Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524701 kertaa)

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #300 : Toukokuu 24, 2014, 21:43:47 ip »
OK, hyvä tietää. Yritin dynojetin sivuilta etsiä tietoa mutta sielä sopivuudesta mainitiin ainoastaan 4v mallit ( norge j sport), tuotenumero oli 242-26-001. Tarkoitus olisi kytkeä 2007 sporttiin. Nyt vaan nettiin etsimään hyvää tarjousta pc5 + autotune paketista.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #301 : Toukokuu 24, 2014, 22:09:28 ip »
Tuo munkin paketti on alun perin 2v norgeen tarkoitettu. Sisällä olevat kartat vaihtelee mutta jos ottaa  autotunerin niin ei väliä.
Otin kyllä taas omanikin irti että voisin senkin myyä...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #302 : Toukokuu 25, 2014, 18:33:43 ip »
Laita yv viestiä jos olet myymässä.

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #303 : Toukokuu 29, 2014, 19:42:15 ip »
Missä mahtaisi olla vika kun yritän saada luetuksi 1200 sportin karttaa readerV0.67 ohjelmalla, herjaa katkaise tai kytke virta päälle jonka jälkeen aikakatkaisee ohjelman.
Adapteri testerin mukaan kaapeli ok. Porttiasetukset ohjeiden mukaisesti asetettu. Guzzidiag toimii hyvin, onnistuin kalibroimaan tps anturinkin ja katsomaan eri parametrejä. Onko tekijässä-tekniikassa vai molemmissa vika?


Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #304 : Toukokuu 29, 2014, 20:08:56 ip »
Väärä riideri, pitäis olla IAW5xReader_V0.22.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #305 : Toukokuu 29, 2014, 20:14:10 ip »
Väärä lukuohjelma.
Koita 5xV0.22:sta.

V0.67 on 15xx -lukuohjelma.

Ai, Ristone oli yhtä nopee....

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #306 : Toukokuu 29, 2014, 21:34:25 ip »
Eli oma moka. Kiitos tiedosta, uusi yritys..

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #307 : Kesäkuu 01, 2014, 23:30:36 ip »
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 22:06:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #308 : Kesäkuu 12, 2014, 20:39:11 ip »
No niin, nyt projekti on siinä vaiheessa, että yhteys Guzzidiagilla syntyi ensi yrittämällä 1200 4V Sportiin. Seuraavassa muutama huomio ja sitten pari kysymystä.

FTDI-ajuri asentui Windows 8:aan suorilla automaattisesti, vaikka tarkoitus oli asentaa se ohjeen mukaan manuaalisesti. Yhteyttä pyörään ei ensin syntynyt. Sitä naapurin (tehnyt säätöjä aikaisempaan Buelliin vastaavilla värkeillä) kanssa hetki pähkäiltiin ja huomattiin, että KKL-kaapelin merkkivalo ei pala. Väänneltiin liitoksia ja yhteys syntyi. KKL- ja Fiat-kaapelit eivät asetu kunnolla vastakkain mekaanisesti (hommattu obd.fi:stä). Liekö muilla sama huomio, vai onko vikaa liittimissä? Muuten toimi hienosti ja kaikenlaista infoa oli kiva tutkailla.

Jäin miettimään, että pyörävalikossa ei ole 4V Sportia. Onko pelkkä Sport oikea valinta (5AM,PF1)? Onko tuo PF1 itse asiassa 2V -versio? ABS-versiossa antaa niin ikään tuon PF1:n ja Sport Corsalle PF3:n. Onko tässä mun 4V:ssä PF2 eli sama kuin Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C?

Toinen kyssäri: Ilmeisesti TPS-resetoinnin voi alkupaloiksi tehdä ilman tuhoja. Naapuri vaan varoitteli, että Buellissa piti kikkailla ensin kaasuvaijeri oikeaan asentoon jne. Tällaisesta ei täällä ole kuitenkaan raportoitu Guzzien osalta.

Huomenna asennan readerin ja writerin ja alan miettimään kartta-asioita. Palaan näillä...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #309 : Kesäkuu 12, 2014, 21:41:04 ip »
Shoppasin Kiinasta halvan BlueTooth-OBD-II adapterin ja ostin sille kaveriksi Android-kännykkään Torque-nimisen softan. Torque näyttää tietoja, piirtää graafeja ja loggaa dadaa.

Pulikka on mallia "ELM327" siinä missä Guzziin käypänen letku on "FTDI".

Vaan niinpä on, etten ole vaikka millä käyttöjärjestelmillä ja vaikka millä ajureilla ja muilla softilla tuolla FTDI:llä saanut mitään puheyhteyttä Smart Roadsteriin enkä Dacia Dusteriin.

Samoin, enpä saanut tuolla ELM327:lla yhteyttä Guzziin. Saattaa liittyä eksoottiseen bittinopeuteen.

Eli eli eri vehkeet eivät  välttämättä ole lainkaan yhteensopivia. Tämä tuskin on kellekään yllätys.

Tuo tuollainen BT-OBD-II ja Torque ovat halpa (pulikka noin 8 euroa postikuluineen + softa 3.5 euroa) ja ilmeisen toimiva paketti.

Softasta saa vieläpä ilmaisen testiversion, jolla voi silläkin katsella kaikenlaista.

BT-pulikkaan en löytänyt toimivia ajureita win7-64bit ympäristöön, mutta winxp-32-ympäristössä se toimi ... olikohan se OBD Auto Doctor - softan kanssa. Jos en väärin muista.

Kokeilin sitten myös linux-ympäristössä joko Scantool tai OBD Auto Doctor softaa.

Vaan ristiin ei toiminut yhtään mikään.

Edit: Syynä autoon käypäisen pulikan hankkimiseen oli viinan kanssa läträäminen. Smartille melkein kelpaa E85, varsinkin kun vaihdoin 0.2 bar korkeampaa bensanpainetta tarjoavan polttoaineregulaattorin. Siis melkein kelpaa, muttei ihan, ja välillä joutuu nollailemaan vikamuistia, kun tulee P0171 eli "liian laihalla" virhekoodi. Sain nähtyä myös "Long Term Fuel Trim - arvon", eli "kuinka paljon ollaan lambadan pohjalta säädetty pidemmällä aikavälillä rikkaammaksi. Parikyt pinnaa on plussaa, kun ajaa "25 litraa E85 ja 5 litraa E95" blandiksella. Tämä on ihan odotettua.

Tänään vaan tajusin, että OBD-tietojen joukossa on myös polttoaineen paine, eli voi olla että Smart ottaa mulkatun paineen huomioon laskuissaan -> reggulan vaihdolla ei välttämättä ole väliä ollenkaan. Pitänee tarkkailla.

Seuraava askel taitaa olla laittaa ilmanlämpötila-anturin seuraksi säädettävä vastus. Lämpötila-anturi on NTC-tyyppinen(?), eli kylmemmässä kelissä vastusta on enemmän eli säätämällä vastusta enemmäksi saadaan ulkoilma kylmäksi ja seos kohdalleen.

Turha on mulle kuitenkin tulla valittamaan, jos on kylmä keli. En säädä keliä lämpimämmäksi, vaikka pyytäisitte.

Edit2: korjattu viinan ja bensan suhde.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 10:09:27 ap kirjoittanut MotoJussi »

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #310 : Kesäkuu 12, 2014, 21:44:27 ip »
Jäin miettimään, että pyörävalikossa ei ole 4V Sportia. Onko pelkkä Sport oikea valinta (5AM,PF1)? Onko tuo PF1 itse asiassa 2V -versio? ABS-versiossa antaa niin ikään tuon PF1:n ja Sport Corsalle PF3:n. Onko tässä mun 4V:ssä PF2 eli sama kuin Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C?
 

Sitä 1200 sporttia mä oon käyttäny. Guzzidiagille se on 2v versio mutta ei haittaa. Sun TPS on hyvinkin mahdollisesti "Magneti Marelli IPF2CB". Se mulla ainakin on ja meitin pyöräthän on sisaruksia ;)   Mulla on läppärunkoon kyllä kaiverrettu teksti "proto".... mistä lie mandellon romuläjästä kaivettu.

IPF2CB vastaa kuulemma PF2C anturia. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3206.30   tuosta ketjusta aiheesta lisää.

Sillä mallilla ei niin justiin ole väliä, kunhan suurinpiirtein on oikea eli 5AM ecu. TPS reset pitää mennä jonnekkin 4,6-4,8 asteen välille. Virallinen taitaa olla 4,7 +-0,2. Mä oon aina kartan vaihdon jälkeen sen arvon tarkistanut, joskus kun jonkun vieraan mallin kartan lataa sisään näyttää tps vääriä arvoja. Esim jos stelvion kartan laittaa sporttiin on arvo jotain päälle seitsemän ennen resettiä.

Toinen kyssäri: Ilmeisesti TPS-resetoinnin voi alkupaloiksi tehdä ilman tuhoja. Naapuri vaan varoitteli, että Buellissa piti kikkailla ensin kaasuvaijeri oikeaan asentoon jne. Tällaisesta ei täällä ole kuitenkaan raportoitu Guzzien osalta.

Huomenna asennan readerin ja writerin ja alan miettimään kartta-asioita. Palaan näillä...

Ei sen resetoinnin pitäisi tuhoja tehdä. MUTTA. Se resetointi tehdään sitten kun on mitattu läppärunkojen balanssi ja mahdollisesti säädetty kohdilleen. Eli ensin tps reset, sitten kaasuläpät balanssiin ja sitten vielä reset. Tai voihan sen resetoida jos tietää että kaikki on kohillaan, esim edellä mainitussa kartanvaihtosysteemissä. Eipä näissä paljoa kyllä tarvi säädellä.

Huomenna asennan readerin ja writerin ja alan miettimään kartta-asioita. Palaan näillä...

Hommaa mistraalin väliputki sen savustinpöntön tilalle niin saat valmiin kartan. Ja HYVÄN!(ainaki mun mielestä...  ::) )   Mukavampaa on kyllä tehdä ihan oma.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #311 : Kesäkuu 12, 2014, 21:55:43 ip »
Shoppasin Kiinasta halvan BlueTooth-OBD-II adapterin ja ostin sille kaveriksi Android-kännykkään Torque-nimisen softan. Torque näyttää tietoja, piirtää graafeja ja loggaa dadaa.

Pulikka on mallia "ELM327" siinä missä Guzziin käypänen letku on "FTDI".

Vaan niinpä on, etten ole vaikka millä käyttöjärjestelmillä ja vaikka millä ajureilla ja muilla softilla tuolla FTDI:llä saanut mitään puheyhteyttä Smart Roadsteriin enkä Dacia Dusteriin.

Samoin, enpä saanut tuolla ELM327:lla yhteyttä Guzziin. Saattaa liittyä eksoottiseen bittinopeuteen.

Eli eli eri vehkeet eivät  välttämättä ole lainkaan yhteensopivia. Tämä tuskin on kellekään yllätys.

Tuo tuollainen BT-OBD-II ja Torque ovat halpa (pulikka noin 8 euroa postikuluineen + softa 3.5 euroa) ja ilmeisen toimiva paketti.

Softasta saa vieläpä ilmaisen testiversion, jolla voi silläkin katsella kaikenlaista.

BT-pulikkaan en löytänyt toimivia ajureita win7-64bit ympäristöön, mutta winxp-32-ympäristössä se toimi ... olikohan se OBD Auto Doctor - softan kanssa. Jos en väärin muista.

Kokeilin sitten myös linux-ympäristössä joko Scantool tai OBD Auto Doctor softaa.

Vaan ristiin ei toiminut yhtään mikään.
Otin juuri tänään askeleen samaan suuntaan ja hommasin ELM327 BT-OBD adapterin. Androidipuhelin vielä puuttuu, elän vielä Symbian-aikakautta. Kunhan saan sen androidin niin tarkoitus on kokeilla tuota appia: http://christian.giupponi.free.fr/Android/SCANM5X.HTM#Manuel
Ymmärtääkseni sillä pitäisi pystyä tekemään jonkun tasoista dataloggausta mittarinäyttöjen lisäksi. Myös lambdalukemat tulee näytölle, toivottavasti myös loggaa sen. Siitä en ole vielä löytänyt tietoa että voiko laajakaistalambdankin kytkeä tuohon.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #312 : Kesäkuu 12, 2014, 22:08:33 ip »
Otin juuri tänään askeleen samaan suuntaan ja hommasin ELM327 BT-OBD adapterin. Androidipuhelin vielä puuttuu, elän vielä Symbian-aikakautta. Kunhan saan sen androidin niin tarkoitus on kokeilla tuota appia: http://christian.giupponi.free.fr/Android/SCANM5X.HTM#Manuel
Ymmärtääkseni sillä pitäisi pystyä tekemään jonkun tasoista dataloggausta mittarinäyttöjen lisäksi. Myös lambdalukemat tulee näytölle, toivottavasti myös loggaa sen. Siitä en ole vielä löytänyt tietoa että voiko laajakaistalambdankin kytkeä tuohon.

Minulla on juuri tuossa sivussa näytetyn pulikan näköinen pulikka, joskin versiota 1.5. Ja en saanut sitä kytkettyä Guzziin toimivasti.  "ELM327 V1.5", juu.
Jos saat toimimaan, kerro ihmeessä. Minullakin on vielä Nokian N8 jemmassa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #313 : Kesäkuu 12, 2014, 22:19:23 ip »
Lainaus
Jos saat toimimaan, kerro ihmeessä
Entäs tämä (?):
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4127.msg36198#msg36198
V11 - it defines you.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #314 : Kesäkuu 12, 2014, 22:24:59 ip »
Minulla on juuri tuossa sivussa näytetyn pulikan näköinen pulikka, joskin versiota 1.5. Ja en saanut sitä kytkettyä Guzziin toimivasti.  "ELM327 V1.5", juu.
Jos saat toimimaan, kerro ihmeessä. Minullakin on vielä Nokian N8 jemmassa.
Tuolla on lisää juttua aiheesta. Laajakaistalambdakin pitäisi toimia. Joillakin muillakin foorumeilla asiasta on juttua ja monilla on ollut ongelmia yhteyksien kanssa, joillakin taas ei ollenkaan. Tuo ScanM5X ymmärtää vain 5AM Ecua.
http://www.grisoghetto.com/t301-el-cheapo-datalogging