Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 68304 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 230
TunerPro-kokeilua
« : Heinäkuu 28, 2013, 18:01:57 ip »
Kyseinen ohjelma on tehty aikoinaan moottorinohjausten tiedostojen muokkaamista varten ja sitä se tekee nykyäänkin. Harjoittelin itse oman pyöräni käytännön säätötoimia niin sytytyksen kuin ruiskutuksenkin 3D-karttoja muokkaamalla.
Mukavasti sujuu säätäminen ilman käsien likaamista sohvalla istuen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:00:52 ip kirjoittanut motomatti »

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2013, 09:52:01 ap »
Jos ymmärsin oikein niin tuossa verrataan tehtaan päivitysversiota alkuperäiseen?
Miten voi olla noin suuri ero tuossa sytytyskartassa?
Tulee mieleen että filessä on vielä jossakin muualla tehty jotain muutoksia. ???
Pitäisi päästä vertailemaan se koko file tavu tavulta. ;)

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2013, 10:55:24 ap »
Lainaus
Pitäisi päästä vertailemaan se koko file tavu tavulta

Kyllä on mahdollista niiltä osin kuin TunerPro pystyy tiedostoja aukomaan.

Kyllä, molemmat vertaillut ovat tehtaan tiedostoja. Vaikka ruiskutuskartan erot olivat pieniä niin sytytysennakon muutos oli merkittävä. Kertonee siitä että alkuperäinen kävi jollain alueella hieman rikkaalla kun nyt oli varaa lisätä ennakkoa lisäämättä juurikaan syöttöä.

Todennäköistä on että muuallakin on muutoksia mutta niitä TunerPro ei avaa. Oletettavaa on että tässäkin järjestelmässä on olemassa tiedosto nimeltä LambdaTarget tai sitä vastaava jonka arvoja muokkaamalla saisi moottori luonnetta muokatuksi lambdan toiminta-alueen puitteissa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 784
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2013, 11:31:44 ap »
Mä vertailin -08 ja -12 päivättyjä sportin karttoja. Tai se uudempi oli oikeesti sport corsan. Niissä oli sytkäkartat ihan samat, vähän muutoksia main fuel puolella ja aika paljon muutosta delta fuelissa. En tiiä kuinka paljon niissä on ajossa eroa, jätin sen uudemman kartan sisään mutta ilman lambdaa. Autotune säätää nyt koko alueella niin ei pysty sanoa minkälainen se uudempi olisi ilman commanderia.
Jos joku tahtoo kokeilla vanhempaan 8v sporttiin tuota corsan karttaa niin mä voin lähettää. Se pitäis olla uusin saatavilla oleva 1200 sporttiin.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2013, 11:41:27 ap »
Pitäisikö foorumiin perustaa moottorinohjaustiedostoja varten oma ketjunsa?

Taitaa nimittäin kohta olla tarjolla jos jonkinnäköistä viritystä joten jokaisen tiedostson sanallinen kuvaus siitä mihin on pyritty/päästy ja millä varusteilla. Tietenkin pyörän tyyppi ja ECUn tyyppi ettei tule sekaannuksia.

Nyt olen menossa kopioimaan 2V 1200 ABS Norgen tiedoston, jos onnistuisi...

Camn

  • Viestejä: 2 508
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2013, 11:55:55 ap »
Lainaus
niiltä osin kuin TunerPro pystyy tiedostoja aukomaan
Luulen että kaikki aukeaa mitä voi muuttaa. Pauldaytona toisella foorumilla:
"
Ecussa on eri muisti -eepromit. Yksi muutettaville kartoille ja ecun omalle ohjelmalle (”firmware”). Asetukset kuten CO (15M)  ja TPS reset ja lambdan itsemukautusarvojen nollaus (15RC, 5AM). Ja oma muisti vioille.  “Minulla on Stelviossani Grison kartta. Guzzi dealeri ei voi tehdä tuota koska Piaggion softa tarkistaa pyörässä olevan kartan ja osaa päivittää vain saman pyörän kartan uudempaan. GuzziDiag –Reader ja –Writer ohjelmilla voi voi muuttaa 15M ecun kohdalla heposti esim. Cali => V11. Tai mihin muuhun tahansa 15M –malliin. Eri ecujen kartat eivät käy toisiinsa, esim. 15M=>15RC ei käy, vain saman ecutyypin kartat käyvät (15M=>15M, 15RC=>15RC ja 5AM=>5AM). Päivitin Breva 750 ecun V11 Kat –kartalla, toimii 100%.
"

Lainaus
aika paljon muutosta delta fuelissa
Tämä on mielenkiintoinen juttu… virtuaalinen tasapainotusakseli… kukaan ei kyllä oikeen lämpene tälle muut kun minä ja Motomatti… minusta ei parane välittää mutta nimimerkki MM voi asioista tavallisesti perillä olevien lähteiden mukaan todeta ”jotain ehkä tietäisin”…
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2013, 18:52:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 784
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2013, 12:12:00 ip »
Mä muuten mietin että kumpi pytty on se "delta"? Mä pähkäilin että oikea.... vai?
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #7 : Heinäkuu 30, 2013, 15:56:27 ip »
Oikea pitäisi olla delta.

Camn

  • Viestejä: 2 508
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2013, 16:43:34 ip »
Lainaus
Oikea pitäisi olla delta
Käsitykseni mukaan tämä on vielä varmistamatta? Juontanee juurensa siitä että Marelli on myynyt moottorinohjausjärjestelmät myös Ducatille ja siellä tarvittavat erot ovat suuria kun (ilma)jäähdytys ja pakopuoli on niin erilainen kahdella eri pytyllä.

Edit 10.8: Nimimerkki "motoguzznix" Itävallasta kertoo myös että Delta Fuel Map vaikuttaa oikeaan sylinteriin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2013, 10:11:29 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2013, 18:10:01 ip »
Varovaista muokkailua ruiskutuskarttaan tein tänään. "Kuoppia" oioin. Koeajamaan en päässyt kun ilma oli paha. ECUn ohjelmointi sujui jo lähes rutiinilla. Vain hieman kädet hikosivat kun latauspalkki pysähtyi hetkeksi kesken latauksen. Taisi tehdä edelliskerrallakin saman. Lähti käyntiin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:01:31 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #10 : Elokuu 08, 2013, 23:07:03 ip »
Puoliltapäivin säädin ei-katalysaattori IAW15AM-ruiskua (Cali Special) omatoimisesti TunerProlla rikastamalla seosta ja siirtämällä vastaavasti sytytysennakkoa lisää valitulla kapealla alueella. Käsittelin tallennetun alkuperäisen tiedoston kopiota että on alkuperäinen syöttää takaisin jos homma menee huonoksi. Toistaiseksi ei ilmennyt ongelmia ja kiihtyvyys parani 3500 - 5500 rpm alueella kun kaasuläpän avautumiskulma on yli 25 astetta. Siis vain kiihdytystilanteessa.

Edellisessä viestissäni säädin 1100 Brevaa. Kivasti sekin jo etuteleskooppia venyttää. Olin tarpeettoman varovainen. Teen hieman pidemmälle menevän muutoksen sytytys- ja pa-karttoihin ja sen lisäksi kiihdytysrikastuskarttaan ensi viikolla. Sillä uskon olevan merkittävä vaikutus kaasuun reagointiin. Edelleen pidän lambda-toiminnon päällä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2013, 15:16:20 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2013, 15:15:29 ip »
Sen verran tulee tänään Tre - Rauma -välille ajoa että saa jonkinlaista kulutuslukemaa syntymään. Nyt ilman lämpötila on alle 20 astetta joten selviää myös tällaisen "keskimääräisen" sään kulutus. Voi tulla esittämään kysymyksiä moottorinohjauksesta ja sen muokkaamisesta. Tai Brevan uusista ominaisuuksista.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2013, 06:24:08 ap »
Minkähän näköinen on tuo Brevan kiihdytysrikastuskartta?

Kirjoituksen hetkellinen pysähtyminen voi kuulua kuvioon, mulla Galletto-laite tekee sen 49% kohdalla joka kerta.

Seuraatko seosarvoa nyt säätöjen aikana mitenkään kun lambda on kytkettynä?

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #13 : Elokuu 12, 2013, 13:25:29 ip »
TunerPro ei avaa kiihdytysrikastuskarttaa. Sellaista ei ns paremetripuussa esiinny. Sitä kieltämättä kaipaisin. Vaikuttaisi kummalliselta jos sitä ei ole ollenkaan....Pakko sitä ei kuitenkaan ole olla olemassa. Ihan hyvin voi toimia ilmankin rikastusta.

Kirjoitusprosessi on sen verran hidas että on toisinaan vaikea huomata onko lataus pysähtynyt vai ei....

Toistaiseksi lambda toimittaa oma tehtäväänsä sinällään. Omistan kyllä joukon lambdanäyttöjä ja laajakaistalambdankin loggerilla mutta ne ovat toistaiseksi muiden projektien käytössä.

Kun saan, ilmeisesti lähiaikoina, katalysaattorittoman tarvikevaimentimen käyttööni voin asentaa llämmitettävän aajakaistalambdan alkuperäisen kapeakaistaisen tilalle ja siitä ECUlle simuloidun kapeakaistatiedon ja mittaritauluun laajakaistanäytön. Homma on siitä eteenpäin hieman enemmän tieteellisempää ja oletetavaa jää vähemmän. Jonkinnäköiset johdin/liitinsulkeiset tulossa.

Siitä tulikin mieleen että Biltema on ottanut valikoimiinsa Superseal liittimien kopiot: periaate on eri: liittimien kuoret ja "sielut" myydään eri paketissa ja kussakin paketissa on joko naaras- tai urosliittimiä. Vaikuttaa edullisemmalta jos on paljon liitettävää. Normaalistihan niitä on myyty setteinä: yksi liitin, naaras tai uros ja niiden pinnit. Nyt pinnit ovat omissa pusseissaan ja liitinrungot omissaan. Sopivia liitinpihtejä en ainakaan ihan heti nähnyt. Purkutyökaluja kylläkin.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #14 : Elokuu 14, 2013, 12:18:36 ip »
Okei, tuo superseal/Biltema oli hyvä vinkki. Olinkin jo rakentanut tuosta Innovatesta pikakiinnitettävän systeemin AFR- mittaukseen, mutta tuo pistoke puuttui.

Nyt saa nopeasti mittauksen pystyyn kun virrat ja maa mittarille tulee tupakinsytkästä ja pyörän järjestelmään kytkeydytään lambdan pistokkeen kautta.
Siihen pistokkeesen tarvii vielä sen lämmitysvastuksen ettei tule herjaa lambdan lämmityksen puutteesta.

Jos innostuu tekemään reippaampia muutoksia niin pystyy katsomaan pysyykö pyörän oma lambdasäätö leikissä mukana. Tällä hetkellä tuntuu, että lambdasäätö ei haittaa omaa karttojen muokkausta nimeksikään, onpahan turvana, ehkä. ;D