Eivät osanneet löytää R1:sen OBD-liitintä
Olen vakaasti siinä käsityksessä, että auktorisoidun merkkihuollon tulee normaalissa määräaikaishuollossa aina tarkistaa, että moottorinohjausjärjestelmässä on se uusin ohjelmisto, mikä kyseiseen pyörään "sinä päivämääränä" kuuluu, jos moottorinohjausjärjestelmä on sellainen, että sen ohjelmiston voi päivittää helposti (kuten Guzzeissa Weber-Marelli 15M/15RC -järjestelmästä alkaen, eli useimmat Calit, V11, Sport 1100i ja näitä uudemmat). Tehtaat tekevät koko ajan kehitystyötä ja ohjelmistoja päivitetään. Koskee varmaankin lähinnä malleja, joita juuri silloin uutena myydään. Vanhempien ruiskumallien kohdalla tarkistus ei liene myöskään haitaksi, onko viimeisin softa sisällä.
Onko Californian 2001 koneen käynti ominaisuus, kun joskus tasakaasulla ilmenee "tyhjäpotku"
Tässä on vielä mielestäni merkillepantavaa, että ilman lambdaa (Reiman 2001 malli, Ecu 15M) ja lambdalla ja kateilla varustettu malli (TimoEv, Ecu 15RC) - silti sama ilmiö (yleensä painottuu lambdalla varustettuihin pyöriin). Minulla oli myös (V11 2002, ei lambdaa tai katteja) tasakaasulla 3000 rpm tienoilla, nykäisi välillä aina juuri samalla tavalla. Ei ole enää. Miksi ? => Moottorinohjausjärjestelmään on puututtu asiansa osaavan toimesta (en siis minä). Lisäksi on käynyt ilmi kun nyt on 15M/RC ecuille ilmaiset työkalut karttojen katselemiseen ja muuttamiseen, että monien kohdalla tehtaan alkuperäiskartat eivät ole tyydyttävällä tasolla. Ikään kuin niitä ei olisi tehty kovin suurta mallikohtaista huolellisuutta noudattaen. Voi olla että jotkut tahot on yllätetty nyt "housut kintuissa", ennen on voitu lähteä siitä, että "suuri yleisö" ei näihin asioihin pääse käsiksi (ja merkkihuolto ei omaa pesää likaa tai kuten MM vihjaa - ei ole koko asiasta välttämättä perillä - tai sitten toisen laidan ääriesimerkkinä tarjoaa korvausta vastaan asiaan itse tekemäänsä muutosta).
Onko RapidBikesta tai PowerCommanderista mitään hyötyä, jos käyttää alkuperäisiä äänenvaimentimia
Kuten Tunturi TT on omalta kohdaltaan jo monasti asiaa valottanut, em. lisäkapuloiden avulla voi osaaja (mieluusti Dynossa) säätää pelkkää polttoaineensyöttöä näillä lisälaitteilla manipuloimalla asiat merkittävästi paremmalle tolalle. Ei "vaadi" erityisesti mitään, koska säädöt tehdään juuri silloin, juuri siihen pyörään, juuri sillä kokoonpanolla mikä siinä kiinni on. Ei tarvitse puuttua imu- tai pakopuoleen, jos ei halua (vaikka suora H-putki ei Calissa ääniä juuri kovenna mutta muistini mukaan vähentää virtausvastusta hieman). Säätäjälle pitää kertoa toiveensa. Usein esim. kaasukahvan ensimmäisien millien "nykyä" loivennetaan ja mielihyvää koetetaan järjestää sille alueelle mihin kukin sitä eniten toivoo (esim. cruisailu ja matkailu/vääntöä, rata-ajo/kierrosherkkyyttä ja sinne ylös iloista elämää). Oma Cali Stone sai muinoin PoweCommanderin ja säädöt (suora H-putki välipöntön tilalla, alkuperäiset äänenvaimentajat) ja TimoEv on muutaman kerran muistellut edelisen pyörän kohdalla tehtyä vastaavaa toimenpidettä. Tuskin hänelläkään oli mitään HD -mallisia putkia kiinni...
Vaikka en ole osaaja vaan harrastaja, itse pitäisin parhaana tilannetta, jossa voidaan säätää kaikkea, mitä moottorinohjausjärjestelmä sisällään pitää (esim. GuzziDiag -työkalut). Siis myös sytytystä polttoaineenruiskutuksen lisäksi. Sitten kun löytyy tosi taitaja, jolla on jo näistä kaluista kokemusta, hän voi katsoa ruiskutusta sylinterikohtaisesti, muuttaa "kiihdytyspumppu" -ominaisuutta, käynnistymistä jne.