Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 81043 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #60 : Elokuu 13, 2011, 17:12:24 ip »
nyt tallilla kännykän selaimella

kävin motonetissä ja ostin stetoskoopin. Kummastakin ruiskusta lähtee klik klik klik ääni. Hieman eri sävyinen mutta en osaa erottaa, onko ongelmaa.

Ostin myös perusstrobon. Se oli varmaan väärä hankinta, kun sillä ei näy mitään tarkastusaukosta, ottaa signaalin kummasta vaan sylinteristä. Ei näy s, d eikä nuoli. Vaan pitäiskö näin olla, en tiedä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #61 : Elokuu 13, 2011, 18:39:35 ip »
Ehkä ollaan ratkaisun äärellä. Pitää lähtee perhejuhlaan. Huomiseen.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #62 : Elokuu 13, 2011, 19:24:54 ip »
Ehkä ollaan ratkaisun äärellä. Pitää lähtee perhejuhlaan. Huomiseen.

Nyt kotona kun en muutakaan keksinyt.

Stroboa siis koitin käyttää, muttei sieltä kurkistusaukosta näkynyt "mitään". Ei tyhjäkäynnillä eikä vähän kierrättäenkään.

Stetoskooppi vaikutti vallan vinkeältä vehkeeltä. Pikkaisen eri sävyinen ääni niistä ruutista kuului, mutta en prkl osaa siitä sen enempää sanoa. kas kun ihan samaan paikkaan ei sitä kooppia saanut siitä ruutassa, edes.

mutta.

otin oikean ruiskusuuttimen irti ja kaivoin esiin 1/3 litran vichypullon (lasia).

Pistin suuttimen pään juomapulloon ja käynnistin koneen. Se jaksoi juuri ja juuri käydä vasemmalla sylinterillä, eikä savuttanut yhtä paljon kuin molemmilla sylintereillä käydessään. Kyllä se pölläytti vieläkin harmaan (!) savun kun räppäsi kaasua.

Käytin konetta reilut viisi minuuttia tyhjäkäynnillä ja hieman korotetuilla kierroksilla. Tänä aikana pulloon tuli suunnilleen desilitra bensiiniä. Minusta määrä tuntuu suurelta mutta mietitäänpä.

Sanotaan että kuusi minuuttia ja desilitra. Tunnissa siis litra. Onko se paljon vai vähän, en osaa sanoa. Enkä sitä kelloakaan niin tarkkaan katsonut. Enkä sitä bensaakaan mitannut.

Kun sammutin koneen, ei suuttimesta tihkunut mitään. Kun pistin virrat päälle, ei suuttimesta vieläkään tihkunut mitään.

Huomionarvoista on ehkä kuitenkin, että kun ryhdyin tarkastelemaan tilannetta ja otin kartiomallisen ilmansuodattimen pois, oli läppärungon lattialla lusikallinen bensaa.

Siinä kun stroboilin ja nostin kierrokset ehkä kahteen tonniin (ei jenkamittaria), välillä moottori yskäisi ja pölläytti oikeasta ilmanputsarista savupilven. Tyhjäkäynnillä ei moista ilmennyt.

Suuttimet maksavat mitä lie, 200-300 euroa kappale, ettei ihan huvin ja varmuuden vuoksi tee mieli ostaa kahta uutta, mutta mutta mutta ...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #63 : Elokuu 14, 2011, 13:22:14 ip »
Oliko suihku tasaista. Pitäisi minun mielestä olla jollain lailla katkonaista ja muuttua kierrosten mukaan. Sytkän ajoitus on ehkä metsässä. Onko sulla korjaamokäsikirjaa. Siinä on opastettu sytkän tarkistus ja säätö. Eli mitä merkkejä näkyy aukosta milloinkin.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #64 : Elokuu 14, 2011, 17:01:53 ip »
Oliko suihku tasaista. Pitäisi minun mielestä olla jollain lailla katkonaista ja muuttua kierrosten mukaan.

Selkee tsup tsup tsup ja muuttui kierrosten mukaan.

Lainaus
Sytkän ajoitus on ehkä metsässä. Onko sulla korjaamokäsikirjaa. Siinä on opastettu sytkän tarkistus ja säätö. Eli mitä merkkejä näkyy aukosta milloinkin.

Pitääpä kaivella jostain netin syövereistä. Miekin vähän veikkasin että sieltä pitäis jotain merkkejä näkyä mutta kun ei näkynyt mitään.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #65 : Elokuu 14, 2011, 18:27:14 ip »
Pyöritteleppä ruuvarilla tarkistuaukosta vauhtipyörää ja etsi ne merkit sekä merkitse ne kirkkaanvärisillä maalitusseilla. Siten on helppo löytää ne tarkistamista/säätämistä varten. Koneen käydessä strobovalon pitäisi ikään kuin "pysäyttää" vauhtipyörän liike. Loppu selvinnee itsekseen vaivaamalla insinööripäätä.
Mikäli mitään merkkiä ei näy strobolla siinä aukon kohdalla on kysymys siitä että sytytysajoitus on rankasti pielessä. Muista aiempi neuvoni astelevyn käytöstä ajoituksen säätämiseen.

mm

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #66 : Elokuu 14, 2011, 22:55:26 ip »
Vajaa litra tunnissa per pytty tyhjäkäynnillä (1500 rpm) tuntuisi olevan ok. Eli silloin kun kierrokset nostetaan 3000 rpm eli normiajoon esim. 80 km/h keskiarvolle niin päästäisiin esim. 5 litran tuntikulutukseen. Voisi olla oikein tuon "mittaustarkkuuden" rajoissa.

Ei taida olla sytytysennakon säätö ruiskukoneessa mahdollista ? Eli jos ennakkomerkkejä ei näy strobolla niin a) niitä ei ole vauhtipyörässä, b) vauhtipyörä on ollut irti ja on väärässä asennossa kampiakselilla c) jakopään jako on sekaisin (tai joku ratas siirtynyt akselillaan).

Onkos tässä versiossa vauhtipyörälle jotain anturia vai hoituuko homma kokonaan nokka-akselin päästä ? Jos vauhtipyörä on ollut irti ja on väärässä asennossa kampiakseliin nähden niin sitten vauhtipyörän anturointi antaa väärät ajoitukset. 

- JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #67 : Elokuu 15, 2011, 09:10:00 ap »
Muistelisin että tässä mallissa ei enää ole anturia vauhtipyörällä. Kaikki info tulee nokka-akselilta. Ilmaisin itseäni huonosti. Sytytyshetken ajoitushan tietenkin seuraa samoja signaaleita kuin ruiskunkin ajoitus. Arvelin vain että tulee selvemmäksi näin ilmaisten että ajoituksessa voi olla vikaa. Joo, jos vauhtipyörä on ollut irti niin sen saa vaivatta neljään eri virheelliseen asentoon eli mahdollisuus asentaa tuurilla irti otettu vauhtipyörä oikein on vain 20%. Tai jotain sinne päin...
Totta. Olen törmännyt vauhtipyöriin joihin ei ole "leimattu" kampiakselin asentomerkkejä. Ne voi toki itse sinne tehdä mutta se vaatii mainitsemani astelevyn käyttöä ja vähän tietoa ottomoottorin käyntisykleistä. Ymmärtääkseni pyörän omistajalla on nämä ominaisuudet kunhan hankkii tuon astelevynkin.

Veikkaisin itse tuota JuhaVeen arviota c. Tai siihen liittyvää vikaa joka vie ajoituksen metsään ja aiheuttaa lievää törkeämmän moottorin käytöksen.

Kun en enää muista niin tuliko tämä vika yllättäen, Pikku Hiljan kanssa vai jonkin mestarillisen asennus/säätöyrityksen muassa? 

Ohessa kuva moisesta. Tosin eri moottorissa mutta periaate sama. Vinkkinä voisin mainita että jossain päin Intterin Nettiä oli tulostettava kuva moisesta jos et sitten nyysi lapsosten koulutarvikkeista moista.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #68 : Elokuu 15, 2011, 09:18:06 ap »
Paitsi että on tuplat. Jos molemmat pytyt ottavat litran tunnissa tyhjäkäynnillä, ollaan rankasti paksulla! Mulla otti kaksilitrainen auto yhden litran tunnissa tyhjäkäynnillä.

Vajaa litra tunnissa per pytty tyhjäkäynnillä (1500 rpm) tuntuisi olevan ok. Eli silloin kun kierrokset nostetaan 3000 rpm eli normiajoon esim. 80 km/h keskiarvolle niin päästäisiin esim. 5 litran tuntikulutukseen. Voisi olla oikein tuon "mittaustarkkuuden" rajoissa.

 

- JuhaV
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #69 : Elokuu 15, 2011, 09:51:33 ap »
Yksi helppo testi: Vaihda sytkäpuolien sähkön syötöt ristiin, jos ovat menneet kasatessa sekaisin. Alkaa olla vähän kaukaa haettua. Muistaakseni käy jonkunlaista tyhjäkäyntiä paukkeen ja savutuksen saattelemana.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #70 : Elokuu 15, 2011, 18:16:49 ip »
Yksi helppo testi: Vaihda sytkäpuolien sähkön syötöt ristiin, jos ovat menneet kasatessa sekaisin. Alkaa olla vähän kaukaa haettua. Muistaakseni käy jonkunlaista tyhjäkäyntiä paukkeen ja savutuksen saattelemana.

Villi ajatus. Ja lisäksi kun tiedän että "isolla kaasulla" kiskoo todella reippaasti.

Tuliko yllättäen vai hissukseen: Ongelmat alkoivat kun ahdin leipoi kiinni ja poistin sen: pyörä kävi rykimään ja paukkumaan ja tilanne paheni ja otin vehkeen pois ajosta. Näin muistelen.

Vauhtipyörässä on merkit S, D ja nuoli. Vauhtipyörään ei ole koskettu (sinä aikana kun on relevanttia).

Myöskään nokkakoneistoon + ketjuun en ole koskenut (ehkä pitäisi vilkaista...)

Mutta todellakin, kun käyttää tyhjäkäyntiä tai hieman nopeutettua, ei strobo valaise mistään merkistä mitään, ja sen kyllä näkisi. Koitin kurkkia mahdollisimman laajan alueen siitä aukosta, mutta mitään ei näkynyt (paitsi hampaita).

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #71 : Elokuu 15, 2011, 18:56:17 ip »
D=destra=oikea, S=sinistra=vasen. Tarkoittaa sylinterien puolta ja niissä sijaitsevien mäntien ykk:ta. Ennakkomerkit, jos niitä on, löytyy hieman ennen näitä merkkejä. Myös astelevyn merkit voi pysäyttää strobolla.

Kun pyörittelet vauhtipyörää niin noiden merkkien kohdalla pitäisi olla aina kyseinen mäntä niin ylhäällä kuin mahdollista. Jos ei ole, niin vikaa pitäisi hakea koneen jakopäästä.

Sullahan oli se ahtimen veto kampiakselin etupäästä. Voipi olla että oli sellainen nykäys se ahtimen jumahdus että kaikki osat eivät pysähtyneet yhtä aikaa...

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #72 : Elokuu 15, 2011, 21:56:40 ip »
D=destra=oikea, S=sinistra=vasen. Tarkoittaa sylinterien puolta ja niissä sijaitsevien mäntien ykk:ta. Ennakkomerkit, jos niitä on, löytyy hieman ennen näitä merkkejä. Myös astelevyn merkit voi pysäyttää strobolla.

Kun pyörittelet vauhtipyörää niin noiden merkkien kohdalla pitäisi olla aina kyseinen mäntä niin ylhäällä kuin mahdollista. Jos ei ole, niin vikaa pitäisi hakea koneen jakopäästä.

Sullahan oli se ahtimen veto kampiakselin etupäästä. Voipi olla että oli sellainen nykäys se ahtimen jumahdus että kaikki osat eivät pysähtyneet yhtä aikaa...

mm

Vauhtipyörä merkkeineen ja männät ovat samassa paketissa, eli männät ovat todnäk TDC:ssä kun merkki on kohdallaan. Jakopäähän elää ihan omaa elämäänsä.

Ennakkomerkkejä ei ole.

Kyllähän se jonniinverran momenttia pisti koneeseen kun kampiakseli pysäytetään, mutta olisin silti hieman yllättynyt. Toisaalta, enpä ulkoa muista kampiakselin etupään rakennetta. Pitää vilkaista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #73 : Elokuu 15, 2011, 22:07:07 ip »
Eikös teillä ollut Topin kanssa jonkinlainen sessio jakopään kanssa? Vai onko sullakin iskenyt tää dalmatia?

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #74 : Elokuu 16, 2011, 08:37:34 ap »
Joissain stroboissa on "ennakon säätö", jonka avulla voi TDC:tä käyttää merkkinä. Säädetään haluttu ennakko kiertokytkimestä ja todetaan yläkuolokohdan merkin näkyvän valossa.
Forza Moto Guzzi!