Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524671 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #330 : Heinäkuu 09, 2014, 21:51:39 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:14:58 ip kirjoittanut motomatti »

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #331 : Heinäkuu 09, 2014, 21:58:10 ip »
- 5AM Stepper test added (works only with running engine)

Pitääpäs mennä heti ja kokeella.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #332 : Heinäkuu 09, 2014, 22:03:12 ip »
Kerrohan miten kone reagoi testeriin?

Tässä lienee ne suomennettavat osuudet: - start showing OBD faults (P0xxx) also as text (at the moment only in german)
Jos on niin että niitä ilmoituksia on kymmeniä tai satoja erilaisia niin pitää miettiä että kannattaako ja voiko edes kaikkia suomentaa. Ehken yleisimmät.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #333 : Heinäkuu 09, 2014, 22:42:32 ip »
Tässä koodaajan pidempi selitys "punaiselta foorumilta":
"
5AM kohdalla voi nyt testata tyhjäkäyntiä säätävän ”stepper –moottorin”.  On mahdollista vain kun moottori on käynnissä, pyytää katsomaan myös mitä Workshop Manual sanoo asiasta.  Tyhjäkäyntikierrosluvun muutoksista kuulee toimiiko stepper motor vai ei.
15RC kohdalla tuli jotain muutoksia lambda-arvon näyttämiseen. Vallitettavasti se ei ole 100% oikein vieläkään.  Nyt näytetään uudestaan lisäksi ”todellinen” kaasuläppien asento (PF1C tps:n tapauksessa sitä ei voi säätää manuaalisesti).  
Nimet muuttuivat hiukan jotta vältettäisiin väärinkäsityksiä. Miksi: vain näin voidaan nähdä, onko jotain mekaanisesti pielessä.  Muutamat arvot saivat myös etumerkinnän.
P8 kohdalla oli poistettava joitakin testejä, koska niitä ei kerta kaikkiaan ollut olemassa. P8 osaa vain samat testit kuin P7.  Sitä vastoin P7/P8 kohdalla voi nyt katsoa CO –trimmerin asennon.  Näin ei tarvitse aina merkitä kohtaa 3/8 kierrosta, vaan säädöllä on selkeät arvot.  Tämä tarkoittaa että voi asettaa oikeat arvot pakkokaasumittausta varten ja sen jälkeen mahdollisesti taas asettaa optimaalisen arvon ilman että pitäisi pitkään etsiä tai olla CO –testeri käsillä.  Myös ”tallennetut viat” ja vikailmoitusten nollaus puuttuu nyt, koska kumpikaan ecu ei tallenna vikoja pysyvästi.
"
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #334 : Heinäkuu 09, 2014, 22:54:22 ip »
Yhteys GD:iin, ja "toimintokeskukseen". Kone käyntiin ja sitten päälle tuo testi.

Tyhjäkäynti vaelteli aluksi jonkunaikaa ja seokset samoin välillä noin 13.5-15.5 AFR. Sitten meni hetki, varmaan 5min, ettei paljoa tapahtumia ollutkaan, tyhjäkäynti ja seokset vakaana. Lopuksi mittariston vikavalo heräsi ja ajotietokoneeseen teksti SERVISE. Sammutin koneen ja katkasin yhteyden. Uudestaan yhteys päälle ja vikamuistissa oli koodi P0500 eli "ajoneuvon nopeus-anturi piirivika" nopeesti googlella haettuna. Mitä vitt..?

Noh, nollasin vikakoodin ja "service" katosi. Uudestaan käyntiin ja kaikki ok.

Eli kyllä se sitä stepperiä kokeilee kun kerran tyhjäkäyntiin vaikuttaa. Tuo vikakoodi vaan on ihmeellinen, ei pitäisi liittyä mitenkään tähän. Epäilen kyllä että tuota testiä tehdessä pitää lambda olla paikallaan ja käytössä. Mulla on tällä hetkellä tyhjäkäynti säädetty muuta kautta kikkailemalla ja CO-säätö käytössä. Jonkun pitäis kokeilla vakioasetuksilla mitä tapahtuu.

Saattaapihan tuossa mun stepperissä vikaakin toki olla. Vaan eipä haittaa  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #335 : Heinäkuu 10, 2014, 11:40:06 ap »
Jos tyhjäkäynnin säädössä on vikaa niin sen kyllä huomaa ajossa: satunnaisia sammumisia, epämääräistä tyhjäkäyntiä, kylmäkäynti ei tahdo luonnistua. Voi myös tehdä käytännön kokeen moottori käydessä: kytkin pohjaan, ykkönen päälle ja kaasukahvaan kajoamatta nostaa hiljaa kytkintä. Kuormituksen kasvaessa kierrosluku nousee ja pyörä pyrkii liikkeelle. Tosin tumppaa hetken päästä jos kytkintä nostetaan edelleen. Jos siis on epämääräistä ongelmaa tyhjäkäynnillä on syytä epäillä "steppermotoria" tai sen kytkentää. Sisältää mekaanisia osia jotka voivat hapettua ajan kanssa tai likaantua. Vikalogi ei kerro johtuuko vika sähvön kulun puutteista, liasta vai todellisesta viasta moottorissa. Se vain ilmottaa että sillä suunnalla on häiriö.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #336 : Heinäkuu 10, 2014, 12:04:54 ip »
Tajuaako Guzzin aivot edes mikä vaihde on tuvassa? Epäilen..

Tämmöstä löysin grisoghetosta nimim. beetle kertoilee seuraavaa:

How does the ECU know what gear your in I hear you ask? Easy. TPS v RPM V Speed. The ECU can calculate what gear it thinks you're in by crunching some numbers

http://www.grisoghetto.com/t460-beetle-tech-tunerpro-howto

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #337 : Heinäkuu 10, 2014, 12:17:52 ip »
Joo, ja tuota jopa eräät valmistajat käyttävätkin. Mutta onko oikeasti missään Guzzi mallissa käytössä? Tuossakin arveltiin samoin, kuin yllä tuon torque-taulukon ideaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #338 : Heinäkuu 10, 2014, 14:34:16 ip »
Lainaus
ja vikamuistissa oli koodi P0500 eli "ajoneuvon nopeus-anturi piirivika"

Huvituttaa itseä ja ecua ihmetyttää että pyörä käy mutta ei liiku. Kun muuta ei keksinyt niin arveli että on jokin vika kun ei löydy liikettä....

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #339 : Heinäkuu 11, 2014, 00:46:13 ap »
Lainaus
- start showing OBD faults (P0xxx) also as text (at the moment only in german)

Homma työn alla: Camn suomentaa saksasta ja itse katson vastaavat englanninkieliset vikailmoitukset ja vertaan Camnin suomennoksia englanninversioon. Saamme suoraan näytölle mikä on koodi ja missä päin pitää vikaa epäillä. Suomeksi. Menee hetken aikaa ennen kuin homma on bueno. Sitä ennen voi tulla käyttöön väliaikainen vikatietoluettelo.
Kestää aikaa ennen kuin löydän netistä kaikki asiaa koskevat koodien selitykset.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:16:00 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #340 : Heinäkuu 23, 2014, 21:11:23 ip »
Lainaus
"beetle":n jutut kannattaa lukea vakavalla mielellä

Tässä yksi "quote" nimimerkin "beetle" tekstistä Wildguzzi -palstalla CO -säätöön liittyen: "With the 5AM ECU, it affects everything - Cold start, running idle, and yes, it does affect the entire rev range. However, it's effects are non-linear and it has the greatest effect at low revs.  Lean best idle is pretty much what your are looking for."

Nillä ecuilla, joissa ei ole lambdaa (esim.15M) on CO -säätö käytössä.  Niillä joissa on lambda mutta sen voi kytkeä pois käytöstä (15RC, 5AM) ilmaantuu CO -säätö tuossa "lambda off" -tilassa käyttöön (GuzziDiag). Tämä tuntuu olevan hyvin merkityksellistä.  CO -säätö, josta on totuttu puhumaan vain tyhjäkäynnin yhteydessä (Work Shop Manual, katsastus esim. Saksassa), onkin nyt asia joka vaikuttaa merkittävästi.  Ymmärrän tuon niin, että jos ei ole CO -mittareita käytössä, säädetään tyhjäkäynnillä, ja niin laihalle kuin mahdollista että tyhjäkäynti on hyvä. Ilmeisesti tämä on yleisempikin asia koska olen lukenut Aprilian Denso -ecujen kohdalla samaa, jos ostaa epromin joltain pajalta, olisi löydettävä CO -potikoille oikeat asennot (Dynokäyrät vrs. CO -mittaukset).

Ja aina kun tulee uutta softaa ecuun (kartat), pitäisi huolehtia että perusasiat ovat ensin kunnossa.  Venttiilit, tulpat, suodattimet, imutasapaino, tps -reset tai TPS:n mekaaninen säätö (riippuen Guzzin mallista), itsemukautuvien arvojen nollaus.
V11 - it defines you.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #341 : Heinäkuu 27, 2014, 22:41:46 ip »
Voiko tätä Guzzidiag'a tai ehkä paremminkin Tunerpro'ta käyttää karttojen muokkaamiseen vaikka pyörässä on kiinni Rapid Bike? Sinänsä RB'llä käsittääkseni pystyy muokkaamaan karttoja jos on ohjelma läppärillä, sopivat piuhat ja tietysti käyttö-ohjeet, minulla ei ole mitään näistä. En kuitenkaan haluaisi ottaa RB'tä pois sillä pyörä toimii hyvin pl. 4000-5000 rmin seutuvilla oleva kuoppa jonka toivoisin saavani pois Tunerpro'n avulla.
Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #342 : Heinäkuu 27, 2014, 23:01:33 ip »
Lainaus
Voiko Tunerpro'ta käyttää karttojen muokkaamiseen vaikka pyörässä on kiinni Rapid Bike
Kyl maar, esim. ystävämme Ikkala on tällä kohtaa henkilö sarjassa "jotain ehkä tietäisin" (englanniksi "bin there, done that"). Rapid Bike ja Power Commander -kapineethan istuvat "ecun päällä". Ecu tekee minkä tekee ja nämä lisälaitteet muuttavat signaaleja sen jälkeen. Onhan se näppärää ostaa tuollainen lisälaite kun moniin vanhempiin moottorinohjauksiin ei tavanomaisin/kohtuuhintaisin konstein kiinni pääse. Jotkut ovat jo erikoistuneet muuntamaan RB/PC -karttoja suoraan ecuun TunerPron avulla, ajatuksena että aikaa, vaivaa ja rahaa käyttäen saadut ominaisuudet siirtyvät suoraan ecun karttoihin. Tuo muunnos ei ole ihan helppoa koska karttojen sarakkeet ja toimintatavat eroavat toisistaan. Sitten kun on TunerPro edessä huomaa että näitä paikkojahan onkin vaikka kuinka monta, mihin pääsee käsiksi, ei pelkästään polttoaineensyöttö tai sytytys... ???

PS.Muillakin grisokuskeilla menee lujaa:
"Man does the Griso pull hard with this pipe and map. Acceleration in 6th from 60mph to 'shoot on sight' speed is simply gob-smacking. WOT in 3rd or 4th from low does make you cry for your mother. Hell, it's no 4 cylinder 1000cc monster from Japan that can make you feel like your sliding into another dimension, but it's a completely reality based, totally visceral experience that makes me feel alive like it never did with the weighs-a-ton Termi and soft-cock factory map. Fuck yeah." http://www.grisoghetto.com/t115p855-beetle-tech-tuning-with-guzzidiag

 :D "weighs-a-ton Termi and soft-cock factory map" :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2014, 01:51:17 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #343 : Heinäkuu 28, 2014, 09:45:23 ap »
Ei siinä Commander/ecu-kartta konversiossa muuta ole kuin se, että ecun kartta on millisekunteja ja Pc:n prosentteja. Pitää vaan vähän laskea, ei paha matikkapulma. Lisäksi ecun kartassa on tiheämmässä laatikoita. Tuohon kun laittaa päälle vastaaviin ruutuihin uudet lukemat, voi niiden välit täyttää hyvällä arvoilla perustuen viereisiin ruutuihin. Ei voi olla kaukana totuudesta.
Itsellä on tämä edelleen tekemättä ja korjaus on Pc:ssä. Olisi penkitettävä uusiksi tuolle putkella ja sen jälkeen muokattava oma ecu. Pc kyllä jää pyörään shifterin takia; sekunnin (ylikin) verran etua Kemorassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #344 : Elokuu 06, 2014, 20:20:18 ip »
Nonniin, nyt on kaapelit Elekmalta ja hyvin pelittää laakista yhteys. Jostain syystä toisella kerralla en saanut yhteyttä muodostettua heti, mielestäni liitokset oli hyvin kiinni ja sitten "yhteys" valikossa tulikin aktiiviseksi ja siitä se jatkui...

Tietty TunerPro kiinnostaa ja sekin on ladattuna koneelle. Voinko huoletta mutta huolellisesti käyttää Readeria jotta voisin lukea ecun tiedot tietimelle vai piileekö tässä joku riski - kysymys siksi, että jostain viestistä olin lukevinani että tässä voi sotkea jotain ja toisesta taas että vaaraa ei pitäisi olla?

Voisiko joku lähettää Griso 8V originaali kartan harjoittelua ja vertailua varten? Omassa pyörässä on varmaan liikaa muutoksia joten ehkä Griso ghetton spesialisteja en tällä erää vaivaa?

Voiku joku vielä rautalankamaiseen malliin, mutta ehkä lyhyen oppimäärän mukaan valaista mikä on offset-, delta fuel- ja main fuel karttojen ero? Jotenkin ymmärsin että delta fuel on oikea sylinteri ja että sen voisi "nollata" - miten se pytty voi toimia ilman pentsiiniä (saa vapaasti nauraa kysymykselle, mutta maallikolle tämä on vaikea yhtälö tässä vaiheessa)?
Kasi vee ei vee kasi