Kokemukseni perustuu vain Nevadan pikkulohkoiseen koneeseen, joka poikkeaa paljon, mutta ei täysin isommista serkuistaan. Varsinkin nykimisen kanssa olen tuskaillut ja mielestäni sen ilmiön selättänyt. Muutaman asian ajattelin selvittää:
Päästönormien takia on pienien kierrosten syöttö asetettu karttaan niin laihalle, että siitä tulee epätasista käyntiä helposti, mutta ei välttämättä. Oman kartan voi tehdä aika vähällä vaivalla, mutta se ei ole sitten aivan laillista, juuri päästöjen takia. Entinen kartta vain luetaan ylös ja talletetaan kahtena kopiona tietokoneeseen. Toinen kopio talleteaan omalla nimellään varmaan paikkaan ja toinen nimetään uudelleen ja siihen tehdään jollain editorilla, TunerProlla, pienet lisäykset syöttöön pienille kierroksille, niille joilla nykimien esiintyy. Näin tehty uusi kartta kirjoitetaan vanhan päälle, jolloin vanha sitten siirtyy bittien taivaaseen, siksi se varmuuskopio, jotta vanhaan voi tarvitessa, vaikka pyörää myydessä, palata. Sitten seos on hiukan rikkaampi ja kone on helpompi säätää kauniiseen käyntiin.
Vanhalla tehtaan kartallakin käynti on saatavaissa tasaiseksi, onhan se sitä joskus ollutkin. Hyvin paljon käyntiin vaikuttaa venttilvälysten oikea säätö. Olen huomannut, että parempi tulos kaikin puolin tulee kun käyttää säätöarvona ohjearvon toleranssin pienmpää arvoa ja sitäkin pihistellen. Lieneekö tuosa koneessa hydraulisia nostimia vai ihan perinteiset säädettävät? En taida tietää mitä ovat tappinostimet.
Mutta ei se mitään.
Aivan turha on säädöillä mitään yrittää, jos tiivistykset falskaa. Ne kurkkujen kumit on oltava kunnolla paikoillaan ja ehjät. Myös pakoputkien liitosten saumat on oltava tiiviit, jotta hengitys kulkee oikein.
Kaikkein eniten nytkytystä teki läppärunkojen vivuston yhdystangon kuulanivelten välykset. Ne muovikupit maksaa n. 50 eurosenttiä kpl. Uniball tyyppiset nivelet on napakammat ja korjaavat asian pitkäksi aikaa. (Kun tillaa molemmat oikeakätisellä M6 kierteellä voi välitangon tehdä rautakaupan M6 kierretangosta. Mittaa pituus vivusta vipuun ennen alkuperäisen purkamista.)
Imutasapainolla on myös merkitystä nykimiseen ja tärinään. Siinä on tärkeää, että tehdään ennen säätöä opittujen arvojen nollaus ja TPS reset, ja sen jälkeen sammutetaan virrat ja odotetaan ½ tuntia ennen virran uudellee kytkemistä. Sitten säädetään ajokierrosten imutasapaino vivuston tasapainoruuvilla ilmaruuvien ollessa kiinni. Sitten kone onkin jo lämmennyt ja säädetään ilmaruuveilla tyhjäkäyntikierrokset ja imu tasaan tyhjäkäyntiekirrosten aikana, siis molemmat ilmaruuveilla, eikä enää kosketa imutasapainon pääsäätöön. Tämä viiemeinen kohta, ilmaruuvit, varsinkin vaikuttaa siihen nykimiseen.
Uskallan arvata, että nämä säädöt korjaavat sen nykimisen ilman karttamuunnostakin.