Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 426710 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 912
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #870 : Maaliskuu 07, 2024, 14:05:11 ip »
Tuanoinnii – KINDE kysyi sitä porttia... Kun ei toiset vastaa niin yritän, vaikka en mitään winukasta tiedäkään.

Siellä GD lataussivulla on lopussa ohjeita. Siellä kerrotaan mm. mikä FTDI ajuri pitää ladata ja niiden latauslinkit. Siellä kerrotaan myös miten tarkistetaan COM portin numero. Siellä on myös video W10 tapauksesta, jos täytyy asentaa se ajuri omin toimenpitein.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin portti näkyy normaalitapauksessa vasta sitten kun mokkula on kiinni USB liittimessä ja pyörän KKL plukiin kytkettynä. Mokkulalla pitää olla myös sähköt liitettynä pyörästä/akusta. Pyörässä on oltava virta päällä ja tappokytkin asennossa run ja vaihde vapaalla.

Muuta en osaa sanoa Windowsista, korjatkoon ketkä osaavat. Linuxilla revohka on monin verroin helpompi. Riittää kun imuroi GD-ohjelman ja FTDI-ajurin, purkaa pakatut tiedostot, sijoittaa ne kotihakemistoon, (niitä ei asenneta mitenkään,) kytkee letkut ja sähköt ja käynnistää GD-ohjelman pääkäyttäjänä ja alkaa käyttää. Porttikin tulee oikein "talon puolesta". Siinä se.

Sentire la forza!
Terv: Timo

KINDE

  • Viestejä: 100
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #871 : Maaliskuu 07, 2024, 16:19:58 ip »
Ok kiitos. Koitan taas huomenna lisää.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #872 : Maaliskuu 08, 2024, 09:58:56 ap »
Oli tuossa lähellä oma "W10 säätökone" niin katsoin.

Yleisesti GuzziDiag toimii:
Microsoft Windows (alkaen XP) sekä 32 että 64 bit.
Linux (alkaen Kernel 2.4) sekä 32 että 64 bit.
Apple Mac OS (alkaen 10.4) vain 64 bit ja Intel -pohjainen.

Windows 10: kaapeli kytketään PC:n USB liitäntään (KKL-VAG).  Kun kaapelin yhdistää, tässä vaiheessa se ”asettuu” johonkin COM -porttiin.
Ennen kaapelin liittämistä; avaa ensin laitehallinta (kirjoittaa vaikka vasemman alareunan ikkunaan ”laite”) ja laitehallinnan hakemistopuusta avaa kohta ”Portit (COM ja LPT)” – ja vasta sitten laita kaapeli PC:n USB -liittimeen kiinni => näytöstä näkyy, mihin COM -porttiin kaapeli kytkeytyy.  Kuuluu ”pling” ja listaan ilmestyy ”USB Serial Port (COM XX)”.

Sitä kun klikkaa x 2 avautuu ikkuna, josta voi katsella asetuksia.  Esim ”Ohjain – FTDI (mikä versio on asennettuna)” ja ”Portin asetukset, lisäasetukset – viiveajastin (msec) = 1” (tämä asetus oletusarvosta arvoon 1).

Tämä COM -portti ”(COM XX)” pitää sitten valita GuzziDiag -ohjelmassa; GuzziDiag:in tiedettävä, mitä reittiä pitkin yhteys ecuun on.
V11 - it defines you.

KINDE

  • Viestejä: 100
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #873 : Maaliskuu 08, 2024, 10:55:54 ap »
Pikkuisen pääsin eteenpäin. Selvisi että tuo portit kohta katoaa joskus win10ssä  ja koitan nyt palauttaa sen näkyviin. "näytä piilotetut ohjelmat" laitehallinnssa ei ratkaissut ongelmaa. Ilmeisesti pitää joku ajuri ladata. 

KINDE

  • Viestejä: 100
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #874 : Maaliskuu 08, 2024, 11:42:04 ap »
Kiitos Hajakenttä ja Camn.  Sain microsoft tuen kautta portit palautettua ja lopulta jopa yhteyden muodostettua. Tulipas kunigas olo, jes.  Muutama kysymys itse käyttöön.

Saako sen "moottoriohjauksen kartan" jotenkin näkyviin tai siis pystynkö selvittämään onko joku tehnyt muuutoksia tehdasasetuksiin?

Mittarissa on se kiintoavaimen kuva, se tuli joskus kesällä, onko se vaan huollon merkki vai kertooko se myös vikatilasta?

Siellä vikamuistissa oli tämmönen tieto mikä kuvassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #875 : Maaliskuu 08, 2024, 12:52:11 ip »
Koska en enää muista homman logiikkaa niin voin vastailla sellaisiin kuin kykenen.
Ota nuo vikalogin tiedot talteen vaikka kuvakaappauksella ja tee oma "muistiosasto" niille johon on helppo palata myöhemmin. Saattaa olla apua jos on samoja vikailmoituksia toistuvasti.
Kuten tuolla jo kirjoitin aiemmin niin vikamuistin nollaus ei poista vikaa. Toisaalta vikakoodi voi vain ilmaantua mutta onkin ollut vain hetkellinen häiriö. Mutta se voi toistua tai muuttua pysyväksi viaksi.

Vikailmoitusten luonne on melko pelkistetty. Tarvittaisiin lisätietoa aiheesta.
Vanhoista jutuista löysin selityksen P0611:selle. Alla lainaus.

Lainaus
vikaa automaattivaihteiston öljynpaineensäädössä
GuzziDiag -koodaaja kirjailee:
"
Nyt tiedän milloin MIUG3 ecu antaa häiriöilmoituksen P0611. Jos moottori on ollut käynnissä ja sammuu ilman että käytetään avainta tai tappokytkintä => tallennetaan muutamat viimeiset diagnoosiarvot muistiin. Kun tätä varten varattu muistialue on täyttynyt, näytetään häiriö P0611, jotta tiedetään lukea vikamuisti.  Vasta kun vikamuisti on luettu, voidaan häiriöilmoitus P0611 nollata. Nyt on vaan niin, että ei ole tietoa, mitä tuo täyttynyt vikamuisti sitten sisältää, siitä ei ole missään virallista tietoa. Edes auktorisoidut huollot eivät tiedä tällä hetkellä mitä tehdä näillä tiedoilla.
"

Tämä siis pieni pätkä keskustelusta jota on katsottu jo useampi satatuhatta kertaa. Olen yllättynyt.

Voi olla myös niin että kyseinen kytkentä ei olekaan toimintakuntoinen. Esimerkiksi asentoanturi ei anna kuin vain yhtä signaalia tai ei lainkaan. Jos kyseessä on, esimerkiksi sivutuen asentokytkin, niin vika saattaa olla sen jumittumisena. Itsellä 1400 Calissa oli kyseinen vaiva jo kohta uutena.

Kaikki vikakoodit eivät johda suoraan "sylttytehtaalle" eli ei kerro vian täsmällistä paikkaa. Mutta antaa ainakin suuntaviivoja mihin päin edetä. Sama vikakoodi voi aiheutua vaikka, näin esimerkiksi, jarruvalokytkimestä mutta ei välttämättä. Kunhan oman pyöränsä "luonteen" ymmärryksessä pääsee pidemmälle vialogin havainnointi käy helpommaksi.

Kun olet tallentanut vikakoodin muualle niin voit poistaa sen vikamuistista. Jos se tulee heti, kohta tai hiukan myöhemmin uudelleen niin asiaan pitää todella perehtyä. Merkkihuolloissakin menee tällaisiin vikoihin, joskus, paljonkin aikaa ja monta anturia tai toimilaitetta on jo vaihdettu uusiin, omistajan laskuun tietenkin, ennen kuin vika on kadonnut. Rouva komensi syömään. Pitää mennä.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #876 : Maaliskuu 08, 2024, 13:31:49 ip »
Pikku tuoppi olutta, pastaa ja vihanneksia. Näillä mennään.
Eli sepustukseni jatkuu. kaivoin 1400:sen tietoja jossa on, jopa nykymittapuullakin, varsin edistyksellinen käyttöjärjestelmä.
http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-tarkistuksia.html

Jutussa tarkastelen miksi tulee vikailmoituksia jatkuvasti. Kesti melkein koko suven ennen kuin vaiva selvisi ja tuli korjatuksi: kaksi kaasunasentopotentiometrien johtiminen nippusidettä piti poistaa.  (Edellytti tankin irrotusta.) RM Heinolla oli pyörää huollettu ja tehty kyseinen toimenpide. Syytä en tiedä. (Ensimmäinen huolto oli sovittu ilmaiseksi.) Johtimien uudelleen reitittäminen poisti vaivat täysin. Nyt pyörällä alkaa yhdeksäs ajokausi ja 50.000 km:n huolto tehty Kerhollani omatoimisesti. Valitettavasti en tiedä miten GD:llä voisi poistaa huoltoilmoituksen. Se vaatisi, todennäköisesti, ilmoituksen ja pyynnön valmistajataholle tietoteknisesti. Ajoa se ei ole haitannut. Ehkä myyntiä kunhan tulee päivä kun pyörästä luovun tai perikunta luopuu.

Noin yleensä GD:n käytöstä: alun hype näyttää laantuneen. Se voi kertoa myös siitä että käyttäjät ovat olleet tyytyväisä pyöriinsä ja huollot pelaavat. En itsekään ole GD:tä juuri tarvinnut. Viimeinen kosketus ohjelmistoon on kun taannoin Camnin kanssa käänsimme suomen kielelle taannoista GD-päivitystä.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #877 : Maaliskuu 08, 2024, 16:06:05 ip »
Lainaus
Saako sen "moottoriohjauksen kartan" jotenkin näkyviin tai siis pystynkö selvittämään onko joku tehnyt muuutoksia tehdasasetuksiin?

GuzziDiag = analyysityökalu, tällä näkee tietoja (vikakoodit), reaaliaikaisia arvoja ja voi tehdä joitakin "huoltotyyppisiä" asetuksia
Reader = erillinen ohjelma, jolla luetaan ecu:sta tiedot (muodostuu yksi tiedosto muotoa *.bin)
Writer =erillinen ohjelma, jolla kirjoitetaan ecuun tiedot (siirretään tiedot olemassa olevasta *.bin tiedostosta)
Eeprom Tool = erillinen ohjelma, jolla voidaan lukea ja kirjoittaa tietoja, jotka ovat muuttuvia mutta ecu:ssa säilytettäviä kun virrat pois (vikamuisti, CO-säätö, TPS-reset arvo, itsemukautuvat arvot, sarjanumero)
TunerPro = erillinen ohjelma (ei kuulu "GuzziDiag" -ohjelmiin), jolla voidaan avata ecu:sta luettu *.bin -tiedosto.
Xdf -tiedosto = erillinen tiedosto muotoa "xxxx.xdf", joka tarvitaan TunerPro:ta varten; se tulkitsee käyttäjälle luettavaksi TunerPro:ssa avatun tiedoston.

"Kartta" = tällä termillä yleensä kuvataan tuon *.bin -tiedoston (joka on Reader -ohjelmalla luettu ecusta) sisällä olevaa yhtä "karttaa".  *.bin -tiedoston sisällä on lukuisia "karttoja", joita voi tutkia ja muuttaa.  Tuonne 15M ecuun asti (2002), karttoja oli vielä kohtuullinen määrä, eivätkä ne olleet hirmuisen mutkikkaita.  Lisäksi luku- ja kirjoitusajat ecu:uun olivat kohtuulisia.  Sen jälkeen, 5AM alkaen, asiat alkoivat mutkistua. 7SM ecun kohdalla lienee jo niin, että niiden "karttojen" lukijat ja muokkaajat taitavat olla Suomessa yhden käden sormissa vaikka puhuttaisiin puusepän kädestä, jossa sormia on vähemmän...

Kun *.bin tiedoston avaa TunerPro:ssa (jossa on sopiva xdf -tiedosto ladattuna), näkyy yleensä hakemistopuu = kartat.  Yksi hakemiston "oksa" on ainakin 15M ecun kohdalla "kartaston sarjanumero".  Jos sitä ei ole muutettu, siinä näkyy alkuperäinen numero.  Karttoja voi siis muuttaa, mutta tuota identifoivaa numeroa ei ole pakko muuttaa.  Sen voi myös pyyhkiä kokonaan pois/kirjoittaa jotain tilalle.  Sama numero näkyy myös GuzziDiag -näytön alalaidassa.  Suoraan, helposti, ei siis mitenkään mielestäni näe, onko tehty muutoksia.  Työläs konsti on tehdä vertailua.  Pitää olla lisäksi tehtaan alkuperäinen tiedosto ja omasta pyörästä luettu tiedosto.  TunerPro:lla voi sitten kartta kerrallaan käyttää sen vertailutoimintoja (näyttää numeraalisen eron kartan solun kohdalla).

Jos miettii, että mitä voisi itse tehdä turvallisesti, on tietty se että katsoo mikä on uusin ecu:n ohjelmisto, mikä omaan pyörämalliin on olemassa, hommaa sen ja asentaa sen pyöräänsä.  Sitten "persdynolla" arvioi.  Kun oma vanha on ensin huolellisesti talletettu (että sen voi aina ladata takaisin).

https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappings
Esim.
California 1400 Euro 3:1050CA07
California 1400 Euro 4:7505C1AO

Lainaus
GD:n käytöstä: alun hype näyttää laantuneen
Varmaankin vaikuttaa myös se että kuitenkin kaikesta huolimatta pyöräkanta uusiutuu.  Jos ecu on uudempi kuin 5AM, voisin kuvitella että kartaston arvoihin puuttuminen vaatii jo melkoista harrastusta ja rohkeutta...  Jos minulta kysytään, helpoin ja mukavin harrastepyörä karttojen viilaamista ajatellen on sellainen, missä ei ole katteja ja missä on 15M ecu.  Se on "halki, poikki ja pinoon": tapahtuu just eikä melkein se, mikä kartassa lukee ja ecu:un kirjoittaminen on nopea toimenpide.  Näitähän on, esim. Californiat ja V11 -mallit 2002 asti.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #878 : Maaliskuu 08, 2024, 19:28:05 ip »
Kuten Camn tuossa mainitsi niin vanhemmat moottorinohjaukset ovat yksinkertaisempia. Niitä voi käyttää edelleen ja taitaa netistä löytyä vieläkin. Se että miksen ole edistänyt viimeisimpiä moottorinohjauksia johtuu syistä että että ovat jo tehtaalta saatuina välttäviä tai, jopa kohtuullisia. Olen tehnyt, joitakin vuosia sitten, kokeiluita, muunmuaasa 7SM-osastolla. Silloin kykenin mutta nyt ei keskittymiskyky riitä millään. Pää on pehmennyt. MegaSquirtia uskoisin vielä osaavani mutta se on liki kahdenkymmenen vuoden takaa.
Toisaalta, olen varsin hyvin selvillä siitä miten asiat etenevät: tulee lisää hienouksia ja uusia toimintoja. Kehitys kehittyy.

Asian filosofista puolta kykenen, oletettavasti, kommentoimaan. Usein vanhaankin pyörään halutaaan viimeisen päälle moottorinohjaus. Saattaa olla turhaa tehdä tarpeettomasti työtä sen eteen koska laite ei sinällään vaadi tai edes kykene suorittamaan viimeistä hifiä toimiakseen. Jopa kahdeksanbittisellä moottorinohjauksella olen saanut, aikoinaan, tyydyttäviä tuloksia.

Ennakkoluulot ovat syvässä: valitetaan, edelleen että pyörä ei toimi hyvin. Pienen katsastelun jälkeen huomaa että pakoputkisto tai ilmansuodatus vaihdettu. Juuri silloin tarvittaisiin uutta säätöä. Monet ostavat lisäboksin. Eipä siinä mitään mutta osaamalla hieman moottorinohjausta, vaikka erehdyksen ja onnistumisen -metodilla pääsee hyviin tuloksiin jos tarmoa piisaa. Kokonaisuus määrittelee toiminnan. Muutokset vaativat muutoksia.

Taitaa, kuitenkin olla niin, että muutos vaaditaan täydellisenä heti. GuzziDiagin kanssa, heti alusta asti, odotus oli monella että pari napautusta näppäimmistössä hoitaa homman.

Tein jopa testejä: pari kerhokaveria halusi lisää voimaa pyöräänsä: ehdotin katalysaattorien poistamista eli tarvikeputkiston asentamista. Toinen ei halunnut mutta halusi voimaa: kopioin hänen pyörästään moottorinohjaustiedoston tietokoneelleni mutta en tehnyt mitään muutosta syötin tiedoston takaisin hänen pyöräänsä. Hän oli tyytyväinen heti ensimmäisen koeajon jälkeen.

Entä se toinen: näin runsaastikin vaivaa koska pyörään oli vaihdettu pakoputkisto. Keskityin asiaan ja tarjosin, ensimmäistä, noin ihan lonkalta vedettyä settiä koska oli muka kiire. Kelpasi ensiksi mutta palasi parin viikon päästä ja valitti että pyörä syö bensaa enemmän...

Hajakenttä

  • Viestejä: 912
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #879 : Maaliskuu 09, 2024, 12:22:32 ip »
Jos se työkalunkuva on huoltokutsu niin sen yleensä voi kuitata pois. Sehän tulee pelkästään kilometrien perusteella tietyin väliajoin, mikä sitten lieneekin sen mallin huoltoväli. Kun huollon kaikki toimenpiteet on tehty ja huoltokirjaan merkitty kuitataan lopuksi huolto tehdyksi. Pyörän mallikohtainen ohje siihen löytyy käsikirjasta, enkä tiedä muuta kuin V7/Nevada mallin kuitin. Siinä ei ole työkalun kuvaa vaan näytössä teksti "maint" (vaikkakin minusta siinä lukee "nainti"). Se tehdään helposti kuvan mukaan pitämällä nappia A pohjassa ja kääntämällä virta-avaimesta virta päälle, sitten lasketaan kymmeneen ja käännetään virta pois. Kun sitten seuraavan kerran käännetään virta päälle on huoltokutsu poistunut.

Voihan se sitäkin tarkoittaa, että vikamuistissa on sanoma. Se taas poistuu kun nollaa vikamuistin GD:llä. Jos ei poistu, niin se vika on edelleen aktiivinen ja pitää korjata. Nevadassa vikailmoituksiin on merkkilamppu, jossa pieni moottorin kuva, joka syttyy hetkeksi aina virtoja päälle kääntäessä. Käsikirjasta varmaan selviää ne.


Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 700
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #880 : Kesäkuu 05, 2024, 09:55:33 ap »
Pitänee hommata guzzidiag, jotta näkisi Morinin 5AM vikakoodit. Luotettavan tiedon mukaan onnistuu Guzzidiagilla.

Onko aloitusivun ohjeet vielä voimassa, vai löytyykö ketjusta päivitettyä (pvm.)?
Mistä helpoimmin saa toimivat kaapelit?
kumpi pitää ladata guzzidiag vai IAWdiag vai molemmat?

Muita hyviä neuvoja!

Hajakenttä

  • Viestejä: 912
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #881 : Kesäkuu 06, 2024, 14:26:24 ip »
Tuolta ohjesivulta voi lukea viimeisiä keskusteluja. Ne koskevat lähinnä uudempia Guzzi-malleja. Kyllä ne perusohjeet ovat edelleen käypäsiä.

Pyörän merkki ja malli eivät varsin ole ne määräävät asiat vaan kannattaa lukea mitä on merkitty ECU:n laatikon päälle. Tuo 5AM xxx on näköjään ainakin Bellagiossa ja kaikissa Brevoissa. Kun siis Guzzidiagilla valehtelee systeemille, että kyseessä on joku niistä, tai joku sellainen malli, jonka ECU on sopivaa mallia, niin menee aika lähelle. Se pyöränmallihan valitaan GuzziDiagin asetuksista ennen käyttön aloitusta.

Toimivat kaapelit saa kotimaasta tilaamalla useammastakin paikasta:

https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/usb-obd2-kaapeli/p/422/

Näkyy olevan kympin enemmän hintaa kuin Aliexpressillä. On tuossa mallissa ainakin mainittu sopivuudeksi GuzziDiag.

Nillä on liittimenä autojen diagnostiikkaliitin, johon tarvitaan lisäjohdon pätkä, jota Fiat-kaapeliksi sanotaan. En ole koskaan sitä tilannut, paitsi kerran ja se oli kelvoton, joten olen aina tehnyt sen itse. Supeseal 3-napainen liitin toiseen päähän, neljä johdonpätkää a' 20 cm, neljäs tarvitaan 12 V tehonsyöttöön ja siihen pieni hauenleuka akkua varten, ja toiseen päähän superseal liittimen naaras sisäpinnit. Ne sopivat noihin diagnostiikkaliittimen piikkeihin. Kutistesukkaa päälle. Kytkentä on siellä GuzziDiagin lataussivun lopussa.

Lataa GuzziDiag ja se adapteritesti. Älä edes lataa reader ja writer ohjelmia ennen kuin tiedät mitä teet.

Lisäksi tarvitset ohjelman FTDI sirun ohjaamiseen. Sekin löytyy lataussivulla olevasta linkistä.

Ohjelmia ei asenneta mitenkään vaan sijoitetaan kiintolevylle sopivaan hakemistoon. GuzziDiag käynnistetään sieltä hakemistosta. Ensin mokkula kytketään KKL-liittimeen ja hauenleuka akkuun. (Joskus rakennetaan myös akun miinus hauenleuka, mutta se ei ole tarpeen.) Mokkulan led syttyy.

Kun GD käynnisteään tehdään mokkulan asetukset oikein niin, että GD näyttää oikeaa ECU tyyppiä, ja com-portti asetteu oikein. Pyörässä pitää olla virta päällä ja vaihde vapaalla ja tappokytkin run asennossa. Jos GD väittää, että ei yhteyttä käsketään yhdistää yläkulman asetuksista.

Tutustu aluksi kaikessa rauhassa kaikkiin saataviin tietoihin. Asettele tauluun ne arvot, joita pidät tarpeellisisna. Huomaa moottorinkuvan päällä oleva ruksi. Siitä saa muutamia mielenkiintoisia asioita, kuten vikamuistin ja toimintojen testausta ja TPS nollauksen.

Onnea harrastukseen.  ;)





Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 700
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #882 : Kesäkuu 06, 2024, 15:51:08 ip »
Kiitos Hajakenttä!

Vielä pari kysymystä:

5AM:ssä on supersealissa vain kaksi johdinta, kytkentä?

Onko kaapelissa tuo ftdi-siru, vai pitääkö se eriksen hommata?

Adapteritesti, mistä?

Sorry, mutta olen vain pc-peruskäyttäjä, joten aika ulkona näistä touhuista.
Ainoat moottoriohjaukseen liittyvät ohjelmat, joihin olen joutunut sekaantumaan, ovat Ignitech-sytkä ja Power Commander. Ne olivat varsin helppokäyttöisiä.

Niin, aluksi en tosiaankaan tarvitse muuta kuin diagin vikakoodien selvittämiseksi. On sen verran omituinen vika päällä, etten normaaleilla konsteilla pääse kiinni.

Hajakenttä

  • Viestejä: 912
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #883 : Kesäkuu 06, 2024, 18:42:13 ip »
Lainaus
5AM:ssä on supersealissa vain kaksi johdinta, kytkentä?

Tämä onkin kinkkisempi juttu, en taida tietää vastausta, täytynee odotella jonkun kokeneemman kommenttia tähän.

Sen verran hakukoneilla selasin, että joissakin autoissa, Audi mm. on kaksipiikkinen pluki. Tai oikeastaan se on 2+2 joka tarkoittaa kahta kaksinapaista plukia.

https://www.xenonit.fi/epages/xenonit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015102708/Products/6063

En kyllä yhtään tiedä: sopiiko tuo tässä tapauksessa lainkaan. Tuon plukin mekaaninen muoto voi vihjata jotain. Se on silti tarkoitettu tähän mokkulaan:

https://www.xenonit.fi/VAG-COM-4091-KK-OBD2-kaapeli

En tiedä siitäkään ilman sitä kaapelinpätkää: mikä on sen kytkentä: yleismittarilla se selviäisi. luulen, en tiedä, että siinä on toisessa + ja - ja toisessa K ja L. Kolminapaisessa on keskellä - ja toisessa reunassa K ja toisessa L. Plussalle pitää olla oma johdin. Kuvakin on siellä punaisella sivulla. Siihen kuvaan vertaamalla ja mittarilla tutkimalla voi selvittää mitkä navat ovat K ja L ja mihin laitetaan sähköt.

Lainaus
Onko kaapelissa tuo ftdi-siru, vai pitääkö se eriksen hommata?

Tuossa mokkulakaapelissa on juuri se FTDI-siru. jonka tehtävänä on tulkita KKL-tietoliikenne ja värkätä sen protokolla tietokoneen USB liikenteeseen sopivaksi. Mutta ajuri sille tarvitaan. Sen saa täältä:

https://ftdichip.com/drivers/d3xx-drivers/

Tai samalta sivustolta vanhempaan Windowsiin. Linuxiinkin sieltä löytyy.

Lainaus
Adapteritesti, mistä?

Tuon mainitsin vain siksi, että sillä voi testata sen mokkulan toiminnan. Mitenkään välttämätön se ei ole.

Sen saa samalta sivulta kuin varsinaisen GuzziDiagin:

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Lainaus
Sorry, mutta olen vain pc-peruskäyttäjä, joten aika ulkona näistä touhuista.

Ei tarvita mitään sorryja. Samassa paatissa tässä ollaa kaikki ja kollegiaalista apuamme tarjoamme kukin kykyjemme mukaan ja aika vaihtelevalla menestyksellä.

Lainaus
Niin, aluksi en tosiaankaan tarvitse muuta kuin diagin vikakoodien selvittämiseksi. On sen verran omituinen vika päällä, etten normaaleilla konsteilla pääse kiinni.

Jos tarve on kovin tilapäistä niin ehkä olisi etsittävä verstas, jossa on nuo laitteet, joko ammattilainen tai meistä harrastajista joku vapaaehtoinen. Kesätapaamisesa on yleensä kyvykäs partio näitä opettamassa ja testaamassa asiaankuuluvien värkkien kanssa.

Saattaa olla myös mahdollista selvittää kyseistä vikaa ihan oireiden perusteella, merkistä riippumatta. Siitä kannattaa aloittaa ihan oma keskustelu. Siellä on muiden merkkien lokerokin.



Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #884 : Kesäkuu 07, 2024, 00:12:29 ap »
Lainaus
5AM:ssä on supersealissa vain kaksi johdinta, kytkentä?
Tämän tarinan alussa sivulla 1 on maininta 5AM eculta tulevista johdoista, että vain kaksi. Mutta eikös tuosta pyörän eculta tulevasta 3 -napaisesta liittimestä (jossa 5AM tapauksessa vain 2 johtoa) eteenpäin (itse liitin mukaan luettuna), ole kaikki aina samaa. Liittimet käyvät yhteen vain yhdellä tavalla, ei voi kytkeä väärin. Ei pitäisi olla ongelmaa. Ne akkuun tulevat hauenleuat lienevät suurin vaaran paikka, niiden kanssa olen itse sählännyt.

Periaatteessa ”sininen” ei-Guzzi versio on GuzziDiagista oikea. Versioissa on huomioitu eri pyörävalmistajien omia erikoisuuksia. Mielestäni mikään ei estä Guzziversion käyttämistä jos se toimii. Se että Morinille on tehty Tunerpro ohjelman tarvitsemia xdf -tiedostoja viittaa siihen, että hommat pelittävät.
V11 - it defines you.