Samaa mieltä, että onnistuakseen muokkaus vaatii huolellisuutta, teoreettista tietämystä ja käytännön antamaa kokemusta.
Muokata kannattaa vain yhtä kohtaa kerrallaan ja sitä sitten käytännössä vielä testata/koekäyttää.
Moottorin toiminta on pohjimmiltaan sama oli sitten kyse kaasuttimella tai ruiskutuksella toimivasta.
Vaikeutena kartta-arvojen muuttamisessa on se, että eri karttojen välisten suhteiden laskentakertoimet eivät ole tiedossa.
Siksi on mielekästä käyttää prosentuaalista muutosta valituille sarakkeille lähinnä peruskartalla, kuten main fuel.
Välillä on myös hyvä selventää/yksinkertaistaa vaikutusta käytännössä, kuten tuo start enrichment ja kaasuttimen ryyppysuutin.
Jos kaikki muu pysyy ennallaan, niin ryyppysuuttimen suurentaminen=start enrichment kartan arvojen suurentamista.
Joskus arvot myös ovat tiedossa, kuten sytytyskartan aktuaaliset numeroarvot, jotka tarkoittavat sellaisenaan ennakkoa asteissa.
Lämpötilakartat puolestaan ovat enemmän tai vähemmän korjauskerroin arvoja, joiden todellinen vaikutus p-aineen annosteluun ei ole tiedossa.
TunerPro on sikäli turvallinen, että se kirjaa vain sallittuja arvoja kunkin taulukon eri sarakkeille (xdf filen antamaa tietoa ?).
Esim fuel enrichment ensimmäisten sarakkeiden kylmimmät arvot -55, -43, -31 olisivat olleet 9.04, 9.04 ja 8.74, MUTTA koska taulukolle on määritelty (ei ole mistään nähtävissä) maksimiarvo 7.97, niin TunerPro korvasi nuo laskutehtävän (+20%) tulokset tuoksi sallituksi maksimiarvoksi.
Start enrichment kartasta ei myöskään ole tietoa ovatko nuo 1.0 suuremmat arvot % lisäystä, millisekuntien lisäystä vai jonkin laajemman laskukaavan yksi osatekijä. Epäilisin jälkimmäistä kytkeytyneenä muihin (imuilma, öljy) lämpökarttoihin, joista TPS kulmalla lisättynä tulee syötettävän pa:n määrä eli ruiskusuuttimen pulssin pituus millisekunteina työtahtia kohden.