Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 379506 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 538
Guzzidiag - suomen kielellä
« : Heinäkuu 30, 2012, 20:49:55 ip »
Guzzidiag - mikä se on ?
[Ohjeita englanniksi: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=69168.0  /  https://www.youtube.com/playlist?list=PLib8BnRTyOzbtMDLS2U2WQON3vjTPtW2r]

Guzzidiag on freeware -tyyppinen ilmainen tietokoneohjelmisto Windows, Linux ja iOS -käyttöjärjestelmille, jonka avulla voidaan kytkeytyä polttoaineenruiskutuksella varustettujen Moto-Guzzi – moottoripyörien moottorinohjauslaitteeseen (”Engine Control Unit = ecu”).  Guzzidiag kertoo reaaliaikaisia perustietoja (esim. kierrosluku, öljyn lämpötila, sytytysennakko, kaasuläpän asento), asetusarvoja (esim. CO –säätö), vikamuistin tietoja (esim. olemassa olevat viat, tallennetut viat) ja auttaa huolto- ja säätötöissä (esim. kaasunasentoanturin alkuarvon asettaminen / ohjelmallinen CO –säätö,  toimintojen testaukset).  On myös mahdollista kytkeä kannettava tietokone moottoripyörään ja asettaa se esim. tankkilaukkuun, asettaa Guzzidiag tekemään *.csv –tiedostoa ja lähteä ajamaan.  Csv –tiedostoon tallentuu aika millisekunteina sekä seurattaviksi valitut arvot (esim. kaasunasento, kierrosluku, öljyn lämpötila ja sytytysennakko). Projekti on kehittynyt ajan oloon saksalaisella Guzzifoorumilla.

Ajatus lähti liikkeelle Guzziharrastajan toteamuksesta (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=3624.0), että Guzzeissa on ollut ruiskutusjärjestelmiä jo 20 vuotta mutta edelleenkin puuttuu laite/ohjelmisto, jolla jokainen voisi kotona lukea, mitä moottorinohjauslaitteessa on meneillään. Guzzisti, joka hallitsee laitteisto- ja ohjelmistokehitystä, tarttui pyydykseen.

Monessa Guzzissa käytetään moottorinohjauslaitetta, jota ei käytetä muissa moottorikulkuneuvoissa. Guzzidiag on ohjelmisto, joka on kehitetty nimenomaan Moto-Guzzi –moottoripyöriä varten. Se huomioi mallikohtaisesti, mikä kaasunasentoanturi ("tps") ja moottorinohjausjärjestelmä ("ecu") on käytössä, mitä tiedonsiirtonopeutta on käytettävä ja millä protokollalla moottorinohjauslaitteeseen kytkeydytään.

Guzzidiag –ohjelmistoon on lisätty Gruppon 30 –vuotisjuhlan kunniaksi 8/2012 myös suomen kieli. Guzzien ruiskutusjärjestelmiä tunteva gruppolainen on ystävällisesti tarkastanut termit (käytettävissä oleva tila tosin pakottaa käyttämään lyhenteitä ja alan slangisanoja).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2014, 00:11:27 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Guzzidiag
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2012, 20:50:08 ip »
Guzzidiag – tarvittavat kaapelit

1.   Tietokone <=> USB/KKL

Erimallisten moottorinohjausjärjestelmien vuoksi ainoastaan tietokoneen USB –liitäntään kytkettävää KKL –kaapelia voidaan käyttää. Tarvittava kaapeli esiintyy usein myös ”VAG-KKL” –kaapelin nimellä myyntituotteena. KKL –tiedonsiirto on ollut käytössä monien moottorinohjausjärjestelmien kohdalla ennen can -väylä -aikoja. Kaapeli ei toimi sellaisenaan ilman tietokoneeseen asennettavaa oikeaa laiteajuria. Lisäksi kaapelissa on komponentteja pistokkeen sisällä, se tarvitsee erillisen käyttövirtansa moottoripyörän akulta. Kaapelin voi hankkia useista eri lähteistä sekä Suomesta että ulkomailta. Mitä parempi laatu, sen parempi.

Esimerkki: http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli
Ja:http://www.ebay.de/itm/OBD-2-II-Interface-VAG-KKL-USB-VW-Audi-Seat-Skoda-Fehler-Diagnose-FTDI-2012-/110860152636#vi-content
Ja:http://www.ebay.de/itm/AutoDia-K409-Interface-USB-VAG-KKL-OBD-2-VW-Audi-Seat-Skoda-Diagnose-Software-/151015643685?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item23293bda25
Uusimman FTDI sirun yhteydessä ei toimi uusin ajuri (6/2013).  Älä osta tätä kaapelia: http://www.obd2-shop.eu/kl901obdusbkkldiagnoseinterface-p-230.html?language=en, jos se on jo, on käytettävä vanhempaa FTDI laiteajuria 2.8.24 !  Uusin ajuri ei toimi, Windows/FTDI -ongelma, ei itse kaapelin. Jos uusi on jo asennettu, se on ensin poistettava Uninstaller -ohjelmalla (FTDI kotisivulla) ja vanha ajuri on asennettava manuaalisesti (konstikasta esim. W7 kohdalla). Amazonista ei kannata ostaa, sieltä tulee mitä milloinkin.


2.   KKL <=> Guzzi

Moto-Guzzin Weber-Marelli –moottorinohjausjärjestelmässä on pääsääntöisesti 3 –napainen ”Superseal” naarasliitin (K- / L –johdin ja signaalimaa).  Uudemman 5AM –moottorinohjauslaitteen kohdalla on 2 –napainen (vain K –johdin ja signaalimaa). Tarvitaan siis vielä muunnoskaapeli KKL –liittimestä Guzzin liittimeen. Koska Weber-Marelli –tuotteet ovat käytössä useissa italialaisissa moottorikulkuneuvoissa, tätä kaapelia nimitetään usein myös ”Fiat –kaapeliksi”.

Kaapelin voi tehdä itse osista tai hankkia valmiina useista eri lähteistä sekä Suomesta että ulkomailta.  Mitä parempi laatu, sen parempi.  Tässä kohtaa asia ei ole aivan niin yksinkertainen kuin KKL –kaapelin kohdalla, ”Fiat” –kaapeleita saattaa liikkua markkinoilla eri tavoin kytkettynä. On esiintynyt tapauksia, joissa 3 napainen liitin on pakotettava väärin päin Guzzin liittimeen (tai tinattava johdot oikein päin kaapeliin). Alin kuva alhaalla kertoo miten "Fiat" kaapelin kytkentöjen on oltava. Kaikissa on oma erillinen punainen johtonsa akun plus –napaan. Monissa on myös oma erillinen musta johtonsa akun miinus –napaan. Kaapelit toimivat myös pelkällä punaisella plus –napaan kytkettävällä johdolla. Jos kaapelissa on myös musta johto, kaapeli toimii myös mustan johdon ollessa irti (maa tulee Fiat -kaapelin kautta). Guzzin videon mukaan akkuun kytketään ensin punainen plus, sitten musta miinus. Piirroksen mukainen pinnien 1-2-3 -kytkentä on Guzzin liittimellä välttämätön.

Esimerkki:http://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat
Ja:http://www.ebay.de/itm/Diagnose-Adapter-Fiat-Alfa-Stecker-3-Pin-OBD-II-2-OBD2-plug-z-B-fur-Fiatecuscan-/151015649478?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item23293bf0c6

Molemmat samalla kertaa:http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=14&products_id=50&zenid=e4e72a106c6ca6003b53747ec2c8c8c2

KKL –kaapelissa ovat pinnit 4 ja 5 aina yhdessä (tapahtunee sen piirikortilla). Piirroksen signaalimaa Guzzin 3 –napaisen liittimen pinnistä nro. 2 on siis aina yhdessä KKL –kaapelin pinneihin 4 ja 5. Tämän vuoksi kaapelit toimivat myös ilman mustaa erillistä akun miinus –napaan kytkettävää johtoa ja niitä on saatavilla vain yhdellä punaisella akun plus napaan kiinnitettävällä johdolla varustettuna.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2015, 22:38:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Guzzidiag
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2012, 20:50:18 ip »
Asennusohje (Windows)

I.   USB-KKL –kaapelin laiteajurin asentaminen

USB-KKL –kaapelin on oltava varustettu FTDI chip –sirulla 232RL. FTDI –sivuilta ladattava laiteajuri on välttämätön. FTDI –sirun tunnus on 0403 (”Laitehallinta-Tiedot-Laitteistotunnukset”). Mene sivulle http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm. Hieman alempaa kohdasta ”Currently Supported VCP Drivers” löytyvät laiteajurit erikseen Windowsille ja Linuxille. Windowsille ”x86 32 bit” on yleisin, 64 –bittiseen käyttöjärjestelmään on oma versionsa. Lataa sopiva laiteajuri ja tallenna se koneellesi omaan kansioon paikkaan, josta löydät sen myöhemmin helposti. Käy avaamassa pakattu tiedosto, siitä muodostuu useita tiedostoja ja alikansioita.
Käynnistä kone uudelleen, kun kone on ”ajanut itsensä ylös” ja on valmiina, liitä USB –kaapeli. Näytön oikeaan alalaitaan tulee ilmoituksia ”Asennetaan laitteen ohjainohjelmistoa, USB Serial Port (COMXX) uusi laite löydetty” jne.  Anna koneen tehdä tehtävänsä.  Kun kone alkaa kyselemään/etsimään varsinaista laiteajuria, älä anna sen asentaa sitä, vaan keskeytä.  Esim. Windows 7 saattaa jopa löytää oikean laiteajurin itse, ohje on kuitenkin tehdä laiteajurin asennus aina erikseen manuaalisesti. Kone haluaa käynnistyä uudelleen, hyväksy (tai käynnistä itse uudelleen), irrota USB kaapeli.
Avaa laitehallinta, siellä näet kysymysmerkin yhdessä laitteista otsikon ”USB –ohjaimet” alla. Kaksoisklikkaa sitä ja etene: Ohjain-Päivitä ohjain-Etsi ohjainohjemistoa tietokoneesta-Selaa: osoita paikka, johon olit aukaissut laiteohjaimen: Seuraava-Asennetaan laiteohjelmistoa-Windows on asentanut ohjelmiston tälle laitteelle ”USB Serial Port”.  Käynnistä uudelleen.  Kun tämän jälkeen avaat laitehallinan ja sieltä ”Portit COM ja LPT” ja asetat USB –johdon paikalleen/otat pois, näet että listaan ilmaantuu/lähtee pois laite ”USB Serial Port”. Laita muistiin, mihin COM porttiin (esim. 10) kaapeli asentuu (tärkeää - kerrottava myöhemmin Guzzidiagille).


II.   Giuzzidiag asennus

1. Lataa uusin ohjelma tästä linkistä:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
(Windows/Linux/Mac). Tallenna tiedosto paikkaan, jossa haluat ohjelmaa käyttää. Avaa pakattu tiedosto, paketista muodostuu ainoastaan yksi tiedosto. Ohjelmaa ei asenneta erikseen, Guzzidiag avautuu suoraan klikkaamalla tätä tiedostoa. Viereen ilmaantuu aina ini –tiedosto, johon tallentuvat käyttäjän asetukset, niitä ei tarvitse tehdä uudelleen kun käyttää ohjelmaa jälleen. Samaan hakemistoon ilmaantuvat myös mahdolliset muut tiedostot, jos käyttäjä pyytää niitä ohjelmaa tekemään (loki- ja csv –tiedostot). Ainut selväkielinen suoraan luettavissa oleva tiedosto on csv –tiedosto (esim. Excel). Koko ohjelman voi poistaa koneelta yksinkertaisesti poistamalla manuaalisesti kaikki Guzzidiagin muodostamat tiedostot ja tiedoston, josta Guzzidiag käynnistyy.

2. Guzzidiag:in käynnistäminen
Joko suoraan ohjelmatiedostosta tai tekemästäsi pikakuvakkeesta. Kun ohjelma on käynnissä, valitse Tiedosto-Asetukset. Valitse Yleiset-Kieli (Suomi)-Com Portti (se, mihin kaapeli asentui, esim. COM10)-Tyyppi (Guzzin tarkka tyyppi). Tyypin valinta on erityisen tärkeää, koska monet asetukset ja toiminnot ovat tyyppikohtaisia (liikennöintitapa, moottorinohjausjärjestelmän tyyppi ja käytetyn kaasunasennonilmaisimen tyyppi, CO -arvon säätö, "tps kalibrointi" jne.). Painikkeen ”Lisäasetukset” takana on ohjelman vianhakuun liittyvät Debug –toiminnat sekä valinta ”Tee lukuarvoloki (CSV)”.  Jos tämä on valittu, ohjelma tekee erillisen CSV –tiedoston johon tallentuvat käyttäjän ”Mitta-arvot” -näytöltä valitsemat 4 seurattavaa asiaa tiedostoksi ajan suhteen.  Ohjelma sammuu valitsemalla Tiedosto-Lopeta.

3. Liittäminen Moto-Guzziin
Käynnistä PC. Älä käytä verkkovirtaa (suositus), vaan toimi akun varassa. Kun PC on käynnissä, liitä siihen USB-KKL –kaapeli. Liitä kaapelin toinen pää moottorinohjausjärjestelmältä tulevaan pistokkeeseen (irrota ensin suojatulppa). Ei ole haitaksi johtaa kaapeli niin (toisin kun kuvassa), että erityisesti ensimmäinen liitosjohto ecu:un ja sen perässä oleva KKL -mokkula ovat mahdollisimman kaukana Guzzista moottorin käydessä mahdollisesti muodostuvien häiriöiden välttämiseksi. Liitä akulle menevä(t) kaapeli(t). Ensin punainen plus (sitten musta miinus). KKL –kaapelissa on yleensä merkkivalo joka syttyy, kun punainen virtakaapeli kytketään. Käynnistä Guzzidiag, tee tarvittaessa asetukset (kohta 2.). Valitse Tiedosto-Yhdistä, noudata ohjeita (ne vaihtelevat eri ecu mallien vaatimusten mukaan).  Tappokytkin pitää olla asennossa ”käy”. Yhteys muodostuu. Vasemmalla alhaalla näkyy moottorinohjauslaitteen tiedot.  Mikäli yhteyttä ei tule, näyttöön tulee kohta ”Käännä virta pois”.  Com portti on ehkä valittu väärin (yleisin syy), ”KKL” –kaapelin ohjain ei ehkä ole asentunut tai se on väärä, "Fiat" –kaapeli on ehkä väärää lajia. Kokeile myös ottamalla virusskanneri kokonaan pois päältä. Voit kokeilla myös ottaa virransäästö- tms. tietokonetta hidastavat toiminnot pois päältä.

4. Käyttäminen
Voit käynnistää Guzzin, yhteys pysyy yllä koko ajan. Jos virrat katkaistaan (moottori sammutetaan), myös yhteys katkeaa. Käytön lopettaminen: ”Lopeta”, käännä virta pois.

Kohdasta ”Näyttö” valitaan mitä halutaan näytölle juuri nyt.

Mitta-arvot: näyttöön voi valita eri arvoja.

Vikamuisti: Uudet viat, tallennetut, lue, nollaa.

Kuvaajat: Samat asiat kuin kohdassa ”Mitta-arvot” voi valita näyttöön, näistä piirretään kuvaajaa kierrosluvun suhteen.

Toimintotestaus: Yksittäisten toimintojen testaus ja uusimpien mallien kohdalla kaasunasentoanturin alkuarvon asettaminen (”TPS Kalibrointi”). Polttoainepumppu käy aina rinnalla testin ajan. Testattavat laitteet: polttoainepumppu, sytytys, ruiskutus, kierroslukumittari.

CO Säätö: polttoaineseoksen säätäminen tyhjäkäynnillä (15M ecu, tai uudemmilla kun lambda off tilassa).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 21:08:07 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Guzzidiag - suomenkielellä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2012, 21:24:18 ip »
Yhteensopivuus ja Guzzimallit.

Mallit, joita Guzzidiag tukee. Mikäli Guzzisi malli ei ole luettelossa, valitse sellainen, jossa on sama ecu kuin itselläsi.

"Malli = moottorinohjausjärjestelmän tyyppi, kaasunasentoilmaisimen (tps) tyyppi":
Bellagio 940 = 5AM,PF3C
Breva 750 = 15RC,PF1C
Breva 850 = 5AM,PF1C
Breva 1100 = 5AM,PF1C
Breva 1100 ABS = 5AM,PF1C
Breva 1200 = 5AM,PF1C
Breva 1200 ABS = 5AM,PF1C
California 1000i < 1993 = P7,PF09
California 1000i = P8,PF09
California 1100i = P8,PF09
California Aluminum = 15M,PF3C
California CAT = 15RC,PF3C
California EV = P8,PF09
California EV = 15M,PF3C
California EV p.i. = 15M,PF3C
California EV Touring p.i. = 15M,PF3C
California Jackal = 15M,PF3C
California Special = 15M,PF3C
California Special Sport = 15M,PF3C
California Stone = 15M,PF3C
California Stone Metal = 15M,PF3C
California Classic = 15RC,PF3C
California Vintage = 15RC,PF3C
California 1400 Touring, Custom, etc = 7SM
Daytona 1000 < 1993 = P7,PF09
Daytona 1000 = P8,PF09
Daytona RS = 16M,PF09
Griso 850 = 5AM,PF1C
Griso 1100 = 5AM,PF1C
Griso 1200 8V = 5AM,PF2C
MGS-01 Corsa = 15M,PF09
Nevada Classic 750 = 15RC,PF1C
Nevada Classic 750 S.E. 07 = 15RC,PF1C
Nevada 750 S = 15RC,PF1C
Nevada = MIUG3
Nevada Anniversario = MIUG3
Norge 850 = 5AM,PF1C
Norge 1200 T = 5AM,PF1C
Norge 1200 GT = 5AM,PF1C
Norge 1200 GTL = 5AM,PF1C
Quota 1000 < 1993 = P7,PF09
Quota 1000 = P8,PF09
Quota 1100 ES = 15M,PF10
Sport 1100i = 16M,PF3C
Sport Corsa = 16M,PF3C
Sport 1200 = 5AM,PF1C
Sport 1200 ABS = 5AM,PF1C
Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C
V10 Centauro = 16M,PF09
V11 Ballabio Cat = 15RC,PF3C
V11 Cafè = 15RC,PF3C
V11 CAT = 15RC,PF3C
V11 LeMans 2002 = 15M,PF3C
V11 LeMans Tenni = 15M,PF3C
V11 Sport = 15M,PF3C
V11 Sport Naked = 15M,PF3C
V11 Rosso Corsa = 15M,PF3C
V11 Rosso Mandello = 15M,PF3C
V11 Sport Scura = 15M,PF3C
V7 Classic = 15RC,PF1C
V7 Cafè = 15RC,PF1C
V7 Racer = 15RC,PF1C
V7 Racer > 2012 = MIUG3
V7 Special = MIUG3
V7 Stone = MIUG3
V9 = MIUG3

Kaasunasentoilmaisimet ("tps"):
PF09 ja PF3C = epälineaarisia, kuvaaja kääntyy kohdassa ”30 astetta auki”.
PF1C, PF2C = lineaarisia, kuvaaja on suora.
PF1C/PF2C = eri kiertosuunta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2016, 12:01:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 380
Vs: Guzzidiag - suomenkielellä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2012, 07:57:57 ap »
Tuolla ei ilmeisesti pysty muuttelemaan sytytyskäyriä? Pelkästään kertoo tämän hetkisen arvon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2012, 08:23:40 ap »
Sytytyskäyriä ei voi muuttaa eikä "ruiskutuskarttaa".  Sytysennakon saa näkyviin reaaliaikasena. Tarkoitus on, että ohjelma pystyy samaan, mitä myös tehtaan viralliset huoltoon ja vianhakuun liittyvät ohjelmistot ja laitteet osaavat.

Edit 9/2013: Kesän 2013 aikana kaikki tuo tuli mahdolliseksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2013, 20:21:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2012, 11:03:32 ap »
entäs lambdan pois kytkeminen, onnistuuko 5AM:n kohdalla?

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2012, 19:16:39 ip »
En tunne asiaa tarkemmin, mutta testasin, että tällaista toimintoa ei tällä hetkellä löydy.

Edit: 9/2013 => Tuli kesällä 2013 mahdolliseksi.

Liitteenä nykyisen ohjelmaversion printscreenit kahden 15RC –mallin kohdalla. Aktiivisena toimintona löytyy ”Tps alkuarvon asettaminen”, passiivisena näyttönä ”Lambda” ja ”Tps korjaus”.  Oletan että ”Lambda” = lambda-anturin antama –arvo (0-1000 mV). Katsoin nuo asiat 1200Sportin Workshop Manualista. Itse en ymmärrä niistä enempää kuin sika hopealusikasta.

Kun luin tarkemmin miten tps reset toimii niin selvisi, että resetin jälkeen ecu olettaa kaasuläpän olevan tyhjäkäyntiasennossa, joka on kiinteä malliriippuvainen avautumiskulma. Eculle sanotaan että nyt, tällä tps:n antamalla mV –arvolla, kaasuläppä on tyhjäkäyntiasennossa X,X astetta (kaikki 5AM eculla varustetut = 4,7 astetta, kaikki pikkulohkot = 3,1 astetta).

Sama asia, joka säädetään itse manuaalisesti tps:n antaman mV –lukeman mukaan vahemmilla malleilla paljon puhutun tps:n nollakulmasäädön (150 mV) jälkeen. Esim Cali/V11 -Kat versiot = 3,8 astetta.
 
5AM -ecujen kohdalla asia on yksinkertaisempi, koska sitä käytetään yleisemmin eri moottoriajoneuvoissa. Ducatidiag24 - kohdalta on kirjoitettu, että se toimii suurimmilta osiltaan kaikkien 5AM eculla varustettujen pyörien kohdalla (Ducati, Guzzi, Aprilia, Motomorini jne). Lambda off –toiminnon Guzzeille on myös sanottu olevan mukana. Itse olen kokeillut vain tuon ohjelman "OldEcu" -versiota (joka ei kytkeydy 5AM -ecuun) 15M ecun kanssa.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 20:34:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 044
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2012, 23:44:35 ip »
Tästä tulee vielä hyvin, hyvin mielenkiintoista. Itselläkin on jo johtosarja olemassa. Ryhdymme Camnin kanssa yhteistyössä kehittämään selkokielistä ohjeistusta ohjelmistojen käyttämisestä. Lisäksi pukkaa aiheen piiristä teknisen sanaston sekä syventävän selvityksen eri toimenpiteiden vaikutuksesta.

Odotan myös sitä vaihetta että saamme mukaan muokkausmahdollisuuden pelkän luku-moodin jatkeeksi. Esimerkiksi nykybensaa varten pitäisi saada siirrettyä sytytystä myöhäisemmälle kuormitustilanteessa että palaminen olisi taloudellista ja tehon tuotto polttoaineen lämpöarvon mukainen. Koskee erityisesti P8, M15 ja M16-vrsioita joissa ei ole takaisinkytkentää. Voisi vanhempikin Daytona liikahtaa ripeämmin kun saisi kaiken tehon irti V-powerista. Ja miksei E10:stäkin. Siinähän on enemmän nopeammin ja tehokkaamin palavaa etanolia puhumattakaan E85:sta.

Mitä todennäköisemmästi kasvaa välillä sarvi otsaan. Tietotekniset laitteet joskus, aina, toisinaan, useimmiten eivät lähde pelaamaan ensimmäiselläkään kerralla. Silloin kaipaa nestejäähdytystä krouvin tiskillä. Tai Ohranjyvässä.

Ainakaan näillä "vain luku"-laitteilla, jotka siis ovat jo käytettävissä, ei saa ECUa sekaisin.

MotoJussi

  • Viestejä: 963
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #9 : Elokuu 12, 2012, 23:49:21 ip »
Odotan myös sitä vaihetta että saamme mukaan muokkausmahdollisuuden pelkän luku-moodin jatkeeksi. Esimerkiksi nykybensaa varten ...

Tuplatulppaamisesta nyt puhumattakaan!

motomatti

  • Viestejä: 13 044
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2012, 23:45:36 ip »
Niin, kyllähän kaksoistulppa, ainakin periaatteessa, polttaa velliä nopeammin kuin yksi. Edellyttää siis sytkän säätöä.

Mutta arvatkaahan kuka ajoi tänään Californialla Kangasalla alkoholilla sen verran lujaa kiihdyttäen että Velipoika Norgellaan joutui oikein tosissaan kepittämään että pysyi perässä vaikka siinä on tuplatulpat!

Kyllä etanolista irtoaa mukavasti tehoa pienellä säätämisellä. Kunhan vielä saisin tasakaasuajossa ilmenevän detonaation kuriin.

Yhdellä miehellä on Buellissaan muutossarja etanolille ja avarretut imu- ja pakopuolet ja takarenkaalta irtoaa mukavat 200 hv ja mekaaninen ahdin odottaa kuulemma hyllyssä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 380
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2012, 06:56:11 ap »
Paljonkohan hepulla on kuutioita yli 1200:n? Vai onko koneessa jo yksi ahdin ennen mekaanista?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 044
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #12 : Elokuu 14, 2012, 10:45:27 ap »
Esitteli mittauspöytäkirjaa ja sanoi ryhtyvänsä Rotrexia sovittamaan. Kuutioista ja puristussuhteista ei ollut puhetta mutta neliventtiikannet näytti olevan. Mutta kun en tuota amerikkalaista tekniikkaa oikein ymmärrä niin jäi tuo tietopuoli vajaaksi.

Se kyllä selvisi että itse olen vain näpertelijä asian tiimoilta.

motomatti

  • Viestejä: 13 044
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #13 : Elokuu 14, 2012, 10:48:24 ap »
Palatakseni Guzzidiag-aiheeseen niin olemme Camnin kanssa katsoneet sopivaksi laatia teknillisen sanaston Guzzidiagin jatkeeksi ettei mene heti sormi suuhun kun jotai nappia pitäisi painaa mutta ei tiedä mitä se tekee...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 380
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #14 : Elokuu 14, 2012, 10:50:50 ap »
On nimittäin ihan oikeasti tiukassa Buellin koneesta pari sataa takapyörähevosta. Ei irtoa pikku säätämisellä ja etanoliin vaihdolla. Jos on neliventtiilikoneella, niin on joko Rotax tai esim. Riveran jälkituotantokansilla tehty HD:n jälkeläinen kone. Joka tapauksessa, kuutioita reilusti tai ahdin on koneessa oltava, ei siis ihan pelkkä etanolikonversio..
Hyvä pyörä, parempi mieli.