Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 81008 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #45 : Heinäkuu 31, 2011, 12:21:52 ip »
Suuttimista vielä: Homma toimii siten että suuttimiin tulee 12V jännite aina kun virta on päällä. Suuttimen maajohto menee ECUlle jota säätöelektroniikka sen maadoittaa sopiviksi laskemikseen ajoiksi jolloin suuttimet avautuvat.

Ai hitto. Nyt jos ois skooppi. Oiskohan jollain kaverilla.... pitääpä kysellä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #46 : Heinäkuu 31, 2011, 15:50:58 ip »
Tuli tuosta tyhjäkäynnistä mieleen. Aikaisemmin kirjoitit, että tyhjäkäynnillä käy normaalisti, mutta tuossa ylempänä änkkäreiden ollessa irti toinen pytty ei lepata. Käykö silti normaalikierroksilla (n. 1100rpm) tyhjäkäyntiä? Jos jaksaa käydä, niin onko puristukset mitattu? Ajan sitä takaa, että voisiko pakoventtiili olla koko ajan raollaan. Mittaisin puristukset jokatapauksessa varmuuden vuoksi.

Juu siis kävi tyhjäkäyntiä normaalin oloisesti mutta ilmeisestikin vain yhdellä mukilla.

Puristukset mittasin, 9 ja 10. Kumma että niissä on eroa, mutta tuo lienee terveen eron rajoilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #47 : Heinäkuu 31, 2011, 16:08:54 ip »


Kärkisytytteisessä moottorissa tarvitaan hieman vaativampi strobo jossa on kosketuskulmamittari jonka arvojen mukaan kärkivälys säädetään tarkaksi.

mm

Ei ole pakko, toimii ilmankin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #48 : Heinäkuu 31, 2011, 19:38:30 ip »
Juu siis kävi tyhjäkäyntiä normaalin oloisesti mutta ilmeisestikin vain yhdellä mukilla.

Mittailin vähän. Ruiskusuutinten sähköletkuista sain selvää sen verran että karvat A on yhteydessä toisiinsa (resistanssia pari ohmia) ja karvat B eivät ole yhteydessä toisiinsa eikä karvoihin A. Ja näin sen pitääkin olla. Dynaamisempi tarkastelu vaatinee skoopin, jota minulla ei ole.

Pistin nämä piuhat kiinni, pakoputket kiinni, kartioilmansuodattimet kiinni ja painalsin koneen käyntiin.

Kävin ajamassa pienen koeajokierroksen. Pyörä kävi yhdellä tai kahdella mukilla kaasun asennon ja kapulan kääntönopeuden mukaan. Puhtia oli, eli molemmat mukit tekivät kyllä töitä, mutta ajaminen on silti mahdotonta jumalattoman savuttamisen takia. Kulmikkaan kaasuunvastaavuuden voisin ymmärtää läppien epäsynkasta tms syystä johtuvaksi.

Olisin toisaalta odottanut mustaa savua (aiemmat oireet viittaavat julmetusti liian rikkaaseen seokseen) mutta savupa olikin sinistä. Ja erityisesti sitä oli paljon ja sitä puhkui joka halvatun kolosesta ja liitoksesta mitä pakoputkistossa on.

Vaikuttaa siltä että pyörä polttaa öljyä ja vieläpä merkittävän paljon. Äh. Alkaa mielikuvitus olla vähän vähissä.

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #49 : Heinäkuu 31, 2011, 21:20:40 ip »
Onko 110 % varmaa että jakopään ajoitus on oikein ? Ettei ole jakopään rattaat pyörähtäneet akseleillaan esim. kiilan rikkuuntumisen tms. takia.
Nuo oireet on sen verran moninaiset että virheellinen ajoitus voisi ehkä tuollaiset syndroomat aiheuttaa. Muu yksittäinen vika oikein ei.

Motonet myy stetoskooppia, jossa on sellainen metallipuikko jolla voi kuunnella eri kohteita. Ruiskutussuutinten toimintaa voi kuunnella semmoisella (ainakin näin tein autossani) ja varmistaa että molemmat puolet toimivat samoin. Jos pääset vertailemaan ruiskutusääniä toisesta samanlaisesta niin silloin selviää sekin onko ruiskutusjaksot samalla hehtaarilla.

Ja oliko niin että että just noilla ruiskutussuuttimilla pyörä on joskus pelannut oikein ? Etteivät ole jostain muusta vehkeestä ja siis väärän kokoiset.

- JuhaV

PS. Joskus käy niin että on kaksi erillistä vikaa päällekkäin ja silloin diagnostisointi onkin astetta haastavampaa. Eli esim. ajoitus väärin ja lisäksi liikaa bensaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #50 : Heinäkuu 31, 2011, 21:59:16 ip »
Kun kannet oli pois paikaltaan, tarkastitko työntötangot? Eli ettei olisi joku tönäri vääntynyt tai hukannut jotenkin pituuttaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #51 : Heinäkuu 31, 2011, 22:45:11 ip »
Tuli tuosta tyhjäkäynnistä mieleen. Aikaisemmin kirjoitit, että tyhjäkäynnillä käy normaalisti, mutta tuossa ylempänä änkkäreiden ollessa irti toinen pytty ei lepata. Käykö silti normaalikierroksilla (n. 1100rpm) tyhjäkäyntiä? Jos jaksaa käydä, niin onko puristukset mitattu? Ajan sitä takaa, että voisiko pakoventtiili olla koko ajan raollaan. Mittaisin puristukset jokatapauksessa varmuuden vuoksi.

Juu siis kävi tyhjäkäyntiä normaalin oloisesti mutta ilmeisestikin vain yhdellä mukilla.

Puristukset mittasin, 9 ja 10. Kumma että niissä on eroa, mutta tuo lienee terveen eron rajoilla.

Ei taida normaalisti jaksaa yhdellä pytyllä tyhjäkäyntiä käydä ellei väkisin säädä kierroksia lisää. Puristukset on OK. Tuolla erolla ei ole merkitystä.

Et heittänyt vielä suuttimia ristiin. Voisi olla jumissa niin, että ruiskii täysillä kokoajan. Änkkärit irti, niin huomaat paremmin, jos vika siirtyy toiselle puolelle. Putsari voisi olla irti samalla, niin sieltäkin voi jotain huomata.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #52 : Elokuu 01, 2011, 18:40:51 ip »
Ei taida normaalisti jaksaa yhdellä pytyllä tyhjäkäyntiä käydä ellei väkisin säädä kierroksia lisää. Puristukset on OK. Tuolla erolla ei ole merkitystä.

Tämä on mietityttänyt itseäkin tämä tyhjäkäyminen.

Mietin tuota, josko ajoitukset olisivat pahasti pielessä ja sen takia kone tekisi kaikkia hassuja temppuja ja oikeasti molemmat mukit kuitenkin kävisivät, joskin vähän eri aikaan. Nyppäisin sitten tyhjäkäyvästä koneesta oikeanpuolen ruiskusuuttimen irti ja "mitään ei tapahtunut": koneen käynti ei muuttunut, eli käynti taisi tapahtua pelkästään vasemman mukin voimin. Ei siis niin että lieskat pysyisivät mahassa oikealla puolella ja näkyisivät vasemmalla.

Tämä alkaa kyllä hieman muistuttaa Mitsubishi L200 2.5 diesel pikappiani. Puhti katosi, kulutus nousi ja mistään ei löytynyt mitään vikaa.

Paitsi sitten kun vein vehkeen pajalle ja pyysin kauniisti "korjatkaa" ja heilutin rahanippua. Sedät pajalla purkivat konetta sen verran että löysivät että alempi nokkapyörä heilui kuin se siellä: kiila oli pettänyt ja kiilaura levinnyt.

Kai se on pakko avata koneen etuseinää sen verran että näkee, onko jotain jotenkin niinkuin sen ei pitäisi olla.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #53 : Elokuu 02, 2011, 09:32:38 ap »

"Nyppäisin sitten tyhjäkäyvästä koneesta oikeanpuolen ruiskusuuttimen irti ja "mitään ei tapahtunut": koneen käynti ei muuttunut, eli käynti taisi tapahtua pelkästään vasemman mukin voimin. "

Normaalisti kone sammuu, jos eliminoi toisen pytyn pois. Veikkaisin nyt, että oikean puolen suutin on juuttunut auki kokoajan. Mitä tapahtuu, jos nyppäiset oikean puolen tulpan johdon irti. Jaksaako sitten käydä? Pistä vaikka irtotulppa kiinni, ettei läpilyönnin takia tule lisää vikoja.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #54 : Elokuu 13, 2011, 09:55:04 ap »

Normaalisti kone sammuu, jos eliminoi toisen pytyn pois. Veikkaisin nyt, että oikean puolen suutin on juuttunut auki kokoajan. Mitä tapahtuu, jos nyppäiset oikean puolen tulpan johdon irti. Jaksaako sitten käydä? Pistä vaikka irtotulppa kiinni, ettei läpilyönnin takia tule lisää vikoja.



Tätäpä saattaisin kokeillakin. Vaatii vaan hieman enemmän, kas kun tulppia on yhteensä kaksi per sylinteri, ja toisen tulpanhattuun ei pääse käsiksi ollenkaan purkamatta vent-koppaa. (eli puolasta heikkosähköjohto irti)

Kuten aiemmin mainitsin, suuttimet kävivät pari kilometriä sitten huollossa eikä niistä löytynyt mitään vikaa, mutta voihan olla että niissä on joku sellainen vika joka ei bosch-huolto havainnut. tai sitten vikaa ei silloin niissä ollut. tai jotain.

jos kävisin kuitenkin tänään ostamassa strobon ja koittaisin keksiä mitä sillä tehdään.

mää niin tykkään tosta guzzista kun sen kanssa ei tule aika pitkäksi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #55 : Elokuu 13, 2011, 11:41:43 ap »
Hierotaan vähän vielä: Mitä tarkoitit ruiskusuuttimen irtinyppäisyllä? Kokonaan, sähkön vai bensan syötön. No bensan syötön irtinyppäisystä tulee aikamoinen sotku ym kivaa. Todennäköisesti otit sähkön syötön irti. Näin ollen koska mitään muutosta käyntiin ei tullut, niin ruiskusuutin on mekaanisesti juuttunut aukiasentoon. Ruiskupaja on tsekannut vain suihkun muodon aukiasennossa eikä ole antanut ohjausta.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #56 : Elokuu 13, 2011, 13:36:04 ip »
Hierotaan vähän vielä: Mitä tarkoitit ruiskusuuttimen irtinyppäisyllä? Kokonaan, sähkön vai bensan syötön. No bensan syötön irtinyppäisystä tulee aikamoinen sotku ym kivaa. Todennäköisesti otit sähkön syötön irti. Näin ollen koska mitään muutosta käyntiin ei tullut, niin ruiskusuutin on mekaanisesti juuttunut aukiasentoon. Ruiskupaja on tsekannut vain suihkun muodon aukiasennossa eikä ole antanut ohjausta.

piuhan otin pois, joten oikein arvelit.

käy järkeen pohdintasi.

koitan keksiä kuin tuon testais. hmm jos ottais ruiskun irti läppärungosta ja pistäis virtaset päälle: ei pitäis tulla mitään ennenko kone käy.

käyn silti ostamassa strobon, olen aina halunnut sellaisen.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #57 : Elokuu 13, 2011, 13:38:20 ip »
Kun kannet oli pois paikaltaan, tarkastitko työntötangot? Eli ettei olisi joku tönäri vääntynyt tai hukannut jotenkin pituuttaan?

hyvältä näyttivät ne. en pyöritellyt lasilevyn päällä, mutta näin pikavilkaisulla ei mitään kummallista.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #58 : Elokuu 13, 2011, 13:39:16 ip »


Ja oliko niin että että just noilla ruiskutussuuttimilla pyörä on joskus pelannut oikein ? Etteivät ole jostain muusta vehkeestä ja siis väärän kokoiset.


Nuo ovat ne suuttimet jotka Luigi Mandellossa pyörään asensi ja joilla olen jo 100+ tkm ajanut.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #59 : Elokuu 13, 2011, 14:31:20 ip »
Tulipalovaara! Heitä vaan ristiin struutat ja seuraa vaihtaako savutus puolta.
Forza Moto Guzzi!