Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 317489 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 11 636
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #855 : Elokuu 31, 2020, 23:36:43 ip »
Edistys on nopeaa!
En varsinaisesti odottanutkaan että Tila-ruutu olisi käytössä. Samat tiedot ovat kussakin toimintokohdassa ainakin välillisesti näkyvissä. Vanhemmissa malleissa Tila-ruutu kyllä toimii mutta kovin montaa toimintoa se ei ilmaise mutta ainakin sivutuen ja muutaman muun seikan se ymmärtää. Voi siis olla vianhaussakin tarpeen.

Erikseen on omalla sivullaan toimintoikkuna johon voi valita haluamiaan toimintoja joita voi vertailla kuten juurikin kaasukahvan ja moottorin reagoinnin toimintaa samalla kertaa.
Tuo käyrästö on omiaan auttamaan ymmärtämään mitä ja missä tapahtuu.

Tässä tuo viimeisin muutoslogi V0.49 vs. V0.50:

GuzziDiag changelog
V0.50 2020.08.31
- corrected the diagramms for 7SM throttle voltages


motomatti

  • Viestejä: 11 636
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #856 : Helmikuu 14, 2021, 15:14:49 ip »
GuzziDiagin käyttöön liittyvä XDF-tiedosto on myös saatavilla V85TT:lle eli säätäminen eli tiedostojen muokkaaminen sujuu siihenkin 1400-mallien ohella.

Camn

  • Viestejä: 2 453
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #857 : Maaliskuu 29, 2021, 15:56:20 ip »
GuzziDiag koodaaja kirjoittaa Saksan foorumilla 28.3.2021:


7SM ohjauslaite on historiaa.  Uusi V85TT käyttää uutta 11MP:tä.  Myös MIUG3 kuuluu menneisyyteen, se vaihdettiin MIUG4:een.  Tämä tarkoittaa… paljon töitä.  Valitettavasti näissä ohjauslaitteissa on ainoastaan CAN-Bus kommunikointia varten, ei K-Line enää.  Tämä tarkoittaa myös: tarvitaan uusi adapteri.  Olen pyrkinyt käyttämään OBDLink:in adapteria lähtökohtana, ne eivät tosin ole niitä halvimpia, sitä vastoin kuitenkin jonkin verran laadukkaampia. Oli aikanaan tarkoitus testata, onko mahdollista tehdä turvallisesti bluetoothia käyttäen ohjelmistopäivitys K-Line -tiedonsiirrolla.  Muussa tapauksessa tulee käyttöön OBDLink SX, joka liitetään USB:hen.  Vanhemmissa kannettavissa ei myöskään ole bluetoothia, siihenkin tarvittaisiin siis adapteri.  Tätä ajatellen olisi olemassa mahdollisuus tehdä kuitenkin jotain älypuhelimelle (ainakin diagnoosi).


USA:n Apriliafoorumilta:

-   Magneti Marelli 11MP ECU
-   uusissa moottoreissa (uusimmat 660/V4)
-   50% enemmän johtoja
-   USA:ssa dealerit eivät voi päivittää näihin race -karttoja
-   EU:ssa race kartat ovat kuitenkin PADS -järjestelmässä saatavilla
-   ohjaa elektronista tietoliikennettä (”six-axis IMU”)
-   144 pinniä kytketty moottoripyörään (7SM = 80 pinniä)
-   kellotaajuus ja flash muistin kapasiteetti nelinkertainen 7SM nähden
-   mahdollistaa mutkan mukaan toimivat etuvalot ja valojärjestelmän reagoinnin päivänvaloon
-   mahdollistaa jarruvalon kirkkauden toimimisen jarrutustehon mukaan
-   lisäksi vakiot: moottorinohjaus, cruise control ja ajomoodit

 :o

PS.
Mutta eipä taida juuri ketään Suomessa olla, joka olisi 7SM ecun karttoihin puuttunut ?  Aprilia V4 -kuskit tekevät race map päivityksiä ja siihen liittyviä toimia ("kaasun opetus" jne.), kuten nimimerkki "motomatti".
Niin on mennyt mutkikkaaksi...

Mutta itse GuzziDiag: vianhaku, erilaisten arvojen haku näyttöön, huoltotoimet, vikakoodien lukeminen ja nollaaminen - tuo kaikki olisi varmasti hyödyksi kaikille vaikka ecu olisi kuinka "mutkikas".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2021, 20:16:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 023
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #858 : Maaliskuu 29, 2021, 17:23:55 ip »
Olen odotellut, milloin moottoripyöristä pääsee lukemaan vikamuistia OBD liitännän kautta. Ei ilmeisesti vielä(-kään)?
Sellainen direktiivi olisi hyvä?
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

motomatti

  • Viestejä: 11 636
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #859 : Maaliskuu 29, 2021, 18:00:27 ip »
Joku viisas sanoi joskus: kehitys kehittyy, vääjäämättä.

Eipä nämä 15M/RC, 5AM, MIUG3, 7SM ja muut "kotitalliohjelmoitavat" minnekään katoa vuosikymmeniin jollei kielletä moottoripyöriä liikenteessä. Digitaalisia moottorinohjauksia on 80-luvulta alkaen ja toimivat, varauksin, edelleenkin.

Ennustan että nimenomaan pyörien vanhetessa ja vielä selvemmin, polttoaineiden muuttuessa (Bio-osuuden lisääminen.) tarvitaan tätä kansalaistaitoa vähintäänkin sillä tasolla että osataan etsiä vikakoodit ja niille suomenkieliset versiot. Lisäksi optiona että voi säätää koko järjestelmää. Mutta siihen pitää perehtyä. Esimerkiksi 15M-opeilla pärjää varsin hyvin vielä 5AM:n kanssa.

Tosin 7SM:n osalta olen heittänyt kirveeni kaivoon ajonhallintajärjestelmän säätämisen osalta mutta huoltoon, korjaamiseen ja rakenteluun liittyvät asiat osaan moottorinohjauksen suhteen ainakin välttävästi. Koko ajan on mahdollista oppia lisää.

Myös huolloilla on vastuu osata käyttää näitä samoja juttua mutta kaiketi vain huoltoon liittyen kuten tehtaan päivitykset. Nekin jollain aikavälillä päättyvät ja silloin ollaankin asianharrastajien yhteisön varassa. Niinkuin nytkin tapahtuu.

motomatti

  • Viestejä: 11 636
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #860 : Huhtikuu 21, 2021, 23:13:54 ip »
GuzziDiag V0.50 päivitys suomeksi.

Nimimerkki Camn käänsi GuzziDiagia alkuperäisestä saksankielisestä ja minä englannin versiosta ja aikamme kiisteltyä termeistä ja niiden sisällöstä saimme tämän koostetuksi lähes itseämme tyydyttävällä tasolla. Vanhempien mallien suomennokset ovat edelleen ennallaan. Soveltuu varhaistenkin moottorinohjausten syynämiseen mutta pätee nyt, toivoaksemme, myös kaikkiin sen jälkeisiin moottorinohjauksiin MIUG3 ja 7SM asti. Aivan ihkauusiin malleihin ei vastaavaa vielä ole. Voi lukea moottorinohjauksen ja uusimmmissa myös ajonhallinnan vikailmoitukset. Lauseet ovat lyhyitä. Yleensä 3 - 5 sanaa maksimissaan. Suomeksi. Valitettavasti viestit sisältävät ns. teknistä kieltä mutta sitä ei oikein voi välttää kun on tekniikasta kysymys. Mutta mistään insinöörijargonista ei ole kysymys.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Pääosa asioista on "vain luku"-mahdollisuudella mutta sieltä löytyy myös on-line-grafiikkaa moottorin toiminnoista ja joidenkin toimintojen asetusten tekeminen on mahdollista sekä vikalogien lukeminen ja niiden nollaaminen. Vaikka käyttäisi pyörää merkkihuollossa on aika hyvä asia jos pystyy kertomaan mahdollisesta viasta ja missä se on niin ei mene huoltajalta aikaa saman asian etsimiseen. Lompakko kiittää.

Päivitys tehtiin otsikossa mainitun version mukaan. Todennäköistä on että suomenkielinen versio julkaistaan vasta seuraavassa julkaisussa joka, ehkä, on nimeltään V0.51. Eli vielä ei pääse suomeksi katsomaan ihan kaikkea. Mutta ehdottomasti yli 70% aiemmista käännöksistä on edelleen käytettävissä V0.50 edeltävissäkin GD-versioissa. Tämä suomennos on isohko laajennus entiseen.

Tässä ketjussa aiheesta voi esittää kysymyksiä jos on hankaluutta termien suhteen. Toki niitä muunkielisiäkin saa käyttää jos osaa.
Vinkiksi että voi olla mielenkiitoista lukea "changelog" eli GD:n kehityshistoria.

(Kun uusimpia versioita käyttää niin vanhempiinkin, kuten yleiseen 5AM-moottorinohjaukseen, näkyy näytöllä vain ja ainoastaan kyseisen mallin tietoja mutta niitä on tullut joitakin lisää sekä toimintoja "virtaviivaistettu" käytön helpottamiseksi. Eli päivitystä on tullut vanhempiinkin versioihin. Tässä ei ole kyse moottorinohjauksen muokkaamisesta vaan vianhausta ja joidenkin perustoimintojen asetusten muokkaamisesta.
Yllä on osoite josta löytää myös oman pyörämallinsa moottorinohjauksen muokkaustyökalut jos haluaa mennä syvemmälle ECUn toiminnan syövereihin ja hakea vaikka lisää tehoa saastenormien ulkopuolelta. Jota en, tietenkään, voi suositella. Niitä ei ole käännetty suomeksi mutta informaatio, ainakin englanniksi, on hyvin selkeää.)