Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287947 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #270 : Huhtikuu 06, 2014, 22:35:44 ip »
Vaikea uskoa että vaikutus olisi noin suuri. Missäs kohtaa se anturi sulla on ?
Ennemminkin vois olla niin että killeri paikallaan putkeen ei synny takaisinvirtausta mutta kun killeriä ei ole niin tietyllä resonanssialueella putkeen imeytyy ilmaa joka sotkee mittauksen.

Jos seos oikeasti menee AFR 16 tienoille niin se kyllä tuntuu jo kulussakin, eli nykii eikä vedä kunnolla.

Eli jos laite tuntui kulkevan normaalisti killerin poiston jälkeen niin veikkaan tuota mittausvirhettä.

- JuhaV

Voipa olla noinkin. Pitää joskus kikkailla lisää.

Anturi on tuolla kohtaa käyrässä. Varmaan saisi olla lähempänä venttiiliä mutta tuossa kun oli hyvin tilaa.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #271 : Huhtikuu 07, 2014, 00:19:14 ap »
Lainaus
kiinnosti tuon "simulaattorin" kautta saadut oikeat arvot

Nyt sattui silmään, että USA:n puolella nämä GuzziDiag -osaajat jaksavat kirjoitella myös aika paljon englanniksi:
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=67653.msg1063501#msg1063501.

Ja jo on aika kalabaliikki käyty kaupallisten toimijoiden ja harrastajien välisistä eroista heidän tavoitteissaan. Minusta molemmille on paikkansa, itse säätäviä (ja itse riskit ottavia) on varmasti tosi vähän oikeasti. http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=67813.0

Muuta järisyttävää, "köyhän miehen dataloggeri":

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=68634.msg1061788#msg1061788    http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=23486.0

Pauldaytona touhuaa yhdessä ranskalaisen Christianin kanssa. Tämä Christian on kehittänyt android -dataloggeriohjelman "ScanM5X", joka lukee tietonsa suoraan eculta. Toimii "pulutuutilla", siis johdoitta android laitteeseen nähden. Tarvitaan kiinalainen ELM327 Bluetooth -kapula ja GuzziDiag -johtoihinkin kuuluva "Fiat -kaapeli" ecun liitintä varten. Varsinaiseksi jipoksi ymmärrän sen, että jos on Innovate MTXL tai LC2, näiden analogilähtöä voi käyttää ja liittää sen 5AM ecuun. Anturin lineaarinen analoginen lähtö kytketään pyörän ecun lambda-anturia varten varattuihin tuloihin. Ja vot, tämä ScanM5X -ohjelma lukee datan suoraan eculta. Tulevaisuudessa on tarkoitus, että ulos saatava tieto on siinä muodossa, että sitä voi analysoida Innovaten ilmaisella ohjelmalla (Pauldaytonan kontribuutio asiaan).

Koetan tässä järkeillä että tämä siis koskee 15RC ja 5AM ecuja ja että onkohan niin että ne on oltava "lambda off" tilassa. Lambdaa varten olevan ecun tulo lienee sitten kuitenkin aktiivisena. Siinä mielessä aivan "huikee idis", että juuri ecullahan on hirmuinen määrä oikeaa dataa aina tiedossa, se vaan on saatava sieltä ulos... siistiä, tosiaan. Laajakaistalambdalta tuleva johto tökätään eculta tulevaan lambdaliittimeen (?) ja aletaan kerätä tällä "ScanM5X" -ohjelmalla tietoja suoraan eculta. Ei mitään johtohässäköitä. Suurin investointi on laajakaistalambda ja nuo johdot...

Jäljelle jää tietty vielä tärkein, eli aivotyö siitä mitä muutoksia karttoihin tarvitaan ja niiden muutoksien tekeminen ja syöttäminen ecuun (Reader - TunerPro - Writer).

Ohjelma: https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanmM5.AllinOne
Pulutuuttiadapteri: http://www.eobd2.net/upload/pro/elm327-bluetooth-scanner-1.jpg

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2014, 00:16:10 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #272 : Huhtikuu 07, 2014, 08:59:44 ap »

Lainaus
Tänään ajelin enskertaa ilman db-killeriä ja tankissa 95E10:ä. Isolla kaasulla 3000-4000rpm väli meni ykskaks laihalle. Muualla ei mainittavaa muutosta. Kun ko alueelle lisäsi bensaa niin aina vaan laihemmalle meni! Ei ymmärrä.

Tulipa mieleen vielä yksi asia : mikä on on tuolla nyt millisekunneissa se ruiskutusjakso ? Ethän ylittänyt jo maksimiarvoa eli suuttimet periaatteessa koko ajan auki ? Jos näin niin silloin ohjelma voi tehdä jotain kummallista ja tosiasiassa ruiskutussykli pienenee.

Lisäksi lambda vaatii noin 0.5 - 1 sek jonkinasteista vakiotilannetta että seos näkyy oikein jos kyseessä on kaasun runttaus auki esim. 5 % - 100 %. Eli hetkellisesti voi näkyä mitä vaan ennenkuin seos ja mittaus stabiloituu.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #273 : Huhtikuu 07, 2014, 10:00:48 ap »

Ethän ylittänyt jo maksimiarvoa eli suuttimet periaatteessa koko ajan auki ?


 ;D   ei niitä numeroja sinne nyt ihan hatusta sentäs heitellä...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #274 : Huhtikuu 07, 2014, 10:10:26 ap »
Lainaus
Anturi on tuolla kohtaa käyrässä.

Kohta on hyvä. Kunhan ei pakokäyrän ja kannen välinen tiiviste vuoda tai tuo putkenjatkostiiviste.
Joskus on penkitettäessä taisteltu vuotoasoiden kanssa. Hätäpatenttina pakoputkikittiä saumaan. Se ei tosin kestä kauaakaan mutta yhden penkityksen ajan kyllä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #275 : Huhtikuu 07, 2014, 10:15:24 ap »

Lainaus
Tänään ajelin enskertaa ilman db-killeriä ja tankissa 95E10:ä. Isolla kaasulla 3000-4000rpm väli meni ykskaks laihalle. Muualla ei mainittavaa muutosta. Kun ko alueelle lisäsi bensaa niin aina vaan laihemmalle meni! Ei ymmärrä.

Tulipa mieleen vielä yksi asia : mikä on on tuolla nyt millisekunneissa se ruiskutusjakso ? Ethän ylittänyt jo maksimiarvoa eli suuttimet periaatteessa koko ajan auki ? Jos näin niin silloin ohjelma voi tehdä jotain kummallista ja tosiasiassa ruiskutussykli pienenee.

Lisäksi lambda vaatii noin 0.5 - 1 sek jonkinasteista vakiotilannetta että seos näkyy oikein jos kyseessä on kaasun runttaus auki esim. 5 % - 100 %. Eli hetkellisesti voi näkyä mitä vaan ennenkuin seos ja mittaus stabiloituu.

Käykö tuossa ylityksessä siten, että joka toisella suihkutuksella aukeaa vain sen maksimin ylittämän erotuksen verran? Ihan vaan loogisesti ajateltuna..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #276 : Huhtikuu 11, 2014, 23:26:48 ip »
Lainaus
mikä on on tuolla nyt millisekunneissa se ruiskutusjakso

Aikaisemminkin joskus ihmeteltiin mitä Fuel Map -taulukossa olevat Marellin –arvot ovat?  Kun oli kysymys 16M/xdf V1.20 Fuel Map arvoista (miten ne saa millisekunneiksi), GuzziDiag koodaaja kertoi että arvot kertovat aivan yhtä vähän kuin nyt taulukossa näkyvät todelliset arvot. Kun muuttaa arvoa vaikka arvosta 9,234 arvoon 9,250 näkyy taulukossa kuitenkin 9,314, koska siihen vaikuttaa ecuun ohjelmoitu kaava, mitä tahansa arvoa ei voida syöttää.  Muunnos ms –arvoille on X/15,5. Tuolla kaavalla arvot täsmäävät esim. Wayne Orwig:in vanhan EcuEdit:in kanssa. (tämä siis liittyi 16M ecuun, tiedä sitten onko laajemminkin pätevää).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2014, 22:49:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #277 : Huhtikuu 14, 2014, 16:18:04 ip »
Lainaus
kiskoo kivasti ja puhkuu mustaa sauhua
Millä keinoin kartat tuli laitettua ? Kun olet ensimmäinen suomalainen joka käytti GuzziDiagia... muokkasitko kartat itse ja oliko jo dataloggeri käytössä

Ensin persfiiliksellä "laaksoja täyteen" ja sit dataloggerin kanssa "niitä paikkoja, missä näyttää laihaa, täyteen".

Sit lopuksi tuplatulppa-pyörän syttykartta sekaan (alunperin kun oli vain 1 kynttilä per sylinteri, ja sitten laitettiin toinen, vaan ei saatu kartoille tehtyä mitään).

Harmi vaan että pakoputkien ja kannen liitokset vuotavat -> lambda todennäköisesti juttelee levottomia -> säädöt on varmasti epäoptimaaliset.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #278 : Huhtikuu 18, 2014, 14:11:20 ip »
Ei liity suoraan Guzziin, mutta...
Mitään ymmärtämättä asiasta.! Tuolla kurapyöräfoorumilla on joku kokeillut tuollaista lamdan "huijausboxia" ja saanut Bemarin käytöksen muuttumaan mieleisekseen 1-8 säätöasentoa. AF-XIED for BMW. Mutta joku epäili että Ecu "oppii" ajan kanssa mistä on kysymys tai sitten ei. Mihinkähän tuo perustuu? Lamdasignaalin käpelöintiäkö-Eculle.

edit: Niistä kokemuksista, tuntuu että pyörä muuttui hieman vääntävämmäksi ja mikä jännää, ääni ikäänkuin madaltui hieman! Soratiellä tuntui saavan perän irti helpommin, niin halutessaan, mutta mikä minulle oli tärkeämpää oli se että kun kävin testailemassa "maastoajoa" niin kaasun herkkyys tuntui tavallaan vähäisemmältä, tehoa/vääntöä oli edelleen, ja itse asiassa varsinkin juuri alakierroksilla enemmän kuin ennen, mutta sellainen hyökkäily jäi pois.

edit: Käytän AF-XiEDiä asetuksella 7 joka on useimmille ollut sopiva, jotkut pitävät asetusta 8 (hieman rikkaampi) ja jotkut asetusta 6 (hieman laihempi) parhaimpana. Se on myös syytä mainita että moottorin eculla menee jonkin aikaa oppia uusi tavoitearvo joten nyt parin sadan kilometrin kokemuksella en vielä ole varmasti saanut tästä kaikkea irti.

Pitkäperjantain pohdintoja ;-))

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #279 : Huhtikuu 25, 2014, 22:07:00 ip »
Lainaus
Anturi on tuolla kohtaa käyrässä
Kattelin että millä kohtaa anturit on Ikkalalla ja Pauldaytonalla alkukäyrissä ja merkkailin kohdat että "tohon". Sitten vein alkukäyrät hitsarille ja kun ei ollut niitä rst -natsoja valmiiksi hommattuna arvelin että sieltä ne kai saa varmasti sopivat mistä Innovaten muutkin vehkeet. Tuotepäällikkö suositteli tyypin, tilasin, postittivat ne sitten suoraan hitsarille.  Hakiessa aloin ihmettelemään että tuollaiset hirmuiset kanget... ajatus oli että tulee varmasti oikeat mutta tuuman tötteröt, joille variksetkin nauraa?

Minkähänlaiset ne noin "mittausteknisesti" tulisi pituudeltaan olla, on kai se anturiosakin melko pitkä ja ei kai se saisi mennä sinne putkeen virtauksia estämään ? Meneekö vielä uusiksi (pitääkö ehken lyhentää)?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #280 : Huhtikuu 25, 2014, 23:03:10 ip »
On kyllä kieltämättä majesteetillinen torvi! Eiköhän se riitä, että lambdan koko kärki on kaasussa. Siis se mittaava natsa. Räjähdeteollisuudessa mitattiin painetta siten, että anturi oli putkessa piilossa. Palokaasuja taas siten, että anturin haisteleva pää oli siellä (tässä tapauksessa ) putken sisällä. Jos kaasuanturi oli piilossa,  ei mittaus ollut luotettava. Tekee vissiin seisovan aallon siihen risteykseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #281 : Huhtikuu 25, 2014, 23:05:07 ip »
Riittää että holkki on sen verran väljä että kaasu pääsee anturin sisään ja pois. Itse olen joissakin yhteyksissä joutunut viemään anturia hieman kauemmaksi saadakseni kapeakaistalambdalle "rauhoitetun" signaalin alakierroksilla jolloin seos pakokanavassa on hyvin turbulenssia. En usko että tuosta pituudesta olisi välitöntä haittaa ja jos se on kokokierteinen niin voihan sitä katkaisemalla lyhentää.

Liitteenä kuva koneistamastani lambda-anturin "erkauttimesta". http://www.motomatti.fi/2012/08/lambda-anturille-hidastin.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #282 : Huhtikuu 25, 2014, 23:16:35 ip »
Kapeakaistainen lambda on soukempi kärjestään, tai ainakin käyttämäni yksilöt ovat olleet. Liitekuvassa myös laajakaistainen paksumpikärkinen malli. Siitä kun vain kärkiosa on virtauksessa niin homman pitäisi toimia. Kuvan kapeakaistaisella on ajettu kymmeniä tuhansia kilometreja sekä säätöajoa että normikäytössä sekä bensiinillä että etanolilla. Laajakaistainen on saanut haistella enimmäkseen bensiinin hajoamistuotteita useammassakin eri projektissa. Molemmat sähköisesti kuumennettavia eli eivät ole pakokaasujen lämmönvaihtelulle kovin herkkiä ja siten voi säätää jossain määrin myös kylmäkäynnistyksen jälkeistä seosta. Kestäviä laitteita kunhan ei kolauttele. Sitä ne eivät oikein kestä. Lambda-anturi on hyvä kalibroida ennen käyttöä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #283 : Huhtikuu 25, 2014, 23:28:08 ip »
Eipä ole yhdestäkään tuotantovehkeestä tullut vastaan pitkäputkista lambdan nippaa. Ei sekään ihan vahinko taida olla. Kyllhän se toki voi harvakäyntisessä moottorissa olla joskus hyödyksi rauhoittaa kaasua viemällä anturia kauemmas. Mutta silloin kyllä menetetään anturin herkkyydestä paras terä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #284 : Huhtikuu 25, 2014, 23:50:20 ip »
Sitä herkkyyttä juuri halusin leikata. Keski- ja yläalue oli jo säädetty niin alapäätä piti vielä saada jotenkin kuosiin ja viemällä anturia hieman sivuun alkoi homma onnistumaan ja näyttö rauhoittui. Kokeilisin ihan ensiksi tuolla mitalla ja jos homma rupeaa takkuaan niin on mahdollista lyhentää kiinnitystä. Kuten tuossa lambdaparikuvassa on niin laajakaistainen on kaverin pyörän säätöjen jäljiltä kierreosa täynnä aluslaattoja. Ilmeisesti juuri siksi että hänkin halusi rauhoittaa näytteenottoa. Pitääkin kysyä asiaa.

Tuotantopyörissä kapeakaistalambda on käytössä tarkasti vain noin 20% koko tehoalueesta ja silloinkin vain kun toiminta on suhteellisen vakaata. Palautetta lambda antaa maksimissaan noin 40% koko tehoalueella. Ei vakiolaitteissa mitata ollenkaan niin tarkkaan ja laajalta kuin nyt on tarkoitus mitata ja mitä itseksin olen mittaillut eli lähes joka palotapahtuman koko kierroslukualueella. Nämä mittaukset ovat sellaisia että penkittämällä laitetaan liki ja ajamalla loput tarkemmin. Välttämättä penkitystä ei edes tarvita kun on aikaa käydä kaikki toiminta-alueet läpi. Itse etsin jyrkähkön pitkän mäen että sain Centauron laulamaan nätillä nuotilla. Muutama kymmenen kertaa vetoja ja usein vain tietyllä toiminta-alueella. Näin sain täyskaasukiihdytyksen ruotuun. Sitten kaasukahvaan rajoitin eri kohtaan ja ajamaan samaa mäkeä samoin mutta eri tehoalueella, jne.