Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153954 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #45 : Heinäkuu 24, 2014, 21:16:22 ip »
Kyllä se googlettimen kääntäjä on ainakin normaalin kirjoituskielen suhteen hiukan hatara: viimesimmän trikepäivityksen käänsin englanniksi ja takaisin suomeksi. Ei se englanniksikaan erikoista ollut mutta ei suomen kielelläkään välttämättä täysin ymmärrettävää.
Näyte:
Kuten lupasin aiemmin niin lähdin todella trikeprojektin kiehua. Hyvä haudutuskelit. Tein kuitenkin viileään joukkueen harvoista jyrsinosat minne olen menossa muuttaa ohjauskulman Sääksjärvi Triken kevyempi. Oikealla suunnittelulla löytyy niin teen yksinkertaisempia. Kokeellinen asia, siis tunnetaan. Siksi lohkot ei ole ihme viimeistellympää. Sisätävät karkea säätö (4,5 astetta) ja hienosäätö (+ -1,5 astetta). California3 sopii Sääksjärvi, joka on tehty Trike. En ajokokeita myöhemmin syksyllä. Nämä sää ei ole intressiä pyörä sarvet.

Alkuperäinen teksti täällä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4951.msg38653#msg38653

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #46 : Elokuu 14, 2014, 21:41:38 ip »
Esimerkki 15m ecu: miksi TPS –arvojen sarakkeet ovat alussa niin pienin välein että yhteensä kuudestatoista sarakkeesta ”kuluu” jo 11 kpl ennen kuin ollaan edes 20 asteen avautumiskulmassa? Tätä kyseltiin V11lemans.com palstalla ja 15M –testipenkkiä pyörittävä ”Meinolf” piirsi asiaa hyvin selvittävän kuvan. Vapaa poikkipinta lisääntyy pienillä avautumiskulmilla nopeammin kuin suurilla (normiajossa enin aika käytetään pienillä, esim. alle 20 asteen avautumiskulmilla).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #47 : Elokuu 14, 2014, 22:00:33 ip »
Samasta syystä TPS on epälineaarinen eli alapäässä pienillä kulmilla on näytteenottoa lisätty siltäkin osin. 90% ajosta tapahtuu alle 20 asteen avautumiskulmalla. Kerron niksin miten asiaa voi seurata itsekin ja etsiä yksinkertaisella tavalla mahdollisia ruiskutus/sytytyskartan huonoja kohtia: Kytke pyöräsi GuzziDiagiin ja merkitse kaasukahvan juureen sen avulla merkit eri avautumiskulmista. Tämä on köyhän miehen yksinkertainen dataloggeri.
Jos siis jollain avautumisasteella on häiriö, on sen kohta sen perusteella helppo määrittää ruiskutuskarttaan kun tiedetään avautumiskulma ja kierrosluku. Se tietohan on taasen kierroslukumittarista helposti saatavilla. Lisäksi tieto onko häiriö laskevalla, nousevalla vai tasa-ajon kierrosluvulla.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #48 : Elokuu 16, 2014, 18:08:10 ip »
Pauldaytona kirjoitti lambdasäädön vaikutuksesta kysyvälle "Saksan punaisella foorumilla" tänään näin:
"Lambdasäätö toteutettuna niin kuin se on Marellin ecuissa, on vain yhtä asiaa varten: Euro 3.."
Katsoin mitä tuo Euro 3 tarkoittaa käytännössä. Se on (yön yli seisonnasta) kylmäkäynnistys, kiihdytys-syklit kaupunkinopeudessa ja lopuksi 70km/h, josta 50kmh:n kautta 120 km/h. Testin ajan pakoputkesta mitattujen päästöjen täytyy jäädä alle raja-arvojen (kts.liitekuva).
Lambdan toiminnasta luin kauppiaan sivuilta ( http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/technotes_index.asp ), että takaisinkytkentä on ecuissa käytössä kahdessa tilanteessa a) tyhjäkäynnillä, kun moottorilla ei ole muuta vastusta, kuin sen itsensä pyörittämiseen tarvittava voima ja b) Alle 13 asteen TPS:n kulmalla tasaisella nopeudella.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #49 : Elokuu 31, 2014, 13:17:52 ip »
DoNiin...  Taisin olla onnellisten tähtien alla, kun Nevadani ecu-mappi oli tehtaan alkuperäinen Euro 2 kartta.
Ei turhia kuoppia ruiskutuksessa (kts. liitekuva) eli säädetty tehtaalla jo varsin hyvin kohdilleen.
Ilmankos on kulkenut niin mukavasti ja taloudellisesti (3,8 kaup. ja 4,2 maant.).
PaulDaytona meilasi kolme karttaa ja vihjaisi, että uudemmilla kyllä menee vain turhaan laihalle...
Eipä siis tarvinne muuta tehdä, kun sytytysennakkoa hiukan lisätä nykypäivän polttoaineelle ja odotella lambda juttujen aukeamista.

p.s.Toki voisi lisätä ruiskutusta 16% ja antaa fuel trimmien adaptoitua sen verran miinukselle.
Mitkähän tuon adaptoitumisen max. prosentit ovat ? 32% lisäys riittää E85:lle eli +/- 20% säätövara tekisi pyörästä helposti ja vaivattomasti flex-fuel vekottimen. Raa'alla E85:llä säätöä ja ropaamista vaatii ryypytyksen sekä kylmäkäyntikartan lisärikastaminen ja pelkkään adaptaatioon perustuvan säädön ongelmana on myös lisäpotkua ja taloudellisuutta tuovan 5-8 ast lisäennakon puute. Kokemuksen mukaan vasta se on se extra, joka saa bensiinin todella tuntumaan puhdittomalta menovedeltä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #50 : Elokuu 31, 2014, 14:21:41 ip »
Valaisevia käppyröitä euro2 vs euro3.
Yksinkertaisin tietämäni ja varsin toimiva etanoliadapteri on laittaa säätöpotentiometri sarjaan TPS:n kanssa ja säätää siitä seos kohdalleen kulloisellakin seoksella.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #51 : Elokuu 31, 2014, 14:36:35 ip »
Toinen mitä olen ajatellut voisi olla imuilman lämpötilan (IAT) huijaus boxi. Sellaisen (linkki) saisi muutamalla kympillä ja TunerProlla saisi lämpökäyrällä säädeltyä sekä lisärikastuksen, että haluamansa lisäennakon. Ei tarvisi puuttua johtosarjaan ja olisi poistettavissa alkuperäiseksi sitten, kun päätyy vaihtamaan pyörää ( Bellagioon  :D ).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #52 : Elokuu 31, 2014, 14:54:07 ip »
Ei sitä saastekuoppaa aina tarvitse karttaan tehdä. Sopivalla nokalla ja imuputkistolla saadaan mittausalue laihalle ja notkolle. Selviää vain mittaamalla rullilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #53 : Elokuu 31, 2014, 17:14:26 ip »
Nuo Euro 2 kartat on niin nätin näköisiä, että kulun pitäisi olla tasaista ja tavallaan onkin, eikä ajossa tunnukaan mitään varsinaista vääntökuoppaa. Ennemminkin sellainen puutuminen, kun vähän aikaa on ajellut tasanopeutta niin tuntuu, että lambda ottaa komennon ja alkaa vetää hiljalleen seosta laihalle. Kun sitten haluaa kiihdyttää vauhtia niin kahvassa on hetki "onttoa" ennenkuin kone palaa koomasta hereille. Ei siis mitään vakavaa ja kaikki tapahtuu sekunnin sisällä. Sen vain huomaa, kun aktiivisessa ajossa reagointi on välitöntä, mutta maantiellä ilmenee näitä unesta heräämisiä.

Ominaisuuden taustalla on ehkä tämä:
Lainaus käyttäjältä: PaulDaytona
Well there are some practical issues. The lambda sensors used with Guzzis react slow. They are the cheapest, but this is all needed to comply the regulations. What happens is, the sensor tells the ecu: you are to rich, get leaner, so the ecu does. But before the Lambda recognises that the mixture is changed it takes time. In the meantime the ecu thinks, what not even lean enough, I'll get leaner. Then the sensor wakes up and tells:  you are way to lean. And the ecu starts adjusting again the other way.  And so it continues. So instaed of getting the right mixture, it shoots over both ways.
What can you notice? At constant speed, at not to high revs, you keep the throttle at the same place, it feels like the bike is not driving constant.
Lambda regulation only works if air temperature is above 18 degree celsius and below 4000 rpm, and if you have a pretty constant angle of throttle.
Siis hitaasti reagoiva lambda, josta seuraa seilaavat seokset tasanopeudella.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #54 : Elokuu 31, 2014, 19:32:47 ip »
Jos tuollainen lambdavetoinen kone olisi käytössä, disabloisin lambdan pois järjestelmästä. Ei sovi mun mieleen tuollainen itsesäätely, kun on nähty vaivaa ja aikaa karttojen säätöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #55 : Elokuu 31, 2014, 19:53:01 ip »
Ei sovi mun mieleen tuollainen itsesäätely, kun on nähty vaivaa ja aikaa karttojen säätöön.
Onhan se kompromissi, mutta mun mieleen on se, että osaa sopeuttaa fuelmapit kokeilemillani 0-33% etanolipitoisuuksilla. Siinä onnistuu mielestäni jopa oikein hyvin ja ajattelin varovasti kokeilla vielä suurempia pitoisuuksia, kunnes tulee nykimistä, veto heikkenee laihalle menosta tai EFI lamppu alkaa vilkuttelemaan. Pikkulohkossa ei tietääkseni tule ruiskujen liian vähäinen tuotto lisärikastuksen esteeksi.

p.s. Tässä LINKKI pdf sivuun, josta näkyy tehtaan ECU mappien sarjanumerot vuonna 2009.
(Liitteenä on lisäksi V7/Breva/Nevada kartat  3L09BRV0 (Euro 2) sekä uusin 3L10BN22 (Euro 3)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2014, 20:56:21 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #56 : Elokuu 31, 2014, 20:58:12 ip »
Ei taida olla juuri missään. Suuttimia tavataan ajaa vapaastihenkivissä todella matalilla aukeamilla. Kestoikä kasvaa. Bonuksena juuri tuo, että voi lisätä tenukäytössä kapasiteettia  :)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #57 : Lokakuu 02, 2014, 17:48:40 ip »
Taas kausi loppuu juuri kriittisellä hetkellä kun näyttäisi että on löytynyt yksi kartta, josta saisi säädettyä AFR:ta vaikka lambda on käytössä.
Pitää vaan olla kärsivällinen. Kyllä moottoripyöräily on kasvattava harrastus.
Tuo lämpöanturihomma on iteltä vielä testaamatta, ensi kesänä rankat testiajot sitten jatkuu.
Mitäs, mitäs ???
Tämän kopsasin tuolta "pyörät talvilepoon" topicista.
Onko arvon raadilla tästä hommasta lisätietoa ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #58 : Lokakuu 02, 2014, 19:06:43 ip »
Kumpaako asiaa tarkoitat? Karttaa AFR:n suhteen vai lämpötila-anturia?

Itseä kiinnostaa kyllä mikä kartta on Ropotilla kyseessä?

Lämpötila-anturi, joka isolohkoisissa useimmissa malleissa on oikean sylinterikannen takasisäkulmassa, on selvästi erottuva kolmiosainen palikka: juntturi on sylinterikannessa, sitten jokin muovinen tai keraaminen holkki joka on herkkä murentumaan ja siinä kiinni varsinainen anturi. Päässä kaksinapainen Bosch-laiteliitin.

Pikkulohkosta vastaavaa en ole löytänyt mutta en ole kyllä etsinytkään.

Tuon isolohkon sylinterinpään lämpötila-anturiin on tarjottu monta keinoa. Itse olen erääseen pyörään sorvannut muoviholkin tilalle metallisen vastaavan. Alumiini johtaa paremmin lämpöä. Yksi keino on täyttää anturin ja sen juntturin välinen tila metallipastalla. 1100 Brevaani laitoin anturivirityksen päälle lämpimän holkin jossa äänenvaimenninkangasta tilkkeenä. Asiasta ei ole vielä kokemusta koska on ollut suhteellisen lämmintä ja nyt laite on jo talvisäilössä.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #59 : Lokakuu 02, 2014, 19:26:36 ip »
Kartaa, karttaa. Tuo AFR:n manuaalinen asettaminen se kiinnostaa. Ja tietysti niin, että se tapahtuu lambdaohjauksella.
Se olisi ominaisuus, jolla voisin saada tehtyä pehmeäkäyntisen flex-fuel kartan sekatankkaus käyttöön.
(Lämpöanturi oli simppeli. Muoviholkkiin mahtui 10 mm pultti, kun anturi oli vain 8mm paksu ja vain kärjestään kosketuksessa kanteen ruuvattuun messinki-muovi pidikkeeseen. Sinne meni sellainen hammasharjaksen pituinen pötkö piitahnaa. Valkoista, jota kuumaksikäyttäessä ylipursui lohkon päälle. Jätin sen sormikireudelle. Koeajon jälkeen laitoin päälle vielä foliohatun (liitekuva), mutta se ei enää vaikuttanut käyntiin.)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)