Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288030 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #330 : Huhtikuu 02, 2015, 19:27:52 ip »
TPS oli ok, 4.7. Opitut arvot nollasin vaikka niillä ei tässä taida olla merkitystä koska lambda on OFF.

Tuota karttaa ei saa mun sportille sopivaksi millään CO säädöllä tai vastaavalla "ulkopuolisella" säädöllä. Ei mitenkään. (Imupuoli on täysin vakio)

En ymmärrä miksi  8v koneelle pitäisi syöttää laihempaa seosta kuin moottorille yleensä parhaan tehon saamiseksi. Parhaat huippunopeudet minä ainakin saan kun AFR pysyy välillä 12-13. Näin se vaan on.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #331 : Huhtikuu 02, 2015, 19:32:44 ip »
Tuota karttaa ei saa mun sportille sopivaksi millään CO säädöllä tai vastaavalla "ulkopuolisella" säädöllä.
   ???
https://www.youtube.com/watch?v=UnP3-0dtPcM
   :P
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #332 : Huhtikuu 02, 2015, 19:37:12 ip »
Se on nytkin +15. Siis tällä mun omalla kartalla. Eli vielä on säädettävää...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #333 : Huhtikuu 02, 2015, 20:04:22 ip »
CO säätö on seossäädön perusasetus, joka vaikuttaa koko karttaan (kaikkiin polttoainetaulukoihin) ja riippuu mekaanisista perusarvoista (mm. kitkasta, välyksistä ym) sekä erityisesti polttoaineesta. Se on aina eri kartoilla, pyöräyksilöillä ja erilaisilla polttoaineilla erilainen. Asteikko taitaa olla -128/+128 (?).  Laita vaikka +35 ja tee pieni koeajo. Ei siitä haittaakaan ole.
Ulkomaisilla foorumeilla on samoja karttoja käyttävien kesken vertailuja, mikä co asetus kullakin on ja miksi.
Tuolla säädöllä voi nimittäin vaikuttaa myös siihen miltä pyörä ajajasta tuntuu ja makuja on monenlaisia.
p.s. Kun lambda on päällä, niin se muuttaa automaagisesti tuota co arvoa lähes jatkuvasti moottorin ollessa lämmin (+77c).
Sitäkautta muovautuvat myös itseopittavat (tyhjäkäynti, low/mid/high rpm) korjausarvot, jotka ovat co hienosäätöä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #334 : Huhtikuu 02, 2015, 21:43:26 ip »
CO säätö ei ihmeisiin pysty. Ei vaikuta esim lämpötilakertoimiin jotka ko kartassa ovat vähän sinnepäin.

Liitteenä kuvat parista mainfuel kuvaajasta. Saa veikata kumpi parempi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #335 : Huhtikuu 03, 2015, 00:12:39 ap »
Muistin, että kun on käytettävissä Innovate, niin kysyin Beetleltä suositusta tyhjäkäynnin AFR:lle.
Lainaus käyttäjältä: Beetle
As CO trim affects the whole rev range, aim for 12.8-13.0 AFR.
Eli kone +80 asteeseen, antaa käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä ja sit alkaa tähdätä AFR 12.8-13.0.
AFR muuttuu koneen käydessä reaaliaikaisesti, kun GuzziDiagista vaan naputtelee CO-säädön - ja + nappeja.

Tulee vähän piiiiitkä lainaus, mutta menköön näin vapaapäivän ratoksi - eli laaja "aussi" karttaselvitys:
Lainaus käyttäjältä: Beetle

On tullut paljon kyselyitä siitä miksi teen tiettyjä asioita ja kuinka teen karttoja. Mitä ovat syyt tietyille karttapäivityksille?

Niinpä tässä on lista GRISO karttajulkaisuista ja miksi niitä on päivitetty. On ollut paljon karttoja, jotka eivät ole listalla, koska ne olivat testikarttoja. Nykyinen "vakio" katalysaattori/dB killer kartta vaati 122 uudelleen kirjoitusta (=iteraatio) ja paljon testausta. Minulla on muutamia henkilöitä, joita pyydän testaamaan karttoja, koska mikä toimii minulla omassa Grisossa Australian sisämaassa, ei välttämättä ole aivan toimiva kaikkialla muualla.


Tekemisen filosofia:

En ole huipputehon perässä. Haluan tehdä vakion tai lähes vakion Grison suoriutumaan niin hyvin, kuin se pystyy. Haluan pehmeän suoraviivaisen tehon ja väännön. Haluan siedettävän kulutuksen. Haluan pyörän, joka toimii hyvin kaupungissa, maantiellä ja revitellessä ilman kompromisseja ajettavuudessa.

Jos haluat Grisosi antavan maksimaalisen saatavissa olevan tehon, etsi muualta. Minä en ole kiinnostunut.

Metodit:

Käytän pers-dynoa, oikeata dynoa, kiihtyvyysmittareita, tulppalukemia ja dataloggausta (lambda mukaanlukien). Tähtään tehopuolen AFR:ään kartan useimmilla alueilla, paitsi 4000rpm paikkeilla, jossa valtaosa ajosta tapahtuu. Sinne halutaan pieni myönnytys taloudellisuudelle.

Huomioita:

Nämä kartat eivät käy laihalla kunnollisesti säädetyllä pyörällä. Älä panikoi, jos näet suuren eron tehtaan ruiskutuspulssien pituudessa ja minun kartoissani. Tehtaan kartat ovat järjettömän rikkaalla ja nojaavat O2 anturiin korjauksessa. Open-loop tilassa (yli 5500 rpm) ne ovat silti liian rikkaalla. Nämä ovat ilma/öljy jäähdytteisiä moottoreita. Niiden käyttäminen 100 asteessa on hyväksi niille. Tarpeeksi sanottu.

Nämä kartat KAIKKI toimivat open-loop tilassa. Emme tarvitse surkeaa O2 anturia.

8V Kartat

Kartat vakiolle tai lähes vakiolle Grisolle
(Pakopukessa katalysaattori & dB killer, muokkaamaton imukotelo ja suodatin)

DE63 - Ensi "julkaisu". Perustuen 2230G803 karttaan. Minimaalinen moottorijarrutus, vähän poksahtelua, pehmeä, kohtuullinen kulutus, liian rikas yli 5700rpm. Muokkauksia main fuel karttaan, delta fuel, warm-up, torgue ja tyhjäkäynti taulukkoon. Vaati 65 iteraatiota.

E0CB - Ajoltaan kuin DE63. Muokattu warm-up todella kylmille ulkolämpötiloille.

8B28 - Ensiyritys saada "ei poksahtelua" kartta. Hieman karkea pienillä kaasun avauksilla.

9378 - Ei poksahtelua kartta, muokkauksella pehmentää pintakaasu-/hidas ajoa. Parannettu moottorijarrutus.

C735 - Hieman rikastettu main fuel ajon pehmentämiseksi. On/off fuel nykäystä vähennetty. Muokattu fuel ajoitus karttaa.

8A12 - Ensijulkaisu isoin muokkauksin pehmentämään on/off fuel nykäyksiä. Poksutteli kuin hullu.

9FBC - Ensiyritys "yksi kartta hoitaa kaiken" - Säätöjä löytää balanssi moottorijarrutuksen, ei poksuttelua ja pehmeän kaasu on/off välillä.

A0E8 - Lisää bensaa 3000rpm tasaamaan laihaa kohtaa 9FBC kartassa. Joitain säätöjä throttle correction taulukkoon kaasun on/off nyökkimiseen.

CA78 - Air-Temp-Pressure taulukko muokattu paremmaksi korkeassa ilmanalassa ja korkeusvaihteluissa.

78AF - Suuria muutoksia main fuel karttaan AFR:n tasoittamiseksi 5500rpm molemmin puolin.
Kevyesti rikastettu delta-fuel. Laitettu kaikki parhaat palat aiemmista kartoista.

EF28 - Outs! Unohdin päivittää delta-fuelin ennen 78AF julkaisua. Tämä on 78AF oikealla delta-fuelilla.

F06E - Hienosäätöä 4 ja 5 tonnin kierroksilla pehmentämään joitain karkeita kohtia EF28 kartassa.

EE6E - Enemmän bensaa 1000-1400rpm / 4.6-5.2 TPS alueelle parempaan kylmäkäynnistykseen. 57 iteraatiota kartan DE63 jälkeen.

F3DC - Uusi delta-fuel kartta ja joitain main-fuel hienosäätöjä. Toivottavasti poistaa joitain kylmäkäynnistys ongelmia. Nykyinen julkaisu.

Kartat Mistral Hi-Pipelle (ei dB killer)

Mistral-NodBk-1470 - Ensimmäinen ja nykyinen julkaisu. Tehty AF78 kartasta. Laihempi alhaalta ja rikkaampi ylhäällä. Erilainen delta-fuel korjaus taulukko ja warm-up taulukko. Vaati 68 iteraatiota.

Kartat Zard:lle

Zard-AD9F - Nykyinen testikartta. Tehty 9378 kartasta. Enemmän bensaa välille 2750-4000, vähän vähemmän 5-6000 alueella yli 40% kaasukahvalla. Tällä hetkellä 13 iteraatio.

2V Kartat

1A2A - Nykyinen julkaisu. Vaati 12 iteraatiota. Tehty testaajien palautteen perusteella. Main fuel kartta muokattu - sisältää vähemmän bensaa läpi koko kierrosalueen ja "ei-poks" muokkauksen. Delta-fuel kartta muokattu (rikastettu) koko kierrosalueella. Main ignition kartta muokattu. Vain vähäisen. Pieniä muutoksia ruisku ajoitus (fuel phase) karttaan. Warm-up laihennettu. Minun vääntö taulukko (torque table) muunnos.

Tuon jälkeen keskustelu jatkui tavalliseen tapaan...

Beetle: - Mitään kysymyksiä ?
Pete Roper: - Saako ranskalaisia perunoita noiden kanssa ?
   ;D
Ei vaan, arvostan todella työtä, joka on mennyt näiden kanssa. Se, että lopulta annat sen kaikille on uskomattoman avokätistä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2015, 16:26:39 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #336 : Huhtikuu 10, 2015, 21:29:41 ip »
Viikon tässä ihmetellyt että miksi ne aussit suosittaa 12.8-13 AFR tyhjäkäynnille. Enkä kyllä keksi syytä. Kokeiltu on ties mitä mutta kovin raskaasti röksöttää jos noin rikkaalle laittaa. Minä olen tavoitellu noin 14:ta. Mieluummin karvan yli. Siinä se tuntuu mukavimmin joutokäyntiä käyvän. Niin omalla kun tällä aussien ihmekartalla.

Vaan nyt on päästy taas säätelyn makuun. Mukava on edelleen ajaa ja viittä litraa hätyytellään näin alle +10 lämpöasteen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #337 : Huhtikuu 10, 2015, 21:45:01 ip »
Luulen, että heidän ja meidän polttoaineissa on aika suuri ero. Heillä, tai ainakin Beetlellä sisämaassa, on myös erittäin kuivaa. Oikea säätö on se mikä ajossa (ja tyhjäkäynnillä) tuntuu parhaalle. Niin siitä puhutaan aussi foorumillakin.
Miltä se aussikartta muuten tuntuu ?  Kiertääkö herkästi punarajalle ja onko sytkäkartalla saatu vääntöä 2000-3500 alueelle, vaikka on avarampi putkisto.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #338 : Huhtikuu 10, 2015, 22:02:33 ip »
Miltä se aussikartta muuten tuntuu ?  Kiertääkö herkästi punarajalle ja onko sytkäkartalla saatu vääntöä 2000-3500 alueelle, vaikka on avarampi putkisto.

Aika laimealta tuntuu...  kova nykäisy moottorijarrulta vedolle mennessä yms. Ei kovin kaksinen ajettava.

Sytkäkartta siinä on käytännössä vakio. Lähinnä tasoiteltu mutkia mitä tehtaan kartassa on.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2015, 07:39:24 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #339 : Huhtikuu 12, 2015, 14:31:20 ip »
Mistral-NodBk-1470 - Ensimmäinen ja nykyinen julkaisu. Tehty AF78 kartasta. Laihempi alhaalta ja rikkaampi ylhäällä. Erilainen delta-fuel korjaus taulukko ja warm-up taulukko. Vaati 68 iteraatiota.
Beetleltäkö näitä pyydetään testattavaksi? Olisi kiinnostavaa verrata omaan modifioituun karttaan - joka on vasta kokenut pari iteraatiota. Jos tuo Beetlen tekele puhuttelee voishan siihen tehdä jonkinlaisen tasokorjauksen excelissä jos on liian rikas seos (taitaa onnistua tunerprollakin...) tms. On vähän päässyt unohtumaan nämä jutut viime syksystä kun talvella leikittiin eri leluilla.
Kasi vee ei vee kasi

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #340 : Huhtikuu 13, 2015, 01:57:20 ap »
Beetleltäkö näitä pyydetään testattavaksi?
Laitoin YV:n...
Periaatteessa kai GRiSOGHETTOon kirjautumalla ja sieltä kautta sitten yksityisviestillä.
Muutenhan nämä leviävät vapaasti ympäri maailmaa harrastajilta toisille.
Jos/kun saat kartan, niin pakkaa se zip muotoon ja laita työkaluosastolle ecu maps ketjuun.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #341 : Huhtikuu 13, 2015, 07:17:31 ap »
Pistin helmikuussa Beetlelle Breva 850 kartan tsekattavaksi. Tiedustelin Grisoghetton foorumilla rustattua karttaa ja Beetle vastasi hetimmiten ja pyysi originaalikartan itelleen tsekattavaksi. Kerroin haluamani ominaisuudet ja hän tuntui olevan samoilla linjoilla, joten saapa nähä mitä sieltä tulee. Hyvällä huumorilla tuntuvat touhuavan Grisighettossa ja pyyteettömästi. Tukimaksun aattelin laittaa heille.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #342 : Toukokuu 21, 2015, 22:21:40 ip »
5AM / 8V moottori: hifistely huipussaan – toimitaan niin että ecu pannaan säätämään itse AFR:n tarkasti ja oikeasti kohdalleen

Pyydän anteeksi vähäistä ymmärrystäni: paljastan sen tässä kaikille josko ehkä joku muukin asiaa vähemmän ajatellut valaistuisi. Nyt vasta kolahti mitä nämä jutut ovat olleet siitä että Innovate LC-2:ssa on ohjelmoitava lähtö jonka voi ohjelmoida simuloimaan kapeakaistalambdan signaalia (ja syöttää sen eculle).  Lopputuloksena tällä laajakaistalambdan tarkalla toiminnalla saadaan ecu itse hienosäätämään karttoja sellaisella tarkkuudella mihin Guzzin oma alkuperäinen kapeakaistalambda ei alkuunkaan pysty.

-   kapeakaistalambda toimii vain karkeasti (mutta riittävästi että päästöasiat hoituvat)
-   Guzzin 5AM ecu ottaa vastaan vain kapeakaistalambdan jännitettä (0,1-1,1V)
-   laajakaistalambda antaa ulos 0-5V (ei voi kytkeä suoraan Guzzin 5AM:ään)
-   alkuperäisen lambdalämmityksen tilalle on pantava vastus (muuten ecu herjaa viasta)
-   LC-2 ohjelmoidaan simuloimaan kapeakaistalambdaa, jännite syötetään 5AM:ään
-   LC-2 tarvitsee 12V toimiakseen, sille jännitteen syöttö releellä
-   5AM kartoissa lamda päälle ("lambda on")
-   ecu hienosäätää jo ennakkoon virtaviivaistetun oman kartan AFR:n täydelliseksi 

http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #343 : Toukokuu 22, 2015, 00:14:10 ap »
Hyvä, että kehitys ja testailu menee nyt siihen, että lambdaa pidetään kartoilla päällä.
... että ecu pannaan säätämään itse AFR:n tarkasti ja oikeasti kohdalleen.
... saadaan ecu itse hienosäätämään karttoja sellaisella tarkkuudella mihin Guzzin oma alkuperäinen kapeakaistalambda ei alkuunkaan pysty.
Niin, mikä tuo "tarkka ja oikea" edelleen kullekin sitten on ? Laajakaista-kapeaksi muunnoksessa AFR asetetaan nyt manuaalisesti haluttuksi ja toimivuus selviää yhä vain kokeilemalla.
Olisiko ausseilla heikkolaatuista polttoainetta, josta huonoa käyntiä, kun oma pyörä toimii vallan hyvin Guzzin omalla lambdalla hakeutuen 780mV eli bensalla AFR 14,4 ään. Täytyy tosin todeta, että minulla on Euro 2 kartta ja Euro 3 kartalla voi lambdan tavoitearvo olla eri. Sitä kun ei mistään näe/tiedä, kuin kokeilemalla ja loggaamalla. Guzzi-lambda pysyy hyvin tavanomaisen ajelun ranneliikkeillä perässä eli pelkkä tavoitearvon muutos korvaisi ulkoiset lisälaitteet.
30% oli etanolia tankissa, kun tässä yksi aamuyö nollakelissä kotiin muutaman kymmenen kilometriä ajelin. Hyvin lähti kylmänä käyntiin ja jaksoi vetää tasaisesti (vakiokartalla), vaikka oletusarvoisesti voisi luulla liian laihalla käyneen. Putkien päät kattelin päivänvalossa ja sellaista keskiruskeaa ne ovat.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #344 : Toukokuu 22, 2015, 11:52:44 ap »
Moi, jonnekin tänne jo aikaisemmin kirjoittelin tuosta laajakaista-lambdan tarjoamasta kapeakaista-simulaatiosta ja siitä miten sillä itseasiassa voi säätää pyörää jopa koskematta ollenkaan ECU:n asetuksiin. Toistan sitä nyt vähän tähän koska asia ehkä kiinnostaa.

Eli jos ECU:ssa on lambda "ON" niin tyypillisesti kartasta temmataan ensin kierroslukua ja kaasunasentoa vastaavat polttoaineensyöttöarvot, näihin tehdään ilmanpaineen ja - lämpötilan korjaukset (eli korjataan ilman tiheys) ja ruiskitaan seos koneeseen. Lambda-lukeman avulla sitten hienosäädetään seosta siten että lambdalta saadaan ulos tuo 780 mV. Silloin seos on bensalle juurikin tuo 14.4. Unohdetaan tässä nyt kaikki muut rikastus- ja lämpötilakorjaukset joita tehdään startissa yms.

Täällä http://wbo2.com/2c0/2c0.htm#original noin sivun puolivälissä on kolme kuvaajaa joista ylin näyttää tyypillistä laaja-kaistalambdan signaalina0-5 V (x) ja vastaavan AFR:n (y).
Alimmainen kolmesta kuvasta taas näyttää simuloidun kapeakaistasignaalin, jossa tuo muutos 1 -> 0 Volttia tapahtuu nopeasti tuossa AFR 14.4:n kohdalla niinkuin tavallisessa kapeakaistalambdassakin.

Nyt se juttu tässä on siis se laajakaista-lambdan kapeakaistasignaalin OHJELMOITAVUUS. Tarkoittaa siis sitä että tuota alimman kuvan kapeakaista-käyrää voi SIIRTÄÄ haluamallaan tavalla sivusuunnassa. Eli esim. heivataan tuo askelmuutos tapahtumaan 14.4:n sijaan kohdassa AFR 13.0. Silloin ECU yrittää hakea seosta jossa se saa kapeakaista-signaalista 780 mV ja samalla pakottaa seoksen AFR 13:een.

Tämä siis toimii jos ECU sallii noin suuren rikastuksen eli poikkeaman kartan tarjoamasta seoksesta. Jos ei salli, pitää koko karttaa ensin rikastaa jolloin se lambdan ohjauksessa tehtävä lisärikastus jää prosentuaalisesti pienemmäksi. Yleensä lambdan sallitaan korjata seosta vain plus miinus 20-20 % jotta lambdan vikaantuminen ei aiheuta liian suurta seosvirhettä.

Elikkäs sanoisin kyllä että vaihtamalla kapeakaistalambda oikein ohjelmoituun laajakaista-lambdaan ja tarjoamalla sieltä sopivan rikkaaksi ohjelmoitu kapeakaista simulaatio ECU:lle saa seoksen juuri sinne minne haluaa. Kartan tarvitsee olla vain sinnepäin ja lambda hoitaa loput.

T: JuhaV

PS: tuolla oli sitä aiempaa höpinää laajakaistan kapeakaista-simulaatiosta : http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4127.msg28898#msg28898