Tuli joskus pari kesää sitten tilattua tuollainen tuunaus-boxi -> (
linkki), ja taisi olla puhetta, että kirjoittelen siitä tänne sitten omia kokemuksiani. Lyhkäisesti se toimii niin, että huijaa vain eculle menevää imuilman lämpötietoa.
Siinä on ne sekä hyvät, että huonot puolet

Guzzidiag:iin liittyen hyvää on, että huijaamalla lämpötilan alle 18°C tippuu lambda pois pelistä ja voi ajella raa-alla kartta tiedolla, joskin vain siten, että pa-syöttöä annetaan alle 18°C mukaisesti. Jos johtosarjassa on pyörän oma imuilman läpötila-anturi (IAT) kytkettynä, niin säätönuppi mahdollistaa vain lämpöasteiden laskemisen alaspäin (n.-5 ° saakka) ja niin, että lämpöasteiden muutos seurailee myös todellista imuilman lämpötilaa. Jos taasen jättää pyörän IAT anturin kytkemättä, niin säätönupilla voi manuaalisesti säätää ecun saamaa lämpötietoa -50°C - +50°C välillä. Tästä on se hyöty, että kylmällä (alle 10°C) ulkoilmalla voi ecua huijata "näkemään" esim. 18°C, jolloin lambda kytkeytyy päälle ja polttoaineseos säätyy sen ohjaamana.
Oma kokemukseni on, että Nevada on aina toiminut parhaimmin IAT tietoa huijaamatta yli 10°C ulkolämpötiloissa.
Kovilla +30°C helteillä, kun oli varaa laskea "lämpöä" alaspäin, niin käynti muuttui vain huonommaksi seoksen rikastuessa (?).
Vasta viime syksynä keksin, että irroittamalla pyörän IAT anturin boxin johtosarjasta saan huijattua "lämpöä" myös ylöspäin.
Sillä konstilla ajoin vain yhden (n. 80km) päivälenkin marraskuussa ja pidin lambda päällä kokeiluajoa kyllä onnistuneena.
Saman asian ajaisi kylmällä pelkkä 50 sentin vastus (3,8kOhm=20°C), jonka kytkimellä napsauttaisi "talviasentoon" moottorin lämmettyä.
Eri asia tietysti olisi se, jos käyttäisi lambda-off karttaa, jolloin ohjaustankoon kiinnitetyllä säätönupilla saisi hyvinkin helposti tehtyä ja kokeiltua erilaisia ajon-aikaisia ilma-polttoaine seos-suhteita. Sellaiseen käyttöön ihan toimiva ja säänkestävä on purkki.