Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 81018 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #75 : Elokuu 16, 2011, 10:43:46 ap »
Terve

Mun T 3:ssa ei ole vauhtipyörässä muuta kuin oikean ja vasemman pytyn  YKK, osaako joku kertoa kuinka paljon ennen kyseistä merkkiä ennakomerkin pitaisi olla. Nyt säädetty vähän kuin korvakuulolta noi yhden hampaan mitan, mutta saattaa olla aikaisella ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #76 : Elokuu 16, 2011, 11:18:26 ap »
Tuskinpa on aikaisella. Laita astelevy laturin nokkaan ja katso sieltä mille kohtaa vauhtipyörä pyörähtää. Ennakkoa saa olla, tai siis itse olen laittanut, nokka-akselista riippuen, 7 - 10 astetta ennen ykk:ta. On huomioitava että tämä ennakko on se joka on koko kierroslukualueen ennakon "pohja" jonka päälle tulee keskipakoennakko jota taasen hallitaan jousilla ja keskipakopainoja vaihtamalla. Siis kärkisytkässä.

Tuon perusennakon määrä vaihtelee useista syistä. Moottorityyppi, puristussuhde, kannen virtaus, imu- ja pakovastus, ym. Kannattaa katsoa oman pyörämallin teknisistä tiedoista huolto- tai korjaamokäsikirjasta.

Mainitun paremman mallin stoboskoopin käytöllä paikallisessa autohuollossa asia asettuu tietenkin sen kerran mutta suosittelen että merkitset kohdat pistepuikolla vauhtipyörälle niin voit sitten reissunkin päällä säätää ennakon vaikka silkkipaperin avulla. Molemmille kärjille.

Mulla taas nuo merkit on T3 Californian vauhtipyörässä, vaan en mitään niillä tee kun säädän ennakon tietokoneella. Sitä paitsi muutaman kuukauden sisään sorvaan ko kohtaan ahtimen kiilahihnalle uran.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #77 : Elokuu 16, 2011, 17:52:32 ip »
Eikös teillä ollut Topin kanssa jonkinlainen sessio jakopään kanssa? Vai onko sullakin iskenyt tää dalmatia?

mm

Olihan meillä, mutta siitä on jo monta vuotta ja pyörällä on ajettu x kymmentä tuhatta kilometriä sen jälkeen.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #78 : Elokuu 16, 2011, 17:53:47 ip »
Joissain stroboissa on "ennakon säätö", jonka avulla voi TDC:tä käyttää merkkinä. Säädetään haluttu ennakko kiertokytkimestä ja todetaan yläkuolokohdan merkin näkyvän valossa.

sellainen strobo ois maksanut 10 euroa enemmän.

säästin väärässä paikassa.

kylläpä vaan nyt sellainen strobo kelpais.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #79 : Elokuu 16, 2011, 21:46:34 ip »
Eiköhän ne helly guzzimiehelle vaihtamaan jos on kuitti tallella.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #80 : Elokuu 20, 2011, 11:15:57 ap »
Eiköhän ne helly guzzimiehelle vaihtamaan jos on kuitti tallella.

no en mää usko: mitä ne tolla tekis?

vaan vaan saatoin just keksiä oleellisen jutskan.

jos nokkaketjun kiristäjäsysteemi on ns. paskana ja ketju vanha ja väsy ja veltto, ...

jospa kävisin kattomassa.

http://www.mgnoc.com/article_taming_the_wild_timing_chain.html

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #81 : Elokuu 20, 2011, 13:49:43 ip »
Jos on käyttämättömän näköinen myyvät edelleen. Mielestäni aukossa pitäisi jotain näkyä lampulla. Ruiskuvehkeissä ei ilmoiteta sytkän ennakkoa niinkuin vanhoissa, mutta suurinpiirtein samalla lailla ottomoottorit toimii. Kaasariguzzeissa ennakko on joissain 0-astetta +/-2-astetta staattisesti ehkä 5-astetta tyhjäkäynnillä. Koita liidulla tai neontussilla vahvistaa TPS-merkkiä. Tuo artikkelissa mainittu sytkän huojuminen pitäisi ilmetä myös.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #82 : Elokuu 20, 2011, 15:11:57 ip »
Jos on käyttämättömän näköinen myyvät edelleen. Mielestäni aukossa pitäisi jotain näkyä lampulla. Ruiskuvehkeissä ei ilmoiteta sytkän ennakkoa niinkuin vanhoissa, mutta suurinpiirtein samalla lailla ottomoottorit toimii. Kaasariguzzeissa ennakko on joissain 0-astetta +/-2-astetta staattisesti ehkä 5-astetta tyhjäkäynnillä. Koita liidulla tai neontussilla vahvistaa TPS-merkkiä. Tuo artikkelissa mainittu sytkän huojuminen pitäisi ilmetä myös.

sytkä ei huojunut. hampaat strobotetussa aukossa pysyi paikallaan, ja siirtyi kun koneelle antoi kierroksia. ja sit pysyi siinä, kun kierrokset olivat tasaiset.

vaan enää en voi tuota tsekata, kun kiskoin koneesta etuseinän auki.

harmittaa kun guzziology-kirjani on kateissa, en voi siitä luntata, mutta kuitenkin: kuvittelen että nokka-akseli ja kampiakseli ovat synkronissa -oikein- silloin kun hammaspyöriin meistetyt merkit osuvat kohdakkain.

nyt ne osuvat kohdakkain, kun kampiakselia pyörittää.

nyt alkaa olla eväät vähissä :I

mutta siis. Avainkysymys, tai yksi niistä on, pitäisikö aukossa näkyä D tai S kun strobo välähtää. Ei nimittäin näy.

Guzzistani on ollut viimeiset kolme vuotta isosti rahanmenoa, isosti vapaa-ajan menoa ja tilalle se on antanut vain pahaa mieltä :I No. Vika on enemmän säätäjässä kuin säädön kohteessa. Viksu säätäjä olisi tässäkin tapauksessa keksinyt heti että pimpelipom on diipadaapaan nähden väärässä asennossa ja tärystimenestimestä on jänne poikki.

On hyvin lähellä etten pistä "kuljetuskuntoon", vuokraa pakettiautoa ja "palauta" tuota Piikkiöön... (Tarkoittaa siis sitä että korjaisivat sen siellä maksusuoritusta vastaan)

Jos jollekulle tulee mieleen joku joka noita tollaisia osaa korjata, saapi vinkata.

LISÄYS: Tässähän tämä näytetään, miten merkkien pitää olla: http://www.thisoldtractor.com/guzzi_training/eng/video/e3-3a.mov
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2011, 19:31:38 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #83 : Elokuu 20, 2011, 18:59:48 ip »
Nyt kun on etuseinä auki, mitäs sieltä muuta sais varmistettua, ennenkuin pistää arkun kannen kiinni?


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #84 : Elokuu 20, 2011, 19:07:41 ip »
Ne D ja S merkit on ykk:n kohdalla. Eikä ne näy kun käydessä näkyisi niitä ennen oleva ennakkomerkki jota sulla ei ole.
Ethän laittanut jakopäätä vielä nippuun: Siellä on myös se signaalilevy/ratas josta asennontunnistin väijyy kohtia ja asentoja. Liekö se kohdallaan?

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #85 : Elokuu 20, 2011, 19:36:23 ip »
Ne D ja S merkit on ykk:n kohdalla. Eikä ne näy kun käydessä näkyisi niitä ennen oleva ennakkomerkki jota sulla ei ole.
Ethän laittanut jakopäätä vielä nippuun: Siellä on myös se signaalilevy/ratas josta asennontunnistin väijyy kohtia ja asentoja. Liekö se kohdallaan?

mm

1: katson että S ja D ovat näkyvillä kun vasen ja oikea muki ovat YKK:ssa (en ole vielä tsekannut. mutta hitto, miten ne -voisivat- olla jossain muualla :)

2: OK, eli strobo ei näytä S ja D merkkejä: ne ovat vasta tulollaan kun strobo välähtää. valitettavasti tosiaan ei ole ennakkomerkkejä. Pitäisi olla sellain strobo johon saa säädettyä ennakon.

3: En purkanut jakopäätä, otin vain kannen auki. Mutta jospa kiskoisin jakopään osiksi (vaikka muistan sen kasaamisen olevan tuskallinen operaatio). Ajoitushammaslevy on nokkarakkaan takana: siihen ei oikein pääse käsiksi muutoin. Se on varmaankin jotenkin jollain tapilla ja kololla kiinni tietyssä asennossa nokka-akselissa (en muista). Mutta jos katsoisi että kaikki näyttäisi olevan paikallaan, ei se varmaankaan haittaisikaan.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #86 : Elokuu 20, 2011, 20:14:16 ip »
Ne D ja S merkit on ykk:n kohdalla. Eikä ne näy kun käydessä näkyisi niitä ennen oleva ennakkomerkki jota sulla ei ole.
Ethän laittanut jakopäätä vielä nippuun: Siellä on myös se signaalilevy/ratas josta asennontunnistin väijyy kohtia ja asentoja. Liekö se kohdallaan?

mm

1: katson että S ja D ovat näkyvillä kun vasen ja oikea muki ovat YKK:ssa (en ole vielä tsekannut. mutta hitto, miten ne -voisivat- olla jossain muualla :)
No jos ois vauhtipyörä lipsahtanut väärään asentoon.
2: OK, eli strobo ei näytä S ja D merkkejä: ne ovat vasta tulollaan kun strobo välähtää. valitettavasti tosiaan ei ole ennakkomerkkejä. Pitäisi olla sellain strobo johon saa säädettyä ennakon.
Niiden pitää olla tulollaan, koska ennakkoa pitää olla. Lopettaisin ennakon ja ajoituksen tarkistukset tähän. Mutta katso varmuuden vuoksi se ajoitushammaslevy, jos onnistuu purkamatta.
3: En purkanut jakopäätä, otin vain kannen auki. Mutta jospa kiskoisin jakopään osiksi (vaikka muistan sen kasaamisen olevan tuskallinen operaatio). Ajoitushammaslevy on nokkarakkaan takana: siihen ei oikein pääse käsiksi muutoin. Se on varmaankin jotenkin jollain tapilla ja kololla kiinni tietyssä asennossa nokka-akselissa (en muista). Mutta jos katsoisi että kaikki näyttäisi olevan paikallaan, ei se varmaankaan haittaisikaan.

En haluaisi jankuttaa, mutta onko ruiskusuuttimien fyysillinen ristiin vaihtaminen vaikea operaatio? Vaikka kilkutusta kuuluukin saattaa silti olla jumissa. Sittenpä olisi sekin tarkistettu ja vois miettiä jotain muuta mahdollisuutta. Nyt ei luovuteta. Ei tämä mitään mustaa magiaa ole. Ihmisen keksintö tämä guzzikin on vaikka välillä vähän pirulliselta tuntuukin.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #87 : Elokuu 20, 2011, 20:52:57 ip »
Koita takaisin sitä alkuperäistä ECUa. Jos mitään muutosta oireisiin ei tule, ovat molemmat ECUt ehjiä tai samalla lailla rikki.

Tätä en ole vielä tehnyt. Miten jäikin tämä viesti välistä lukematta tai ymmärtämättä?

Lainaus
ECU periaatteessa pätkii suuttimien polttoainesuihkua. Tämän hetken tiedoilla vaikuttaa siltä, että ainakaan oikeanpuoleisen suuttimen solenoidi ei saa ohjausta ECUlta vaan bensaa tulee jatkuvana sumuna 3barin paineella.

Hyvä ajatus. Valitettavasti todellisuus ei vastaa hyvää ajatusta :) Irrotin ruutan rungosta ja katsoin silmällä miten se ruiskii, ja selkeän pulssimaisesti se bensaa tuuppaa ilmaan.

Lainaus
Se selittäisi ylimääräisen bensan kurkussa.

Ja monta muutakin asiaa. Oikeasti hyvä teoria.


Lainaus
Johtojen ristiin vaihtamisen jälkeen olisi vian pitänyt siirtyä samanlaisena vasempaan pyttyyn. Näin ollen vika on nyt oikean puolen suuttimen solenoidissa, joka ei pätki polttoainesuihkua ECUn määräämään tahtiin. Tätä polkua kun jatkaa, vaihtamalla ruiskusuuttimet ristiin (ALi ehdotti jo tätä) vian pitäisi siirtyä vasempaan sylinteriin.

Yea. Ruiskusuutinten sähköjohtojen vaihto ei muistaakseni (!) vaihtanut ongelman ilmentymistä miksikään.

Mutta josko oikea ruutta olisi "laiska" menemään kiinni?

En siis ole vielä vaihtanut ruiskusuuttimia päittäin ja katsonut, vaihtaako vika puolta. Tämä on todennäköisesti minulta paha virhe :)

Harmi kun nuo ruiskusuuttimet ovat niin hemmetin kalliita. Muutoin ostaisin parin ihan ongelmaa eristääkseni.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #88 : Elokuu 20, 2011, 20:55:17 ip »
En haluaisi jankuttaa, mutta onko ruiskusuuttimien fyysillinen ristiin vaihtaminen vaikea operaatio? Vaikka kilkutusta kuuluukin saattaa silti olla jumissa. Sittenpä olisi sekin tarkistettu ja vois miettiä jotain muuta mahdollisuutta. Nyt ei luovuteta. Ei tämä mitään mustaa magiaa ole. Ihmisen keksintö tämä guzzikin on vaikka välillä vähän pirulliselta tuntuukin.

Joskus jankuttaminen on hyvästä.

Yritänpä huomenna koettaa tämän. Jos on tästä kiinni, kaide on voittanut pääpalkinnon ja Piikkiö tilauksen ruiskusuuttimesta.

"Look for a short horizontal line scribed to the right of the teeth, marked with a D (Destra is Right in Italian), ignoring other lines. This is the TDC point for the right-hand cylinder. Move the wheel back a little to turn the flywheel downwards. Another line will appear about two teeth along – this is the static mark. Continue turning, and another eight teeth further is the full advance mark

Read more at Suite101: Moto Guzzi Le Mans 1000 Ignition Timing | Suite101.com http://www.suite101.com/content/moto-guzzi-le-mans-1000-ignition-timing-a371145#ixzz1VasgPF4q
"

Kas! tollaistakin tietoa löytyi. Noihan vois merkata tussilla tai piikillä...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #89 : Elokuu 21, 2011, 15:25:58 ip »
pistin koneen etuseinän kiinni: en purkanut nokkaketjukoneistoa.

vaihdoin ruiskusuuttimet päittäin, irrotin nekin vähän mitä pakoputkiloista oli jäljellä ja painalsin koneen käyntiin.

läp läp läp sanoi vasen sylinteri ja samat sanoi oikea.

käänsin hieman isommasti kierroksia ja vasen muki meni mykäksi. Ennen ruiskusuutinten vaihtamista se oli oikea joka meni mykäksi kierroksia hieman nostaessa.

ruiskusuutinten vaihto päittäin siirsi näkyvimmän vian toiselle puolelle.

nyt tallin pöydän ääressä mietin, mitä seuraavaksi: tilatako yksi vai kaksi ruiskusuutinta ja mistäkö.