Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288105 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #360 : Huhtikuu 14, 2016, 21:19:02 ip »
9 päivää meni siitä, kun MIUG3 Reader ja Writer tuli jakoon; pari sitaattia Grisoghettosta:


"
I have built a V7-II map with numbers plucked from my arse. I need a victim to blindly do as I ask and subject their V7 to a test.
"

"
Job done. Worked like a charm, thanks again toe Paul and Christian for all their hard work and Mark for his mapping expertise. V7-II is much smoother and has a significantly smoother idle due to the stepper not trying to lean things out enough to stall and then relenting leading to surging. Only odd thing was the ABS and TC lights stayed on after the upload until the bike had been ridden for a bit and turned off. On restart all back to normal?
"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 23:23:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #361 : Huhtikuu 14, 2016, 22:26:14 ip »
Lainaus
Only odd thing was the ABS and TC lights stayed on after the upload until the bike had been ridden for a bit and turned off. On restart all back to normal?

Joissakin pyörissä, kuten Cali 1400:ssa on manuaalinen (kuljettajan käskytettävä) kalibrointitoiminto joka edellyttää lyhyttä ajamista jolloin TC (luistonestojärjestelmä) saa selville etu- ja takapyörän välisen pyörimisnopeuseron. Sama järjestelmä kertoo myös jos jompi kumpi renkaista on merkittävästi alipaineinen. Tarpeen toimittaa myös renkaanvaihdon jälkeen. Ilman kalibrointia ei ABS ja TC eivät voi toimia.

Ilmeisesti kyseinen toiminto koki ohjelmoinnin jälkeen olevansa kalibroinnin tarpeessa. V7 II:sessa ei liene nappia mistä kyseinen toiminto manuaalisesti toimitettaisiin vaan kalibraatio on automaattinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #362 : Huhtikuu 14, 2016, 22:58:05 ip »
Varmaan tuo kartan vaihto katkaisee yhteyden hetkeksi. Mahdollisesti resetoi opitut arvot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #363 : Huhtikuu 14, 2016, 23:11:45 ip »
Varmaan tuo kartan vaihto katkaisee yhteyden hetkeksi. Mahdollisesti resetoi opitut arvot.
Olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Toki asia pitäisi varmentaa useammalla muutoksella eri pyöriin mutta muutoin vaikuttaa lupaavalta.

Lupaavilta vaikuttivat myös mainitut muutokset pyörän toiminnassa lähellä tyhjäkäyntikierroksia ja siitä kiihdytettäessä. Ei enää laihalle menevää seosta alakierroksilla askelmoottorin säätämänä eikä siitä aiheutuvaa nykimistä.

Paljonkos näitä V7 II omistajia on porukassa?

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #364 : Huhtikuu 15, 2016, 08:35:27 ap »
Kaveri kertoi joskus takavuosina, että Klaukkalan Ducatikauppias oli kaupitellut hänelle hiilikuituponttöjä. Kun kaveri oli kysynyt, että mitä hyötyä niistä on, rehellisen miehen vastaus oli ollut, että ei muuta kuin että penis jatkuu 2 senttiä. Kaveri kertoi heti sanoneensa, että ruuvaa kiinni. Ja siinähän ne oli ja römeä oli ääni. Kävin itsekin kokeilemassa ja paikkansa piti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #365 : Huhtikuu 15, 2016, 09:59:49 ap »
Sentille tulee hintaa pakoputkikaupoista helposti tonni. On se silti halvempaa kuin käydä Tallinnantohtorilla pidennysleikkauksessa.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #366 : Toukokuu 04, 2016, 16:00:31 ip »
Ainakin näin kevätaamujen kylmillä tuntuu, että aussien kartta Grisoon on vähän nuuka jakamaan polttoainetta, vasta 4000:n kierroksen kohdalla tuntuu kone mukavalta. Taidanpa aloittaa Ikkalan lähettämällä peruskartalla alusta, se on ainakin parempi kuin pyörässä ostohetkellä ollut kartta, jossa sytkän ennakot ei toimineet alkuunkaan. Mennään alkuun persdynolla ja kesemmällä jätetään pers- pois, niin saadaan tarkkaa dataa. ;D
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #367 : Toukokuu 05, 2016, 21:43:07 ip »
Vaihdoin Beetlen aussimapin Ikkalalta saamaani V68 karttaan, kun se persdynolla tuntui aika laihalta. Johan muuttui Grison käynti! Nyt oli raakaa vääntöä kellarista vintille ja taajamassa saattoi loikottaa 2-2500 rpm alueella. Valitettavasti olin valinnut Guzzidiagilla myös autolearnin päälle, jolloin lenkin loppuosalla tuo rauhallinen loikottelu  alkoi tökkimään. Summa summarum, huomenna fläshään saman kartan uudelleen, säädän TPS:n ja unohdan autolearnin. Kyllä tämä tästä vielä....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #368 : Toukokuu 06, 2016, 20:46:52 ip »

Nyt kyllä Sami "Hyllykallion Beetle" Ikkala saa värkätä viimeistään pohjoisen tapaamisessa meikäläisen Cali Vintageen kehityskelpoisen alkukartan, kun näkyy osaavan homman erinomaisesti, ja tuollaiset karttameriitit löytyy! Ja minä haen säätö-öljyt!

Jo vuosi sitten hankin seosmittarin ja laajakaista lampdan ja nyt jo olen ne asentanut ja kalibroinut, ohjeiden mukaan, vieläpä. 360km olen mittaria ihmetellyt..16 ja 18 välillä näkyy seokset pääasiassa liikkuvan, yli satasen vauhdissa ehkä siinä 15 kieppeillä, sen alle ei mene normi ajossa ja 17 asteen ulkolämpötiloissa.

Kun ei mistään mitään juuri ymmärrä, ja jostain pitäisi aloittaa, niin olisihan mukava, jos joku auttaisi asiassa. Paul Daytonalta pyysin joskus viime syksynä Calin karttoja ajatellen sitä, että ilmansuodattinen koppa pois, mutta normi suodatin kuitenkin paikoilleen. Pakopuolella Lafranconi Competitzionit, mutta keskivaimennin orkkiksena. Paul vastasi, että valmiita karttoja ei ole, mutta suositteli kokeilemaan pelkkä lampda off ensimmäiseksi. Lähetti kuitenkin samalla kokeiltavaksi 1100 Sportin kartan hengitys-ja pakopuolen viritysten mukaan tehtynä ja Stonen karttakin taitaa olla yksi mahdollinen kokeiltava. Vois kait noita kokeillakkin? Idea olisi se, että orkkis putkilla en aja, jos ei ole pakko, ilmanputsari voi olla miten vaan(paitsi pestävän suodattimen kautta tuleva ääni on pois suljettu), kun vaan saisi vääntökäyrän mahdollisimman "suoraksi".

Innostusta asiaan olisi valtavasti, mutta ihan kaikkeen ei rakennusmestarin koulutuskaan sentään riitä!

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #369 : Toukokuu 06, 2016, 21:42:00 ip »
Se on tuo lempparin "v68" kartta ihan tehdastekoinen grison file että ei siitä viitihe kehuja ottaa vastaan. Mutta hyvä se silti kuulemma on! En tiiä minkä ikäisissä grisoissa tuo on ollut alunperin, sittemmin ne on taidettu kaikki päivittää pois ja tilalle joku huonompi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #370 : Toukokuu 06, 2016, 21:53:08 ip »
Lainaus
ilmanputsari voi olla miten vaan (paitsi pestävän suodattimen kautta tuleva ääni on pois suljettu)
Niin kummalta kun se monista tuntuukin, V11/15M himosäätäjä Meinolf tuli mittauksissaan (perustuivat molempien pakokäyrien samanaikaisiin laajakaistalambda-arvoihin) siihen tulokseen, että alkuperäinen ilmanputsarin koppa.  Ja vieläpä niiden alkuperäisten alkupään mutkien kanssa - on paras.  Calissahan on tietääkseni hyvin saman tyyppinen ilmanputsarin koppa.  Imuputkisto vaan on kokonaan muovia.  Hän arveli, että kun missään ei ole teräviä kulmia ja imukärsät ovat paikoillaan, ilman virtaama on tasaisempaa koko kierroslukualueella.  Siksi kartat on mahdollista säätää hyviksi, imuilmamäärä on "loogista" kaasun asentoon ja kierroslukuun nähden. Hänen loppuyhteenvetonsa oli että jos haluaa seokset kohdalleen männän päälle, alkuperäinen ilmanputsarin kansi.  Jos imuääninet tai pod -suodattimien ulkonäkö ovat mieleen, sitten niin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 22:46:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #371 : Toukokuu 06, 2016, 22:06:39 ip »

Joo, ei missään tapaukseessa mitään vaihtoa paperisuodattimen suhteen, mutta pitäisi kaiketa kokeilla hommaa mielellään ihan siten, että: ilmaa tulisi moottorille mukavasti-polttoainetta palaisi mukavasti suhteessa ilmaan - pakokaasua pääsisi pois sen laatuisena, minkä moottori tarvitsee kunnolla ja koko kierrosalueella toimiessaan. Ei kai tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse.

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #372 : Toukokuu 07, 2016, 18:55:55 ip »
Jo vuosi sitten hankin seosmittarin ja laajakaista lampdan ja nyt jo olen ne asentanut ja kalibroinut, ohjeiden mukaan, vieläpä. 360km olen mittaria ihmetellyt..16 ja 18 välillä näkyy seokset pääasiassa liikkuvan, yli satasen vauhdissa ehkä siinä 15 kieppeillä, sen alle ei mene normi ajossa ja 17 asteen ulkolämpötiloissa.

Aika laihalla käy jos nuita lukuja näyttää... vai voisko sielä joku pakoputken liitos vuotaa? Mille kohtaa laitoit sen laajakaistan?

Ei se oikein kunnolla voi edes käydä/vetää jos AFR pyörii oikeasti 16-18 välillä. Joku sielä nyt klikkaa. Onko normi lambda vielä ohjaamassa konetta?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #373 : Toukokuu 07, 2016, 20:03:30 ip »
Ei ainakaan kaasua kestäisi, jos olisi noin laihalla. Alkaa olla venttiilin poltto seokset. Eli joku vuoto on ennen lambdaa, tai kalibrointi ei ole oikein.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #374 : Toukokuu 07, 2016, 20:28:41 ip »

Lambda on vasemmassa pakokäyrässä siinä sivuseisontatuen kohdalla. Mielestäni kyllä kalibroin sen ihan ohjeen mukaan, mutta pitää tehdä se uudestaan. Alkuperäinen lambda ohjaa edelleen, pitänee sekin kalibroida vielä.  Muuta muutosta en ole tehnyt, kuin ne avarat Competitzioni putket oon vaihtanu.  Putkien liitoksissa ei ole mitään tiivisteitä ikinä ollut. Voisko sitten kiskoa jostain liitoksesta, käyrän yläpäästä? Vai voiko vetäistä alapäästä jopa vastakarvaan?

Jouko