Kirjoittaja Aihe: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)  (Luettu 23663 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #15 : Kesäkuu 30, 2019, 22:08:35 ip »
Juu kiitokset tarkennuksista Camnille ja ALille. vastaan nyt ilman lainauksia, mutta kulutuksen perusteella totesinkin että perussäädöt tuskin kovin on pielessä, ja tarkoitinkin lähinä TPS:ää. Olen kokeillut vähän eri arvoja volttimittarilla asettaen suuntaan tai toiseen, samoin CO-säätöä. Kaasuläppien synkat olen ainakin koettanut saada kohdilleen, pariinkin otteeseen kun kävi ilmi että säätöruuvi oli itsestään auennut ilmeisesti tärinästä. Silloinhan kääntyy myös TPS:n asento vasemman kaasuläpän mukana. Oireena on ollu lähinnä aivan pintakaasulla (aikalailla tarkkaan 500-600mV kaasunasennossa) tapahtuva pätkäys ilmanputsarin suuntaan satunnaisesti, käytännössä kun sopivasti ajat risteykseen taajamassa tai liikenneympyrään, tai löysäät kaasua mäennyppylällä sopivilla kierroksilla. Enemmän tai vähemmän tuo kuulemma on näille tyypillistäkin, tietyllä (pienellä) kierrosluvulla tapahtuen. Autohuoltamossa oon vähän käynyt pakokaasujakin mittaamassa. Tuo oire pahenee jos kone on laihalla, ja häviää jos pistää kunnolla rikkaalle mutta se myös haittaa niin vähän etten ole enempää siitä stressaillut tai karttoja muutellut. Pyörä on kuitenkin tarkoitettu ajoon ja se on mukavaa. Luulen että tuon CO-säädön tarkennuksen perusteella voisin koettaa vielä nostaa sitä vähän reilummin ja katsoa mitä tapahtuu jos ei sen pitäisi juuri kulutukseen ajon aikana vaikuttaa.

Niin juu, on tässä venttiilinvälyksetkin säädetty, tankki hapotettu, bensahana ja suodatin vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu, vasemman puolen kaasuläpän akseli holkitettu ja läppien välitangot vaihdettu, nokka-akselin anturin välys tarkastettu että perusasioidenkin eteen jotain on tehty. Voihan siellä silti jotain olla kohdiltaankin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 907
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #16 : Syyskuu 16, 2021, 19:50:53 ip »
Kiitos kartasta ALi. Laitoin talteen Nevadan 16.9. tulleen E85.s. "ryypytetyn" kartan. Jotain tuollaista itsekin suunnittelin, mutta testaanpa tämän ensin niin ei tarvitse keksiä uutta ruutia. Saattaa kylläkin jäädä kevääseen, näyttää nämä ajokelit siltä, tai – nythän niitä ryypytyksiä saisi testatuksi.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 575
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #17 : Toukokuu 22, 2022, 21:32:20 ip »
V7 ja V85 karttoja:

Olen siinä käsityksessä että uusimpiin ecuihin ei ole saatavilla "Beetle" -karttojen lisäksi merkittävästi karttoja, koska niiden värkkääminen on mennyt niin mutkikkaaksi luistoneston ja ride by wire -toiminnon myötä. Törmäsin uudempiin malleihin saatavilla oleviin maksullisiin karttoihin, joihin on italialainen väline ladata niitä ecuun (molemmat pitää ostaa, välimokkula johtoineen ja itse kartta: https://store.up-map.it/en/3-maps#/brand-moto_guzzi). Olen ymmärtänyt että karttojen takana olevat jo toisessa polvessa Guzzilla kisaavat Guareschit ovat arvostettuja Guzzivirittäjiä (https://www.guareschimoto.it/en/#weglot_switcher).  Ostetaan T800 välimokkula, kaapeli siitä Guzziin ja asennettava softa ("kartat"). Sen jälkeen asia hoituu puhelimella ohjaamalla ( https://www.youtube.com/watch?v=HtfUZkonUXU).  Jokaisella on T800 -välimokkulalla on sarjanumeronsa, sen ja asiakkaan kirjautumistunnuksen avulla karttojen valmistaja voi asettaa karttoja käytettäväksi, jos on esim jotain "takuuluontoista säätöä" (ainakin Gabro Racing toimii näin Aprilian kohdalla https://www.youtube.com/GabroRacingTeam-GRT).  T800 lukkiutuu ecuun, sitä ei voi käyttää muihin pyöriin. Vaikuttaa siltä että kartoissa on "lambda off" -kytkentä ja kartat on optimoitu järjestelmäkohtaisesti (imupuoli/pakopuoli pyörässä).  Melko hintavaa, aloitussetti >500€ mutta sen jälkeen riittää että ostaa vain karttoja.  Ja tuon T800 -välimokkulan voi jättää kiinni pyörään: sen jälkeen puhelinappi näyttää erinäisiä asioita ajossa puhelimen näytöllä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2022, 14:35:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jamppa

  • Viestejä: 5
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #18 : Heinäkuu 05, 2022, 09:10:24 ap »
Löytyisikö mistään karttaa 08 stelvio? Eniten häiritsee nykiminen pienillä kierroksilla .Nyt v52 kartta.

Camn

  • Viestejä: 2 575
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #19 : Heinäkuu 05, 2022, 16:57:47 ip »
Täältä näet uusimmat tehtaan kartat: https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappings
Jos ei löydy tästä ketjusta eikä muilta foorumilaisilta, yksilöi haluamasi kartta ja kysy täältä: guzzidiag at gmail.com
(englanniksi). Ymmärrän niin, että 2229STV8V52 on viimeisin 08 Stelviolle ja 2229STA42Z jos on rulllanostimet.
Kun on 5AM ecu ja jos nykii pintakaasulla pienillä kierroksilla niin että lambda ei vielä sääädä seosta, on mahdollista myös itse tehdä varovaisia muutoksia: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.msg81127#msg81127

EDIT 8.7: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5639.0 ?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2022, 19:03:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jamppa

  • Viestejä: 5
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #20 : Heinäkuu 06, 2022, 12:10:40 ip »
Tappinostin kone tossa on .Täytyy vielä tarkistaa onko tuo uusin versio kartasta.saisihan tuo nuukempikin olla kulutuksen suhteen.Jos siihenkin jotain apua löytyisi kun vähän perehtyy asiaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 907
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #21 : Heinäkuu 08, 2022, 17:03:47 ip »
Kokemukseni perustuu vain Nevadan pikkulohkoiseen koneeseen, joka poikkeaa paljon, mutta ei täysin isommista serkuistaan. Varsinkin nykimisen kanssa olen tuskaillut ja mielestäni sen ilmiön selättänyt. Muutaman asian ajattelin selvittää:

Päästönormien takia on pienien kierrosten syöttö asetettu karttaan niin laihalle, että siitä tulee epätasista käyntiä helposti, mutta ei välttämättä. Oman kartan voi tehdä aika vähällä vaivalla, mutta se ei ole sitten aivan laillista, juuri päästöjen takia. Entinen kartta vain luetaan ylös ja talletetaan kahtena kopiona tietokoneeseen. Toinen kopio talleteaan omalla nimellään varmaan paikkaan ja toinen nimetään uudelleen ja siihen tehdään jollain editorilla, TunerProlla, pienet lisäykset syöttöön pienille kierroksille, niille joilla nykimien esiintyy. Näin tehty uusi kartta kirjoitetaan vanhan päälle, jolloin vanha sitten siirtyy bittien taivaaseen, siksi se varmuuskopio, jotta vanhaan voi tarvitessa, vaikka pyörää myydessä, palata. Sitten seos on hiukan rikkaampi ja kone on helpompi säätää kauniiseen käyntiin.

Vanhalla tehtaan kartallakin käynti on saatavaissa tasaiseksi, onhan se sitä joskus ollutkin. Hyvin paljon käyntiin vaikuttaa venttilvälysten oikea säätö. Olen huomannut, että parempi tulos kaikin puolin tulee kun käyttää säätöarvona ohjearvon toleranssin pienmpää arvoa ja sitäkin pihistellen. Lieneekö tuosa koneessa hydraulisia nostimia vai ihan perinteiset säädettävät? En taida tietää mitä ovat tappinostimet.  ::) Mutta ei se mitään.

Aivan turha on säädöillä mitään yrittää, jos tiivistykset falskaa. Ne kurkkujen kumit on oltava kunnolla paikoillaan ja ehjät. Myös pakoputkien liitosten saumat on oltava tiiviit, jotta hengitys kulkee oikein.

Kaikkein eniten nytkytystä teki läppärunkojen vivuston yhdystangon kuulanivelten välykset. Ne muovikupit maksaa n. 50 eurosenttiä kpl. Uniball tyyppiset nivelet on napakammat ja korjaavat asian pitkäksi aikaa. (Kun tillaa molemmat oikeakätisellä M6 kierteellä voi välitangon tehdä rautakaupan M6 kierretangosta. Mittaa pituus vivusta vipuun ennen alkuperäisen purkamista.)

Imutasapainolla on myös merkitystä nykimiseen ja tärinään. Siinä on tärkeää, että tehdään ennen säätöä opittujen arvojen nollaus ja TPS reset, ja sen jälkeen sammutetaan virrat ja odotetaan ½ tuntia ennen virran uudellee kytkemistä. Sitten säädetään ajokierrosten imutasapaino vivuston tasapainoruuvilla ilmaruuvien ollessa kiinni. Sitten kone onkin jo lämmennyt ja säädetään ilmaruuveilla tyhjäkäyntikierrokset ja imu tasaan tyhjäkäyntiekirrosten aikana, siis molemmat ilmaruuveilla, eikä enää kosketa imutasapainon pääsäätöön. Tämä viiemeinen kohta, ilmaruuvit, varsinkin vaikuttaa siihen nykimiseen.

Uskallan arvata, että nämä säädöt korjaavat sen nykimisen ilman karttamuunnostakin. ;)



Sentire la forza!
Terv: Timo

Ikkala

  • Viestejä: 1 818
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #22 : Heinäkuu 09, 2022, 00:19:49 ap »
En ole vielä alkuperäistä kunnolla toimivaa 8v 5AM karttaa nähnyt. Osa on siedettäviä, osa on tehty varmasti huumorimielessä. Se uusin versio ei yleensä tee elämästä ainakaan helpompaa...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jani Janhunen

  • Viestejä: 192
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #23 : Kesäkuu 23, 2024, 08:05:03 ap »
Hei vaan, löytyykö keneltäkään tuplatulppa-Caliin viimeisintä 3D09C28P karttaa? Itsellä vanhempi 3D09CB23 ecussa, voisi testata toimiiko uusi paremmin?

Jos löytyy hyviä customoituja karttoja kyseiseen pyörään, niin mielellään voisin koittaa niitäkin, voin vaikka maksaa toimivasta kartasta.

Yv:llä tavoittaa tai 0407347556

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 305
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #24 : Kesäkuu 24, 2024, 20:36:02 ip »
Voipi noita karttoja muokata itsekin jos miettii että millä kierroslukuvälillä ja onko nousevaa, laskevaa vai suoraa. Vai kaikkia. Jälkimmäisessä tapauksessa kavennetaan muutosaluetta ja keskitytään vain siihen. Kun kohta on kunnossa siirrytään muuhun alueeseen. Pala kerrallaan. Alakierrosalue ja kiihdytyskartat ovat hankalimpia. Isommilla kierroksilla ei moottori ole niin ronkeli mutta lambdanäytön avulla sekin asettuu kelvolliselle tasolle. Verrattuna, aikanaan, kaasuttimien säätöön, tässä prosessissa tulee paljon tarkempaa tulosta. Se on myös päästölakien suuntaista.

Itsellä meni, toki ansiotyöpäivien lomassa, ahdetun Centauron karttojen suunnittelussa ja säätöjen lomassa noin kahden viikon illat ja osa viikonlopuista. Kerhon ovisuussa pöydällä oli pari läppäriä. Toisessa ohjeita ja toinen oli säätämistä varten. Välillä kaävin lähistöllä ajamassa pitkää ylämäkeä millä simuloin kuormitusta. Kerhokaverit katsoivat kuin pöljää eivätkä uskoneet että asiasta voisi tulla valmista. Tavallaan olivat oikeassa: ei näitä saa täydelliseksi kuin vahingossa. Tuskin silloinkaan. Mutta hyväksi saa. Hyvä lienee kunkin oma käsitearvo.

Kalliimpi versio hommasta on tehdä se jarrupenkissä. Ei varsinaisessa tehopenkissä jolla pyritään saamaan esiin vain teholukeman maksimi.

motomatti

  • Viestejä: 13 305
Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Vastaus #25 : Heinäkuu 13, 2024, 13:13:31 ip »
Lainaus
En ole vielä alkuperäistä kunnolla toimivaa 8v 5AM karttaa nähnyt. Osa on siedettäviä, osa on tehty varmasti huumorimielessä. Se uusin versio ei yleensä tee elämästä ainakaan helpompaa...


Karttahan voi olla vaikka kuinka hyvä mutta ei vain sovi muihin yksilöihin. Kovin vähän olen nähnyt karttojen mukana tulleita tiedostoja joissa kerrotaan missä olosuhteissa kunkin kartan tulee toimia.

Helpointa on silloin kun pyörä on täysin vakio. Heti kun muokataan ja laitetaan vapaavirtaussuodattimia, avarampia pakoputkia, onko lambdasäätö käytössä vai ei ja muitakin muuttujia voi olla kuten, Euroopan alueella kin, hieman erilaista bensiiniä käytössä alueilla kun valtionrajoja ylitellään. Sekä käyttölämpötila.

Kun olen muuttanut omien pyörieni ruiskutusta niin olen luottanut, ensin kapeakaistaiseen mutta sittemmin laajakaistalambdaan ja sen näyttämien mukaan olen saanut koneen hyrräämään mieleiselläni tavalla, vieläpä, polttoainetta säästäen. Olen huomannut että monelle ei ole jälkimmäinen asia merkityksellinen. Itselle on. Köyhälle.