Eli siis asiakkaaksi kävi yksityinen.

Toivottavasti on noin.
Nimittäin kuluttajahenkilöltä tuli hetki sitten viesti, missä hän kysyi skannaamassani ostokuitissa olevasta asiakkaan y-tunnuksesta :o
En tiedä miksi siinä kyseinen tunnus on, minulta sitä ei ole kysytty tai saatu, eikä minulla y-tunnusta ole.

Ei tuolla y-tunnuksella löydy mitään tietoja, eli ehkä ei vaikeuta asiaa.

TunturiTT

« Vastaus #34 : Toukokuu 04, 2020, 21:43:05 ip »
Ei, jos sillä ei löydy mitään haulla. Lienee tyhjä y-tunnus, jonka myyjän järjestelmä luo tilaukseen.
Hakukoneella löytyy mun y-tunnus hakemalla "firman" nimellä tai sillä numerolla, mutta nimellä ei löydy pelkästään osumia. Pitää nimen lisäksi olla muutakin. Ainakin vuosi sitten meni näin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.