Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524741 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #480 : Toukokuu 02, 2015, 18:35:59 ip »
... Ehkä tuossa ei ole paljoa nollaamistakaan kun on noin vähän läppä auki 1,87° ja 0,314 V. Ymmärrän nuo asteet ja voltit, mutta mikä on tuo kaasuläpän todellinen? ja noin paljon olevinaan auki, 6,78° ja kaasun ollessa kiinni.
Kaasuläpän "todellinen" on todellisuudessa virtuaalinen, jota ecu muokkaa lamdamittauksen perusteella. Alemman liitekuvasi Kaasuläp. (ast) vaikuttaisi ohjelmointi(lasku)virheeltä. Pitäisi olla x2 eli 3,74, mutta arvot ovat silti koholla. Vertaa oman Nevadani vastaaviin (liitekuva). Sinun (korjattu) 3.74-6.78-0.314 vs. minun 3.10-5.96-0.274 tuntuvat olevan keskenään linjassa, mutta TPS:n asento (ja läppäakseli?) vähän heittää. Jos menee TPS resetillä 3.1° ± 0.4°, niin on ok.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #481 : Toukokuu 02, 2015, 18:52:33 ip »
Lainaus
GuzziDiagin asentaminen Linuxiin.
Olen koestanut ja harjoitellut ja toimivaksi todennut tämän Linux puolen systeemin. Tiedän nyt kuinka asia hoidetaan. Olisiko aiheellista lähettää ohjeluonnos tämän liittämiseksi tuonne ao. ketjuun? Temppu on paljon helpompi kuin Windowsilla.

Ei ole haitaksi jos asennuksesta tekisit jutun. Uskoisin että Linuxin käyttäjiäkin porukassa on.
Sen voi sitten liittää omaksi osakseen GuzziDiag-perusohjetta.

Muutenkin otetaan vastaa ehdotuksia mitä pitää lisätä suljetulle GuzziDiag-palstalle.

Tehty. Laitanko privaattina sinulle vai mihin?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #482 : Toukokuu 02, 2015, 18:54:28 ip »
TPS reset painike näyttää puuttuvan, samoin mukautuvien perusasento painike, tuosta Annivesrarion ECU:sta.
Tuossa sun ylemmässä kuvassa on valikot siellä "start" ikkunoiden vasemmalla puolella - olitko klikannut valikot auki ja et löytänyt noita mainitsemiasi toimintotestauksia? Voi olla että ei ole mutta kokeile, voit vilkaista myös ihmettelyni tuossa joitakin kirjoituksia ylempänä.

Heh... enpä tosiaan hoksannut. Kiitti vinkistä, käyn koittamassa kunhan sade taukoaa.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #483 : Toukokuu 02, 2015, 21:01:34 ip »
S.postilla:
motomatti(att)gmail.com

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #484 : Toukokuu 02, 2015, 23:47:25 ip »
Lainaus
Diagnostiikkatöpselin keskimmäinen piikki on lujasti samassa miinuksessa ja kaavion mukaan yhteismaassa/rungossa. Se ei siis kierrä minkään ECU:n piirin kautta. Jos ohuet maajohtimet olisivat virrankulutuksen takia kovilla, 15A:n sulake kyllä palaisi ennen käyttösavun vapautumista.
Mikäs olisi nyt konsensus siitä että mitkä kirjoitetaan ohjeeseen? Samalta näyttää 15M tapauksessa. Sitten jää vielä ecut "ylöspäin".  5AM mallistahan joku kirjoitti että se on rakenteen laadultaan ihan toista lajia kuin sitä aikaisemmat ecut (heikompi). Uudemmista en ole mistään lukenut.

Olisiko parempi suosia Fiat -johtoa, jossa ei ole ollenkaan mustaa hauenleukaa?

Jos on johto jossa on se musta hauenleuka, olisiko parempi jättää se kytkemättä kokonaan?
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #485 : Toukokuu 03, 2015, 12:05:45 ip »
Lainaus
Diagnostiikkatöpselin keskimmäinen piikki on lujasti samassa miinuksessa ja kaavion mukaan yhteismaassa/rungossa. Se ei siis kierrä minkään ECU:n piirin kautta. Jos ohuet maajohtimet olisivat virrankulutuksen takia kovilla, 15A:n sulake kyllä palaisi ennen käyttösavun vapautumista.
Mikäs olisi nyt konsensus siitä että mitkä kirjoitetaan ohjeeseen? Samalta näyttää 15M tapauksessa. Sitten jää vielä ecut "ylöspäin".  5AM mallistahan joku kirjoitti että se on rakenteen laadultaan ihan toista lajia kuin sitä aikaisemmat ecut (heikompi). Uudemmista en ole mistään lukenut.

Olisiko parempi suosia Fiat -johtoa, jossa ei ole ollenkaan mustaa hauenleukaa?

Jos on johto jossa on se musta hauenleuka, olisiko parempi jättää se kytkemättä kokonaan?


Ehdotan, että annetaan tekstin olla kuten se on. Lisätään väliotsikko: EMC häiriöt. Siihen asiaan liittyvät ilmiöt ja ohjeet: Asettele johdot etäälle sytytysjohdoista jne... Ja lisäyksenä: Jos on myös Fiat-johtosarjan musta akun miinusjohdin, kokeile onko häiriöitä vähemmän ilman sen kytkemistä. Eihän sen kytkeminen sentään mitään riko. Lisäksi: Jos rakennat ECU-KKL adapteri lisäjohdon itse, käytä mahdollisimman lyhyttä kaapelia (30 cm), jossa on kolme johdinta ja metallivaippa. Kytke K ja L ja miinus kuten kuvassa. Kytke suojavaippa miinusjohtimeen (keskinasta) vain toisesta (kummasta vaan) päästä. Tee (punaisesta) johtimesta ja hauenleukapuristimesta akun + johdin, ja jos mahdollista pujota siihen KKL-adapterin liittimen puoleiseen päähän (pieni) ferriittirengas ja sen päälle kutistemuoviletkun pätkä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #486 : Toukokuu 03, 2015, 18:29:49 ip »
Lainaus
Lisätään väliotsikko: EMC häiriöt.
Ei välttämättä huonompi idea. Toistaiseksi laittamassani vinkki-osiossa on aiheesta maininta. Tein myös Nevada Anniversariota koskevan vinkin siitä että mallissa saattaa olla kahdenlaista järjestelmää. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

Myös Linux-version suhteen on aie. Pitää vain ensin varmentaa saadun alustavan ohjeen toiminta käytännössä. Itsellä on Ubuntu joten voin sen pohjalta koittaa kuinka käy. Kunhan tulee sopiva sadepäivä.....

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #487 : Toukokuu 04, 2015, 11:07:53 ap »
Lainaus
Lisätään väliotsikko: EMC häiriöt.
Ei välttämättä huonompi idea. Toistaiseksi laittamassani vinkki-osiossa on aiheesta maininta. Tein myös Nevada Anniversariota koskevan vinkin siitä että mallissa saattaa olla kahdenlaista järjestelmää. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

Myös Linux-version suhteen on aie. Pitää vain ensin varmentaa saadun alustavan ohjeen toiminta käytännössä. Itsellä on Ubuntu joten voin sen pohjalta koittaa kuinka käy. Kunhan tulee sopiva sadepäivä.....

Aivan... siellähän on jo tuo väliotsikko, anteeksi huono sisälukutaitoni.

Sinne vaan selvät nuotit: Miten ilmenee (yhteyden katkeilu, mitä muuta). Miten sähkömagneettinen hajakenttä syntyy (korkeajännitteestä – sytytyksestä, etenkin viallisesta, tulee sähkökenttä, se edustaa jännitettä, sähkömoottoreista tulee magneettikenttiä, se edustaa virtaa. Myös ulkopuolisista lähteistä voi tulla. Vaimenee etäisyyden neliössä, joten oleellinen on alle metrin etäisyydellä.) Miten vaimennetaan: Lähteen puolelta (laitteet kunnossa, mitkä oleellisimmat). Tarvittaessa kohteen puolelta (sähkökenttä suljetaan pois faradayn häkillä l. kaapeleissa metallivaippa joka on kytketty toisesta päästä yhteismaahan. Magneettikentän indusoima häiriövirta estetään välttämällä johdinsilmukoita, kuten mustan miinusjohtimen kytkeminen akkuun jos se on jo 3-pin liittimessä. Sekä korkean taajuuden perusteella kuristimella l. ferriittirenkaalla johtimessa.)

Linux-version asennusohjeen testaaminen ja täydentäminen (tahallisella nyypiön asenteella) on suositeltavaa ennen julkaisua, jotta siitä olisi apua myös aloittaville Linux käyttäjille. Vaikkakin Bernd sanoi, että olen vasta kolmas Linux käyttäjä joita hän tuntee. Hän itse tekee Linuxilla kaiken mahdollisen. Linux ei ole yleensä aloittelijoiden käsissä. Hän tietää myös, että ainakin Nevada Anniversariota on tehty kahdella eri ECU:lla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #488 : Toukokuu 04, 2015, 16:00:50 ip »
Nyt on säädöt kohdallaan.  :)

Läpät ovat kuten kuuluukin ja tyhjäkäynninkin sain asettumaan. Ajoin pitkän lenkin ja Anni käy kuin uutena. Kyllä se nyt minut kantaa Roomaan, tai ainakin Mandelloon. Kiitos GuzziDiag, Bernd ja gruppon yhteisö.  ;)

Samalla värkätessä löytyi ihan selvä vika, jota olen jo pitkään etsinyt. Monesti olen siitä maininnutkin täällä ja kokoontumisissa. On porukalla etsitty kummallisen äänen lähdettä. Kuin irrallinen prikka jossain akselilla lähtisi omia aikojaan pyörimään kamalalla räminällä. Kukaan ei kyllä uskonut. Korvatulppia vaan ehdoteltiin.  ;D

Se oli kallistussensori. Siitä toinen juttu ohessa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #489 : Toukokuu 14, 2015, 10:57:44 ap »
USAssa puuhaavat ecu softan lukuoikeuksia vain merkkiliiikeille sallittavaksi:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2216
"Valmistajien mielestä vaikka ajoneuvo onkin myyty ostajalle, valmistajalla säilyy ja se omistaa tekijänoikeuden ohjelmistoon, joka kontrolloi ja ohjaa ajoneuvon toimintaa. Siksi tarkastelu, korjaus tai muuttaminen rikkoisi tekijänoikeuslakia."
Tekijänoikeudet on vain yksi tapa nähdä asia ja itse rajaisin oikeudet taloudellisen hyödyn "verottamiseen".
Tuo esitettyhän kieltäisi muiden tekemis-oikeudet, lukulaitteet ja ohjelmistot ym tulisivat laittomiksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #490 : Toukokuu 14, 2015, 13:20:49 ip »
Lienenkö lähellekään oikeassa, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että kaikki, tai lähes kaikki digitaalisen moottorinohjauksen ohjelmistot on tehty Linuxin varaan. Tarkoitan siis moottorin ohjausta, en diagnostiikkaa. On hyvin vaikeaa saada tekijänoikeuksia Linux ohjelmistolle. Kaikki Linuxilla tehty softa on jaettava pyydettäessä avoimella koodilla. Se on Linuxin käytön ehto.

Verratkaapa vaikka Android ohjelmistoon, joka myös on Linux. Sen ohelle on tehty tuhansia kännyköiden käyttöjärjestelmiä, Androidin rinnakkaisia avoimen koodin käyttöjärjestelmiä. Google ei ole mitenkään voinut sitä estää, vaikka omistaa Androidin käyttöliittymäkerroksen, joka on Linux ytimen päälle tehty Linux firmware.

Toinenkin esimerkki löytyy Windows ja Linux rajapinnan tuntumasta. Mikkisofta yritti estää Windowsin poistamisen tietokoneista, joihin se on tehdasasennettu. Se hävisi kiistan. Me Linux-käyttäjäthän poistamme tietokoneen mukana pakkomyydyn Windowsin, sitä edes avaamatta, ja asennamme päälle Linuxin. (Tästä pakkowindowsista johtuu väärä käsitys Linuxin mariginaalisesta asemasta markkinoilla. Lähes jokaista Linuxia kohti on myyty Windows, joka näkyy myyntitilastoissa, kun taas Linux epäkaupallisena ei näy lainkaan myyntitilastoissa.)

USA on kyllä maa, jossa oikeuden päätöksellä saadaan mustakin sovittua valkoiseksi. Muissa maissa asia on toisin – toistaiseksi.

Oli joskus myös esillä: onko ajoneuvon muotoilu ja suunnittelu ja rakenne tekijänoikeuden alaista. Totta kai on. Mutta kun tavara myydään, myydään myös se muotoilu ym. Jos sitä tärvelee, ei siis saa enää sanoa sitä alkuperäisen tekijän tekeleeksi. Muuta ehtoa ei ole saatu läpi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #491 : Toukokuu 28, 2015, 18:52:03 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:35:40 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #492 : Heinäkuu 17, 2015, 02:56:29 ap »
Alkuun sopivasti lainaus toisesta ketjusta:
Mutta miten on mukava päästää mutkaista tietä näkymättömiin kun tietää että tiivisteet on uusittu, pultit ja kierteet kunnossa ja tasan tarkkaan momentissa :P.  Voi keskittyä vaikka moottorinohjaukseen, että mitenkähän, voisiko se toimia ehkä paremmin...
Kyllä nyt on saanut taas harrastaa...  8)
Suunnitelma etanoolin eteerisistä nautinnoista ja karttojen uudelleenkirjoituksestä ei tosin mennyt Strömsöön malliin.
Yksi painallus GuzziDiagissa antoikin kokonaan uudet karttamerkit testiajoihin mutkateille.

Itseoppiva ECU lienee onnistunut taiten paikkaamaan pikku kulumia ja yhden ongelman.
Kävi nimittäin niin, että kun tein itseoppivien arvojen nollauksen, niin käynti meni kehnoksi.
Ajossa meno oli epätasaista ja voimatonta, joten vaihtoon meni:
- tulpat ( viimekesäiset, ranskalaiset ngk:t jouti menemään made n japan Densojen tieltä )
- pa-suodatin (viimekesäinen Mahle, uusi tilalle, tankki putsattu)
- TPS anturi (oli selvät oireet, uusi PF1C tilalle )
Säätöä ja mittailua on tullut tehtyä:
- venttiilivälyksiä suurensin .15/.20 sta .20/.25 een
- tyhjäkäynnin ja läppien synkronointi tehty ja uudelleenkin varmistettu
- pa-paine mitattu 3,15 bar ja venttiili-systeemi "huuhdeltu" 6 bar paineilmalla
- ruiskusuuttimia puhdistettu ultraäänipesussa ja ajettu paineella bensaa läpi myös takaperin
- suuttimien vastukset mitattu ja molemmissa se on normaali 14 ohm
- tps:n asetusta 0.176 V alkaen (siinä reset ja 0.235 V, niin rikastaa 3,10 stä 3,51 asteeseen)
- tulpat testiajojen jälkeen auki ja ovat samassa (vaaleassa) värissä

Ajaminenhan on mukavaa  ;D . Ennen tps:n vaihtoa meno oli voimatonta. Lambdaa tai oikeammin itseoppimista aloin epäillä ja irrotin johdot yhdellä ajolenkillä. Pari kilsaa sai ajella ennen efi valo syttymistä mittariin ja alle kilsan, että sammui takaisinkytkennän jälkeen. Meno oli nykivämpää lambda irroitettuna. Lambda siis kyllä yrittää, muttei saa konetta käymään tasaisesti.
Ruiskusuuttimia putsatessa toinen suutin jäi välillä raolleen auki pissien 1/5 reiästä virrattomana, joten epäilen sen lopulta olevan syyllinen käyntiongelmaan. Tilasin uuden suuttimen ebaystä, jota nyt odottelen.
Oletan, että vika oli/on seisontajalan puoleisessa ruiskussa. Se on nyt oikealla puolella, jonka sytytystulpassa on pieni nokiviiva imuventtiilin suuntaan.

GuzziDiagin kanssa on ollut ongelmaa tämän 15RC ecun kanssa:
1) Lambda off karttaa käyttäessä näkyy lambda arvona vain kiinteästi 640mV, enkä Lambda off asennossa ole saanut CO säätöä toimimaan, vaikka se selvästi vaikutti koneen käyntiin lambdan ollessä käytössä (ei tietysti jäänyt mihinkään asetuksiin, mutta toimi ).
2) Itseoppivien arvojen nollaus toimi, mutta pudotti näemmä lambdan kelkasta.

Liitekuvassa muutoksia havainnollistavat loggaukset:
Ylimmäisessä taulukossa RPM ja LAMBDA ennen itseopivien arvojen nollausta.
Keskimmäinen viikkoa myöhemmin uudella tps:llä ja uusilla arvojen nollauksilla. Lambda 60-820mV aaltoa.
Alimmainen viikkoa myöhemmin, kun irrotin molemmat akun johdot yöksi. Lambda 220-740mV.
Luin Camn viittauksen punaiselle foorumille, jossa tuo yön yli elvytti ecun ja lambdan yhteis-elon.
(Kahvitauoksi (2h) + navan irroitus aiemmin ei ollut vaikuttanut mitään)

Olen nyt kokeillut lambda off ajoa ja se on kyllä NIIIIIIN mukavan pehmeää alun ensimmäisen 10 kilometriä, kunnes (tod.näk.ruiskusuuttimen jumituksesta) oireet alkavat. Toinen pytty ei toimi kunnolla. Käynti on epätasaista ja vibraatiot lisääntyvät. ECU:ssa ei ole ollut mitään vikailmoituksia missään vaiheessa, eikä efi-valo mittarissakaan ole vilahdellut.

Menohan on parantunut jokaisen muutoksen ja säädön myötä, että eihän tässä uskalla edes haaveilla kuinka hyvä tästä vielä tulee  ;D  ;D    Radalla olisi jo nyt tullut omaan makuun kovia kierrosaikoja  ::)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #493 : Heinäkuu 17, 2015, 13:00:06 ip »
GuzziDiag:sta myös sellainen havainto, että uusin 0.46 versio ei toimi enää Win XP:ssä. Olen siinä joutunut käyttämään edellistä "joulumyssy" versiota. Talli-/huoltokoneena on XP, jolle saa yhä turvallisuuspäivitykset pikku tempulla. (Kts. Google: "XP.reg")

Edellisen viestin lambda-graafit ovat kylmästartin jälkeen koneen lämpöjen ollessa 65-90 astetta. Alla liitteenä yksi alkukevään graafi ennen itseoppivien arvojen resettiä samoilla lämmöillä. Siitä näkyy, kuinka lambda pitää hyvin säädöt n.860mV:ssa, vaikka koneelle antaa vähän kierroksiakin. Käyntihäiriö tulee vasta kuumemmalla koneella (?) ja/tai pidemmässä ajossa.

p.s. Taaksepäin miettiessä tuo epätasaista kulkua aiheuttava (ruisku?)vika on jo hyvin vanhaa perua. Ainakin viimekesältä, ehkä jo edelliseltä. Olin vain siinä luulossa, että tasakaasulla tuntuva voimantunnun heikkeneminen johtui lambda ohjauksen menosta closed loopiin. Näin ei sitten ilmeisesti ollutkaan, vaan itseoppiminen peitteli mekaanista vikaa. Ehkä jopa niin, että eri sylintereille on syötetty eri määrä polttoainetta (?), kun arvojen nollaus vaikutti niin paljon.
Toisena liitekuvana startin jälkeinen tilanne (RPM/LAMBDA/CO), kun lambda alkaa toimia. Ilmeisen normaali (oppimis ?) käyrä, jossa lambda 350-800mV välillä. Tämä oli viimeisiä lambda mittauksia ennen lambda-off karttojen kokeiluun siirtymistä.
----------
EDIT: Lisäsin XP :n päivitysten jatkajan liitteeksi. Nimeä XP.txt uudelleen XP.reg -> klikkaa ja vastaa ok.
Uudelleenkäynnistyksen jälkeen Windows saa noudettua taas päivitykset Microsoftilta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2015, 11:08:38 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #494 : Heinäkuu 17, 2015, 16:12:50 ip »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisissa olosuhteissa tämä Guzzin ECU menee sellaiseen tilaan,
että itseopiskelu voi alkaa? Ajonopeus, koneen lämpö, ulkoilman lämpö ...?
Kun omat kokemukset on eri merkistä ja siinä ainakin on olosuhteiden oltava "vakiot", ennekuin
ECU alkaa laskea korjauskertoimia kaasun asennoille. Joskus tämän huomaa ajossa siitä kun tulee muutama
sytytyskatko 2-3 kpl. Sen jälkeen tankillisella pääsee selvästi pidemmälle jos on lämmin keli.

Vähän vastaavanlainen kokemus kuin Alilla, tuli viikko sitten Jyväskylästä kotiin ajellessa.
Koneessa oli jotain 50kkm ajetut tulpat ja TPS hiukan laihalla. Sadekuuron alle ajo sekoitti koneen toiminnan
täysin, tasakaasulla ajosta ei sen jälkeen tullut mitään, pelkää nykimistä. Moottori ei ilmeisesti enää päässyt sellaiseen tilaan, että säätöarvojen muutos sateelle ja sen jälkeen takaisin kuivalle kelille olisi ollut mahdollista? Tulppien vaihto ja TPS:n säätö oli korjaus tähänkin.
Sohc van Helmi.