81
Tekniikkapalsta / Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 03, 2025, 12:16:01 ip »Jatkan edelliseen postaukseeni.
Kaasuvaijereiden vaihto ei ole teknisesti erityisen hankala homma mutta vaatii aikaa, viitseliäisyyttä, työkaluja, vaivaa, GuzziDiagin, läppärin ja liitäntäjohtimet sekä hieman ennakkoluulotonta uskallusta.
Vaijerivaihtoa varten pitää tehdä purkuhommia sekä kaasukahvan päässä että polttoainetankin alla. Tankin irrotus pitää tehdä, Se kannattaa tyhjentää ensin niin on köykäisempää. Tankin allta paljastuu kaasunasentopotentiometrin ja vaijerien kiinnityskohdat. Anturit heiluvat suht löysästi niiden etuosassa sijaitsevien kumikannakkeiden varassa. Niiden kunto kannattaa vilkaista ettei niiden liimaukset ole irronneet tai muuta mahdollista "hiertymää" ilmene.
Kaasunasentopotentiometrien päällä on suojakotelo joka irrotetaan niin pääsee asiaan.
Kaasuvaijereita, mahdollisesti, irrotellessa kannattaa vaikka valokuvata miten vaijerit kulkevat ja että kiertosuunnat ovat oikein kun uusia vaijereita sovitellaan. Vaijereita ei pidä voidella. Vain vaijerien kumisuojat, säätöjen jälkeen, sujutetaan paikoilleen.
Vaijereiden säädössä tärkein asia on että niiden säädöt ovat siten että potentiometrit palautuvat perusasentoonsa eli eivät jää "kantamaan" eikä vaijereihin /kaasukavaan jää mainittavaa tyhjää liikettä.
Toki vaijereiden säädön voi tehdä tankki irti mutta jos erehtyy laittamaan virrat päälle niin bensa lentää eikä kenelläkään ole kivaa. Onneksi vaijerien säädöt ovat niiden kaasukahvanpuoleisissa päissä. Mutta virrattoman säädön voi vaijereille tehdä.
GuzziDiagissa vaijeriden/potentiometrien asetusten tekoon on oma pikku ohjelmistonpätkä joka neuvoo homman suoritusta.
Tankin sivulevyjen irrotus ennalta on oma hommansa. Toki tankin saa irti muutoinkin. Kotkien alla on yhdet ruuvit piilossa. Kotkat ovat liimattu paikoilleen mutta silti niissä on kiinnityskoukkunsa jotka ovat herkät katkeamaan. Tosin aina voi liimata uudelleen. Jos sivupeltejä ei irrota on venttiilikoppien koristekopat irrotettava.
Tankin kiinnike on satulan etuosan alla ja kun kaikki tarpeellinen on irrotettu voi tankkia vetää taapäin niin sen alta paljastuu lisää irrotettavaa. Myös polttoaineen paine on päästettäva pois ennen kuin tahrii bensiinillä itsensä ja siinä ohessa rikkoo bensaletkun liittimen. Se aukeaa vain kun letkussa ei ole painetta lainkaan. Tankin alla on myös sähköjohtoja ja niiden liitin. Jos on paljon kilometrejä takana niin voi, tankin irti ollessa, vaihtaa polttoainesuodattimen. Mutta se on toinen juttu.
Että muutama tunti on hyvä aikaa varata. Ainakin ekalla kertaa.
Kun vaijerit on säädetty kokolailla välyksettömiksi ja varmistuttu että tyhjäkäyntiasento on oikein eli potentiometrit perusasennoissaan kootaan tankki letkuineen ja johtimineen paikoilleen polttoaineineen voidaan jatkaa tietokonepohjaisesti.
Jos vaijereita ei tarvitse vaihtaa niin prosessi on paljon helpompi. Tankkia ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain vaijereiden säädöstä. Mutta Guzzidiag tarvitaan jos on säätöjä muuttanut kuten välyksenpoistossa tapahtuu. Oman kokemukseni mukaan moottori käy ihan omiaan eli muuta kuin joutokäyntiä jos potentiometrien lukuarvoja ei ole asetettu.
Kaasuvaijereiden vaihto ei ole teknisesti erityisen hankala homma mutta vaatii aikaa, viitseliäisyyttä, työkaluja, vaivaa, GuzziDiagin, läppärin ja liitäntäjohtimet sekä hieman ennakkoluulotonta uskallusta.
Vaijerivaihtoa varten pitää tehdä purkuhommia sekä kaasukahvan päässä että polttoainetankin alla. Tankin irrotus pitää tehdä, Se kannattaa tyhjentää ensin niin on köykäisempää. Tankin allta paljastuu kaasunasentopotentiometrin ja vaijerien kiinnityskohdat. Anturit heiluvat suht löysästi niiden etuosassa sijaitsevien kumikannakkeiden varassa. Niiden kunto kannattaa vilkaista ettei niiden liimaukset ole irronneet tai muuta mahdollista "hiertymää" ilmene.
Kaasunasentopotentiometrien päällä on suojakotelo joka irrotetaan niin pääsee asiaan.
Kaasuvaijereita, mahdollisesti, irrotellessa kannattaa vaikka valokuvata miten vaijerit kulkevat ja että kiertosuunnat ovat oikein kun uusia vaijereita sovitellaan. Vaijereita ei pidä voidella. Vain vaijerien kumisuojat, säätöjen jälkeen, sujutetaan paikoilleen.
Vaijereiden säädössä tärkein asia on että niiden säädöt ovat siten että potentiometrit palautuvat perusasentoonsa eli eivät jää "kantamaan" eikä vaijereihin /kaasukavaan jää mainittavaa tyhjää liikettä.
Toki vaijereiden säädön voi tehdä tankki irti mutta jos erehtyy laittamaan virrat päälle niin bensa lentää eikä kenelläkään ole kivaa. Onneksi vaijerien säädöt ovat niiden kaasukahvanpuoleisissa päissä. Mutta virrattoman säädön voi vaijereille tehdä.
GuzziDiagissa vaijeriden/potentiometrien asetusten tekoon on oma pikku ohjelmistonpätkä joka neuvoo homman suoritusta.
Tankin sivulevyjen irrotus ennalta on oma hommansa. Toki tankin saa irti muutoinkin. Kotkien alla on yhdet ruuvit piilossa. Kotkat ovat liimattu paikoilleen mutta silti niissä on kiinnityskoukkunsa jotka ovat herkät katkeamaan. Tosin aina voi liimata uudelleen. Jos sivupeltejä ei irrota on venttiilikoppien koristekopat irrotettava.
Tankin kiinnike on satulan etuosan alla ja kun kaikki tarpeellinen on irrotettu voi tankkia vetää taapäin niin sen alta paljastuu lisää irrotettavaa. Myös polttoaineen paine on päästettäva pois ennen kuin tahrii bensiinillä itsensä ja siinä ohessa rikkoo bensaletkun liittimen. Se aukeaa vain kun letkussa ei ole painetta lainkaan. Tankin alla on myös sähköjohtoja ja niiden liitin. Jos on paljon kilometrejä takana niin voi, tankin irti ollessa, vaihtaa polttoainesuodattimen. Mutta se on toinen juttu.
Että muutama tunti on hyvä aikaa varata. Ainakin ekalla kertaa.
Kun vaijerit on säädetty kokolailla välyksettömiksi ja varmistuttu että tyhjäkäyntiasento on oikein eli potentiometrit perusasennoissaan kootaan tankki letkuineen ja johtimineen paikoilleen polttoaineineen voidaan jatkaa tietokonepohjaisesti.
Jos vaijereita ei tarvitse vaihtaa niin prosessi on paljon helpompi. Tankkia ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain vaijereiden säädöstä. Mutta Guzzidiag tarvitaan jos on säätöjä muuttanut kuten välyksenpoistossa tapahtuu. Oman kokemukseni mukaan moottori käy ihan omiaan eli muuta kuin joutokäyntiä jos potentiometrien lukuarvoja ei ole asetettu.
Tuoreimmat viestit