Kirjoittaja Aihe: Puuruuveilla kiinnittäminen  (Luettu 15101 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Puuruuveilla kiinnittäminen
« : Heinäkuu 16, 2015, 20:32:36 ip »
California Adamant:illa eli entisellä Cali 3:sella tuli kilometrit täyteen edellisestä öljynvaihdosta + vähän päälle. Nyt on tarkoitus vaihtaa myös suodatin.

Öljypohjan irrotus on ihan normitoimenpide mutta joka reiästä ei löytynyt M6-ruuvia vaan oli käytetty karkeakierteisiä huonekaluruuveja. Sellaisia joita käytetään lastulevykalusteissa. Tiiviinä oli öljypohja toki pysynyt mutta mikä ihme oli ajanut kyseiseen tekoon edellisen öljypohjankiinnittäjän?

Keskimmäisissä kuusiokantaruuveissa (joista niistäkin yksi oli puuruuvi) oli viite kovanäppisyydestä kun kierreosiin oli tullut venymiä. Huomenna pääsen tutkimaan tarkemmin mitä kierteille kuuluu ja onko katkenneita kierreosia paljonkin kierrerei'issä. Saa taas harrastaa......

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 16, 2015, 20:51:05 ip »
Samaa on tullut vastaan jarrupääsylinterin kannessa. En ymmärrä. Se ei ole mikään kone-elimen kiinnitysväline.
Toinen on ruohonleikkureissa vastaan tulevat milliset pultit. Ne kun vievät kierteet mennessään, kun kierretään pohjaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 16, 2015, 20:52:55 ip »
Nyt on kyllä ihmeen paljon yhdelle miehelle sattunut merkillisiä aikaisempia omistajia ???. Eivät ole tienneet myyvänsä Motomatille kun on toimittu kun olisivat olleet menossa Pikkumatille: ei varmaan pidä hämmästyä jos vielä tulee purukumilla paikattu kumi vastaan :-\. Vaan kylläpä omassanikin oli aikanaan yhtä ja toista ihmeteltävää - kun koetan (toki vain vähäisten taitojeni mukaan) hifistellä silloin kun on mahdollisuus.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2015, 02:27:37 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 16, 2015, 21:11:10 ip »
Jep.
Jatkuvasti tulee kaikennäköistä poikkeavaa vastaan. Purkupyörän purku on vielä kesken. Pääsyy purkamiselle oli lähinnä se että saan siitä muutaman tarpeellisen osan heti käyttöön ja loput hyllyyn viemästä tilaa lattialla.

Enokunnanmuutteri eli rautalanka oli joskus normikiinnike vanhahkoissa pyörissä kun esim. pakoputket pyrkivät irtoilemaan. Nyt se ei tule kovinkaan usein vastaan mutta muita innovatiivisempiä korvausosia on paljonkin. Popniitit ja uretaanimassa ovat melko yleisiä korvikkeita. Joita löytyi myös purkupyörästä.

Tuumaiset ruuvit millisissä rei'issä on myös melko normaalia. Öljypohjan propussa teflonteippi tiivistealuslevyn sijasta, sähköjohdoissa "paukkulankaa", nippusiteillä korvataan melkein kaikkia kiinnikkeitä kunhan reikä on "läpireikä" jne.

Oikeastaan näistä korvikeratkaisuista voisi tehdä ihan oman "arkistonsa".

ToyBoy

  • Vieras
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2015, 21:17:54 ip »
Ihan on pakko kysyä että onko kyseessä SE cali 3? Toivottavasti ei sentään. Harmittaa joka tapauksessa.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 16, 2015, 21:30:08 ip »
Ilmiö perustuu ihmisten motivaatioteorioihin joista muutamia on kehittänyt Douglas McCregor. Hänen kehittämät teoriat ovat X ja Y. Teoria X'n mukaan ihmiset ovat luonnostaan laiskoja. Soveltaen teoriaa käytäntöön, jos hylätyistä lastulevykalusteista on jäänyt käyttökelpoisia karkeakierteisiä huonekaluruuveja laatikon pohjalle niitä voi hyödyntää Guzzin öljypohjassa ettei tarvitse tilata tai käydä ostamassa sinne sopivia ruuveja - seuraava omistaja voi vaivautua tekemään sen ja tarvittaessa korjaamaan kierteen  ;D.
Kasi vee ei vee kasi

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 16, 2015, 21:40:54 ip »
Pyörässä on paljon osia ja tuossa näyttää aiemman huoltajan(jien) huolettomuus jatkuneen kautta linjan.
Mitähän kaikke vielä löytyykään..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2015, 21:41:37 ip »
Taloudessa on useita Caleja. Itseltäkin meinaa mennä sekaisin. Käyttökielessäni "purkupyörä" on Varsinais-Suomesta ostettu California III ja nyttemmin teurastettu osiksi. Paperillinen runko palannee takaisin liikenteeseen toisessa muodossa ajan mittaan.

Nykyinen California Adamant (Ent. Cali3, ent. Sääksjärvi Trike joka on vain nimetty uudelleen valmistuttuaan.) on peräisin Lahtikaupungista. Siinä oli oli tämä puuruuviyllätys.
Purkupyörän ohessa tuli ylimääräinen moottori jonka todennäköisesti joudun purkamaan siksi että epäilen että sen tehdyksi mainittu "koneremontti" ei ole tehty ihan asiallisesti. Vertailukohteena samasta paikasta hankittu purkupyörä ja sen "ominaisuudet".

Hollannista moottoripyöräpurkaamolta ostamani California T3 ei yllättänyt muuten kuin liki täydellisellä teknisellä kunnollaan vaikka olikin vesijättömaalla jo tuomittu purettavaksi. Siinä oli vain näkyvät kaatumisjäljet joiden takia se oli poistettu liikennekäytöstä. Siihenkin on jo liki toinen samanlainen varaosaläjä mutta ei runkoa eikä irtomoottoria. Erityisesti kromattuja tai rosterisia pienosia on paljon. Kyttään myyntipalstoja ostaakseni siihen käytetyn tonnisen pyöreäsylinterisen koneen jonka kunnostaisin. Muutoin koitan vähentää pyörämäärääni ja osin olen siinä onnistunutkin. Kolme Benelliä lähti tallin perältä jo jokin aika sitten sekä kaikki japsipyöräaihiot ja suurin osa Cagiva-osista.

Vielä olisi yksi 750 Sei ja Breva 1100 tyrkyllä. Toisaalta.... Brevan koneen voisi laittaa Californiaan......

ToyBoy

  • Vieras
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 16, 2015, 22:13:09 ip »
Nuoruudessani ostin juuri koneremontoidun kuplavolkkarin. 500 Kilometrin jälkeen kone levisi. Onneksi ei oltu tuon kauempaa kotoa. Hinauskuvioiden jälkeen sain sen ammattiavun piiriin. Asentaja naureskeli todetessaan ettei ole ennen nähnyt koneremonttia tehdyn plastik paddingin kemiallisella metallilla. No, todettakoon vielä, että ennen tuota episodia, pistäessäni autoradion soimaan, rupesi johtonippu poikineen palamaan. Eipä tuo kupla sittemminkään ihan moitteetta palvellut. Konetemontin jälkeen 200 kilsaa ja öljyt pihalle ja kone leikkasi kiinni. Tuossa vaiheessa nostin kädet pystyyn. Ostin fiat  133:sen.
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2015, 22:51:12 ip »
Kaveri osti viitisentoista vuotta sitten maineikkaan entisöijän kunnostaman Norton Commandon. Oli museolapuissa ja kaikkea, nätti kuin mikä. Kytkin luisti koko ajan, väärä levy ja jousi yhdistelmä. Lisäksi parin tuhannen kisan ajelu jälkeen öljynkulutus kohosi stratosfääriin. Männäntapin sokat oli korvattu seger-renkailla.. sylintereissä oli koko iskun liikkeenmatkalle kaksi yli millin uraa. Eli sattuu sitä "paremmillekin".
Paras minkä olen nähnyt, on auton koko pakoputkisto tehtynä muovisista lvi-tarvikkeista. Oli oikein nähty vaiva rakentaa kannakointikin sille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2015, 22:56:32 ip »
Lainaus
Teoria X'n mukaan ihmiset ovat luonnostaan laiskoja
Mikä oli teoria Y ?  Omalla kohdalla on harmina se että kun on rajallinen määrä "miljoonalaatikkotavaraa" ja originaalivaraosia käsillä viikonloppuna kun joku kohta on purettuna, on hirmuinen hinku kuitenkin saada purettu kohta myös heti takaisin kasaan. Siten siinä tuskailu että lähdenkö ajamaan kaupunkiin ja olisiko ehkä siellä paikkakunnan suurissa tarvikeliikkeissä sitä mitä tarvitaan vai jättäiskö kuitenkin ajamatta ja vaan kasaan improvisoiden. Sama jos pitäisi vaihtaa tiiviste (venttiilikoppa...) ja sitä ei satu olemaan mutta kiva olisi saada takaisin kasaan... usein tulee myös vastaan öljyn tyhjennysropun tiiviste (3) ja kun perässä on vielä täyttö ja öljynkorkeusropussakin tiiviste (2) pitää löytyä 5 sopivaa uutta tiivistettä joka kerta... ja joku koko saattaa olla lopussa...

Mutta miten on mukava päästää mutkaista tietä näkymättömiin kun tietää että tiivisteet on uusittu, pultit ja kierteet kunnossa ja tasan tarkkaan momentissa :P.  Voi keskittyä vaikka moottorinohjaukseen, että mitenkähän, voisiko se toimia ehkä paremmin...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2015, 02:29:26 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2015, 23:05:22 ip »
usein tulee myös vastaan öljyn tyhjennysropun tiiviste (3) ja kun perässä on vielä täyttö ja öljynkorkeusropussakin tiiviste (2) pitää löytyä 5 sopivaa uutta tiivistettä joka kerta... ja joku koko saattaa olla lopussa...

Pitääkö nekin joskus vaihtaa....? ;D Ikinä ole vaihtanu jos ei ole tihkunu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2015, 23:11:07 ip »
Juuri tuon propputiivisteongelman vuoksi suosin monikertakäyttöisiä Usit-tiivisteitä. Eivät ole kalliita ja niitä on tarjolla erityisesti hydrauliikkaliikkeissä. Myös Bilteman tai muun tarvikeliikkeen erivahvuiset tiivistepaperit ovat hyvä apu kun tarvitaan paperitiivistettä. Eikä maksa paljon.

Ilmainen vinkki: kun tekee esim venttiilikopan tiivisteen (joka on keskivaikea suoritus) tekee vain sisäpuolen muodon tarkasti ja asennuksen jälkeen voi mattoveitsellä varovasti viiltämällä kopan reunaa myöden viimeistellä ulkopinnan.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2015, 22:06:18 ip »
Lainaus
Teoria X'n mukaan ihmiset ovat luonnostaan laiskoja
Mikä oli teoria Y ?

Tarpeet määritellään sisäisen epätasapainon tilaksi, joka saa ihmisen toimimaan tasapainon saavuttamiseksi. Tarpeiden suhteellinen voimakkuus ja niiden heilahtelut ohjaavat yksilön käyttäytymistä ja suoriutumishalukkuutta

Motivaatioteoriat https://fi.wikipedia.org/wiki/Motivaatioteoriat
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Puuruuveilla kiinnittäminen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 17, 2015, 22:09:12 ip »