Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288056 kertaa)

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #375 : Toukokuu 07, 2016, 21:10:54 ip »
Kannen ja käyrän liitoksesta vuotaa jos veikata pitää. Tai kalibrointi pielessä. Miten se nyt käy ja kukkuu? Vetääkö ihan kohtuullisesti ja paukutteleeko putkissa esim moottorijarrulla kuinka pahasti? Ei se kyllä voi oikeasti noin laihalla olla, olisit sitä moittinu jo ilman mittariakin.

Oletko ajatellu tätä huijatun lambdatiedon lähettämistä eculle? http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5754.0  Mua se alkasi taas kiinnostaa, viimekesäinen kokeilu taisi mennä reisille liian avonaisen putken takia. Nyt on vakioputki eikä enää muuksi muutu niin voisi tuokin nyt toimia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #376 : Toukokuu 07, 2016, 21:44:51 ip »
Tuosta kalibroinnista: kummasta kirjoitetaan; lambda-antureiden vai läppärunkojen kalibroinnista? Laajakaistalambdan kalibrointi on helppoa: vain puhtaaseen ulkoilmaan hetkeksi virrat päällä. Mielenkiintoista olisi tietää mitä siellä toisessa röörissä kulkee samaan aikaan kun toisesta saa tuollaisia lukemia.

Pakokäyrien ja sylinterikannen tiivisteiden kanssa itselläkin on ollut joskus vaikeuksia tarvikeputkien kanssa: mutkat eivät ole aivan sopivat ja laippa tiivistettä vasten jäi vinoon lisäkiristämisestä huolimatta.

Jos on tiiviste päässyt vuotamaan pidemmän aikaa voi olla että se ei tule pitämään kiristämällä vaan vaatii uuden. Tarkkana pitää olla niiden helojen kanssa jotka ovat kiristyslaipan ja pakokäyrän tiivistettä vasten olevan laipan välillä: väärässä asennossa ne eivät paina laippaa vaan sylinterikantta. Pikkuasioita mutta kannattaa tutkia. Uudet tiivisteet, todennäköisesti, tarvitaan jos käyrän irrottaa kannesta. Tiivisteet ovat kertakäyttöisiä.

Lambdan sijainti on mielstäni oikein hyvä jos se on pakokäyrän poikkileikkauksen kehän yläneljänneksellä. Laajakaista näyttää helposti väärin tai vioittuu jos se saa sisäänsä nestemäistä ainetta kuuman ollessaan. Kuten vettä tai bensaa. Molempia kun pyrkii pakokaasun joukossa olemaan ajoittain.

TunturiTT

« Vastaus #377 : Toukokuu 07, 2016, 22:33:50 ip »
Mulla häiritsi joskus autossa lambdaa, sen takana olevan liitoksen vuoto. Mutta se oli kyllä kymmenen sentin päässä anturista. Muutoin tuskin vaikuttaa jälkeiset liitokset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

« Vastaus #378 : Toukokuu 08, 2016, 07:49:02 ap »
Ihan hyvin se kyllä käy, mutta moottorijarrussa paukkaa kyllä aika lailla. Sieltä kannen ja käyrän välissä se ilmavuoto varmasti on, kun en oo koskaan niitä tiivisteitä uusinu..Pitää tilata repullinen niitä ja aloittaa homma alusta uudestaan.
Nuo putkien ja mahdollisesti ilmanputsarinkin vaihtoehtoiset kokeilut teen varmasti meidän kerhon penkissä, kunhan vain saisin houkuteltua asiantuntijan penkittämään. Tahtoo olla, että ne ei välttämättä innostu asiaan, kun ei ole odotettavissa yli 200 takapyörälukemia..
Sillä saan sitten nuo koko alueen seoksetkin käppyrälle ja tulostettua, niin onpahan ehkä säätäminenkin helpompaa.
Tuo huijatun lambdatiedon lähettäminen eculle kiinnostaa kyllä, mutta kunhan nyt saisi aluksi edes putket pitämään ;D.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2016, 08:52:47 ap kirjoittanut Jouko S »

lemppari

« Vastaus #379 : Kesäkuu 23, 2016, 21:14:26 ip »
Hmmm, onpa nyt tullut pulattua ja pelattua Griso 8V:n karttojen kanssa. Vanhasta V68 kartasta hieman rukatuilla luvuilla- lähinnä alakierroksilla- tuntuu kone Ipothesyksen putkella dB.killerit paikallaan käyvän mukavasti. Tosin Ikkalan ennuste siitä, että kohta mä haluan AFR-mittarin, käy koko ajan todennäköisemmäksi.
Yksi juttu tuntuu kuitenkin koko ajan oudolta. Kun fläshään kartan ECU:un ja kalibroin TPS:n lähtöarvon, mutta EN mahdollista itseoppimista, tuntuu käynti tasakaasulla 2500-3500 välillä tasaiselta. Jos mahdollistan itseoppimisen, tuntuu yo. kierrosalueella tasakaasulla selkeää nykytystä. Miksi? Tasaantuuko käynti, jos annan ECU:n oppia hieman pidempään, esim. 5-600 km. Vai onko vain jätettävä käyttämättä koko toiminto. Ai niin, kartat ovat toistaiseksi olleet Lambda off -mallia.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Omobono

« Vastaus #380 : Kesäkuu 24, 2016, 12:52:45 ip »
No voisiko olla näin:

Tuo muokattu V68 kartta jonka fläshäät sisältää vanhat itseopitut korjaukset (ilmeisesti co rikastuksia) joilla pyörä toimii paremmin. Nyt jos nollaat nämä SAP  arvot pyörä toimii huonommin.

Jos käyttämäsi kartta on Lambda off mallia ei uutta itseoppimista pitäisi tapahtua.

(Varmaankin kaikki lambda off karttojen muokkaukset pitäisi suorittaa karttoihin joiden SAP arvot on varmasti nollattu)

T.Omo

lemppari

« Vastaus #381 : Kesäkuu 24, 2016, 20:07:20 ip »
Juurikin päädyin itse samaan lopputulokseen, eli ilman lambdaa ei autolearn toimi. Eikä tarvittu kuin pari IPAa, että sai aivot pelaamaan. Jussia!

lemppari

« Vastaus #382 : Kesäkuu 27, 2016, 22:39:27 ip »
Seuraava mietiskelyn aihe onkin sitten 'roikkuminen' moottorijarrutuksessa 2000 kierroksen kohdalla kaasukahvan 0 asteen avauksella. Jos kyseessä olisi kaasutinpeli, väittäisin seosta laihaksi. Ruiskun kyseessä ollessa täytyy kuitenkin kysyä, että täytyisikö kartassa kyseisen solun lukemaa pienentää vai onko kenties CO-säätö kuitenkin aavistuksen alhaalla?

Camn

« Vastaus #383 : Kesäkuu 28, 2016, 01:28:41 ap »
Ymmärrän niin, että alun perin moottorijarrutuksessa on kartoissa arvoja siksi, että pienellä poltolla pidetään kattia lämpimänä ja säädellään moottorijarrutuksen tehoa. Aiheuttanee joskus "paukkumista putkessa".  Olen nähnyt itsetehdyissä ihan nollakarttoja ja sitten myös arvoja siellä. Itse kokeilin viimekesänä lyhyesti nollakarttaa, enkä tykännyt. Moottorijarrutusta on aina tarjolla liikaa, mielestäni.
V11 - it defines you.

lemppari

« Vastaus #384 : Kesäkuu 28, 2016, 10:11:12 ap »
Mulla on syöttö myös kahdessa pienimmässä kaasuläpän sarakkeessa mutta tuntuu tosiaan siltä, että konejarrua on rahtusen liian vähän, tossa 2000 kohdalla tuntuu lyövän vedon päälle hetkeksi. Taidan taas modifioida karttaa, sillähän tuon voi kokeilla. Oli muuten samanlainen kokemus aussien karttaa kokeillessa, 0-syöttö ei toiminut kadunkulmissa kun kaasua avatessa tehonlisäys tuli hallitsemattomana ryöppynä.

Ylipäätään on ECUun vaikuttamisen mahdollisuus ollut mielenkiintoista mutta tuntuu siltä, että kaiken sen minkä on oppinut kaasuttimien seossäädöstä ja vaikutuksesta käyntiin voi unohtaa, siksi erilainen on ruiskun toiminta.

Pekka

« Vastaus #385 : Kesäkuu 28, 2016, 11:37:17 ap »
Eipä ole kokemusta karttojen säädöstä mutta eihän kaasuttimetkaan katkaise syöttöä
moottorijarrutuksessa. Kilvanajajat toki ovat voineet säätää lopuksi joutokäynnin nollille,
eli luistit täysin alas, moottorijarrutuksen maksimoimiseksi. Silti varsinaista nollasyöttöä
ei ole, vaan moottori saa heti oikeaa polttoaineseosta kun vaijeria vähänkin kiristää.
Joissain tapauksissa vaihtavat ns. raceboxin juuri sen takia kun vakiota ei saa puukotettua
toimimaan oikein siirryttäessä nollakaasulta(nollasyötöltä) vedolle mutkasta lähdettäessä.
Sohc van Helmi.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #386 : Kesäkuu 29, 2016, 01:18:57 ap »
Ruiskun kyseessä ollessa täytyy kuitenkin kysyä, että täytyisikö kartassa kyseisen solun lukemaa pienentää vai onko kenties CO-säätö kuitenkin aavistuksen alhaalla?

CO säädön nosto taitaa tehdä saman asian kun nostaisit niitä mainfuel arvoja. CO säätö vain vaikuttaa koko kartan alueella, mitä pienempi luku mainfuel kartassa sen suurempi vaikutus. Näin mä olen ainakin uskonut. Eli se CO säätö on kai "korjausprosentti". Itse olen yrittänyt unohtaa koko CO säädön, mä en saanut sillä muuta kun lisää sekaannusta aikaan. 0 on hyvä, säätö mainfuel ja muihin tauluihin.

Vertasin "68" kartan ja nykyistä sportin karttaa, pienempiä lukuja mulla on tuossa 2000rpm nurkilla kaasu kiinni. Siis vähä pienempiä, noin 3000. Mutta eri putkisto/ilmanputsari jne, en tiedä voiko kuinka verrata. Kokeilemalla ne oman maun mukaiset löytyy.

Mä en niitä "nollakarttoja" oikein ymmärrä että mikä niissä on ollut ajatuksena. Kun ei se vaan toimi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

« Vastaus #387 : Kesäkuu 29, 2016, 10:04:51 ap »
Lainaus
CO säätö vain vaikuttaa koko kartan alueella, mitä pienempi luku mainfuel kartassa sen suurempi vaikutus
"
Beetle 16.8.2015: CO trim adds a fixed time to the real-time injection pulse-width. This is added across the entire RPM range. A CO trim of +1 adds 10 microseconds to the real-time pulse. A value of +10 adds 100 uS. Conversely, -10 will subtract 100 uS. The affect appears non-linear because it's is the same amount for any given TPS/RPM value. For example, at idle, the real-time pulse-width may be 2500 uS. If you set CO at +10, the pulse-width becomes 2600 uS. If the pulse-width is 8000 uS at 7000 RPM, the pulse will now become 8100 uS. This is a 4% increase at idle and 2.3% increase at 7000 RPM. Ergo, the affect appears non-linear and has the greater affect at idle.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2016, 00:18:10 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

lemppari

« Vastaus #388 : Kesäkuu 29, 2016, 11:21:27 ap »
Vertasin "68" kartan ja nykyistä sportin karttaa, pienempiä lukuja mulla on tuossa 2000rpm nurkilla kaasu kiinni. Siis vähä pienempiä, noin 3000. Mutta eri putkisto/ilmanputsari jne, en tiedä voiko kuinka verrata. Kokeilemalla ne oman maun mukaiset löytyy.

Mulla on nyt jo ECUssa itse modattu 68, jossa oli vähän pienemmät arvot kuin alkup. välillä 1800-2750. Eilen illalla tein pienen lisämuutoksen samalle välille pienimmällä kaasunavauksella. Kerron persdynotuloksen kunhan saan flässättyä illalla kartan ecuun.

lemppari

« Vastaus #389 : Kesäkuu 29, 2016, 21:23:39 ip »
Jopa tuntui moottorijarru vihdoin hyvältä, ei tullut yllättävää vetonykäisyä kesken kaiken eikä kierrokset enää jääneet roikkumaan. Taidan vielä kuitenkin kokeilla, josko CO-arvoja hieman pudottamalla käynti tasaantuu lisää. On nähtävästi tuo V68 peruskartta aika rikkaalla!