Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 426717 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #840 : Elokuu 09, 2019, 16:53:06 ip »
V85TT:lle on tarjolla XDF-tiedosto 7SM eculle.
V85 kohdalla on tullut pieniä muutoksia kuten liittimiin joista aiemmin oli jo juttua sekä ecun sisäisen järjestelmän osalta ja siksi sille on oma XDF-"tulkkiohjelma" jolla ecun sisältö saadaan ihmisen ymmärtämään muotoon ja antaa mahdollisuuden moottorinohjauksen säätämiseen.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #841 : Elokuu 11, 2019, 21:04:25 ip »
Ja myös MIUG3 Writer on uudistunut versioon V0.04:

"
Sattunesta syystä oli ohjelmaa muutettava. Välttämätön päivitys, koska on mahdollista, että muuten tiedonsiirto katkeaa (ei ole sattunut tosin Guzzin kohdalla).

Tärkeää yleistä tietoa MIUG3 -ecusta:
Tähän asti on tiedossa 2 eri "bootloader:ia", jotka jakautuvat käyttöön näin: HW300 - 309 ja HW310 - 313.
Missään tapauksessa ei saa kirjoittaa "toisen" tiedostoa "toiseen". Bootloader -osiossa on hyppyosoitteet pääohjelmistolle, joka osoittaisi sitten väärään paikkaan.

Vielä lisähankaluus (vaikka ecu olisi oikeaa bootloader -sarjaa):
Ohjelmointitoimenpiteen lopussa verrataan vielä kokonaan "Hardwaretext" EEPROM:issa olevan tekstin kanssa.  Vain siinä tapauksessa, että nämä täsmäävät, tapahtuu päättävä ohjelmanhyväksyntä.
Esim. 32M3G3HW303 ecun ohjelmaa ei voida kirjoittaa 32M3G3HW307 ecuun. Ensin on TunerPro:lla mukautettava "Hardwaretxt", jotta kirjoittaminen tulee mahdolliseksi.
"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2019, 19:18:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #842 : Kesäkuu 14, 2020, 00:10:06 ap »
Tämä asia kaiketi kuuluu parhaiten työkalulpalstan alle.  "MM" voinee täydentää.  Teksti tuli vastaan "GuzziDiag -kotifoorumilla", kun selasin tietoja haulla "P8".

* mutta millä Guzzi -malleilla merkkivalo on vakiona ja milloin se pitää askarrella itse, en tiedä *
   (Motomatti: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html)

"
P7 ja P8 ecuilla ei ole pysyvää muistia häiriöilmoituksille. Se tarkoittaa sitä, että kaikki häiriöt poistuvat, kun virta käännetään pois päältä.

Siksi GuzziDiag:issa ei ole myöskään näille eucille toimintoa: ”nollaa häiriöt”.

P7 ja P8 ecut osaavat myös ainoastaan kolme lähtötestiä:

1.   Polttoainepumppu
2.   Sytytyspuolat (molemmat yhtä aikaa)
3.   Ruiskutussuuttimet (molemmat yhtä aikaa)


Pikadiagnoosi P7, P8 ja (16M) ecuilla (16M ecuilla vikakoodi katoaa muistista vasta 30 käynnistyksen jälkeen tai erityisen nollaustoimen jälkeen).

P7 ja P8 ecujen kohdalla GuzziDiag:ista on vähemmän apua ecuista itsestään johtuen; ne eivät vielä osaa erityisen paljoa. Mutta P7, P8 ja 16M ecujen kohdalla voidaan valodiodin avulla lukea vilkkusignaalien ilmaisemia vikakoodeja.  Valodiodi kytketään kiinni, kun virta-avain on asennossa ”on” (moottori sammutettuna). Varmaa tietoa ei ole, kuinka paljon virtaa eculta tuleva GuzziDiag -liittimen ”K-johto” kestää, siksi suositus on rajoittautua 2mA virtaan.  On olemassa ”low current” -ledejä, joissa 2 mA antaa maksimikirkkauden.  Ensin vilkkuvalo vilkkuu erittäin nopeasti, sitten tulevat vikakoodinumerot hitaammalla vilkulla ilmaistuna.  Ilmaistujen koodien lukuohjeet löytyvät Workshop Manual -dokumenteista (esim. P7/P8: Electronic ingnition 29929160, 16M: V10 Centauro, Daytona RS, 1100 Sport 37920105).

Vikakoodeja ilmaistaan vain silloin, kun vikoja on päällä.  Toimintoa voi testata esim. niin että irrottaa jonkun anturin (esim. moottorin lämpötila) => vika ilmaistaan.
"
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2020, 16:38:05 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #843 : Kesäkuu 18, 2020, 16:58:15 ip »
Pieni varoitus noista testeistä.

Suosittelisin seuraavaa järjestystä kun testataan toimintoja sillä silloin on pyörässä virta päällä ja jos seosta on sylintereissä testauksen aikana niin se asia voidaan minimoida siten että testataan ensin sytytystoimet ja vasta sen jälkeen ruiskutustoimet.
Säästyy säikähdyksiltä. Sylinterissä tai imukanavassa voi olla suutintestauksen jäljiltä bensiiniä, imuventtiili auki ja jos seos syttyy niin voi olla mahdollisuus  palovaaraan.
Pitää muistaa myös että jokaisen kerran kun virta laitetaan päälle tai tappokatkaisimesta laitetaan virta päälle niin suuttimet antavat prime-ruuttauksen vaikka starttia ei suoritettaisikaan. Varsinkin jos tehdään monta testiä peräkkäin on mahdollista että imukanavassa paukahtaa varsin kovasti jos viimeisenä kokeillaan että sytyttääkö. Kyllä sytyttää.

Testin tulkinnasta.
Sytytys on varsin äänetön. Kipinä hyppää tulpassa ja siitä ei kuulu kuin ihan pieniä niksauksia.
Pumppu on helppo juttu: se käynnistyy ja pitää ääntä. Myös bensahana, niissä joissa se on, pitää kilauksen.
Suutin on hankalampi: sen käyntiääni on varsin hento tikitys.

Tulpan testaamisesta: Ennen vanhaan otettiin tulppa irti ja laitettiin se maadoitusasentoon sylinterikantta vasten. Kipinä jos näkyi niin asia oli siltä osin ookoo. Siis analogisessa katkoja- tai magneettosytytyksessä. Mutta älkää tehkö sitä sitä digitaalisytytykselle. Jos testaushetken maadoitus ei ole kunnossa voi korkeajännite karata vikasuuntaan. Voi "boksi" pimentyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #844 : Kesäkuu 18, 2020, 21:38:31 ip »
Jos varsin haluaa, niin tulpan tilalle voi hommata "läpinäkyvän" testeritulpan. En tiedä niiden hintaa tänä päivänä, mutta hämärässä tallissa (tai vaikka huputetun pyörän äärellä) näkyy kipinäkin sen kautta. Eikä ole vaaraa poltella muita komponentteja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #845 : Kesäkuu 19, 2020, 22:46:18 ip »
Jos varsin haluaa, niin tulpan tilalle voi hommata "läpinäkyvän" testeritulpan. En tiedä niiden hintaa tänä päivänä, mutta hämärässä tallissa (tai vaikka huputetun pyörän äärellä) näkyy kipinäkin sen kautta. Eikä ole vaaraa poltella muita komponentteja.

Tämmönen vai? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/sytytystesteri-2000017037
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #846 : Kesäkuu 19, 2020, 23:07:34 ip »
Ei, kun ihan tulppa. En tähän hätään saa kiinni, että mikä sen nimi oli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #847 : Kesäkuu 19, 2020, 23:56:29 ip »
Ei, kun ihan tulppa. En tähän hätään saa kiinni, että mikä sen nimi oli.

Colortune -testitulppa on lasi-ikkunalla varustettu erikoisvalmisteinen sytytystulppa, joka asennetaan testauksen ja säädön ajaksi moottorin tavallisen sytytystulpan tilalle. Tarvittaessa voidaan moottorin kaikkien sylinterien sytytystulpat korvata säätöjen ajaksi Colortune -testitulpilla.
http://www.kaasutinexpertti.fi/colortune.html
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #848 : Heinäkuu 11, 2020, 22:04:31 ip »
Voi tuon Bilteman kipinänäytön hankkia mutta sen laatu on valitettavan alhaista tasoa. Saattaa hajota helposti mekaanisesti. Ostin aikanaan kaksi ja toinen on vielä ehyt. Sinänsä hyvä idea. Monisylinterisestä, kuten taannoiset kuutos-Benellini, sytytysongelmat selvisivät varsin hyvin. Benellissä sytytys- ja kaasutinjako on tehty siten että rinnakkain on kolme kaksisylinteristä moottoria. Joillakin markkinoilla on kuutosbenelliä myyty myös Guzzi-merkillä. Myös muitakin malleja kuten 400 GTS Quattro.

Colortune on peräisin jostain seitsemänkymmenluvulta ja on ollut käytössä pitkään ja sinänsä toimiva vaan en suosittele pitkäaikaiseen käyttöön sillä sen lämpöarvo ei ole kummoinen eikä sen tarkoitus ole tutkia onko kipinää vaan mikä on palotapahtuman väri. On ihan toimiva laite varsinkin jos sylinterit ovat rinnakkain ja pääsee näkemään palotapahtuman värin reaaliaikaisesti molemmista tai kaikista kohteista.
Aika lähelle pääsee myös yhdelläkin Colortune tulpalla mutta pitää olla hyvä värimuisti että seokset tulevat samanlaisiksi joka sylinterin osalta. Ohjeistus käyttöön on varsin kattava. Mutta suomenkielistä opasta en ole löytänyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #849 : Heinäkuu 12, 2020, 10:33:32 ap »
Tässä kun kyseessä on palotapahtuman tai lähinnä kipinän aistiminen ilman laitteiston rikkoutumisen vaaraa, olisi colortune ihan toimiva väline. Ei kai kukaan mitään testaus- tai mittavälinettä pitkäaikaiseen käyttöön ole laittamassa, saati että sitä olisi ehdotettukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #850 : Elokuu 21, 2020, 10:57:19 ap »
Uusin GuzziDiag versio V0.49 on saatavilla.
Siinä on hieman suomentamista: on tullut muunmuassa uusia vikailmoituksia eli toiminta on edellistä kattavampi.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #851 : Elokuu 23, 2020, 16:52:29 ip »
Tänään olen muutaman rivin uusia suomenkielisen GD V0.49 ilmoituksista ja komennoista suomentanut. Toistaiseksi vain omaan versiooni. Pitänee vielä Camnin kanssa käydä läpi listaus niin että hän kääntää saksasta ja minä englannista suomenkieleen. Siinä on oma hupinsa. Tekninen sanasto kun on joka kielellä hieman spesiaalia kieltä niin sanakirjat eivätkä kääntäjäkoneet ymmärrä asiasta aina yhtikäs mitään. Kahden kielen kautta onnistumisprosentti on parempi. Onhan saksa eksakti kieli.

GD V0.49 on siis ladattavissa mutta siellä on sanastoa englanniksi suomen ohella tai jos niin haluaa, monella muullakin eurooppalaisella kielellä. Uutuus on saatavilla vaikka tsekiksi. Voi siis käyttää itselleen sopivinta kieltä jos suomi ei toimi.
Avausvalikossa pyydetään valitsemaan kieli ja com-portin numero. Jälkimmäinen löytyy laitehallinnasta (Windows) kohdasta Portit com ja LPT kun KKL-kaapeli on kytketty tietokoneen USB liittimeen.

Uusia suomennoksia tarvitaan vielä pitkään lähinnä 7SM-moottorinohjauksessa sillä siinä ei tule vastaan ihan lähivuosinakaan sen suorituskyky.

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #852 : Elokuu 25, 2020, 23:03:38 ip »
Kehuin hieman liian aikaisin tuota V0.49 -versiota joka siis on viimeisin tällä hetkellä.
Siinä ei toimi ns. käyrästö jolla voi seurata haluamiaan pyörän toiminta-arvoja ajantasaisesti. Sen sijaan edellisessä V0.48 -versiossa toimii. Näin ainakin 1400 Californian osalta. Testasin asiaa tänään. Miksiköhän näin on? Tämän käyrästön kun pitäisi toimia varsin monenikäisten ja -mallisten Guzzien kanssa.

Myös muutama seikka on ihmetyttänyt sillä kaasukahvan liikkeen kalibrointi ja kaasuläpän liikkeen kalibrointi tarvitsee sen että joutuu sammuttamaan näiden toimenpiteiden välissä koko GD:n ja myös sen tehtyään. Ohjelma sammuu kyllä äkisti ja käynnistyy äkisti mutta vaikuttaa kummalliselta. Sen sijaan pyörässä on em. toimepiteiden välissä pakko kääntää virta pois ja uudelleen päälle ja jälleen pois sillä vain siten ECU kykenee tallettamaan nämä tapahtumat. Silti toimenpiteisiin ei yhdessä mene kuin muutamia kymmeniä sekunteja jos tietää mitä tekee.

Ehkä tässä on haluttu korostaa juuri tuota virran katkaisua siten että myös ohjelma välillä sammutetaan. Ohjelma kyllä kaunokielisesti kertoo milloin pitää virran olla päällä ja milloin pois. Silti asia hieman kaihertaa.

Voisikohan nimimerkki Camn joskus joutessaan kysyä näitä asioita punaiselta foorumilta?

Tein myös käännöstyötä V0.49 toimintolistaukseen. Siellä oli kymmenkunta uutta "komentoa" jotka, toistaiseksi, käänsin vain itselleni englannista suomeksi. Jos tämä listaus julkaistaan kokonaan suomeksi jossain vaiheessa voisi olla hyväksi jos se käännettäisiin suomeksi myös saksan kautta kuten on tähänkin asti toimittu. Toimi ei kauaa aikaa vie, uskoisin.

Se että ohjelmaa kehitetään aika taajaan on hienoa. Tarkoitus ei ole syyttää tai haukkua sillä olen saanut tästä systeemistä suurta apua eri mallisten pyörien saattamiseksi jälleen hyvään ajokuntoon.

1400-tapauksessa myös Tila-ruutu on aina tyhjä. Myös vikalogin ylempään ruutuun en ole tekstiä tai muuta merkintää saanut näkyviin tässä yhteydessä. Toki vikalogin tiedot näkyvät alemmassa ruudussa. Mutta nämä ovat pikkuseikkoja.

Minkäänlaisia vauroita tai häiriöitä en ole pyörieni järjestelmiin saanut aikaiseksi pelkästään GD:n osalta vaikka tietokoneesta on loppunut virta kesken kaiken tai on sormi osunut väärälle riville tabulaattorissa.

Vain lisätoiminnot Reader ja Writer pitää varmistaa niin että niiden käytön aikana on pyörän akun tila on oltava hyvä kuten myös tietokone mielellään verkkovirran ulottuvilla. Siis aina silloin kun ECUn sisätöä möyhennetään uusiksi.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #853 : Elokuu 27, 2020, 18:40:31 ip »
Lainaus
joskus joutessaan kysyä näitä asioita
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

Vastaus:
"
Toiminnot ovat yleisesti identtiset, mitään ei ole otettu pois.  Ilmiö  -useammin sytytys pois-  on muutettu näin turvallisyyssyistä.  Tällä tapaa koko syklin tulisi mennä asianmukaisesti.
Diagramminäyttö Urat A - D eivät toimi tällä hetkellä, koska muutin jännitetiedot millivolteiksi, mutta unohdin kertoimen 1000 diagrammeissa.
Viikonloppuna tulee sitten varmaankin V0.50...

Parahaat terveiset sinne pohjolaan,
"

EDIT 30.8. / Tilaruutu
"
Tarkistin juuri: valitettavasti 7SM ei lähetä datapakettia, mikä sisältää tilatiedot.  Minun pitäisi siis kysyä kaikki tilatiedot yksittäin täyttääkseni tilaruudun.
Tämä kestäisi valitettavasti hyvin kauan; normaali tietojen näyttö kärsisi tästä.  Tästä syystä 7SM tapauksessa tilaruudussa ei näy mitään.
Katson läpi vielä uudemman 7SM -ohjelmistoversion, josko siellä on mitä muutoksia.
"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2020, 21:41:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #854 : Elokuu 31, 2020, 22:09:09 ip »
Nyt on sattuneesta syystä (”MM”, ks. Edellä) uusi versio 7SM käyttäjiä ajatellen, missä näkyvät kaasuläppäkuvaajat.
V11 - it defines you.