Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288055 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #345 : Helmikuu 19, 2016, 21:13:58 ip »
Eilispäivänä Grisoghetton suunnalla:
"
To date I have given a lot of maps away. Some folks have generously donated towards the cost of development, some have sent me enough money to barely buy a donut. Some I never hear from again. Some have stolen my work and profited by on-selling them. Although it was never my intention to sell the maps, it has cost me quite a bit to develop them, in time, fuel and logging gear. Not to mention wear & tear on my GRiSO. I've had two commissions to build specific maps, and they were both paid commissions.

I will no longer be giving maps away. From now on, if anyone wants a map, it will cost you USD $100 up front. There will be no warranty, expressed or implied. You will accept all responsibility. I will always support you and you always get free updates forever. Worst case scenario, if the map doesn't work for you, or we can't get you going right, you will get a refund. If you give me any grief, I will follow Roper's lead and sack you. You'll be cutoff forever.

If you don't want to comply with my new policy, don't ask me for a map. If you think I'm being rude, tough titties.

End

"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 23:41:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #346 : Helmikuu 19, 2016, 21:59:17 ip »
Onko joku saanut tuota kautta ihan oikeasti hyvän kartan...?

 ;D

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #347 : Helmikuu 19, 2016, 22:41:20 ip »
Katsellut olen ja muille asentanutkin ko. karttoja mutta ongelmana on se että joka sällillä on pyörässään hieman eri kokoonpano johon pitää tehdä spesiaalisäätöä.

Jos tuolta kauempaa kaivatte keskusteluja aiheesta niin jo muutama vuosi sitten "ennustin" että tässä voisi käydä näin. Siihen ei tarvittu ylettömiä kykyjä oivaltaa ihmisen tajuntaa. Camnin kanssa tätä asiaa on pohdittu. Itse olen ottanut "vapaaehtoisesti" maksun jos asianomistaja on ollut tyytyväinen tehtyyn työhön. Niillä rahoilla on saanut parina iltana baarissa pikku huppelin aikaiseksi.

Toki asia on vielä ihan hienoissa kantimissa ja voimme itse tehdä optimointia edelleenkin juuri siihen kokoonpanoon joka kullakin on kunkin omien halujen ja osaamisen tasolla. En aio olla katkera tai kiusaantunut asian saamasta käänteestä. Tämä avartaa edelleenkin suuren yleisön, tässä tapauksessa teknisen rahvaan, mahdollisuutta kehittää omaa osaamistaan tai vaihtoehtoisesti käyttää tarjottua maksullista palvelua jonka toivon tuottavan mukavan tilin.

Jos jokin tässä asiassa ryhtyy oikeasti rassaamaan niin jatkuuko kehitys entisenlaisenaan esimerkiksi IAW7SM suuntaan. Tällä hetkellä epäilen asian edistymistä.


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #348 : Helmikuu 19, 2016, 23:39:01 ip »
Ken leikkiin ryhtyy, se ...   ja jotakin sinnepäin. Harrastus on vapaaehtoista ja hyvä niin  8)
Karttamuokkaus keskustelulle ja laajemmalle kehittelylle tämän lähteen tyrehtyminen olisi toisaalta vain hyvä asia  ::)

(Edit lisäys:-) Ettei kuulosta liian tylyltä, niin tuolla tarkoitan mm. polttoainelaatujen eroavaisuuksista johtuvia asioita.
Australiassa lie mitä lie, mutta niin USAssa, kuin EUssakin eivät Beetlen kartat ole palautteen mukaan sellaisenaan olleet mitään kymppejä.
Ausseilla (Beetle, Roper) on tässä GRiSOghettosta lukien aika tarkasti omat mieltymykset niin polttoaineen, kuin öljyjenkin suhteen.
Koskeee ehdottomasti myös naisia, olutta ja ...   ;D ;D
Koko homman suola on kumminkin, että moottorinohjaukseen puuttumisen kynnys on madaltunut ja siinä kukin voi tehdä omia valintoja.
Omasta mielestä aussien kartoissa eniten "museokamaa" on se, että lambdasäätö kytketään pois päältä, eikä ECUn ominaisuuksia näin hyödynnetä.
Onneksi tietokone ja kartat herättävät vielä yhtä paljon intoa ja mystiikkaa, kuin kilpatallien salaiset reseptit ja kaasarikoneen pääsuuttimen spoilerin muotoilu kynsiviilalla  :P
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2016, 10:29:55 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #349 : Helmikuu 20, 2016, 12:05:17 ip »
Huomaan ALi:n ja omissa viesteissäni jotain yhdenmukaisuutta. Mitään kirvestä ei siis ole heitetty kaivoon. Suurimpaan osaan Guzzeissa ja Ducateissa oleviin moottorinohjauksiin on meillä pääsy jos tarvitsee säätää. Lisäksi perustoiminto GuzziDiagissa mahdollistaa tehokkaan vianetsinnän ja perustoimintojen toiminnan tarkastelun sekä muutaman säädönkin teon. Mitään normaalitoimintaan vaikuttavaa estettä ei ole syntynyt.

Se vain on yllättänyt kuinka vähän Guzzistit ovat hyödyntäneet tätä ohjelmakokonaisuutta. Ducatipuolella vielä vähemmän vaikka toisilta palstoilla saa lukea kuinka huonosti joidenkin Ducatit käyvät. Sanottakoon että ei ole moottorinohjauksen vika jos ilmansuodatin- ja pakoputkenvaihdon vuoksi kone ei käykään enää kunnolla.

Ainahan on mahdollisuus ostaa rahalla Rapid Bike tai Power Commander, tms ja säädättää rasiat asiantuntijalla. Monet kuitenkin näyttävät valitsevan tämän tien vaikka muutaman kympin välijohdoilla ja ilmaisohjelmilla on mahdollisuus päästä parempaan tulokseen. Sen voi vielä varmentaa ns. penkityksen aikana tehdyllä säädöllä ja vielä hienosäätö "persdynolla" ajon aikana todettuihin mahdollisiin epäkohtiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #350 : Helmikuu 20, 2016, 12:20:31 ip »
No, commander maksaa pari sataa ja sen säätö onnistuu vähintään yhtä helposti kuin GD:llä. Voi säätää jopa pyörän ollessa käynnissä ja johdossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #351 : Helmikuu 20, 2016, 23:48:47 ip »
Olen siinä käsityksessä että kyllä se vaatii paljon asian harrastusta, kohtuullisesti uskallusta ja oman ajan käyttöä, vähän riskinottoa ja kielitaitoa ja muita sen tapaisia asioita - että tulee puututuksi moottorinohjausjärjestelmään. Tarkoitan siis noin keskivertoharrastajan kannalta ajateltuna. Ammattilaisen kannalta on nopeampaa käyttää vaikka Commanderia, ja on niitä valmiita karttoja joiden pohjalta lähteä liikkeelle. Ja voi tulla lisäkauppaakin...  Toisaalta kirjoitusvaihe on GuzziDiag työkaluilla lukua nopeampi, esim. 15M kohdalla menee ihan että huiskis.  Kun on kerran lukenut alkuperäisen koodin talteen, on helppo tehdä muutoksia ja täräyttää se aina sisään.  Siinä mielessä vaikka dynossa (tai matkan päällä) GuzziDiag:illa optimoiminen ei välttämättä ole paleltunut ajatus. Ja sitten maamme on pieni ja siksi jää... Saksassa on tavanomaista että esim. V11 miitissä on talkoot missä säädetään balansseja ja värkätään karttojen kanssa - kun on muutama asiaan perehtynyt harrastaja paikalla joka olutpalkalla touhuaa (loppuillan kartat mahtavat olla mutkikkaita)... meillähän oli oma miehemme viime kesänä jopa paikalla asiaa todistamassa...

Joitakin kiinnostaa sitten aivan tavattomasti... ystävämme Meinolf Saksassa on mielestään tullut tiensä päähän parisen vuotta jatkuneissa "reverse engineering" kokeissaan 15M ecun kanssa (muu GuzziDiag -joukkue ei luonnollisesti halua enää paneutua niinkään vanhoihin ecuihin vaan keskittää mielenkiintonsa uusimpiin). Hän on aloittanut konekielisen koodin opiskelun ja tutkii nyt ecun cpu:n koodia.  Siellä on vähintään 4 eri käyttötilaa, jotka TPS tuntee. Lisäksi arvo "kaasu täysin kiinni" ja "kaasu täysin auki" muuttuvat ajossa, ne opitaan käytössä. Sama koskee sytytyshetkeä, siellä on vähintään 5 eri käyttöolosuhdetta. Tyhjäkäynti/tasakaasu/kiihdytys/moottorijarru/siirto takaisin 4000 rpm.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2016, 20:42:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #352 : Helmikuu 21, 2016, 10:38:58 ap »
Ei ole, mielestäni, haitaksi selvittää vanhankin järjestelmän toiminnot juurta myöden. Uudemmatkin ovat pitkälti samalla pohjalla vaikkakin monimutkaisempia ja laajempia. Toisaallta niissä on myös helpottavia seikkoja eli itsediagnoositoimintoja. Ilmenneet häiriöt ja viat kun näytetään suoraan ajotietokoneen ikkunassa kahdessa eri taulukossa. (Dash ja ECU) Parhaimmillaan nämä toiminnot ovat olleet 5AM-laitteissa eli CARC-malleissa. Käsitykseni mukaan uudempi 7SM on itsediagnosointi ajotietokoneen käyttöliittymän osalta vajaampi eli tarvitaan enemmän Axonen tai vastaavan järjestemän apua joka löytyy vain merkkihuollosta. Myös 7SM ECUn toimintojen määrä lienee, jos ei jopa moninkertainen, paljon laajempi kuin tähän asti.

Epäilen, saamieni kokemusten ja keskustelujen perusteella, että CARC-mallien omistajat eivät ole käyttäneet täysipainoisesti omissa pyörissään itsediagnoosia. Tarvitaan vain kyseisen pyörämallin oman koodin näpyttely ajotietokoneeseen niin alkavat salat aueta. Näillä pyörillä alkaa olla ikää kymmenkunta vuotta joten olisi ihme jos ei jotain olisi tarttunut sillä välillä vikamuistiin ja säästää itse tutkimalla merkkihuollon asiakkaalle aiheuttamia kustannuksia ja selvitettyä ongelma itse.

Toki kaikki muistiin tallentuneet vikailmoitukset voi nollata mutta se on itsen pettämistä. Pitäisi tutkia miksi vikailmoitus on syntynyt ja tarkistaa kyseisen toiminnon oikea toiminta.

Itsediagnoosin hyvänä jatkeena on GuzziDiagin perustoiminto jossa myös on vianhakujärjestelmä mutta tämän lisäksi vielä toimintotestaus ja plussana kaiken päälle mahdollisuus nähdä toiminnot ajantasaisena sekä mahdollisuus tallentaa pyörän toimintoja ajon aikana. Tähän tarvitaan ne sovitinkaapelit GD:n lisäksi.

Nuo kaikki edellä mainitut muut toiminnot ovat helppoja ja järjestelmä ohjaa käyttäjää ja mitään virhettä ei voi saada aikaiseksi.

Tästä pidemmälle kun mennään on sitten ne Reader, Writer ja muokkausohjelmat. Niitä ei yleensä tarvita jos pyörä vaikuttaa toimivan tyydyttävästi. Myös näiden ohjelmien käyttö vaatii hieman perehtyneisyyttä järjestelmään.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #353 : Helmikuu 21, 2016, 12:24:42 ip »
Meinoflilla on ollut Cali Jackal (toinen 15M eculla varustettu oma Guzzi) optimoinnin alla. Ei liene toista tällä pallolla niin paljon 15M ecuun paneutunutta…  Kartat on säädetty mittaamalla molempien pakoputkien lambda-arvoja yhtä aikaa (dataloggaus ajossa). Hän aikoo siirtyä nyt modifioimaan imupuolta niin että järjestelmä ei ole enää sitten vakio ja tarjoaa koeajoon viimeisiä omia optimoituja vakiopeliin sopivia karttojaan saadakseen palautetta.

Vaimentimina ovat alkuperäiset Busson valmistamat, kartat pitäisi siis sopia kaikkiin vastaaviin 15M eculla varustettuihin California -malleihin ilman mitään muutoksia.

Perussäädöt näin:
-   CO trim nollaan
-   Bypass ruuvit täysin kiinni
-   TPS perussäätö 156 mV
-   Imutasapaino tyhjäkäynnillä suoraan läppien topruuveilla
-   Moottorin lämpötila-anturin kärjessä hieman lämmönsiirtopastaa

Nuo edellä mainitut perusasetukset ovat tarpeen, koska kaikkea on optimoitu ja paljon. Ei pelkästään ruiskutusta ja sytytystä.  Karttoja ei siis voi pelkästään "heittää" sisään, pitää osata tehdä nuo perushommat. Lopputulokseen hän on tyytyväinen, se kertoo mielestäni paljon. Ja takaisinhan on aina helppo palata, ainahan ensimmäisenä imutetaan alkuperäiset kartat ensin talteen.

Joitakin kuvauksia:
-   käynnistyy ilman kierrosluvun nousua, sitten tyhjäkäynti 900 rpm
-   kun käyttölämpötila saavutettu 1000-1050 rpm
-   kulutus kaksi päällä n. 5L/100 km
-   ei paukuta putkissa, ei nakutua

Hän ei suosita yksittäisten karttojen kopiointia omiin tiedostoihin (mitä itse tein viime kesänä V11 kohdalla hänen kartoistaan), koska se johtaa kokonaisuuden "epäsopivuuteen" (esim. tps lookup, lämpötilakartat jne. ovat omaa tekoa). Mies puhuu erittäin sujuvaa englantia.
 Voin välittää yhteystiedot asiasta kiinnostuneille.  Kun polttoaineet ovat Saksassa niin lähellä suomalaisia, uskon että tuossa olisi kartat (mainituilla asetusedellytyksillä) joilla ei pyörää entiseksi tunne…

Eikös MM:lla ja Ikkalalla ole vähintäänkin tuttavapiireissä 15M Caleja, jotka ovat melko vakiokunnossa...

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #354 : Helmikuu 21, 2016, 12:30:33 ip »
Onhan noita mutta ei ne enää ihan vakiokunnossa ole.....
Omistajat vaikuttavat tyytyväisiltä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #355 : Helmikuu 21, 2016, 12:36:25 ip »
Mutta tässä kiinnostuneelle melko radikaalisti toisenlainen lähestymistapa kartoissa. Kaikki on tarkkaa eikä tehtaan tarpeiden mukaan karkeasti yleissopivaa laajalle markkina-alueelle...  Kun ei ole kokemusta vieläkin paremmasta, on tyytyväinen nykytilaan...  No, lienee vielä viattomia mieliä jotka eivät ole turmeltuneet... Onhan ihan OK ajella tehtaan vakiolla.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #356 : Helmikuu 21, 2016, 13:03:30 ip »
Suurimmalla osalla lienee moottorinohjaus aivan vakio vaikka olisikin osia vaihdettu.
Ei ehkä haluta ottaa riskiä ennen tuntemattoman ilmaisjärjestelmän käyttämisestä omin päin tai muutosta halutaan merkkihuollon kautta hankkia. He taas eivät muokkaa alkuperäistä moottorinohjausta vaan laittavat jo moneen kertaan riittävän hyväksi tunnetun lisäohjaimen alkuperäisen ECUn ohelle. Tapoja on monia.

Se että kansa haluaa muokata järjestelmiä johtuneen useammasta syystä. Yksi on varmasti, ainakin omalla kohdalla, uteliaisuus ja uuden kokeileminen siksi valinta on ollut GD. Toinen seikka voi olla tyytymättömyys sen hetken pyörän kokoonpanon ominaisuuksissa ja asia halutaan kuntoon mutta viedään kuitenkin mieluimmin pajalle kuin yrittäisi itse. Muilla palstoilla tapaa aika-ajoin juttuja jossa valitetaan että "asensin xx-merkkiset zzz-hintaiset äänenvaimentimet ja niiden piti nostaa tehoja w-määrän verran mutta pyörä ei toimikaan enää kunnolla."

Sellaisen itselle käsittämättömän asian olen myös huomannut että halutaan yksinomaan vain kovat äänet pyörään. Siitä ei liene kenellekään hyötyä: kone toimii huonommin jos sitä ei säädetä ja ympäristökään ei asiasta nauti. Kestoikäkin voi lyhentyä ja taloudellisuus voi kärsiä. Yhtä ei voi yleensä saada ilman toista ja kolmatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #357 : Helmikuu 21, 2016, 14:40:26 ip »
En ymmärrä niitä, jotka ruuvaavat omiin pyöriin uudet putket ja muut romut ja ei sitten säädätä. Toimii jopa vakiota huonommin. Tietenkin jos ääni ja pauke on tärkeintä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #358 : Helmikuu 21, 2016, 15:19:20 ip »
Yleensä nuoret miehet haluavat sitä pauketta.
Kerhollani on muutama jo aikuisiän saavuttama nuoremman pään motoristi joilla japsicustomi pitää kovaa möykkää. Yhdellä on aivan suorat rosteriputket. On aika räime niissä. Ohimennen olen kysellyt että mitä etua noista. Tietenkin se että ihmiset huomaa kuka tulee! Pienestä on itsetunto kiinni sillä kohtaa. Muutoin sällit vaikuttavat aivan asiallisilta ja eivät ainakaan kerholla käyttäydy ylimielisesti. Tosin en ole kyseisiä herroja nähnyt baarissa kuinka siellä käyttäytyvät muun kansan parissa. Kerhon säännöissä lukee että kerhon tunnuksia kantaessa ei sovi humaltua julkisella paikalla. Se lienee sopiva rajoite.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #359 : Helmikuu 21, 2016, 15:30:17 ip »
Varsinkin pyörät, joissa on ilman kierrätystä pakoputkeen, rätisevät ja paukkuvat ärsyttävästi, kun putkistoa kevennetään. Silloin putkessa liikkuva pakokaasuseos karkaa laihan puolelle ja syttyy helposti moottorijarrutuksessa. Ei tee kovin hyvää pyörällekään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.