Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153938 kertaa)

motomatti

Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #30 : Heinäkuu 19, 2014, 10:15:22 ap »
Lainaus
Fiksumpaa, jos Ecu säätäisi sen AFR:n suoraan siihen mihin haluan.
Kyllä, niin olisi parasta.
Niin kauan kuin lambda-asetuksiin ei ole pääsyä pitää tyytyä lambda-off-asetukseen ja tarkkoihin karttohin. Lambda-takaisinkytkentää kun voi kuvailla "ruiskuksi ruiskussa" -ajatuksena. Sen tarkoitus on pitää moottori turvallisilla käyntiasetuksilla vaikka kartoissa olisikin virheitä tai vain laihahkoja tai rikkaita kohtia. Kuitenkin lambda-takaisinkytkentä toimii vain noin 40% koko moottorin toiminta-alueesta, joka on enimmäkseen ns. tasakaasuajoa, joten ei sekään pysty ihmeisiin. Sitävastoin, jos lambda on säädetty tehtaalla antamaan hieman rikasta seosta tasakaasuajossa, näkyy se helposti isona kulutuslukemana. Itseäni tämä asia on mietityttänyt siten että saman tieosuuden ajaminen kokolailla samoissa olosuhteissa tuottaa eri ajotavoilla ristiriitaista kulutustietoa: tasakaasulla ajaen kulutus on suurempi kuin aktiivisesti ja jonkin verran nopeammin ajaen. Selityksenä lienee että viimeksi mainitulla ajotavalla lambda-takaisinkytkentä ei ohjaa moottoria vaan ohjaus tapahtuu suuremmalta osalta kuljettajan toimesta. Ruiskutuskartan ja hiukan sytytystäkin olen muokannut itse. Lambda on ollut kuitenkin koko ajan lambda-on-asennossa "suojelemassa" itseään ja katalysaattoria.

Camn

« Vastaus #31 : Heinäkuu 19, 2014, 20:57:20 ip »
Lainaus
jos lambda on säädetty tehtaalla antamaan hieman rikasta seosta tasakaasuajossa, näkyy se helposti isona kulutuslukemana
Sport1200 (Ikkala) ja Griso (monet) kohdallahan on todettu että asia on näissä tapauksissa päinvastoin.  Silloin kun lambda ei ole pelissä, on seos hyvin rikkaalla. Olen ymmärtänyt että aivan liian rikkaalla niin että kartat ovat käyttökelvottomia sellaisenaan pelkällä lambda off asetuksella.
V11 - it defines you.

Ropotti

« Vastaus #32 : Heinäkuu 20, 2014, 12:14:47 ip »
Mulla meni normikäyttökierroksilla Griso laihemman puolelle ja korkeilla kierroksilla rikkaalle, kun lambdan kytki pois päältä. Lambda päällä arvot pysyi todella hyvin kokoajan 14,2-14,7 reiluja kiihdytyksiä lukuunottamatta.
Ei lambda varmaan siellä Ecussa ole mitään rakettitiedettä kunhan vain löytäisi sen oikean kohdan. Tällä hetkellä vaikeusastetta vielä lisää kun ei tiedä mitä etsiä. Pitäisi tietää miten se lambdakytkin toimii siellä. Lambdan teoriahan on tiedossa, mutta se ei paljon auta.
Winolsiin saa autopuolella Damos-fileja, joista käy ilmi missä kohdin mikäkin juttu on siellä Ecussa. Ne on tietenkin ecukohtaisia ja 5AM:ään sopivaa ei taida löytyä kovin helposti. Liekkö edes olemassa?

Camn

« Vastaus #33 : Heinäkuu 21, 2014, 00:47:46 ap »
Pauldaytona kirjoitti lambdasäädön vaikutuksesta kysyvälle "Saksan punaisella foorumilla" tänään näin:

"Lambdasäätö toteutettuna niin kuin se on Marellin ecuissa, on vain yhtä asiaa varten: Euro 3.  Ei sitä varten, että moottoripyörä kulkisi paremmin. Sitä varten tarvittaisiin vähintään laajakaistasondi, koska se reagoi paljon nopeammin. Mutta se on liian kallis."
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #34 : Heinäkuu 21, 2014, 10:07:40 ap »
Lainaus
tarvittaisiin vähintään laajakaistasondi, koska se reagoi paljon nopeammin. Mutta se on liian kallis."

Onhan noin 150 - 220 euroa melkoinen summa mutta en pidä sitä kuitenkaan erityisen kalliina sen tuottamaan hyötyyn nähden. Riippuu siitä kuinka paljon ajaa mutta käyttämättömän (säästyneen) polttoaineen hintaan vertaamalla hyöty tulee melko nopeasti realisoiduksi koska polttainetalous paranee kun seokset ovat kohdillaan.

Esimerkkejä hankintapaikoista: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/
Tai: http://www.ahtoja.com/product/195/innovate-mtx-l
Tai: http://www.autotune.fi/tuote/332/innovate-mtxl-laajakaista-lambda-ohjain-anturi-14m
Edullisimmasta päästä: http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=Innovate%20MTX%20L%20Wideband%20Air%20Fuel%20Ratio%20Gauge%20Kit%20All%20One%20O2%20Sensor%203844&_itemId=190866076094

TunturiTT

« Vastaus #35 : Heinäkuu 21, 2014, 16:02:56 ip »
Vaikka säästäisi litran sataa kilometriä kohti (joka olisi muuten jo älytön säästö), pitäisi säästöajoa ajella 9000-13000km. Sekö ei ole suurehko määrä kilsoja?
Luulisi kuitenkin olevan järkevämpää säätää pyörä toimimaan hyvin ja ajettavasti, kuin murehtia kulutuksesta. Tuolla parilla sadalla eurolla ostaa jo hyvän läjän penkitysaikaa. Siellä säädöt saadaan oikeasti kuntoon, eikä tarvitse itse tapella keskinkertaisesti toimivan pyörän kanssa puolta ajokautta.
Jos mopo vie tolkuttomia määriä soppaa, on itsestäänselvää, ettei se ole kunnossa. Sama myös toisin päin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #36 : Heinäkuu 21, 2014, 16:04:52 ip »
Lainaus
pitäisi säästöajoa ajella 9000-13000km.
Kesän kilometrit. Jos sitäkään.

On se vain niin että mieluimmin vähällä gasolla kuin maksimitehoilla. Mutta tästä on jo vissiin väitelty....
Henkilökohtainen näkemykseni.

Ropotti

« Vastaus #37 : Heinäkuu 21, 2014, 17:15:02 ip »
Ei mulle sillä kulutuksella niin ole väliä, se on vain merkki siitä, että moottori ei toimi optimaalisella tasolla. Mun mieli lepää kun kone polttaa puhtaasti sen polttoaineen, joka sinne syötetään.
Normilambdasäätö säätää sen seoksen vähän pieleen. Pikkasen muokattuna se olisi ihan riittävän hyvä säätö.

TunturiTT

« Vastaus #38 : Heinäkuu 21, 2014, 19:18:34 ip »
Tätä mieltä kun Ropotti. Ei se parhaiten toimiva tarkoita suurinta tehoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #39 : Heinäkuu 21, 2014, 22:18:44 ip »
Lainaus
mieli lepää kun kone polttaa puhtaasti sen polttoaineen, joka sinne syötetään
Myös näin täällä. Tämä on omalla kohdalla kuitenkin pelkästään itsensä huvittamista. Kyllä olisivat kilometrit kalliita jos alkaisin kustannuksia laskea melko vähäisille ajoilleni.  Mutta varmasti tuossa mainitsemassani mielipiteessä oli kyse siitä, että tuo pari sataa (+ hinta softan muutoksille) pyörän katteesta pois on paljon Piaggiolle.  Ratkaisu olisi tietty se että laajakaistalambdan saisi optiona lisähintaan, mutta lienee sitten liian arveluttavaa myyntimielessä?

Grisoghetto: GuzziDiag for non-GRiSOs (17.7.), Sport1200 2V kuski kirjoittaa:
"- - Map nirvana on the latest one you sent (70FC)- - Anyone needs a new map for the 2V Sport/Norge/Breva 1200s this could be it! Mark has done some wonderful work - torque everywhere, engine braking, goes like stink (as much as a Guzzi goes like stink) and good economy."
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2014, 23:25:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #40 : Heinäkuu 22, 2014, 10:41:53 ap »
Lainaus
Anyone needs a new map for the 2V Sport/Norge/Breva 1200s this could be it!

Velipoika kaipaisi toimivaa .bin-tiedostoa 2V Norgeen. Muuten kuulemma toimii varsin hyvin mutta moottoritienopeudessa tärisee voimakkaasti. Tämä voisi olla lääke siihen. Velipojan Norgessa on tosin tarvikeäänenvaimennin. Alkuperäistä putkea pitäisi kokeilla vielä.

Itse en ole kirjautunut tuonne Grisghettoon enkä tiedä onko Velipoikakaan. Voiko joku kopioida kyseisen tiedoston ja lähettää vaikka minulle?

Camn

« Vastaus #41 : Heinäkuu 23, 2014, 01:08:23 ap »
TunturiTT toisaalla:
Lainaus
Käynnistäessä pyöritä startilla ja kierrä nopeasti reilun kädellisen kaasua

Minulla juuri näin, kylmänä ei muuten käynnisty. Lämpimänä lähtee hyvin. Kun TT:llä ja minulla on sama 15M -ecu, kylmäkäynnistykseen vaikuttavat moottorinohjauksen sisällä ymmärtääkseni eniten "start enrichment map", "engine temperature trim" ja "fuel map (base)".  Start enrichment map riippuu ulkoilman lämpötilasta ja sen kestoaika kampiakselin kierrosten lukumäärästä (jos oikein muistan). Jos kerran kylmänä ei käynnisty kerrasta pelkästään starttinappia painamalla, tärkeimmät vaikuttavat kartat lienevät ”engine temperature trim” ja ihan se perus ”fuel map”.   Edelliseen lisää syöttöä kun moottorin lämpötila on välillä 25-0 C ja jälkimmäiseen lisää syöttöä kun kierrosluku on  ”alle tyhjäkäynti” (= startti pyörittää) ja kaasu vapaana asennossa ”tyhjäkäynti”, eikö?  Esimerkiksi rivit 700 ja 900 kierrosta kaasunasennolla ”tyhjäkäynti” (minulla 2,95 astetta auki).  Siis kartassa riville kaasu 2,0 ja 3,7 astetta auki / 700 ja 900 kierrosta lisää syöttöä?  Ja moottorin ei pitäisi käydä rikkaalla tyhjäkäyntiä, koska se on 1100 rpm ja tuolla kohtaa kartta ennallaan. Vai mitenköhän se interpolointi tässä vaikuttaa, karkaavatko arvot kuinka pitkälle "naapurisarakkeen puolelle" vaikuttamaan?
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #42 : Heinäkuu 23, 2014, 10:46:54 ap »
Lainaus
Vai mitenköhän se interpolointi tässä vaikuttaa, karkaavatko arvot kuinka pitkälle "naapurisarakkeen puolelle" vaikuttamaan
Marellin kartoista en tiedä kuinka pitkälle jonkin pisteen muutos jättää "varjon". Sen sijaan MegaSquirtissa näin on aivan selkeästi: voimakkaasti toisistaan poikkeavat vierekkäiset arvot tasaantuvat toistensa suhteen. Itse pisteen asetusarvo ei muutu mutta "avaruus" niiden välillä saa tasaavia arvoja. Esimerkiksi harvassa 8-bittisessä kartassa on asetusarvoja vain siellä täällä mutta järjestelmä lukee kartan "avaruudessakin" olevia arvoja silloin kun käyttöolosuhteet aiheuttavat sen että toiminta ei mene minkään asetuspisteen kautta vaan vain sivuaa niitä.
32- ja 64-bittisessä kartassa on suhteessa yhtä paljon "avaruutta" joten en ihmettelisi että sielläkin on näkymättömiä asetusarvoja tuhkatiheässä. Laskentatehoahan prosessoreissa nykyään riittää että kyseinen interpolointi on täysin mahdollista. Näin lyhyen kaavan mukaan ajateltuna en usko että Marellinkaan kartoissa mennään "salaa" karttapisteiden asetusarvojen yli tai ali vaan ainoastaan niiden välillä tapahtuu "loiventavaa" muutosta. Lambdatoiminto on tietenkin poikkeus tästä. Se ikään kuin ohittaa asetusarvot omien asetustensa "luvalla".

Ropotti

« Vastaus #43 : Heinäkuu 23, 2014, 18:30:27 ip »
Markilta voi kysyä karttoja suoraan sähköpostilla. Ok poistetaan sitten. Oletin että mekin ollaan pieni ja järkevästi toimiva yhteisö.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2014, 07:06:53 ap kirjoittanut Ropotti »

Camn

« Vastaus #44 : Heinäkuu 24, 2014, 21:05:26 ip »
Lainaus
mekin ollaan pieni ja järkevästi toimiva yhteisö
No varmasti. Ehkä olen väärässä, on vaan tullut tavaksi ajatella "vain vainoharhaisset selviävät". Kun googlaa vaikka "Guzzidiag", sieltä tulee linkit heti joka suuntaan. Ennen googlekääntäjää kuvittelin että pelkästään suomen kieli on riittävä salakirjoitus...
V11 - it defines you.