Saako sen "moottoriohjauksen kartan" jotenkin näkyviin tai siis pystynkö selvittämään onko joku tehnyt muuutoksia tehdasasetuksiin?
GuzziDiag = analyysityökalu, tällä näkee tietoja (vikakoodit), reaaliaikaisia arvoja ja voi tehdä joitakin "huoltotyyppisiä" asetuksia
Reader = erillinen ohjelma, jolla luetaan ecu:sta tiedot (muodostuu yksi tiedosto muotoa *.bin)
Writer =erillinen ohjelma, jolla kirjoitetaan ecuun tiedot (siirretään tiedot olemassa olevasta *.bin tiedostosta)
Eeprom Tool = erillinen ohjelma, jolla voidaan lukea ja kirjoittaa tietoja, jotka ovat muuttuvia mutta ecu:ssa säilytettäviä kun virrat pois (vikamuisti, CO-säätö, TPS-reset arvo, itsemukautuvat arvot, sarjanumero)
TunerPro = erillinen ohjelma (ei kuulu "GuzziDiag" -ohjelmiin), jolla voidaan avata ecu:sta luettu *.bin -tiedosto.
Xdf -tiedosto = erillinen tiedosto muotoa "xxxx.xdf", joka tarvitaan TunerPro:ta varten; se tulkitsee käyttäjälle luettavaksi TunerPro:ssa avatun tiedoston.
"Kartta" = tällä termillä yleensä kuvataan tuon *.bin -tiedoston (joka on Reader -ohjelmalla luettu ecusta) sisällä olevaa yhtä "karttaa". *.bin -tiedoston sisällä on lukuisia "karttoja", joita voi tutkia ja muuttaa. Tuonne 15M ecuun asti (2002), karttoja oli vielä kohtuullinen määrä, eivätkä ne olleet hirmuisen mutkikkaita. Lisäksi luku- ja kirjoitusajat ecu:uun olivat kohtuulisia. Sen jälkeen, 5AM alkaen, asiat alkoivat mutkistua. 7SM ecun kohdalla lienee jo niin, että niiden "karttojen" lukijat ja muokkaajat taitavat olla Suomessa yhden käden sormissa vaikka puhuttaisiin puusepän kädestä, jossa sormia on vähemmän...
Kun *.bin tiedoston avaa TunerPro:ssa (jossa on sopiva xdf -tiedosto ladattuna), näkyy yleensä hakemistopuu = kartat. Yksi hakemiston "oksa" on ainakin 15M ecun kohdalla "kartaston sarjanumero". Jos sitä ei ole muutettu, siinä näkyy alkuperäinen numero. Karttoja voi siis muuttaa, mutta tuota identifoivaa numeroa ei ole pakko muuttaa. Sen voi myös pyyhkiä kokonaan pois/kirjoittaa jotain tilalle. Sama numero näkyy myös GuzziDiag -näytön alalaidassa. Suoraan, helposti, ei siis mitenkään mielestäni näe, onko tehty muutoksia. Työläs konsti on tehdä vertailua. Pitää olla lisäksi tehtaan alkuperäinen tiedosto ja omasta pyörästä luettu tiedosto. TunerPro:lla voi sitten kartta kerrallaan käyttää sen vertailutoimintoja (näyttää numeraalisen eron kartan solun kohdalla).
Jos miettii, että mitä voisi itse tehdä turvallisesti, on tietty se että katsoo mikä on uusin ecu:n ohjelmisto, mikä omaan pyörämalliin on olemassa, hommaa sen ja asentaa sen pyöräänsä. Sitten "persdynolla" arvioi. Kun oma vanha on ensin huolellisesti talletettu (että sen voi aina ladata takaisin).
https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappingsEsim.
California 1400 Euro 3:1050CA07
California 1400 Euro 4:7505C1AO
GD:n käytöstä: alun hype näyttää laantuneen
Varmaankin vaikuttaa myös se että kuitenkin kaikesta huolimatta pyöräkanta uusiutuu. Jos ecu on uudempi kuin 5AM, voisin kuvitella että kartaston arvoihin puuttuminen vaatii jo melkoista harrastusta ja rohkeutta... Jos minulta kysytään, helpoin ja mukavin harrastepyörä karttojen viilaamista ajatellen on sellainen, missä ei ole katteja ja missä on 15M ecu. Se on "halki, poikki ja pinoon": tapahtuu just eikä melkein se, mikä kartassa lukee ja ecu:un kirjoittaminen on nopea toimenpide. Näitähän on, esim. Californiat ja V11 -mallit 2002 asti.