Alkuun sopivasti lainaus toisesta ketjusta:
Mutta miten on mukava päästää mutkaista tietä näkymättömiin kun tietää että tiivisteet on uusittu, pultit ja kierteet kunnossa ja tasan tarkkaan momentissa
. Voi keskittyä vaikka moottorinohjaukseen, että mitenkähän, voisiko se toimia ehkä paremmin...
Kyllä nyt on saanut taas harrastaa...

Suunnitelma etanoolin eteerisistä nautinnoista ja karttojen uudelleenkirjoituksestä ei tosin mennyt Strömsöön malliin.
Yksi painallus GuzziDiagissa antoikin kokonaan uudet karttamerkit testiajoihin mutkateille.
Itseoppiva ECU lienee onnistunut taiten paikkaamaan pikku kulumia ja yhden ongelman.
Kävi nimittäin niin, että kun tein itseoppivien arvojen nollauksen, niin käynti meni kehnoksi.
Ajossa meno oli epätasaista ja voimatonta, joten vaihtoon meni:- tulpat ( viimekesäiset, ranskalaiset ngk:t jouti menemään made n japan
Densojen tieltä )
- pa-suodatin (viimekesäinen Mahle,
uusi tilalle, tankki putsattu)
- TPS anturi (oli selvät oireet,
uusi PF1C tilalle )
Säätöä ja mittailua on tullut tehtyä:- venttiilivälyksiä suurensin .15/.20 sta .20/.25 een
- tyhjäkäynnin ja läppien synkronointi tehty ja uudelleenkin varmistettu
- pa-paine mitattu 3,15 bar ja venttiili-systeemi "huuhdeltu" 6 bar paineilmalla
- ruiskusuuttimia puhdistettu ultraäänipesussa ja ajettu paineella bensaa läpi myös takaperin
- suuttimien vastukset mitattu ja molemmissa se on normaali 14 ohm
- tps:n asetusta 0.176 V alkaen (siinä reset ja 0.235 V, niin rikastaa 3,10 stä 3,51 asteeseen)
- tulpat testiajojen jälkeen auki ja ovat samassa (vaaleassa) värissä
Ajaminenhan on mukavaa
. Ennen tps:n vaihtoa meno oli voimatonta. Lambdaa tai oikeammin itseoppimista aloin epäillä ja irrotin johdot yhdellä ajolenkillä. Pari kilsaa sai ajella ennen efi valo syttymistä mittariin ja alle kilsan, että sammui takaisinkytkennän jälkeen. Meno oli nykivämpää lambda irroitettuna. Lambda siis kyllä yrittää, muttei saa konetta käymään tasaisesti.
Ruiskusuuttimia putsatessa toinen suutin jäi välillä raolleen auki pissien 1/5 reiästä virrattomana, joten epäilen sen lopulta olevan syyllinen käyntiongelmaan. Tilasin uuden suuttimen ebaystä, jota nyt odottelen.
Oletan, että vika oli/on seisontajalan puoleisessa ruiskussa. Se on nyt oikealla puolella, jonka sytytystulpassa on pieni nokiviiva imuventtiilin suuntaan.
GuzziDiagin kanssa on ollut
ongelmaa tämän
15RC ecun kanssa:1) Lambda off karttaa käyttäessä näkyy lambda arvona vain kiinteästi 640mV, enkä Lambda off asennossa ole saanut CO säätöä toimimaan, vaikka se selvästi vaikutti koneen käyntiin lambdan ollessä käytössä (ei tietysti jäänyt mihinkään asetuksiin, mutta toimi ).
2) Itseoppivien arvojen nollaus toimi, mutta pudotti näemmä lambdan kelkasta.
Liitekuvassa muutoksia havainnollistavat loggaukset:
Ylimmäisessä taulukossa RPM ja LAMBDA ennen itseopivien arvojen nollausta.
Keskimmäinen viikkoa myöhemmin uudella tps:llä ja uusilla arvojen nollauksilla. Lambda 60-820mV aaltoa.
Alimmainen viikkoa myöhemmin, kun irrotin molemmat akun johdot yöksi. Lambda 220-740mV.
Luin Camn viittauksen punaiselle foorumille, jossa tuo yön yli elvytti ecun ja lambdan yhteis-elon.
(Kahvitauoksi (2h) + navan irroitus aiemmin ei ollut vaikuttanut mitään)
Olen nyt kokeillut lambda off ajoa ja se on kyllä NIIIIIIN mukavan pehmeää alun ensimmäisen 10 kilometriä, kunnes (tod.näk.ruiskusuuttimen jumituksesta) oireet alkavat. Toinen pytty ei toimi kunnolla. Käynti on epätasaista ja vibraatiot lisääntyvät. ECU:ssa ei ole ollut mitään vikailmoituksia missään vaiheessa, eikä efi-valo mittarissakaan ole vilahdellut.
Menohan on parantunut jokaisen muutoksen ja säädön myötä, että eihän tässä uskalla edes haaveilla kuinka hyvä tästä vielä tulee

Radalla olisi jo nyt tullut omaan makuun kovia kierrosaikoja
