Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 80974 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #30 : Kesäkuu 22, 2011, 18:13:53 ip »
Tällä kaudella en ole päässyt juurikaan harrastamaan. Tallilla olen muutaman kerran käynyt lähinnä koneistusasioissa. Mutta tulevan juhlan kunniaksi täräytin talviseisoskelleen California 850 T3 Multifuel Digital Injection & Inductionin käyntiin. Tuntui olevan kunnossa.
Kaijuksen kanssa ollaan tosiaan onnellisessa tilanteessa kun meillä on "vanhaa" ja toimivaa kovaa teknolokiaa tallissa ja tiellä.

Kyllä se Jussillakin vielä vielä männänpää hymyää kunhan pari ongelmaa ratkaistaan.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #31 : Kesäkuu 26, 2011, 18:04:40 ip »
Nyt sitten pitäis pistää paketti nippuun uusilla männänrenkailla ja uusilla imuventtiileillä ja toivoa että toimii. En kyllä jaksa uskoa että toimii.

Guzzi laitettu nippuun. Hyvä että juhannus on jo takana, koska olisin saattanut tehdä Guzzista kokon. Eli ei toimi.

Käy kyllä, vaikka hieman raskaan tuntuisesti, ja tyhjäkäynnillä papattaen saattaisi erehtyä luulemaan että pyörä on kunnossa.

Kaasua räpätessä pölläyttää siniset savut, samoin kun kävin ajamassa ja himmasin risteykseen. Matalilla kierroksilla (liikkeelle lähtö) voima on hakusessa: rykii ja paukkuu ja tuntuu kuin vain 1 sylinteri tekisi töitä. Kun saa hieman vauhtia, toimii paremmin.

Tilannekatsaus:

- uudet öljyt
- uudet tulpat
- uudet imuventtiilit
- uudet männänrenkaat
- huohotus tapahtuu suoraan ulkoilmaan (väliaikainen ratkaisu)
- männät ok, sylinterit ok, kansista ei paja löytänyt vikaa + venttiilit ovat sopivasti ohjureissaan
- Risaksi havaittu ECU vaihdettu purkuosaan
- bensajärjestelmässä painemittari: 3 bar jatkuvasti.
- ruiskusuuttimet käyneet ruiskusuutinhuollossa ja terveiksi havaittu
- ilmanlämpömittarin vastusarvot vastaavat speksejä + anturille tulee 5V
- moottorin lämpömittarin vastusarvot vastaavat speksejä + anturille tulee 5V
- TPS mitattu X kertaa ja on siinä järkeä. (Guzziology kateissa)
- pallo hukassa eikä aavistustakaan mikä pyörässä on vikana

Seuraavaksi ajattelin miettiä huohotusjärjestelmää ja saattaa sen jollain lailla toimimaan. Joskaan ei sen pitäisi nyt olla ongelma: kun kone hengittää suoraan ulkoilmaan, ei kampikammion paineen pitäisi sotkea paikkoja.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #32 : Heinäkuu 29, 2011, 19:19:13 ip »

Guzzi laitettu nippuun. Hyvä että juhannus on jo takana, koska olisin saattanut tehdä Guzzista kokon. Eli ei toimi.

Käy kyllä, vaikka hieman raskaan tuntuisesti, ja tyhjäkäynnillä papattaen saattaisi erehtyä luulemaan että pyörä on kunnossa.

Kaasua räpätessä pölläyttää siniset savut, samoin kun kävin ajamassa ja himmasin risteykseen. Matalilla kierroksilla (liikkeelle lähtö) voima on hakusessa: rykii ja paukkuu ja tuntuu kuin vain 1 sylinteri tekisi töitä. Kun saa hieman vauhtia, toimii paremmin.

Tilannekatsaus:

- uudet öljyt
- uudet tulpat
- uudet imuventtiilit
- uudet männänrenkaat
- huohotus tapahtuu suoraan ulkoilmaan (väliaikainen ratkaisu)
- männät ok, sylinterit ok, kansista ei paja löytänyt vikaa + venttiilit ovat sopivasti ohjureissaan
- Risaksi havaittu ECU vaihdettu purkuosaan
- bensajärjestelmässä painemittari: 3 bar jatkuvasti.
- ruiskusuuttimet käyneet ruiskusuutinhuollossa ja terveiksi havaittu
- ilmanlämpömittarin vastusarvot vastaavat speksejä + anturille tulee 5V
- moottorin lämpömittarin vastusarvot vastaavat speksejä + anturille tulee 5V
- TPS mitattu X kertaa ja on siinä järkeä. (Guzziology kateissa)
- pallo hukassa eikä aavistustakaan mikä pyörässä on vikana

Seuraavaksi ajattelin miettiä huohotusjärjestelmää ja saattaa sen jollain lailla toimimaan. Joskaan ei sen pitäisi nyt olla ongelma: kun kone hengittää suoraan ulkoilmaan, ei kampikammion paineen pitäisi sotkea paikkoja.



Kävin vaimon ja tyttöjen kanssa Krakovassa 1.2-litraisella Fiat Puntolla. Tältä reissulta palattuani kävin vaimon kanssa Smart Roadsterilla Bergenissä ja Stavangerissa ja nyt, reissuista palattua, kävin tallilla.

Nykäisin pakoputket irti, tavoitteena selvittää, onko ongelma molemminpuolinen.

No eipä ollut! Tämä oli erittäin hyvä löytö. Vasen puoli lepattaa jatkuvasti ja siivosti. Oikea puoli on hiljaa, paitsi kaasua räpätessä läiskii tulta sekin.

Tuumasin että josko puolasta löytyisi vikanen, ja vaihdoin vasemman ja oikean puolan keskenään. Ennen tätä mittasin kaikkien mahdollisten mittapisteiden väliltä resistanssin, ja puolat olivat mittausten puitteissa samanlaiset.

Pistin koneen tulille ja ongelma pysyi oikealla puolella, eli puola on tuskin syypää ongelmiin.

Pyörässähän on nyt tuplatulpat, eli liikkuvia osia enemmän kuin vakiona. En tiedä, kuinka piuhat kulkevat puolien sisällä, mutta tulpanjohtojen välillä on kummassakin puolassa 6.1 kohm vastusta.

Melkein tekisi mieli kokeilla vakiopuolia, kas kun ne ovat tallessa. Harmi vaan että niissä on sellainen liitin joita ei minulta löydy.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #33 : Heinäkuu 29, 2011, 21:01:07 ip »
Kun nyt putkista näet, kuinka paukkaa, niin oletko kokeillut myös ruiskusuuttimien vaihtoa "päittäin" ?
Joskus vaikka kaikki on kunnossa, niin ei silti ole sitä miltä näyttää.
No tämän tietysti jo tiedätkin...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #34 : Heinäkuu 29, 2011, 23:01:55 ip »
Tuli tuosta tyhjäkäynnistä mieleen. Aikaisemmin kirjoitit, että tyhjäkäynnillä käy normaalisti, mutta tuossa ylempänä änkkäreiden ollessa irti toinen pytty ei lepata. Käykö silti normaalikierroksilla (n. 1100rpm) tyhjäkäyntiä? Jos jaksaa käydä, niin onko puristukset mitattu? Ajan sitä takaa, että voisiko pakoventtiili olla koko ajan raollaan. Mittaisin puristukset jokatapauksessa varmuuden vuoksi.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #35 : Heinäkuu 30, 2011, 12:26:08 ip »
Kaiden ajatus venttiileistä oli hyvä. Sulkeutuminen voi olla pienestä kiinni. Eikös nuo kannet rempattu jokin aika sitten?

Bensaa se saa molemmin puolin koska paukuttaa ja samasta syystä saa kipinääkin. Nyt on siis ongelmana tasaisen seoksen muodostumattomuus palotilaan. Kerran jo mainitsin tarkistamaan kyseisen puolen imukanavan. Tiedetään tapauksia joissa kaasuläppä on särkynyt eikä käänny samaan tahtiin kuin toisen puolen läppä. Vika voi siis olla mekanismissakin. Lisäksi voi olla ilmavuoto jossain läpän ja kannen välissä.

Onhan se kakkostulppa siellä öljytilan puolella reiässään?

Kerran olen ostanut v***uuntuneelta mieheltä pyörän joka ei toiminut ollenkaan vaikka oli käynyt merkkikorjaamolla koneremontissa. Vika oli helppo: otin paperitollot pois imukanavista jotka oli korjaamolla laitettu säilytyksen ja kuljetuksen ajaksi. Omistaja oli sitten laittanut kaasuttimet paikalleen.

mm

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #36 : Heinäkuu 30, 2011, 12:48:45 ip »
Kaiden ajatus venttiileistä oli hyvä. Sulkeutuminen voi olla pienestä kiinni. Eikös nuo kannet rempattu jokin aika sitten?

Kannet kävivät kansipajalla jossa niihin laitettiin uudet imuventtiilit.

Sen jälkeen ei ole muutakuin pantu nippuun ja koetettu käyttää. Olin mielestäni tarkka kun kiristin venttiilit momenttiin ;) (eli pistin välykset asentaessa :)

Lainaus
Bensaa se saa molemmin puolin koska paukuttaa ja samasta syystä saa kipinääkin. Nyt on siis ongelmana tasaisen seoksen muodostumattomuus palotilaan. Kerran jo mainitsin tarkistamaan kyseisen puolen imukanavan. Tiedetään tapauksia joissa kaasuläppä on särkynyt eikä käänny samaan tahtiin kuin toisen puolen läppä. Vika voi siis olla mekanismissakin. Lisäksi voi olla ilmavuoto jossain läpän ja kannen välissä.

Ilmavuodon pitäisi olla iso, että se vaikuttaisi noin dramaattisesti. Minäpä katson. On "erään tamperelaisen pajan" valmistamat imukurkkujen tutit joiden pitäisi kestää mm. ydinsota ;)

Mutta katsotaanpa nyt erityisen huolella imuläpän liikkeet. Ei maksa mitään ja saattaa palkita. Päältäpäin katsottuna mekanismi toimii, mutta kurkistanpa huolella kanavaan kun kääntelen kapulaa ja vipuja.

Lainaus
Onhan se kakkostulppa siellä öljytilan puolella reiässään?

Oli se ainakin vielä siinä vaiheessa kun pistin kannet paikalleen nolla kilometriä sitten. Tulpat olivat paikallaan kun vein pajalle ja hain pajalta, momenttia en tsekannut.

Lainaus
Kerran olen ostanut v***uuntuneelta mieheltä pyörän joka ei toiminut ollenkaan vaikka oli käynyt merkkikorjaamolla koneremontissa. Vika oli helppo: otin paperitollot pois imukanavista jotka oli korjaamolla laitettu säilytyksen ja kuljetuksen ajaksi. Omistaja oli sitten laittanut kaasuttimet paikalleen.

Tämä piristi :)

Vaan onpa kyllä härö vika minulla. Tai sitten minä olen tyhymä.

MotoJussi
singahtaa just kohta pajalle tästä.

PS: Tuli mieleen entisen emännän Virago 535, joka tuntui pikkaisen lapaselta. Sitten muista syistä avasin kaasuttimet siitä ja kuinka ollakaan, taaemman kaasarin sisällä oli sellainen ylläri, että kalvo oli erkaantunut luistista. Molemmat sylinterit kävivät OK, mutta taaempi kävi lähinnä tyhjäkäyntiä. Sain kalvon kiinni niin jopas virkistyi sekin mopo.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #37 : Heinäkuu 30, 2011, 13:35:58 ip »
Eräs moottoritekniikan opettaja aikoinaan kirkasti 4-t-moottorin toiminnan viiteen kohtaan:
Kun moottorissa on 1) puristus, 2) venttiilien ajoitus ja 3) kipinä kohdallaan, se saa 4) polttoainetta ja 5) ilmaa niin moottori ei voi olla käymättä.

Olisiko jokin näistä nyt "hukassa"?

Spekuloidaan.

1) On, koska käy edes jotenkin.
2) Onko tarkastettu? Vauhtipyörässä merkit D ja S. Oikea ja vasen ykk.
3) Kipinä on mutta onko ajoitus oikea? Vauhtipyörässä ennakkomerkit.
4) Saa, mutta oikeassa suhteessako? Ajoitus ei ratkaise tässä. Vain määrä.
5) Saa. Ja on halvinta mitä moottoripyörässä poltetaan. Saako tarpeeksi/liikaa?

Moottori saa muutakin sisäänsä kuin em tarpeita. Koneöljyä?

Jos vika on muualla kuin noissa sen olisi pitänyt tulla esille eri tavalla eikä moottori toimisi tai pyörisi lainkaan.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #38 : Heinäkuu 30, 2011, 14:53:45 ip »
Rakas päiväkirja,
kirjoitan tähän kun en muutakaan osaa.

puristus: oikea 10, vasen 9.

kun irroitin ilmanputsarit (kartio), lurahti erityisesti oikealta puolelta lusikallinen bensaa. Vasenkin on märkä, valuu alipaineen tarkistustöttöröstä.

suuttimet ovat suutinpajan mukaan tarpeeksi ehjät. Lurahdus voinee johtua bensajärjestelmään jääneestä paineesta ja sen vuotamisesta ei-uudesta venttiilistä.

molemmat tulpat ovat märät

kun laittaa kämmenen ilmanputsarin tilalle, on molemmilla puolin samantuntuinen imu.

tyhjäkäynnillä vasen muki puhkuu pakokaasua, oikea kuumaa ilmaa. Kaasua räpätessä molemmat räiskivät lieskaa, ja isommin räpätessä mustaa savua.

oikeakin kaasuläppä avautuu sormella koettaen ihan siivosti ja tukevasti kaasukapulaa kääntäen.

bensaletkuihin on kytketty painemittari joka näyttää kolmea baria.

johtopäätellen:
1 ajoitukset (kipinä, venttiilit) lienevät tarpeeksi ok, kun molemmat puolet välillä ampuvat tosissaan.

2 bensaa tulee joko liikaa tai helvetisti liikaa joko molemmille tai oikealle puolelle. Tämä on hassua, koskapa anturit ovat tajuissaan ja risa ecu vaihdettu. Mutta onko uusi ecu ehjä ja milläs sen tsekkaa?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #39 : Heinäkuu 30, 2011, 15:21:29 ip »
Vielä:

vaihdoin ruiskusuutinten sähköjohdot ristiin. Ei mainittavaa vaikutusta mihinkään.

josko vuokrais peräkärryn ja kiskois ongelman laiturin kärkeen ja antais vähän vauhtia tai sit piikkiöön jossa mittavehkeet myös eculle.

miulta uupuu myös  mm. strobo ja ymmärrys sen käyttöön.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #40 : Heinäkuu 30, 2011, 17:22:10 ip »
Kuitsilla on myös diagnoosilaitteita esim 16m ecuun. Caliin sopivasta en tiedä. Samat se kertoi kuin ledien vilkkumisetkin ja vähän vielä enemmän.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #41 : Heinäkuu 30, 2011, 19:50:17 ip »
Kuitsilla on myös diagnoosilaitteita esim 16m ecuun. Caliin sopivasta en tiedä. Samat se kertoi kuin ledien vilkkumisetkin ja vähän vielä enemmän.

Jackalissa on 15m. Vaan en tiedä onko se ehjä.

(Oisko kellä isoa kaasutinta ja quotan imusarjaa ylimääräistä?

Vaikka kai joku osaisi imusarjan tehdäkin... Minä en, eikä ole oikein vehkeitäkään.)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #42 : Heinäkuu 30, 2011, 22:47:06 ip »
Koita takaisin sitä alkuperäistä ECUa. Jos mitään muutosta oireisiin ei tule, ovat molemmat ECUt ehjiä tai samalla lailla rikki. ECU periaatteessa pätkii suuttimien polttoainesuihkua. Tämän hetken tiedoilla vaikuttaa siltä, että ainakaan oikeanpuoleisen suuttimen solenoidi ei saa ohjausta ECUlta vaan bensaa tulee jatkuvana sumuna 3barin paineella. Se selittäisi ylimääräisen bensan kurkussa. Johtojen ristiin vaihtamisen jälkeen olisi vian pitänyt siirtyä samanlaisena vasempaan pyttyyn. Näin ollen vika on nyt oikean puolen suuttimen solenoidissa, joka ei pätki polttoainesuihkua ECUn määräämään tahtiin. Tätä polkua kun jatkaa, vaihtamalla ruiskusuuttimet ristiin (ALi ehdotti jo tätä) vian pitäisi siirtyä vasempaan sylinteriin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2011, 01:23:23 ap kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #43 : Heinäkuu 31, 2011, 10:57:24 ap »
Suuttimista vielä: Homma toimii siten että suuttimiin tulee 12V jännite aina kun virta on päällä. Suuttimen maajohto menee ECUlle jota säätöelektroniikka sen maadoittaa sopiviksi laskemikseen ajoiksi jolloin suuttimet avautuvat.

Mulla on kerran käynyt niin että suuttimet jäivät totaaliseen aukiasentoon kun toinen suuttimen maajohdoista maadoitti suoraan runkoon. Tulipalonvaara on silloin olemassa joka omassa tapauksessani toteutui. Myös suuttimet voivat vaurioitua kun maksimi aukioloaika ylittyy.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #44 : Heinäkuu 31, 2011, 11:14:58 ap »
Strobon käyttö ei vaadi erityisosaamista.
Sellaisen saa pikkurahalla mm Biltemasta.
Nykyaikaisessa stobossa ei ole kuin kolme johtoa. +, - ja signaalijohto jonka "tarttumaelimessä" on merkkinuoli miten päin se kiinnitetään tulpanjohtoon.

Tuttua strobossa on se että se on karkeasti pistoolin muotoinen ja siinä on liipaisin jota painetaan samalla kun valolla osoitetaan seurattavaa kohdetta. Ikään kun ampuessa. Tässä tapauksessa vauhtipyörää. Strobon voi korvata myös kampiakselin päähän asennettavalla astelevyllä.

Vauhtipyörässä on erilaisia merkintöjä jotka tulevat näkyviin stroboskooppisessa valossa koneen käydessä. Koneen käyminen on välttämätöntä laitteen toiminnalle.

Kärkisytytteisessä moottorissa tarvitaan hieman vaativampi strobo jossa on kosketuskulmamittari jonka arvojen mukaan kärkivälys säädetään tarkaksi.

mm