Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Marraskuu 11, 2025, 18:35:23 ip »
Niin ikävää kuin se onkin, taitavat amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit olla jäämässä kiinalaisen tuotannon jalkoihin, kun edullisemmat, pienemmät ja kevyemmät sekä seikkailupyörät valtaavat markkinoita. Nykynuorille eivät prätkät ole muutenkaan enää THE juttu kuin meille vanhalle ikäluokalle. Veikkaan, että historia toistaa itseään vähän samoin tavoin, kun japanilaiset tekivät aikanaan maihinnousun. Toivottavasti olen väärässä, mutta pessimisti ei pety.
Tekninen kehitys (flex-fuel ja kukkaro-ystävällinen sähkömotoilu) tapahtuu nykyisin Intiassa. Europyörämerkit ovat jo 15-20 vuotta lähinnä optimoineet myyntivoittoja - halvalla tehdään ja kalliilla (brändillä) myydään. Osat valmistetaan isosti kiinassa ja euroopassa kokoonpantuna laite muuttuu Europyöräksi. Moto Guzzi tehdään vielä Italiassa (runko, moottori, tankki, istuin jne) apulaitteita lukuunottamatta.
Nuorille ja keski-ikäisille (ainakin mp toimittajille) moottooripyörän tärkein varuste näyttää 2020 luvulla olevan mittaristo ja sen ominaisuudet. Bluetooth, kosketusnäyttö, navigointi ja äppi liitettävyys. Moitteita tulee, jos ei mittarista näe mikä Spotify biisi on paraikaa soimassa ja missä on lähin Starbucks  :)
Tällaiselle vanhalle motoristille riittää mekaniikka ja elektroniikka. Digi-digi menee liian pitkälle ja on kovin lyhytikäistä. Yli 3 vuotta vanhaan ei tehtaat juuri viitsi enää päivityksiä tehdäkään, jolloin pian yhteensopivuus (kännykkään) päättyy.
Polttomoottoritekniikassa olisi vielä potentiaalia esim. juuri flex-fuel saralla. Suurempaa puristussuhdetta (=hyötysuhdetta) ja tuntuvaa päästövähennystä vaikkapa ajatellen.
Tehtaat vain ottavat tiukempaa linjaa (ja poliitikot avuksi) ettei mikään muutu eikä saisi tehdas-asetuksista muuttaakaan. Uutta ja lyhytikäisempää vain haluttaisiin myydä.
Ehkä pessimistisesti (realistisesti) pohdittu, mutta positiivista on että nyt 10-25 vuotiaiden ruiskumallien arvo (kysyntä) senkun nousee vuosi vuodelta (koskee myös autoja).
82
Asiaa ja asian vierestä / Moto Guzzin museo Mandellossa
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 11, 2025, 18:34:04 ip »
Mandello del Larion tehtaan yhteydessä oleva legendaarinen museo kokee myös muutoksen tulevan vuoden aikana, kun tehtaan laajennus- ja muutostyöt etevät.

Uutinen vapaasti konekäännettynä La Provincia Unica TV julkaisusta:

"Mandello del Lario, Moto Guzzi -museo sulkeutuu: viimeiset päivät myös vapaaehtoisille
Ensi maanantaista alkaen ja myöhemmin määritettävään päivämäärään asti vierailut eivät ole enää mahdollisia. Uudessa paikassa ei ole tilaa kaikille 166 mallille ja myös ohjaimet vaihdetaan
Moto Guzzi -museo sulkee ovensa 17. marraskuuta

Uutinen pomppi välittömästi ympäri moottorimaailmaa, sillä viime päivinä huhujen jälkeen vahvistus on saapunut: Moto Guzzi -museo sulkeutuu maanantaina 17. marraskuuta.

Tähän asti se oli suljettu joulu- tai kesäloman ajaksi joidenkin kotkatalon kaksipyöräisten jalokivien kunnostamisen tai restauroinnin vuoksi, mutta tällä kertaa se on lopullinen.

Seuraavasta päivästä lähtien yhden Italian suosituimmista museoista, jossa on keskimäärin yli 1700/1800 ihmistä, ovet mahdollistavat uuden pääkonttorin käynnissä olevat työt.

Jo ennen Piaggion saapumista (2004), Mandello-moottoripyörävalmistajan nykyiset omistajat, painosti voimakkaasti yrityksen ylintä johtoa luomaan museon, toimittaja, kirjailija ja ratsastaja, eräs Roberto Partignani, joka halusi ja vakuuttui vahvasti siitä, että museota tarvittiin Via Parodin suureen tilaan, ja niinpä niin monen vuoden jälkeen,

Guzzin tarina on varmasti kerrottu parhaalla mahdollisella tavalla. Riittää, kun sanotaan, että rakennuksen sisällä olevassa museossa on enemmän kävijöitä kuin Reggio Calabriassa sijaitsevassa museossa, jossa Riacen pronssit ovat näytteillä, paikka, joka oli monien vuosien ajan täyttänyt huoneet nähdäkseen aarteet kalastettuna.

Samaan aikaan Mandellossa toimiva yritys jatkoi rutiiniaan mallien talteenotossa ja entisöinnissä ensimmäisestä moottoripyörän prototyypistä vuodelta 1919, tasan kaksi vuotta ennen Moto Guzzin perustamista. Mutta mitä tapahtuu 166 moottoripyörälle, jotka ovat esillä museon kahdessa kerroksessa? Niitä ei pureta, päinvastoin, ne löytävät uuden paikan uudelta alueelta, jonne myös museo rakennetaan, mutta on mutta: valitettavasti kaikki yli 160 moottoripyörää eivät mahdu insinööri Greeg Lynnin suunnittelemalle uudelle alueelle, johon mahtuu noin sata mallia, tämä on valitettavasti yksi solmuista, jotka on purettava. Maanantaina pääset siis viimeisen kerran näkemään museon kokonaisuudessaan, ja joku tulee varmasti ulos hieman perusteltua magonea kiemurtelevasta portaikosta kohti Via Parodin punaisen portin uloskäyntiä.

Puhumme oppaista, vapaaehtoisten ryhmästä, joka on kolmenkymmenen vuoden ajan seurannut tuhansia ja taas tuhansia kävijöitä kertomassa esillä oleviin moottoripyöriin liittyvää tarinaa ja anekdootteja jättäen hyvän muiston ja paljon intohimoa niille, jotka olivat tulleet Mandelloon nimenomaan Moto Guzzia varten. Carlo Guzzi Moto Clubiin kuuluva vapaaehtoisryhmä on aina vastannut kutsuihin, vuoroihin, jotka joskus improvisoidaan selviytymään yrityksistä, ryhmistä, perheistä, kouluryhmistä, jotka ovat tulleet Mandelloon juuri nähdäkseen palan Italian historiaa tähän päivään asti.

Ja niinpä ryhmä museo-oppaita päätti päättää "työnsä" historialliseen ryhmäkuvaan, koska se on viimeinen ennen museon uudelleen avaamista, mutta milloin? Kaikki siirretään myöhempään ajankohtaan"
83
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Verestä Hyviä Muistoja 2025
« Uusin viesti kirjoittanut mosa Marraskuu 11, 2025, 16:19:46 ip »
Kolmas luovutus tänään tähän kauteen Kouvostoliitossa ja sämpyläkaffeet päälle. Seuraavan kerran sitte ens vuoden pualella.
Mosa
84
Myyn / Cali III California osia
« Uusin viesti kirjoittanut RuutiMG Marraskuu 11, 2025, 12:59:03 ip »
Myydään California 1100 1994 osia. Hinnat tarjoa tai jotkut ilmaiseksi jos haet Kotkasta.
-etulokasuoja rautoineen
-takalokasuoja
-tarakka/selkänoja
-satula
-laukkutelineet
-äänenvaimentimet. Ruostetta tulee sisältä ja ropisee. ulkoa siistit
-kromiosia
-astinlaudat. Hyvät kumit
-säädettävä keula. Osina mutta täydellinen.
-tuulisuoja.
-sarvet
-takavalo
-sivukopat
HUOM. Kromitankki. Miltei käyttämätön. Käsittääkseni Stone metall mallin tankki.
-ym ym
Kone, runko, renkaat, jarrut, etuvalo, vilkut ei myynnisssä.
85
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Marraskuu 11, 2025, 12:13:16 ip »
On olemassa rakennusarjoja, joilla tehdään mahdolliseksi kahden polttoaineen automaattisäätö. Sitten on sama kumpaa ainetta tankkaa. En niitä tunne ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luullakseni sellaisella ei saa sytyskarttaa aikaisemmalle, joka on välttämätöntä, jos halutaan etanolin mahdollistama tehon lisäys. Se on aivan selvä tehon parannus, jonka tuntee selvästi satulassa. Tehon lisäys on myös välttämätön, jos haluaa asiassa taloudellista hyötyä. Ilman sitä litramääräinen polttoaineen säästö jää paljon pienemmäksi.
Tämä se on optimoinnin hankaluus E85 muunnoksessa. Nevada karttaan laitoin lisäennakkoa 5 astetta, jolla saa öljyn lämmön nousemaan, parempaa tehoa ja pienempää kulutusta, MUTTA...  ilmajäähdytteisesä moottorissa ilman nakutuksen tunnistusta tulee ongelmaa sillä tuo 5 astetta on yli 25 asteen ulkolämpötilassa liikaa. Kaupunkiajossa alkaa ilmetä nakutusta, joten tänne palstallekin yleiseen  jakoon laittamassani kartassa ennakkoa oli vain kolme astetta. Sillä ei omissa kokeiluissani hellekelillä nakutusta ilmennyt. EDIT: Ei liennyt kyse nakutuksesta vaan ennemmin, että moottorin kuumeneminen johti polttoaineen höyrystymiseen (alkoholi kiehuu 78 asteessa) suuttimissa, josta seuraa huonoa käyntiä. Joka tapauksessa epämielyttävää käytöstä kaupunkiajossa, liikennevaloissa jne.
Autossa (1.8 turbo) oli 7 astetta ennakkoa, koska siinä oli herkkä nakutuksen tunnistus, jolloin itseoppiminen sääti sytytyksen myöhemmälle niillä alueilla joilla se oli tarpeen. Imuilman esilämmityksen laitoin haitariputkella turbon päältä ja välijäähdyttimen peittämällä. Kulutus pysyi samana oli sitten kesä (ilman esilämmitystä) tai talven kovat pakkaset.
Lisäennakon myötä voi lisätä myös polttoaineen määrää, jolloin tehoakin saa vielä lisättyä, mutta oma tavoitteeni oli vakio "kaikin puolin" ja pelkkä polttoaineen muutos (-> lue päivitys uusiutuvaan ja vähäpäästöiseen). Enemmistölle ja ns. suurelle yleisölle tärkein kriteeri on halvin mahdollinen "kilometriä per käytetty euro". Polkupyörää täytyisi siis ehdottomasti suosia.
Vaan kun se voima kahvaa kääntäessä on vaan niin mukaansa tempaavaa  ;D  8)
86
Ostan / Clip-on, tankki
« Uusin viesti kirjoittanut RuutiMG Marraskuu 11, 2025, 09:23:47 ap »
Ostan clip-onit. Älä tarjoa Temutuotteita. Myös tankki Cali III kiinnostaa. Eli cafe racer tyylinen, alkuperäinen on jo olemassa.
87
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 10, 2025, 21:07:36 ip »
Pienkonebensa pyöräni (Osan niistä.) keväällä käyntiin saa.
Sitten on Trike jossa on vuosikymmnien ikääntynyt mutta uutta vastaava moottori kaasuttimilla. Sitä en ole ryhtynyt etanolisoimaan kuin sen mitä bensiinin seassa on.

Vakiobensan kanssa pääsee vähemmällä kevähällä jos tankki on ilmatiivis ja täyden tankin bensiinilaatu ei kauhesti kärsi haihtumalla joten sen komponentit eivät ole kyenneet pakenemaan. Avoastiassa voi havaita, pitkällä aikavälillä, että bensa vähenee. Valitettavasti siitä häviää silloin ne komponentit ensin jotka ovat tarpeellisia palotapahtumassa. Ehkä, itse kun en ole perehtynyt enempää, porukassa on aineiden haihtumisesta tietäviä. Bensa on, yleisesti tunnettuna, polttoaine mutta, ainakin nykyään se on melkoinen koktaili eri komponettejä josta toiset haihtuvat ja toiset ei niinkään.. Etten vaan epäilisi että osa siitä on petäjäistä.
88
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut Jojje Marraskuu 10, 2025, 20:13:10 ip »
Turussa on yksi Nesteen asema, josta saa pumpusta pienmoottoribensiiniä. Olen tätä aina syksyisin, kun ajokauden loppu lähestyy tankkaillut mopoihini. Olen tullut laiskaksi, enkä viitsi talveksi tankkeja tyhjennellä, vaan jätän suht täyteen pienmoottoribensiiniä. Käynnistyvyydessä ja tyhjäkäynnissä kylmällä on huomattava ero.
Edellisen taloyhtiön talonmies (sellaisiakin joskus oli) kertoi tankkaavansa ruohonleikkuriin pienmoottoribensiiniä: lakkasi pää särkemästä.
89
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Marraskuu 10, 2025, 13:20:45 ip »
Ajelin minäkin E85 polttoaineella muutaman ajokauden. Syy ei oikeastaan ole taloudellinen, kun sadalla kilometrillä säästyy ehkä jäätelötötterön hinta, nooh – rahaa sekin on, mutta suurempi syy on juuri sama, minkä Mattikin mainitsi: moottorin ja röörien puhdistus. Kun on viskattu sellaisella hauskuudella kuin migreeniherkkyys ja sen taudin laukaisee paksut pakokaasut niin etanolin poltosta tuleva kaasu on lähinnä vesihöyryä ja hiukan hiilidioksidia, jota sitäkin vähemmän kuin bensiinistä. Eihän sitä pakokaasua ole tarkoitus hengitellä, mutta joskus on tehtävä moottorin lämmityskäyttö ohjesäännön mukaisesti pihassa ennen liikkeellelähtöä. Bonuksena tulee tietenkin kettutyttöjen auki jäänyt haavi, kun kerron turhanajoni voimanlähteen olevan luonnontuote.

Etanolin molekyylissä C2H6O on valmiina yksi happiatomi palamista varten. Siksi se palaa hyvin ja tuottaa moottorissa selvästi enemmän potkua*, jonka ihan ajossa huomaa ja juuri se kompensoi suurempaa polttoaineen kulutusta pienemmän lämpöarvon takia. Hiildioksidia syntyy vain kahden hiiliatomin yhtyessä happeen ja vetydioksidia (vettä) kuuden atomin edestä. Pitäisikö huomata sekin, että tehonlisäys sitten ylittää (Nevadalla) A2 ajokortin ylärajan 35 KW?

* lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli

Vaikeutena olen kokenut harvan, ja yhä harvenevan, jakeluverkon. Kun tästä Keski-Suomesta lähtee pohjoiseen niin jakelu harvenee liian harvaksi. Nevada pyytää lisää bensiiniä n. 200 km välein, mutta etanolia se tahtoo 150 km:n välein; tankki on sen verran pieni ja mitään lisäkannuja en tahtoisi kuljetella. Eihän Nevada pitkille reissuille ole tarkoitettukaan, mutta tässä lähiseuduillakin on tarvinnut suunnitella mieluisien paikkojen kautta kiertäviä päiväretkiä uudelleen harvojen E85 tankkien kautta kulkevaksi. Siksipä olenkin viime aikoina taas ajanut vain bensiinillä.

Muuten, on ehkä harhaan johtavaa puhua jaosta bensiini tai etanoli. Etanoli on tarkkaan määriteltävä aine, ja bensiini, jota E85 myös sisältää 15%, on ainesekoitus, joka on vieläpä yksityiskohdiltaan salainen, ja ainakin monimutkainen. Kaiken lisäksi E85 polttoaineesta puutaan joissakin lähteissä kauppanimikkeellä: Moottoribensiini E85.

Alkuun oli vaikeuksia viileillä ilmoilla käynnistyksen kanssa, mutta hyvien ihmisten neuvoilla ja paremmalla ryypytyskartalla sekin vaikeus on jo selätetty. Ilmajäähy, pieni moottori, ei tee tarpeeksi lämpöä muutenkaan täällä pohjolassa, eikä etanolilla senkään vertaa. Öljynlämpö ei viileillä ilmoilla nouse juuri enempää kuin 80°. Se on vasta ohjesäännön liikkeellelähtölämpö. Toimii se varmaan Italiassa. Vasta 25° ulkolämmöllä nousee öljynkin lämpö yli 100° ja vesi höyryää pois öljystä ja etanolin kulutuskin selvästi pienenee. Se on siis kesäpolttoaine, ruuhka-alueille.

Ruiskutuskartan vaihto besa/etanoli, kumpaan vaan suuntaan, on 10 minuutin homma, sillä varauksella, että ei tarvitse pumpata tankkia tyhjäksi kepulikonsteilla ja paikkoja sotkemalla. Hyvin toimivan, ja hyvällä ryypyllä varustetun, ruiskutuskartan onnistuin tehemään ihan itse muutaman kokeilun kautta ja tältä palstalta saaduilla neuvoilla. Nyt lähtee käyntiinkin ilmalla kuin ilmalla. Karttaa muokkasin TunerPro ohjelmalla ja ihan Linux alustalla ja Vine apuohjelmalla, joka kääntää TunerPron Windowsia puhuvan kielen Linuxin puhumaan kieleen.

On olemassa rakennusarjoja, joilla tehdään mahdolliseksi kahden polttoaineen automaattisäätö. Sitten on sama kumpaa ainetta tankkaa. En niitä tunne ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luullakseni sellaisella ei saa sytyskarttaa aikaisemmalle, joka on välttämätöntä, jos halutaan etanolin mahdollistama tehon lisäys. Se on aivan selvä tehon parannus, jonka tuntee selvästi satulassa. Tehon lisäys on myös välttämätön, jos haluaa asiassa taloudellista hyötyä. Ilman sitä litramääräinen polttoaineen säästö jää paljon pienemmäksi.

Alkuperäinen tehtaan kartta täytyy vaan muistaa lukea talteen ja tallettaa varmuuskopiona varmaan muistiin. Sitä tarvitaan viimeistään siinä vaiheessa kun perikunta myy jäämistöstä pyörän, jota ei saa myydä manipuloidulla ruiskutuskartalla, ellei sitä ole päästömitattu ja katsastettu. Perillinen oli kyllä huolissaan, että kukas sen Annin sitten säätää katulailliseksi?





90
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 09, 2025, 13:52:10 ip »
Pieni poikeama aiheeseen. ALi laittoi vinkin RE85:sta. Käyttänyt olen sen aikaa kuin 1400 California on ollut käytössäni. Syy on selvä: Pyörälläni ajan aina vajaateholla sillä ei kotimaisilla teillä saa ajaa niin kovaa kuin kulkisi. Toki pikku lipsahduksia on sattunut. Käytän etanolia eli mainittua RE85:sta lämpimillä säillä ja kun matkanteko on jatkuvaa eikä mitään kylillä pyörimistä.
Edellä mainitulla toimella puhdistan moottorin palotilat ja männänlaet noesta ja karstasta. Etanolia voi laittaa bensiinin joukkoon tai pelkältään. (Onhan sitä etanolia tavan bensassakin 5 - 10% muutoinkin.) Palotilojen sisäiset puhdistumiset on helppo tarkistaa ottamalla sytytystulpat irti. Ovat olleet kuin uudet eli eriste on valkoinen eikä karstaa tai nokea lainkaan.

Mutta etanoli sinällään on hieman hankala ilmajäähdytteisessä koneessa sillä käyntilämpötila eli palotapahtuman lämpö jää alhaiseksi. Etanoli kun palaa kylmenpänä. Ei ole hyväksi voiteluöljyllekään. Odottelen että ulkolämpötila on yli 20 astetta ja vasta silloin kun lähden pidemmälle reissulle etanolia käyttäen. Korkeassa lämpötilassa etanoli palaa tehokkaammin. Toisin sanoen kulutus laskee. Kylmällä säällä etanolia kuluu kovasti. Etanolia käyttämällä saa koneen, pakoputket, lambda-anturit ja äänenvaimentimet puhtaiksi sisäpuolelta.

Ei onnistu säätämättä kaasutinpyörissä eikä niissä ruiskutuspyörissä joissa ei ole lambda-takaisinkytkentää. Vesijäähdytteisellä moottorilla etanolin käyttö sujuisi vielä paremmin sillä siinä lämpötilan säätö on helppoa. Vanhemmassa kalustossa voi tulla ongelmia kumiosien suhteen sillä kaikki kumilaadut eivät kestä etanolia suuria määriä.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10