Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287702 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #135 : Heinäkuu 09, 2013, 16:14:48 ip »
Lainaus
mitä itse asiassa tuossa toimepiteessä tehdään vaikkapa Calistimelle?


Tuolla aiemmin tulivat esiin vaihtoehdot: Jos ei ole katalysaattoria ja on fyysisesti säädettävä TPS on homma helppo: katsotaan läppärunkojen balanssi kuntoon ja säädetään TPS:n asento siten että seos on kohdillaan nykypolttoaineella. Ts. ECU:n sisältöön ei puututa. Tässäkin tehdään tavallaan resetointi.

Jos on kiinteä TPS mutta ei katalysaattoria voi ensitöikseen GuzziDiagilla resetoida TPS:n perusasetuksen (Edellyttäen että balanssit on säädetty kohdalleen.) Jos siitä ei ole apua ja ECU kuuluu siihen sarjaan jota voi myös säätää GuzziDiagilla (valitettavasti ei kaikkia vielä voi) niin muokataan esim ruiskutuksen peruskarttaa ja mahdollisesti sytytystä.

Lambda-takaisinkytkennällä varustettu (on siis katalysaattorimalli) ECU on hieman toisenlainen säädettävä. Toisaalta se ei tarvitse säätämistä koska se huolehtii omasta säätymisestään itsenäisesti kulloinkin käytettävän polttoaineen mukaan. Ei toimi kuitenkaan suoraan flexifuel-moottorina vaan sietää vain noin 35% etanolia "perusbensiinin" seassa. Ei siis pysty sopeutumaan kovin suureen poikkeamaan polttoaineessa vaan mittaritauluun syttyy punavalo ja työkalun kuva. TPS voidaan kuitenkin resetoida GuzziDiagilla.

TPS:n resetointi tarkoittaa että sen "läpät kiinni"-jännitetieto osoitetaan ECU:lle että se tietää että läpät ovat kiinni. Kyse on kulumisesta, muusta säätämisestä, tms TPS:n virheasennon "neutraloinnista" ECU:n suhteen.

Camn voinee täsmentää edelläolevaa.

Tämän otsikon alta kun lukee koko ketjun niin asia alkanee valkenemaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #136 : Heinäkuu 09, 2013, 17:05:19 ip »
Lainaus
Kiinnostus syntyi heti. Tuota, tuota... mitä itse asiassa tuossa toimepiteessä tehdään

Taas on saatu yksi viaton sielu pois kaidalta polulta, mainiota, mainiota :D.

Lainaus
Säädetään TPS:n asento siten että seos on kohdillaan nykypolttoaineella
Mutta, mutta... Mitenkäs kun tässä on juuri pidetty esillä sitä, että ne kartat eivät ole a) alunperinkään kovin optimaalisia  b) muuttuneet polttoaineet ovat vaikuttaneet jotain. Eikös tästä seuraa se, että pelkkä tps:n kääntäminen on kovin karkea toimi? Toki voi tuoda edistystä, arvelen. Mutta jahka joku osoite kehittyy osaavaksi GuzziDiag -työkalujen käyttäjäksi ja siellä on Dyno ynnä molempiin alkukäyriin laajakaistalambdat... hyvää seuraa.

Lainaus
Camn voinee täsmentää
Ei kyllä tarvii. Kaiken varmuuden välttämiseksi tps reset: vain 5AM eculla varustetut pelit. Toinen muistisääntö: vain Carc -perällä varustetut. Tässä kohtaa aina muistutetaan että siihen toiseen läppään, mihin ei ole kytketty tps:ää, mikä on virallisesti virtauspenkissä valmistajalla säädetty, ei saa koskea. Vaan se toinen läppä, johon tps on yhdistetty, säädetään samaan virtaamaan tuon tehdassäätöisen kanssa. Kun vielä ecu saa tietää, että "nyt molempien läppien virtaama on prikulleen sama ja ne ovat tyhjäkäyntiasennosa" (tps reset), kone käy kun singeri. S.e.&o ("sattuneet erheet ja virheet ystävällisesti oikaistaan").

Lainaus
olisi ajettuna vakio-Calille Commander-kartta
Näitä varmasti löytyy veljeskunnalta useita. Esim. minulla on kaksi (Cali EV -05 ja Cali Stone -03) suomessa tehtyä PC -karttaa ja alkuperäinen Cali Vintagen ecun sisältö (tuplatulpat). Mutta, arvelen että ne saattavat olla erilaisia tarpeeseen nähden ja esitän, että ihanteellista olisi tuo edellä mainitsemani säätötapa, jota ymmärsin TimoEv:nkin miettivän: ei rautaa, pelkkää softaa. Ainoastaan optimoidaan alkuperäisen ecu:n kartat, myös sytytyskartat. Siinä kaikki, ja hyväst käyp. Ja mitään ei näy ulos. Vaikka katsastukseen menis (ecun softanumero ei muutu...).

Nyt taitaa vaan olla niin, että vielä ei olla niin pitkällä. MotoJussi on edennyt tässä vaiheessa näillä työkaluilla käsikopelolla pisimmälle? Tarvitaan se osaava dyno -mies joka on samalla riittävän kokenut läppärin näppäilijä.

PS. Jos kohdalle sattuu äkkiäkös laitan omaan PC III USB:hen tuon Stoneeni muinoin tehdyn kartan sisään, laite Reiman kulkineeseen ja kokeilemaan. Pitäisi tuntua heti takalistossa ja ranteessa, ero.  Ja voihan sitä Timo der Elektriker myös kokeilla, kattipeliin PC:n tapauksessa tarvittava lambda -eliminaattori taitaa olla Motomatilla tällä haavaa.
 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2013, 23:15:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #137 : Heinäkuu 09, 2013, 17:25:12 ip »
Niin katsos olisi Commanderin karttoja joista lainaisi tarvittavat korjausarvot guzzidiagilla vakioboksiin laitettavaksi. Saman verran se omakin ohjelma vaatinee korjausta. Ei sillä ole väliä saako suuttimet korjatun signaalin omasta vai commaderilla korjatusta omasta virrasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #138 : Heinäkuu 09, 2013, 17:51:25 ip »
Lainaus
lainaisi tarvittavat korjausarvot guzzidiagilla vakioboksiin laitettavaksi
Eikös tämä ole se referoimasi tapa kun käytit Autotunen muokkaamia PC -karttoja pohjana, muistanko oikein? Mutta tavalliselle 15M eculla varustetulle kuolevaiselle ei käy, kun pitää olla uudempi PC. Mitenkähän se että kun ne Guzzin originaalikarttojen ajat eivät olleet suoraan suuttimien aukioloaikoja, vaan jotain muita aikoja? Mitäs ne luvut PC:n kartassa olivatkaan? Voiko niistä ottaa vaikka kertoimen, jolla muuttaa ikään kuin prosentuaalisesti sitten alkuperäisiä karttoja saman verran ruiskutuksen osalta? On kuitenkin selvästi aikaa vievää harrastusta. Mutta toisaalta tuollainen harrastus ("pojat pois pahanteosta") pidentää ikää ja lisää henkistä hyvinvointia...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #139 : Heinäkuu 09, 2013, 18:04:41 ip »
Tarkennusta:
Breva 850 = 5AM,PF1C
Breva 1100 = 5AM,PF1C
Breva 1100 ABS = 5AM,PF1C
Breva 1200 = 5AM,PF1C
Breva 1200 ABS = 5AM,PF1C
Griso 850 = 5AM,PF1C
Griso 1100 = 5AM,PF1C
Griso 1200 8V = 5AM,PF2C
Norge 850 = 5AM,PF1C
Norge 1200 T = 5AM,PF1C
Norge 1200 GT = 5AM,PF1C
Norge 1200 GTL = 5AM,PF1C
Sport 1200 = 5AM,PF1C
Sport 1200 ABS = 5AM,PF1C
Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C

Bellagiokin kuuluu ko sarjaan mutta poikkeaa käsittelyltään. Ne kuitenkin, kuulemma, toimivat varsin hyvin muutoinkin.

Mutta palataan vanhempiin malleihin:

TPS:n kääntö on kovin karkea toimi, myönnetään. Toisaata käytännön kokemus on osoittanut että kulku ja polttoainetalous on tälläkin keinolla parantunut hyvin tyydyttävästi. Mikä parasta: muutoksen voi palauttaa alkuasetuksiin todella helposti. Ja kaikista vanhimpiin ECUihin ei voi ohjelmointia muuttaa muutoin kuin vaihtamalla mikropiiri.

Kun ajatellaan mitä kääntö vaikuttaa: se ei muuta kartan muotoa hiukkaakaan eikä vaikuta tyhjäkäyntiin mutta siitä ylöspäin vaikutus on kumuloituva joten kääntönä riittää varsin pieni millivolttimäärän muutos. Muutos ruiskutuskartassa on siis vain suhteellisten arvojen muutos joiden keskinäinen suhteellinen suuruus pysyy ennallaan.

Oheisessa kuvaajassa käytännön tapahtuman simulaatio:


Melkein unohtui kertoa: TPS:n kääntö vaikuttaa samoin myös sytytyskarttaan eli syötön lisääntyessä sytytys siirtyy aikaisemmalle että rikkaammalla seoksella on aikaa palaa. Laihentaessa päinvastoin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #140 : Heinäkuu 09, 2013, 20:30:57 ip »
Mulla ei ole autotunea. Sen vissiin saa vasta PC vitoseen. Mutta ei kai sillä mitään väliä ole, että onko yksiköt aukioloaikana tai minä hyvänsä,  Commanderin kartanhan voi laskea prosentteina ja liäillä sen mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #141 : Heinäkuu 09, 2013, 22:30:02 ip »
Lainaus
ylöspäin vaikutus on kumuloituva
Sitten olenkin ajatellut asian väärin ::). Olin mieltänyt asian niin, että olen käyttänyt sanaa (tps jännitekäyrän) "suuntaissiirto". Lähtökohtaisesti tps:n käyrä on aina sama, se ei muutu sen asentoa kääntämällä. Kun tps:n akselia käännetään alueensa päästä päähän, tulevat voltit ulos aina samalla tavalla samassa akselin kääntökohdassa. Olisiko kyseessä suuntaissiirto x-akselin suhteen oikea termi. Kuten edellä todettu, käyrän muoto tai yläpään korkeus ei siis muutu, alapää leikkautuu pois sen verran minkä se menee y-akselin vasemmalle puolelle. Esim. tuossa kuvaajassa, jossa on kulmakohta 30 asteen kohdalla, kulma voi olla vaikka jo 25 asteen kohdalla kun tps:ää käännetään ja kaasun tyhjäkäyntiasennossa tulee ulos 0,66V, kun normaalisäädöllä tulee 0,55V. Ja maksimijännite = kaasu täysin auki tulee hieman ennen kuin läppä on oikosenaan, mutta se suurin jännite, esim. 4,8V ei voi millään opilla muuttua. Tietenkään en vastusta tps:n kääntämistä ja olen sitä mieltä että kaikki mikä panee moottorin sanomaan enemmän brumm-brumm sillä tavalla että kuskilla on mukavampaa, on positiivista :). Eikä tämä ole mielestäni saivartelua, vaan sitä että ymmärtää asian oikein ja tietää hiukkasen enemmän taas siitä, mitä on tekemässä... :)
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #142 : Heinäkuu 09, 2013, 23:03:50 ip »
... MotoJussi on edennyt tässä vaiheessa näillä työkaluilla käsikopelolla pisimmälle? Tarvitaan se osaava dyno -mies joka on samalla riittävän kokenut läppärin näppäilijä...

Niin, puhkinussitulla hassuja lukuja antavalla kapealla lambdalla jotain olen ränkyttänyt.

Pitäisi saada ajoon ehjä laajakaistalambda, niin homma lähtisi nousuun. Softat ja dataloggerit on. Lambdaa ja järkeä uupuu 8-)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #143 : Heinäkuu 09, 2013, 23:09:33 ip »
Yksi vastaus otsikon kysymykseen:

"Jos on vaikkapa vaihtanut alkuperäistä parisataa euroa halvemman HD:n TPS:n, ja haluaa säätää sen toimimaan paremmin".

Guzzin oma TPS maksaa ihan perkeleesti. On laiha lohtu että sama palikka Ducatin varaosahyllyltä maksaa vielä satasen enemmän.

HD:n joissain malleissa käytetään mekaanisesti samanlaista pulikkaa, jonka vastusarvot ovat hieman erilaiset. Toimii  OK ihan paikalleen laittamalla, mutta tuskin täydellisesti.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #144 : Heinäkuu 10, 2013, 07:05:02 ap »
500 kilsaa takana HD:n PF4C TPS potikalla, toimii moitteetomasti jokakierosaluella,ainoastaan tyhjäkäynti pieneni hieman,pyörässäni myös POWER COMMANDER.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #145 : Heinäkuu 10, 2013, 09:30:50 ap »
Piipun komentajaahan ei oltu säädetty tps:n vaihdon jälkeen? Eli voi olettaa vaihdon onnistuneen kaikin puolin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #146 : Heinäkuu 10, 2013, 10:16:16 ap »
Otetaas tuolta toiselta palstalta tämä Guzzi - Harley TPS-vertailun tähän.



Vasemmassa reunassa on voltit ja verratessani karkeasti tuohon omaan mittaukseeni niin tuo punaisen ja sinisen viivan välinen ero on useita voltin kymmenyksiä. Silti, käyttäjän mukaan, asialla ei juurikaan ollut vaikutusta ajettavuuteen. Power Commanderin vaikutus voidaan tästä toimenpiteestä todeta ei-vaikuttavaksi koska se on ollut käytössä ennen ja jälkeen TPS:n vaihdon jos sen asetuksia ei ole muutettu samalla. Kuten otaksun?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #147 : Heinäkuu 10, 2013, 11:51:40 ap »
Lainaus
Sinisen viivan välinen ero on useita voltin kymmenyksiä - käyttäjän mukaan, asialla ei juurikaan ollut vaikutusta ajettavuuteen.

V11 Kat: tyhjäkäyntiasento = läpät 3,8 astetta auki. Avautumiskulmilla 1,98 - 3,64 astetta/1100 rpm on ruiskun aukioloarvo vakiokartoilla sama ”39”. Ruiskutusmäärä ei siis herkästi muutu vaikka potikka antaisi vähän eri arvoja. Kartassa on tuolla tyhjäkäyntialueella (3,8 astetta/1100 rpm) jokseenkin sama arvo myös "lähiympäristössä".

PS.
Kun katsoo tuota (V11 Kat) polttoainekarttaa, näkee että 3/4 alueesta koskee kaasuläpän avautumiskulmaa 2-30 astetta (PF03:0,15V=0 astetta, 3,30V=30 astetta) ja vain 1/4 alueesta koskee avautumiskulman 30-84 astetta säätöä. Taas tullaan siihen että se alkupää... jota vastaavalta alueelta myös tps kuluu mekaanisesti, on alue joka vaikuttaa arkeen...

Kysymys säätäneille:
Tästä voitaneen johtaa se, että kun haetaan huipputehoja (vaikka rata-ajossa suoria varten), on kartan muuttamista vähemmän, koska noita kartan solujakin on hyvin vähän sillä alueella (vaikka 84 astetta/4500-7000 rpm). Mutta kun haetaan mukavuutta arkiajoon, tilanne onkin päinvastainen: pienelle kaasunavautumiselle 0-30 astetta kierroslukualueella 3200-4400 (paljon normiajoa tällä väillä) on kartan soluja ihan toiseen malliin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2013, 16:12:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #148 : Heinäkuu 10, 2013, 11:59:49 ap »
Power Commanderin asetuksia muutettu vähäsen, keskialuetta yksi pykälä ylöspäi sekä korkeaa-aluetta yksipykälä ylös, näillä on menty.

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #149 : Heinäkuu 10, 2013, 13:37:30 ip »
Yllytyshullu senkun kiinnostuu... 8)

Lainaus Mikalta: >>>PS. Jos kohdalle sattuu äkkiäkös laitan omaan PC III USB:hen tuon Stoneeni muinoin tehdyn kartan sisään, laite Reiman kulkineeseen ja kokeilemaan. Pitäisi tuntua heti takalistossa ja ranteessa, ero.  Ja voihan sitä Timo der Elektriker myös kokeilla, kattipeliin PC:n tapauksessa tarvittava lambda -eliminaattori taitaa olla Motomatilla tällä haavaa <<<

Siis jotta yksinkertaisempikin ingenjööri ymmärtää niin pelaisiko tämä PC 2001-mallisessa Californiassa ilman imupuolen avauksia ja avoimia änkkäreitä? Ajatus vaan lähti taas harhailemaan, kun pidän "tyhjäpotkua" enempi vikana kuin ominaisuutena ja jos PC:llä saisi sitä alavääntöä lisää. Laitellaan Mika vaikka privaatti- tai sähköpostiviestejä asiasta.

Tämmöisen löysin googlaamalla:
http://www.powercommander.com/powercommander/powercommanders.aspx?mk=30&mdl=254&yr=2001&pc=707&mk-n=Moto Guzzi&mdl-n=California Special&pc-ver=411&prod-type=Powercommander III USB

PS. Kyllä tuntui hyvältä, kun "Gran Turskan" siis ex-Norgeni nykyinen omistaja kehui tavatessamme pyörän lähtevän kuin tonnin setelin lompakosta RapidBike:llä  ;D