Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 80973 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
perverssi ajatus California muokkaamisesta
« : Toukokuu 28, 2011, 19:10:35 ip »
Tässä kun on tuon yhden paskan kanssa tapellut pari vuotta, on alkanut kyteä mielessä huono ajatus.

Jos riisuisi californiasta (vm 2000) kaikki turhat sähköiset osat pois ja pistäisi tilalle mekaniikkaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa ruiskun ja kaiken mahdollisen ruiskuun liittyvät irti kiskomista, pajavasaralla lyttäämistä, liiskaksi rusentamista, haulikkoammunnan pilkkana käyttämistä ja sen jälkeen metallikierrätykseen loppusijoittamista.

Tilalle voisi asentaa yhden (1) kaasuttimen ja virranjakajan.

Kaasuttimen voisi kuvitella sijoittavansa nykyisten läppärunkojen väliin.

Tämä tietenkin tarkoittaisi Y-mallisen imusarjan tekemistä, että molemmille sylintereille tulisi ruokaa.

Miksei yksi kaasutin toimisi? Onhan olemassa amerikkalainen moottoripyörävalmistaja, joka pitkään ruokki kahta sylinteriä yhdellä kaasuttimella, samoin kuin MG Quota, jossa yhdestä pisteestä ruokittiin kahta sylinteriä.

Olen niin hitsinvinkulan kypsynyt tuohon sähköiseen bensansyöttöön, että harkitsen tällä hetkellä hyvinkin vakavasti monenkinlaisia vaihtoehtoja, että pääsisin edes joskus ajamaan edes vähän.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2011, 20:10:29 ip »
Älähän nyt vieläkään hermostu. Jokin perustavaa laatua oleva häiriö siellä on kun noin runsaasti ruikkii. Mietitään porukalla. Pelkästään se että siinä on alhaisempi puristussuhde kuin vakio Jackalissa ei selitä huonoa palamista. Mites on ilman saannin suhteen? Oletko koittanut pelkillä läppärungoilla kaasutella?
Periaatteessa tuossa pelissä kaikki toiminnot toimivat. Seossuhde on vain väärä tai sytytys/venttiiliajoitus tosi paljon pielessä. Eihän jakopää ole ollut auki?

Sen tiedän että sylinterinpään lämpötila-anturin kiinnitys oli rikki silloin kun sitä vuosia sitten repasin mutta mainitsin siitä. Kai olet sen vaihtanut? Sen helan joka anturia pitää kannessa olevassa "tapissa" kiinni.  Se vaikuttaa ryypytykseen ja jos signaali on "kylmä" gasoa kyllä virtaa vaikka moottori ei sitä vaadikaan.

mm

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2011, 06:33:50 ap »
Mites olisi kokeilu jossa laitat TPS:n löysälle. Merkkaat teipillä tai tussilla sen nykyisen asennon ruiskurungoon ja pamautat koneen käymään. Sitten kääntelet TPS:ää kunnes kone käy kunnolla. Unohda hetkeksi millivoltit.

Tai irrotat koko TPS:n ja kääntelet sitä käsin. Tyhjäkäyntiruuvilla voisi kaasuläpän avata jonnekin 2500-3000 rpm asentoon ja katsoa että siellä saa koneen käymään kunnolla.

Onhan TPS:n johdot ECU:lle oikein päin, ettei mene koko ajan esim. 5 V ECU:n sisäänmenoon (= täyskaasu).

- JuhaV

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2011, 15:18:32 ip »
Onkos se TPS ihan tavallinen potikka? Entäs, jos se on poikki - mites pruuttaa siihen reagoi? Kun en ole koskaas asiaa tutkinu...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2011, 07:48:19 ap »
Onkos se TPS ihan tavallinen potikka? Entäs, jos se on poikki - mites pruuttaa siihen reagoi? Kun en ole koskaas asiaa tutkinu...

Ei se ihan tavallinen potikka ole. Siinä on ainakin legendan mukaan kaksi erillistä lineaarista aluetta.

Jos se on poikki, siitä ei kulje virta läpi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2011, 09:39:11 ap »
Kyllä se nsaa toimimaan yhdelläkin kaasarilla. Guzzissa riittää kyllä iskunpituus pidemmällekin kurkulle. Kannattaa vaan pitää maltti päässä, kun mitoittaa mehustajaa; veikkaan, että 35-39mm Keihin FCR olisi just eikä melkein. Mitoittaa vaan imuputket (runnerit) saman mittaisiksi. Tuollaisen kaasarin säädettävyys on erinomainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2011, 11:29:59 ap »
Älähän nyt vieläkään hermostu.

No en. Mut Cali lähtee aika pian seisomaan toistaiseksi jos en pian keksi, mikä mättää.

Lainaus
Jokin perustavaa laatua oleva häiriö siellä on kun noin runsaasti ruikkii.

On :(

Lainaus
Mites on ilman saannin suhteen? Oletko koittanut pelkillä läppärungoilla kaasutella?
Jep, ei muuta tilannetta mihinkään. Ajoin sen tallilta kotio pelkillä isoilla kartiosuodattimilla (joilla on ajettu nyt muutamia kymmeniä kilometrejä ja joiden suodatuskyky riittää estämään sepelin joutumisen koneeseen)

Lainaus
Periaatteessa tuossa pelissä kaikki toiminnot toimivat. Seossuhde on vain väärä tai sytytys/venttiiliajoitus tosi paljon pielessä. Eihän jakopää ole ollut auki?

Siihen ei ole koskettu vuosiin ja viime koskemisen jälkeen pyörällä ajettiin pitkät pätkät.

Lainaus
Sen tiedän että sylinterinpään lämpötila-anturin kiinnitys oli rikki silloin kun sitä vuosia sitten repasin mutta mainitsin siitä. Kai olet sen vaihtanut? Sen helan joka anturia pitää kannessa olevassa "tapissa" kiinni.  Se vaikuttaa ryypytykseen ja jos signaali on "kylmä" gasoa kyllä virtaa vaikka moottori ei sitä vaadikaan.

Olin tyystin unohtanut murtuneen moottorinlämpömittarin jalan. Siltikin mainittu anturi raportoi tolkullisia vastuksia ja tulos vaihtelee lämpötilan mukaan, vieläpä osuen oikeisiin vastusarvoihin.

Pistänpä tilaten uuden jalan kun en oikein muutakaan enää keksi.

J

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2011, 11:39:04 ap »
Ja muista nuo JuhaV:n ohjeet tuosta TPS:n karkeasäädöstä.
Sytytysajoituksen voi katsoa normimenetelmällä stroboskoopilla vauhtipyörän kehältä. Ja laita aina puhtaat tulpat kun teet kokeiluja. Nokiset tai muutoin epäkuntoiset sekoittavat tarpeettomasti. Pese nokeutunut lambda uä-pesurilla.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2011, 11:47:44 ap »
>> Jos se on poikki, siitä ei kulje virta läpi. <<
No niinpä tietenkin...sähkömiehenä kyllä ymmärrän potikan sielunelämän. Ja joskus jopa tutustunut sin/cos -potikkaan...
Kysymys kuuluikin, jotta miten ruisku reagoi - ts. miten pyörä käy / ei käy - jos se potikka on poikki.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #9 : Toukokuu 30, 2011, 11:49:32 ap »
Mites olisi kokeilu jossa laitat TPS:n löysälle. Merkkaat teipillä tai tussilla sen nykyisen asennon ruiskurungoon ja pamautat koneen käymään. Sitten kääntelet TPS:ää kunnes kone käy kunnolla. Unohda hetkeksi millivoltit.

Tai irrotat koko TPS:n ja kääntelet sitä käsin. Tyhjäkäyntiruuvilla voisi kaasuläpän avata jonnekin 2500-3000 rpm asentoon ja katsoa että siellä saa koneen käymään kunnolla.

Onhan TPS:n johdot ECU:lle oikein päin, ettei mene koko ajan esim. 5 V ECU:n sisäänmenoon (= täyskaasu).

- JuhaV


Kone käy tyhjäkäynnillä ihan nätisti, oikeastaan riippumatta TPS:n asennosta.

TPS:ää on pyöritelty ees ja taas, ja tuossa aiemmin keväällä mittailin sen vastukset (siinä toisessa viestiketjussa taitaa olla heti ekassa viestissä graafi. Jos ei graafi olisi niin nätti, niin tilaisin uuden TPS:n. Samoin, jos TPS ei maksaisi satoja euroja, ostaisin uuden varmuuden vuoksi.).

Johdot TPS:lle ovat ainakin värien mukaan niinkuin ne ovat tehtaan jäljiltä olleet. Moottori reagoi kaasuun sen tuntuisesti että syöttöä lisätään kun kaasua avataan; sen tarkemmin asiasta on hiukka vaikea sanoa. Samoin jännite tottelee kaasukahvan asentoa, toissapäivänä mittasin.

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2011, 12:43:49 ip »
No, onpas kinkkinen vika !

Se että kone käy tyhjäkäyntiä vaikka TPS:ää silloin kääntelee on periaatteessa mahdollista, koska silloin PA-kartalla liikutaan vain puhtaast Y-suunnassa (kaasunavaus) ja siinä suunnassa esim. 1000 rpm:llä kaasu kiinni ja kaasu auki asentojen ruiskutuksen ero on ehkä 100-200 % jonka kylmä Guzzin kone ehkä jotenkuten sietää.

Sitten kun kartalla lähdetään liikkumaan myös X-suunnassa eli kierrosluvun mukaan niin polttoainemäärä nouseekin enemmän. Tästä tulee nyt mieleen sellainen asia että tajuaako ECU jotenkin kierrosluvun väärin (moninkertana) ? En tiedä miten se olisi mahdollista, mutta periaatteessa polttoaineen syöttöön vaikuttaa kaasun asento ja kierrosluku. Näitä vastaava syöttöarvo haetaan kartalta ja sitä korjataan (vähäisessä määrin) lämpötila- ja painetiedoilla.

Se että seos on noin pielessä täytyisi siten liittyä joko TPS:ään tai kierroslukuun. Voisiko siinä nokka-akselin päässä olevassa asentoanturissa olla joku omituinen vika joka aiheuttaa sen että se sylkee ECU:lle jotain tuplapulsseja ? Se kyllä vaikuttaisi myös sytytykseen .,,

Eipä tuohon enää oikein osaa muuta arvata.

T: JuhaV



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2011, 13:43:54 ip »
Tuohon ylimääräisten pulssien teoriaan on vaikea uskoa. Siihen kyllä että anturi lähettää virheelliseen aikaan signaalinsa. Siis viivästyneenä. Se voi johtua muutamasta syystä. Jakopään ajoitusvika, ainakin vahingossa syntynyt, lienee jo suljettu pois. Lisäksi anturissa voi olla sisäinen kytkentähäiriö: sen kyllä pitäisi aiheuttaa käyntihäiriötä päinvastaisesti kuin nyt. Voi käydä hyvin tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla pätkii. Yleisin häiriö näissä antureissa on se että ne eivät ole, jostain syystä riittävän liki signaalipyörää tai siihen on magneettisuutensa vuoksi kertynyt "häntä" joka on syntynyt moottorista irronneesta rautametallista kun öljy on sitä mukanaan kuljettanut. Eihän tulpanjohto kulje läheltä anturia tai sen johtimen kanssa samansuuntaisesti? Se kyllä aiheuttaisi sytytyshäiriötäkin.

Oliko varmaa että moottorinohjausyksikkö oli nimenomaan samasta Guzzimallista eli Jackalista? Pitänee tutkia onko eri mallien kohdalla signaalipyörissä eroja. Ns. hukkakipinäähän poistotahdin lopulla ei huomaa...

Joutilaan pähkäilyjä nämä.
Jatkan joutilaisuutta ja mietin lisää.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2011, 20:44:35 ip »
No, onpas kinkkinen vika !

Onhan tuo. Vastahan tämä taitaa olla kolmas vuosi menossa tuon vian kanssa.

Lainaus
Se että kone käy tyhjäkäyntiä vaikka TPS:ää silloin kääntelee on periaatteessa mahdollista, koska silloin PA-kartalla liikutaan vain puhtaast Y-suunnassa (kaasunavaus) ja siinä suunnassa esim. 1000 rpm:llä kaasu kiinni ja kaasu auki asentojen ruiskutuksen ero on ehkä 100-200 % jonka kylmä Guzzin kone ehkä jotenkuten sietää.

Täsmennetään sen verran etten ole "laidasta laitaan" koittanut tpsää säädellä koneen käydessä tyhjäkäyntiä. Lähinnä että tyhjäkäynti oli "OK" vaikka tps oli a) irti b) löysänä paikallaan c) pikkaisen pinkeenä paikallaan.

Ajoin äsken pyörän kotoa tallille. Matka joutui rattoisasti yhdellä sylinterillä, ja välillä pleenmoisten pamausten ja sinisen savupilven saattelemana. Perillä katsoin että oikeasta pakoputkesta tiputtelee bensaa.

Oikea tulppa pikimusta ja märkä, vasen pikimusta mutta kuiva. Oikeakin puoli oli lämmin, muttei kuuma, kuten vasen.

Tän hetken veikkaus: venttiilivarsien suojakumit rikki vasemmalta ja oikealta, jako sekaisin ja ECU paskana?


seko

  • Viestejä: 50
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #13 : Toukokuu 30, 2011, 21:42:40 ip »
Voisiko siinä olla ruiskuille menevissä piuhoissa oikosulku, jolloin molemmat ruiskut ruuttaisivat joka kierroksella ja bensaa tulisi tupla-annos.
Kytkentäkaavion mukaan ruiskuille menevät johdot ovat ECU:n liittimessä lähes vierekkäin, vaikkakin eri rivissä.

- seppo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #14 : Toukokuu 30, 2011, 21:46:10 ip »
Voin lohduttaa: kolmannes luettelemistasi vioista ei pidä paikkaansa. Venttiilinvarsissa tai -ohjureissa ei ole kumeja ensinkään. Ei tarvitse. Jos epäilet että palotilaan pääsee öljyä niin siitä palamisen tuloksena syntyy sinistä savua. Bensan huonosta palamisesta syntyy mustaa.
Jos tulee sinistä savua niin vuoto palotilaan on mahdollinen vain haljenneen, tai muuten vioittuneen, kannen tai männän kautta. Kanttahan on modifioitu suht raskaasti. Mm. avarretut kanavat ja tuplatulpat. Mäntiäkin on rassattu.
Palataan vielä venttiilinohjaimiin sen verran että ei ole aivan tavatonta että pakoventtiili leikkaa kiinni ohjuriinsa ja ohjuri irtoaa kannesta ja liikkuu venttiilin mukana.

Yllä oleva on pelkkää ajattelua. Ei välttämättä vika pyörässäsi. Noita oireita kun on monenmoisia.

Kummanko väristä savutus on, sinistä vai mustaa?  

mm