(Nevada IE -04 pyörällä, jossa syt.ennakkoa lisätty 5 astetta ja poltt.syöttöä 35% koko moott.ohj.kartalle ns. könttänä.
Muuten pyörä on täysin vakio, koskematon ja perus-säädöt (läppien synkkaus, venttiilien säädöt, tps-reset) tarkasti tehty.
Talviseisonnasta (kylmä autotalli) lähti kolmannella lyhyellä startilla tulille pelkkää E85 tankissa.)
Pohdittiin noita moottorin lämpötiloja etanolilla, niin tässä muutama ajon aikainen havainto:
Lämpö nousee 10 asteen ulkolämpötilassa kohtuullisessa 5 kilometrin seka-ajossa 88 asteeseen.
Ajon aikainen lämpötila näkyy liikkuvan 86 (90 kmh maantie) - 108 (kaupungissa pysähdys valoihin jne) asteen välillä.
Ajon aikainen sytytys-ennakko on (Scantwin ohjelmatieto eculta) viitos vaihteella:
2500 rpm - 30 astetta
3000 rpm - 32 astetta
3500 rpm - 36 astetta
4000 rpm - 40 astetta
Kaiken kaikkiaan tuo ajon-aikainen ennakko pysyy hyvinkin tasaisena seuraten moottorin kierroslukua.
Täyskaasu-kiihdytyksessä (WOT) 3500 rpm laskee ennakko 29°:een ja 4000 rpm se laskee 32°:een.
Nämä siis silmämääräisiä huomioita suoraan kännykän ruudulta pari-kolme kertaa kokeiltuna.
Ulkolämpötila oli 10-11°C , joka on Nevada IE:n moottorin imuilman lämmön kannalta juuri rajatapaus.
Lambda ohjaus, kun kytkeytyy 19 °C päälle ja 17 °C pois päältä, joten 5 km maantieajo laskee imulämmön 17 °C.
Pieni pysähdys vaikka bussipysäkille, niin moot.lämpö nousee imukotelolle ja taas sen 5 km pääsee lambda closed-loopilla ;- ) .
Sitä en tiedä mistä johtuu, että imulämpö on aina tuollaisen n. 7 astetta ulkolämpöä suurempi.
Siis moottorin saavutettua käyntilämpönsä. Olisiko imukotelossa jokin "lämpösiili".