Kirjoittaja Aihe: Pyörät talvilepoon  (Luettu 40156 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Pyörät talvilepoon
« : Syyskuu 29, 2014, 17:02:18 ip »
Osa pyöristäni ovat olleet liki ikiunessa. Erityisesti Benellit.
Centaurollakaan en ole ajanut toissakesän jälkeen. Se pitäisi huoltaa ja vaihtaa jakohihnat ja ahtimen hihna. Käyntikunnossa kuitenkin. Jopa yli kymmenen vuotta paikoillaan ollut akku jaksoi sen täräyttää käyntiin kun toissaviikolla kokeilin. Bensan väitetty vanheneminen ei ilmeisesti vaivaa tätä pyörää. Alkoholipyörä oli viimeksi liikkeellä toissavuonna syksyllä. Suurin osa kesän kilometreistä tuli Sääksjärvi Triken penkillä.

Tänään nukutin talviuneen arkipyöräni Brevan. Ehkä pesu ja vahaus olisi ollut asiaa mutta kerkiää ne keväälläkin. Akun irrotin ja laitoin tallin nurkkaan odottamaan ensi kesää. Ehkä ylläpitolataan sitä muistaessani. Todennäköisesti ostan kevällä uuden halpisakun niin ei tarvitse arpoa kestääkö akku. Brevan huolsin kesällä ja siihen ei tullut kilometrejä kuin vajaat 4000 lisää joten seuraavaan huoltoon on vielä rutosti matkaa. Tällä lyhyellä ajokaudella Brevassa ei ilmennyt minkäänlaisia häiriöitä. Edelliset ovat vapaavalon katkaisijan vika ja murtunut huohotinletku.
http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-remonttia-vapaavalon.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html

Kaikki muut vaivat, sekä tuo huohotusletkuvikakin, ovat ilmenneet vasta huollon yhteydessä lukuun ottamatta vapaavalokatkaisimen vikaa. Vakavin huollon yhteydessä löytynyt vika joka olisi keskeyttänyt matkan oli polttoainesuodattimen turpoaminen.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

60-luvun lopun yhden auton kerrostalotalli ei ole kovin tilava mutta kyllä sinne kaksi pyörää ja pakettiauto sopivat hyvin. Vaatii vain tarkkaavaisuutta autoa pysäköitäessä.

Kesä ja erityisen mukava syyskausi on siis takana. Talviaikana on sitten niitä talvihommia kuten Sääksjärvi Triken katteiden valmistaminen.

Vuotuiset kilometrini ovat dramaattisesti vähentyneet vuodesta 1990. Silloin tuli mittariin yli 50.000 km. Viime vuoteen asti tuli yli 10.000 km. Nyt ei siis sitäkään. Tosin säätila oli tänä vuonna epäsuotuisa. Toukokuussa pyörä oli viikon vakuutuksessa. Liian lämmin heinäkuu. 0 km heinäkuussa. Elokuukin taisi mennä liki nolla-km-tilastolla. Syyskuun alku oli parempi.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2014, 16:00:03 ip »
Täällä Nevadan talvilepo alkaa huomisesta. Olen jo vuosia pitänyt 1.5 - 30.9 ajokautta.
Lyhyeltä tuntui tämä kesä. Kylmä kesäkuu, 6 viikkoa kuumaa paahdetta ja taas kylmää.
Ajokilometrejä en ole oikein koskaan laskenut, enkä kustannuksia. Tankillisia menee silloin tällöin, kun kerkiää ja huvittaa.
(Sama koskee perheen veneiliyä, jossa dieseliä menee 20 litraa tunnissa, suolakeksien ja limonadien lisäksi)
Turha stressaaminen ajon paljoudesta tai vähyydestä vain nakertaa harrastuksesta saatavaa hyvää fiilistä.

p.s. Pari viikkoa on nyt ollut flunssaa ja tullut roikuttua paljon täällä foorumillakin. Sen verran sain tehtyä, että ruuttasin piitahnaa lämpöanturin kuppiin ja kävin muutaman kympin lenkin heittämässä sunnuntaina. Tuntuu, että ajoviimassa koneen käynnin karheutuminen väheni tuntuvasti, muttei täysin poistunut. Ehkä laitan sen muovipidikkeen ympärille vielä foliohatun ja käyn ajamassa tänään viimeisen syyslenkin.

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2014, 16:50:13 ip »
Lainaus
muovipidikkeen ympärille vielä foliohatun

Itse laitoin lämpötila-anturin ympärille samaa kangasta suikaleen kuin mitä laitetaan absorptiovaimentimiin ja sen ympärille muoviholkin. Käynnissä en huomannut mitään eroa mutta kulutuksessa ehkä. Kulku on viimeisimmän säätökierroksen jälkeen ollut niin hyvä että ei olikein parempaa voi toivoa. Tosin ei ollut oikein vertailukelpoista vaikka mennessä Savojärvelle olikin kohtuullisen viileää vaan ei kylmää siksi että ajo tapahtui ryhmäajona 77 km/h keskinopeudella ilman reippaita kiihdytyksiä tai jarrutuksia. Takaisin tullessa lämpöä oli liki 20 astetta. Keskikulutus edestakaisin 5,2 L/100km. Ajotietokoneen mukaan. Edestakaista matkaa tuli himpan päälle 300 km joten lähtiessä tankatusta tankillisesta jäi vielä reilusti jäljelle. Talviseisiön takia pitää tankki kuitenkin tyhjentää. Taloyhtiön hallituksen päätös ja koskee kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja mikäli niitä säilytetään taloyhtiön tiloissa. Akku pitää säilyttää erillään pyörästä. Avaimet pitää olla virtalukossa tai muutoin säilyttää lukitsemattomana. Vaarallista palokuormaa, kuulemma.

Oma ajokausi Brevalla alkoi Italomeetingiin menolla. Sieltä Mökille lyhyt siirtymä ja sitten viikon päästä Tampereelle takaisin. Seuraavan kerran Breva oli vakuutuksessa syyskuun alusta viime viikonloppuun. Muuta ajoa tuli tehtyä Sääksjärvi Trikellä ja kaverilta vierihoitoon saadulla kalustolla. Sikäli mukavaa että ajokauden vakuutusmaksu jäi alle sadan euron.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2014, 20:17:50 ip »
Täällä myös Titanium aloittaa talvilevon huomenna .
Titaniumin kuski

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2014, 21:16:12 ip »
Tämän ajokauden ajot on sitten tehty ja talvilepo saa alkaa. Parin tunnin mutka-, maan- ja soratiepyörähdys tuli tehtyä. Kylmää oli (9-10C) ja märkää tihkusadetta välillä eli jäisiä pikkutikareita poskilla, kun ajelin avokypärällä.
Ei ollut foliohatulla lisävaikutusta. Pyörä toimii vallan erinomaisesti, mutta viileässä (alle +15C) ja +60kmh nopeudessa käy vähän karheasti/väristen. Parin minuutin pysähdyksen jälkeen käy hetken täysin värinöittä ja pehmeästi, kunnes vauhti nousee ja kone taas jäähtyy viimassa alle hyvän käyntilämpötilan.
Mistään ongelmasta tai käyntihäiriöstä ei ole kyse, vaan ennemminkin sellaisesta hifistelystä kahva ja perstuntumalla.
p.s. Tuo saattaa johtua myös etanolista polttoaineessa. Motomatillahan oli etanolipyörällä juopon vikaa syyskeleillä. Epäilin sen lisäennakolla korjaantuvan, mutta saattaapi olla että vilu on vilu ja siihen vain lämpö auttaa. Tai tuulisuoja.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2014, 17:35:12 ip »
Älkää hyvät miehet jääkö tuleen makaamaan. vielä on kesää jäljellä, ainakin pystymettään asti.
No vakavasti puhuen säähän senkin sanelee pääsekö sinne.
Itellä vakuutukset päällä läpi vuoden ja nyt kun ei tartte pelätä kaatumista niin paljon (trike) niin jos on hyvä keli niin vekotin tallista ulos ja baanalle. ;D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2014, 00:39:32 ap kirjoittanut latimo »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2014, 18:05:31 ip »
Oma ajokausi jatkuu vielä. Ajelen silloin kun siltä tuntuu. Pikkuneiti vasta aloitti mopokauden,  kun vasta sai mopon. Ja heti pitää temppuilla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2014, 20:29:42 ip »
Taas kausi loppuu juuri kriittisellä hetkellä kun näyttäisi että on löytynyt yksi kartta, josta saisi säädettyä AFR:ta vaikka lambda on käytössä.
Pitää vaan olla kärsivällinen. Kyllä moottoripyöräily on kasvattava harrastus.
Tuo lämpöanturihomma on iteltä vielä testaamatta, ensi kesänä rankat testiajot sitten jatkuu.

classic

  • Vieras
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2014, 10:44:27 ap »
Kausi jatkuu myös "Guzzi, Getsi,Sexi, Brianilla". Eilen maltoin odotella reissuun menoa miltei puoleen päivään. Ei auttanut.  Isollakin tiellä oli varjokohdat märkiä ja jotenkin arvelluttavan liukkaan näköisiä. Jos olisin ollut urheiluautolla niin olisin testaillut jarruttelemalla ja kiihdyttelemällä mutten oikein   motukalla ole kunnon testauskeinoa löytänyt / kokeillut.
Kävin vähän matkaa vilkaisemassa sulkavantietä. Märkä oli. Ajoin isoa tietä mikkeliin. Välillä oli kunnon sumualueitakin.

Mikkelistä tulin iltapäivällä puumalan kautta pois. Kovasti toivoin että mutkapätkä olisi kuiva. Oli se ja oli hieno päästä kanttailemaan. Ajoin kuitenkin aika maltillisesti mutta mukavaa oli ja pyörä ja mies olivat elementissään.
Alkoi jo tekemään mieli että jos sitä vaikka Ghezzillä pystymettään? Siellä kun on jos jonkinlaista rakennelmaa. Olisi vähän vastapainoa usein aika rujoille käyttöpyörille.
Viime vuonna tuli oltua Le mans kakkosella jonka varustelin niin että kaikki kamat (teltta mukaanlukien!)  sopi pyörään viimoisen päälle istutettuihin laukkuihin. (harmi kun ei uusi omistaja halunnut laukkuja ja ne meni muualle, oli näet niin makea matka lemans. Kakkoseen kun katteensa takia käy jopa laukut! Muihin Lemppareihin ei mielestäni juurikaan). Kai sitä tänäänkin pikkulenkki (tarkoittaa aina tankillista!)
pitää käydä..

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2014, 20:37:42 ip »
Tämän ajosesongin viimeiset kurvailut tänään. Aika vilakkaa oli vaikka 11 lähdin, osittain märkää, jonkin verran puiden lehtiä ja savea setoreiden renkaista tiellä eli aika laittaa Gutsi talviteloille ja aloittaa huoltotoimet. Pitäis varmaan laittaa tämä tuonne TunerPro topiikkiin, kun tämä oli myös kauden viimeinen testiajo, että onpa lämpötilalla iso vaikutus AFR'ään. Melkoisesti rikkaammalla käy +8C verrattuna +19C - vaikka piti olla kunnolla lämpimäksi ajettu kone ennen kuin aloin ottamaan lukemia, faktaa vai fiktiota.
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2014, 22:20:24 ip »
Kyllähän se on aivan luonnollista että kylmällä säällä ei osakaasulla polttoaine höyrysty samalla nopeudella kuin lämpimään ilmaan. Ja sitä happea on vain se noin 20 prossaa. Muut kaasut siellä vain kulkevat järjestelmästä läpi. Mutta moottorinohjauksen pitäisi kyllä kyetä kompensoimaan tätä ilmiötä jonkin verran. Taisi olla aiheesta TunerPro-keskustelussa jokin aika sitten. Lämpötilakompensoinnista, meinaan.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2014, 09:30:53 ap »
Kesä ja erityisen mukava syyskausi on siis takana.

Äh, vielä on kolme pyörää vakuutuksessa: Guzzi Jackal, Honda CBR600 ja Suzuki GS450 :)

Nukkupaikkoja niille pitäisi ruveta katselemaan pikkuhiljaa. Saattaa olla että jonkun tai jotkut joutuu laittamaan pressun alle takapihalle :I

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2014, 14:36:07 ip »
Maapohjalla talvilevossa on pressu alla yhtä tärkeä, kuin olla pressun alla. Maasta nouseva kosteus ruostuttaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2014, 15:13:03 ip »
ALin kanssa samaa mieltä.
Tilavakin pressukatos maan päällä on varsinainen kosteusloukku jollei siinä ole esimerkiksi päädyissä riittävän isoja tuuletusaukkoja tai toinen pääty avoinna. Kaikista huonoin tapa on laittaa höyrytiivis pyöräpeite pyörän päälle. Kerää kondensiota sisälleen ja lisäksi tuuli pääsee hieromaan kankaan välityksellä maalipintoja. Valitettavasti olen vasta kokemuksesta viisastunut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2014, 15:53:37 ip »
Yhdessä talvessa ei puhtaalle pyörälle kovin pahoja vaurioita ehdi syntyä. Poislukien pressun hankaamiset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.