87
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 07, 2026, 23:54:38 ip »
Normijuttu kun jokin taho haluaa bisnestä.
Missään ei, vieläkään, (Ruotsin motoristimimmien kanssa Brysselissä kiveksetkin kuihtuivat. Että olivatkin...Vaan asialla.) ole osoitettu että liikenteessä olevat moottoripyörät olisivat vaarallisia. Aikanaan Brysselissä istuessani ja edustamassa pohjoismaalaisia motoristeja, toki, Smoton ja MMAF:n lisensseillä, tuli jo selvityksiä asiasta jotka olivat hyvinkin havainnollista tietoa moottoripyöräonnettomuuksien syistä. Joitakin tutkimuksia on tehty Suomessakin ja osoittautui että varsin moni muun liikenteen kanssa kolarointi on harvinaista moottoripyöräilyn suhteen. Ongelmat lienevät kaatumisissa ja ulosajoissa. Jos minulta kysytään autoilijoiden asenteesta sekä ylimielisyydestä. Nämä asiat ovat kansanomaisia mutta aihe ei koske kaikkia. Vaan harvoin tulee julki sillä moni, omasta syystään mukannut, pitää harminsa itsellään. Toki vakuutusyhtiötä kannattaa koettaa korvausasioissa ja selittää asiat parhain päin.
Niin, silloin Brysselissä, selvisi että Euroopassa ei ole yhtenäistä lainsäädäntöä moottoripyörille. On kovin erilaisia, kansallisia, mahdollisuuksia ryhtyä motoristiksi. Mikäli olen ymmärtänyt niin ei edelleenkään ole saatu eurooppöalaista, yhtenevää lainsäädäntöä. Siinä on hyvät sekä hankalammat puolensa. Muistelisin että jossain, idenpänänä, vaadittiin moottoripyörän kuutiotilavuudeksi korkeintaan 250 kuutiosentimetriä. Eteneehän silläkin vaan ei ole millään tavalla muun liikenteen kanssa tasavertainen. Silloin oli, vielä, kaksi Saksaa.
Myöhemmin luovuin valtiokohtaisista asioista sillä siirryin Brysseliin katselemaan laajempia eu-näköaloja. Työnatajani, Patrian avaruusaluspuolella, suhtautui asioihini kohtuullisesti ja maksoi suuren osan kuluistani. Siihen aikaan tein asentajana eri avaruusaluksien runkoja ja muita kilkkeitä Patrialla Kuoreveden tehtaalla. ja asuin erittäin halvalla purkukuntoisessa kerrostalossa. Lähinnnä siellä vain viikolla sillä muutoin oli Smoton kokouksissa ja muidenkin järjestäytyneiden moottoripyöräkerhojen parissa luennoimassa. Lisäksi silloinen tyttöystäväni asui Pitäjänmäessä. On,edellekin porukoissa vaan on mennyt naimisiin yhtiökumppaninin kanssa.) Nainuthan olen itsekin vaan olisihan olla vähemmän kiintynyt...