Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287610 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #105 : Toukokuu 07, 2013, 21:51:59 ip »
Veikkaampa, että nuo potentiometrit näkevät tiensä pään ennen vaijereita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #106 : Toukokuu 08, 2013, 00:02:04 ap »
Joo..

>>heti 2 kaksoispotentiometriä (”4 erillistä potentiometriä”), joita käyttää kaksi erillistä vaijeria!<<

Eivät taida Mandellossa luottaa nykytekniikkaan ;D Toiset ajaa 2000kkm samalla (yhdellä) potikalla.

Pekka
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #107 : Toukokuu 24, 2013, 00:16:52 ap »
Sytkäkarttaa muuttamaan; tässä V11 mallin kanssa puuhanneen osaajan tekstiä (Itävalta):

"Juuri V11 kohdalla sytytyskartan muuttaminen tuo etuja. Kun sylinteri on auki sekä imu- että pakopuolella*) ja jos palotiloja muuttamalla on nostettu puristuksia, ovat sekä täytös että keskipaine merkittävästi korkeampa. Tällöin moottori tarvitsee vähemmän ennakkoa kuin alemmilla puristuksilla varustettu vakiomoottori. Alkuperäisessä sytytyskartassa on täyskuormalla ja korkeimmalla kierrosluvulla aina 44 asteesen asti ennakkoa. Dynomittauksissani 3 astetta vähemmän ennakkoa toi n.1,5-2 hv lisää tehoa koko kierroslukualueella. Lisäksi tällä keinoin saa nakutuksen pois."

*) Lat.huom. tulkitsen, että tässä tarkoitetaan  ns. "overlapping" hetkeä ?
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #108 : Kesäkuu 07, 2013, 18:51:09 ip »
No nyt on testailtu varmaan paria kymmentä eri versiota Grison karttoja. Itse muokattuja tosin,  mutta kyllä niillä eroja toimintaa saa aikaan jos niin haluaa. Lambdan kun poistaa niin laihalle menee luonnostaan. Normi liikenteen rytmissä ei TPS-arvo juuri käy yli 20 asteen. Ei loppupeleissä ole iso alue kartalla jos haluaa hinkata ihan viimeisen päälle itselle sopivaksi. Pyörän saa vetämään todella puhtaasti alhaalta asti jos uskaltaa, liekkö vaihteisto jo tykkää kyttyrää sellasesta?
Nyt yritetään säätää laajakaista lambdan mukaan itselle optimaaliset lukemat tärkeisiin kohtiin ja sen jälkeen poistetaan päällepäin näkyvät jäljet ja lyödään homma pakettiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #109 : Kesäkuu 07, 2013, 18:56:52 ip »
Vaikuttaa professionaalilta.
Laitatko toimivia karttoja jakoon kiinnostuneille?

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #110 : Kesäkuu 07, 2013, 21:52:53 ip »
Paskat siinä oo mitään professionaalia kun tavan tollo murjoo ammattilaisen tekemää karttaa. ;D
Toisaalta kun katti on poistettu niin pääkriteerinä voi pitää vain ja ainoastaan moottorin miellyttävää käyttäytymistä. Ja sehän se teknisesti orientoitunutta persoonaa viehättää aivan erityisesti.
Olisi tosiaan mukavaa saada käsiinsä muitakin 5AM filejä bin-muodossa. Tuntuvat olevan kiven alla...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #111 : Kesäkuu 07, 2013, 22:00:51 ip »
Lainaus
mukavaa saada käsiinsä muitakin 5AM filejä bin-muodossa
Guzzidiag -ohjelman tekijän IAW5xReader on jo olemassa ja IAW5xWriter (siis 5AM eculle) koekäytössä ja näiden yhteydessä tiedostomuoto on *.bin. Veikkaan että kun nämä ohjelmat ovat yleisessä jaossa alkaa siltä suunnalta tulla kesän kuluessa karttoja jakoon.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #112 : Heinäkuu 03, 2013, 20:34:31 ip »
Tässä ketjussa on aikaisemminkin ollut puhetta alkuperäisten karttojen puutteista ja "yllättävistä heitoista". Tuota jo ylempänä referoimani henkilön (nimimerkki motoguzznix "punaisella" saksanfoorumilla) tekstiä on lisää; moni tulee ajattelleeksi, että ne 4000 rpm tietämillä olevat suuret muutokset ruiskukartassa eivät ole eduksi.
"
Olen myös itse tasoittanut karttoja, se ei ollut kuitenkaan menestystarina. Modifioitujen alkuperäisvaimentajieni kanssa päädyin useiden lambdamittausten ja niiden jälkeisten karttojen korjauksien jälkeen takaisin hyvin samanlaiseen karttaan, jossa on kuoppa 4000 kohdalla. Tällä kierrosluvulla moottorin täytös on vähäisempi ja se tarvitsee siksi vähemmän polttoainetta. Kun tämän huomioi, käy moottori paremmin. Asiaan liittyy myös se kuuluisa kuoppa vääntömomentissa. Absorptiotyyppisten äänenvaimentajien kanssa asia voi luonnollisesti näyttää toiselta, tätä en ole vielä kokeillut.

Suurempaa menestystä lupaa puolestaan puuttuminen sytytyskarttaan. Moottori työskenteli äärimmäisen suurella sytytysennakolla, mikä ei aina sitä (V11) miellyttänyt (taipumus nakutukseen).
"
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #113 : Heinäkuu 03, 2013, 23:16:35 ip »
Kyllä tuon vääntökuopan saa pois pelkällä ruiskun säädöllä. Tässä omani käyrät viime kesältä,  nyt muutetulla putkistolla ei ole vielä hierottu. Penkittäjä sanoi, että tuohon tehokäyrän yläpäähän tulee lisää, lopputasanne kääntynee huipuksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #114 : Heinäkuu 08, 2013, 14:47:18 ip »
Kirjottelin lyhyen artikkelin siitä miksi voi, tai jopa pitäisi, puuttua moottorinohjausjärjestelmään. http://www.motomatti.fi/2013/07/polttoainelaatujen-muutos.html

Epäilen että varsin moni, niin kaasutin- kuin ruiskupyörän, omistaja kärsii tai on kärsinyt koneen epämääräisestä käynnistä ymmärtämättä mikä on vikana. Tavanomaiset pyörähuollot eivät vielä toistaiseksi pysty vastaamaan tähän ongelmaan joko tiedon ja/tai välineiden puutteen tai kielteisen asenteen tietotekniikkaan omaavina. (Tiedän kaksi huoltoa jossa ei tosiaankaan tietokonetta näy ja toinen niistä on Guzzin merkkihuolto)

BMW, Guzzi ja Ducati ovat olleet eturivissä digitaalisen moottorinohjauksen käytössä. Japanilaiset tulevat melko kaukana takana, toistaiseksi. Paikallisessa Yamaha-merkkihuollossa eivät osanneet löytää R1:sen OBD-liitintä. Toisaalta ei heillä siihen kyllä liitettävääkään ole. Siinä suhteessa asiat näyttävät toistaiseksi huonolta. Ainakin näin pienen otannan osalta. Koitan tätä puutetta täyttää yllyttämällä guzzisteja omatoimisuuteen erityisesti niiden toimenpiteiden osalta mitkä pitäisivät merkkihuollossa olla normihommaa mutta ei toistaiseksi ole. Toisaalta vanhoja pyöriä ei välttämättä merkkihuoltoon tuputetakaan joko hinnan tai toimenpiteiden vuoksi jotka voi melko pienellä panostuksella tehdä itsekin.

Jos osaa venttiilien säädön niin siitä ei ole pitkä matka osata monta muutakin toimenpidettä. Tässä hommassa pätee porttiteoria. Ja kohta jo on heavy-user ja säätää ruiskutusta/sytytystä kuin ei mitään.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2013, 21:16:46 ip kirjoittanut motomatti »

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #115 : Heinäkuu 08, 2013, 20:02:26 ip »
Sen enempää ruiskujen sielunelämään perehtymättömänä kysyisin enempi osaavilta, onko Californian 2001 koneen käynti ominaisuus, kun joskus tasakaasulla ilmenee "tyhjäpotku", käykö kone liian "laihalla" ja ruiskun säätö paikallaan?
Onko RapidBikesta tai PowerCommanderista mitään hyötyä, jos käyttää alkuperäisiä äänenvaimentimia? - avointen putkien aika on jäänyt taakse.

Reima

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #116 : Heinäkuu 08, 2013, 21:14:45 ip »
Ilmeisesti se on ominaisuus, koska minunkin Cali tekee samaa. Siis jättää ikäänkuin tahdin väliin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #117 : Heinäkuu 08, 2013, 21:37:03 ip »
Kuten aiemminkin on täällä todettu on ruiskutuskartoissa epämääräisyyttä jonka voi tarkemmalla säätämisellä saada poistumaan. Samalla yleensä alakierrosvääntökin paranee.

Tuohon samaan asiaan korjaukseksi on tullut markkinoille erilaisia "korjausboxeja". Niitä ei olisi jos laitteet toimisivat niin kuin niiden pitäisi. Suurimpaan osaan moottoripyörien moottorinohjauksista ei ole mahdollisuutta päästä säätämään lainkaan mutta Guzzeissa se on tietyissä rajoissa mahdollista.
Asian voi tehdä näin: säätää alkuperäinen moottorinohjaus siihen kuntoon että pyörä kulkee moitteettomasti ja moottorin potentiaali kullakin kokoonpanolla on riittävän hyvä. Ei rakennemuutoksia, eikä lisälaitteita tarvita. Vain hieman säätöä.

Yksinkertaisimmillaan ensimmäinen vaihe on säätää kaasunasentopotentiometria. Toinen vaihe on säätää moottorinohjauksen säätöjä muokkaamalla alkuperäistä tehtaan ohjelmaa. Kuten blogissani kerroin on valmistushetkellä/paikassa ollut eri aineet kuin mitä nyt on käytössä. Moottoria pitää siis päivittää nykyhetken tasalle. Samalla siitä tulee taloudellisempi.

Jos moottorissa on lambda-takaisinkytkentä eli jäännöshappitunnistin niin sen toiminta, riippuen sen järjestelmäasetuksista, hoitaa polttoaineen muutoksesta johtuvat erot kuljettajan huomaamatta. Joskus niidenkin toimintaan pitää puuttua.

Erikseen on vielä ryhmä joka haluaa repiä moottorin ominaisuuksista kaiken irti ja silloin poistetaan vakio-osia ja korvataan toisilla ja moottorinohjaukseen pitää tehdä muutoksia laajemminkin poistamalla esim. lambda-toiminto ja säätämällä moottorinohjaus siten että kyseisellä kokoonpanolla saadaan maksimaalinen suorituskyky miettimättä polttoaineen kulutusta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #118 : Heinäkuu 08, 2013, 22:17:57 ip »
Lainaus
Eivät osanneet löytää R1:sen OBD-liitintä
Olen vakaasti siinä käsityksessä, että auktorisoidun merkkihuollon tulee normaalissa määräaikaishuollossa aina tarkistaa, että moottorinohjausjärjestelmässä on se uusin ohjelmisto, mikä kyseiseen pyörään "sinä päivämääränä" kuuluu, jos moottorinohjausjärjestelmä on sellainen, että sen ohjelmiston voi päivittää helposti (kuten Guzzeissa Weber-Marelli 15M/15RC -järjestelmästä alkaen, eli useimmat Calit, V11, Sport 1100i ja näitä uudemmat). Tehtaat tekevät koko ajan kehitystyötä ja ohjelmistoja päivitetään. Koskee varmaankin lähinnä malleja, joita juuri silloin uutena myydään.  Vanhempien ruiskumallien kohdalla tarkistus ei liene myöskään haitaksi, onko viimeisin softa sisällä.

Lainaus
Onko Californian 2001 koneen käynti ominaisuus, kun joskus tasakaasulla ilmenee "tyhjäpotku"
Tässä on vielä mielestäni merkillepantavaa, että ilman lambdaa (Reiman 2001 malli, Ecu 15M) ja lambdalla ja kateilla varustettu malli (TimoEv, Ecu 15RC) - silti sama ilmiö (yleensä painottuu lambdalla varustettuihin pyöriin). Minulla oli myös (V11 2002, ei lambdaa tai katteja) tasakaasulla 3000 rpm tienoilla, nykäisi välillä aina juuri samalla tavalla. Ei ole enää. Miksi ? => Moottorinohjausjärjestelmään on puututtu asiansa osaavan toimesta (en siis minä). Lisäksi on käynyt ilmi kun nyt on 15M/RC ecuille ilmaiset työkalut karttojen katselemiseen ja muuttamiseen, että monien kohdalla tehtaan alkuperäiskartat eivät ole tyydyttävällä tasolla. Ikään kuin niitä ei olisi tehty kovin suurta mallikohtaista huolellisuutta noudattaen. Voi olla että jotkut tahot on yllätetty nyt "housut kintuissa", ennen on voitu lähteä siitä, että "suuri yleisö" ei näihin asioihin pääse käsiksi (ja merkkihuolto ei omaa pesää likaa tai kuten MM vihjaa - ei ole koko asiasta välttämättä perillä - tai sitten toisen laidan ääriesimerkkinä tarjoaa korvausta vastaan asiaan itse tekemäänsä muutosta).

Lainaus
Onko RapidBikesta tai PowerCommanderista mitään hyötyä, jos käyttää alkuperäisiä äänenvaimentimia
Kuten Tunturi TT on omalta kohdaltaan jo monasti asiaa valottanut, em. lisäkapuloiden avulla voi osaaja (mieluusti Dynossa) säätää pelkkää polttoaineensyöttöä näillä lisälaitteilla manipuloimalla asiat merkittävästi paremmalle tolalle.  Ei "vaadi" erityisesti mitään, koska säädöt tehdään juuri silloin, juuri siihen pyörään, juuri sillä kokoonpanolla mikä siinä kiinni on. Ei tarvitse puuttua imu- tai pakopuoleen, jos ei halua (vaikka suora H-putki ei Calissa ääniä juuri kovenna mutta muistini mukaan vähentää virtausvastusta hieman). Säätäjälle pitää kertoa toiveensa. Usein esim. kaasukahvan ensimmäisien millien "nykyä" loivennetaan ja mielihyvää koetetaan järjestää sille alueelle mihin kukin sitä eniten toivoo (esim. cruisailu ja matkailu/vääntöä, rata-ajo/kierrosherkkyyttä ja sinne ylös iloista elämää). Oma Cali Stone sai muinoin PoweCommanderin ja säädöt (suora H-putki välipöntön tilalla, alkuperäiset äänenvaimentajat) ja TimoEv on muutaman kerran muistellut edelisen pyörän kohdalla tehtyä vastaavaa toimenpidettä. Tuskin hänelläkään oli mitään HD -mallisia putkia kiinni...

Vaikka en ole osaaja vaan harrastaja, itse pitäisin parhaana tilannetta, jossa voidaan säätää kaikkea, mitä moottorinohjausjärjestelmä sisällään pitää (esim. GuzziDiag -työkalut). Siis myös sytytystä polttoaineenruiskutuksen lisäksi. Sitten kun löytyy tosi taitaja, jolla on jo näistä kaluista kokemusta, hän voi katsoa ruiskutusta sylinterikohtaisesti, muuttaa "kiihdytyspumppu" -ominaisuutta, käynnistymistä jne.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #119 : Heinäkuu 08, 2013, 22:53:57 ip »
Itse veikkaan tuon tyhjän potkun aiheuttajaksi esim. kuluneen Tps:n katkosta. Olisi aika hankalaa saada virhe vakio-ohjelmaan tasan yhdelle kohdalle. Ei toki mahdotonta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.