Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Tekniikkapalsta / Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 03, 2025, 12:16:01 ip »
Jatkan edelliseen postaukseeni.

Kaasuvaijereiden vaihto ei ole teknisesti erityisen hankala homma mutta vaatii aikaa, viitseliäisyyttä, työkaluja, vaivaa, GuzziDiagin, läppärin ja liitäntäjohtimet sekä hieman ennakkoluulotonta uskallusta.
Vaijerivaihtoa varten pitää tehdä purkuhommia sekä kaasukahvan päässä että polttoainetankin alla. Tankin irrotus pitää tehdä, Se kannattaa tyhjentää ensin niin on köykäisempää. Tankin allta paljastuu kaasunasentopotentiometrin ja vaijerien kiinnityskohdat. Anturit heiluvat suht löysästi niiden etuosassa sijaitsevien kumikannakkeiden varassa. Niiden kunto kannattaa vilkaista ettei niiden liimaukset ole irronneet tai muuta mahdollista "hiertymää" ilmene.

Kaasunasentopotentiometrien päällä on suojakotelo joka irrotetaan niin pääsee asiaan.
Kaasuvaijereita, mahdollisesti, irrotellessa kannattaa vaikka valokuvata miten vaijerit kulkevat ja että kiertosuunnat ovat oikein kun uusia vaijereita sovitellaan. Vaijereita ei pidä voidella. Vain vaijerien kumisuojat, säätöjen jälkeen, sujutetaan paikoilleen.

Vaijereiden säädössä tärkein asia on että niiden säädöt ovat siten että potentiometrit palautuvat perusasentoonsa eli eivät jää "kantamaan" eikä vaijereihin /kaasukavaan jää mainittavaa tyhjää liikettä.

Toki vaijereiden säädön voi tehdä tankki irti mutta jos erehtyy laittamaan virrat päälle niin bensa lentää eikä kenelläkään ole kivaa. Onneksi vaijerien säädöt ovat niiden kaasukahvanpuoleisissa päissä. Mutta virrattoman säädön voi vaijereille tehdä.

GuzziDiagissa vaijeriden/potentiometrien asetusten tekoon on oma pikku ohjelmistonpätkä joka neuvoo homman suoritusta.

Tankin sivulevyjen irrotus ennalta on oma hommansa. Toki tankin saa irti muutoinkin. Kotkien alla on yhdet ruuvit piilossa. Kotkat ovat liimattu paikoilleen mutta silti niissä on kiinnityskoukkunsa jotka ovat herkät katkeamaan. Tosin aina voi liimata uudelleen. Jos sivupeltejä ei irrota on venttiilikoppien koristekopat irrotettava.

Tankin kiinnike on satulan etuosan alla ja kun kaikki tarpeellinen on irrotettu voi tankkia vetää taapäin niin sen alta paljastuu lisää irrotettavaa. Myös polttoaineen paine on päästettäva pois ennen kuin tahrii bensiinillä itsensä ja siinä ohessa rikkoo bensaletkun liittimen. Se aukeaa vain kun letkussa ei ole painetta lainkaan. Tankin alla on myös sähköjohtoja ja niiden liitin. Jos on paljon kilometrejä takana niin voi, tankin irti ollessa, vaihtaa polttoainesuodattimen. Mutta se on toinen juttu.

Että muutama tunti on hyvä aikaa varata. Ainakin ekalla kertaa.

Kun vaijerit on säädetty kokolailla välyksettömiksi ja varmistuttu että tyhjäkäyntiasento on oikein eli potentiometrit perusasennoissaan kootaan tankki letkuineen ja johtimineen paikoilleen polttoaineineen voidaan jatkaa tietokonepohjaisesti.

Jos vaijereita ei tarvitse vaihtaa niin prosessi on paljon helpompi. Tankkia ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain vaijereiden säädöstä. Mutta Guzzidiag tarvitaan jos on säätöjä muuttanut kuten välyksenpoistossa tapahtuu. Oman kokemukseni mukaan moottori käy ihan omiaan eli muuta kuin joutokäyntiä jos potentiometrien lukuarvoja ei ole asetettu.
82
Asiaa ja asian vierestä / Talvilepoon
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Lokakuu 02, 2025, 18:31:40 ip »
Hieman alakuloisena vein italiattaren Nurmen Maken huomaan.

Ajokausi oli 1.2.2025 - 2.10.2025. Kilometrejä kertyi 11´823 km.
Kausi meni vaikeuksitta. Tosin pyörän ikä, vm 2008 ja ajetut ~ 143´000 km tuovat jo itseään esiin.
Startti katkaisi matkan ja teleskoopin stefakin piti vaihtaa. Lisäksi joitain pieniä tässä ja tuossa kohtaa.

Jäsenyys naapurikaupungin kerhossa -  hmpk.fi - säästi kokolailla rahaa ja kerakesanoja.
Kerholla kun on erinomainen verstastila tarpeellisine kapineineen. Jäsenmaksu on mielestäni jopa halpa...

Nyt vain syys&talviretkeily metsän siimekseen käyntiin.

83
Myyn / Calin alakehtoputket ja siirtosarjaa
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Lokakuu 02, 2025, 14:49:17 ip »
Nyt olis Caliin jalkatapillisen version alakehtoputket ja jalkatapit ilman polkimia, eli jos haluat vaihtaa astinlaudat tappeihin niin näillä onnistuu. Hp 100eur.

-MYYTY- Sitten olisi pitkäjalkaisille laadukas astinlautojen siirtosetti, huolella teetetty ja antaa todella hyvän ajoasennon. Toimii parhaiten niissä Caleissa, missä ei ole takahaarukkaan kytkettyä paineensäätöventtiiliä, koska tässä ei ole korvaketta sille. Itsellä se ei ollut ongelma, koska integraalijarrut oli purettu. Mukana sivujalka. Hp 140eur.

Löytyy Kuopion kupeesta, kännykällä voin laittaa lisää kuvia. Kulkeutuu 13.10 välille Kuopio-Helsinki.

Jani, o4o-7347556
84
Myyn / Cali 3 laukkuraudat ja Guzzi 1400 osaa
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Lokakuu 02, 2025, 11:43:38 ap »
Varaston tyhjennystä.

Cali kolmosen etulokasuojan kromikaaret hyvät 20eur

Cali kolmosen erittäin hienot teetetyt rosteriset laukkuraudat nahkalaukuille, todnäk käy muihinkin Caleihin 45eur

Guzzi 1400 virtalukon/bensakorkin valkoinen kaulus 25eur

Guzzi 1400 imukaulojen suojat 30eur

Tankin sivuposket virheettömät 70eur - MYYTY-

Näillä uutta ilmettä pyörään. Löytyy Kuopion kupeesta.

Kulkeutuu 13.10 välille Kuopio-Hki

Jani, O4o7347556
85
Tekniikkapalsta / Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Lokakuu 01, 2025, 11:43:07 ap »
No huh, huh! Ehdin jo luulla, että kaasunantopotention vikailmoitus olisi ruskea raita kalsareissa, mutta näin vain säikähdyksellä siitäkin selviää. Kiitos MM  :)
86
Tekniikkapalsta / Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 01, 2025, 10:42:11 ap »
Ei pidä säikähtää niiden 1400-mallien osalta joissa on kaasuvaijerit.

Vika tuskin on potentiometreissä vaan siinä että kaasuvaijerien pitkäaikainen käytön mukanaan tuoma vaiva on pääosin vaijerin teflonvaipan kulumisesta johtuva epämääräisyys. Siksi vikailmoitus tulee hieman väärään osoitteseen vaikka kyse on vain vaijerien säädöstä tai vaihtamisesta uusiin vaijereihin.

Koska analogiset vaijerit eivät ole vikalogin luettelossa niin vikailmoitus osoittaa lähinnä olevaa kohdetta joka on kahden kaksoispotentiometrin nippu. Toki senkin vikaantuminen joskus tulee.

Vaijerivaiva korjaantuu kun sen säätö laitetaan kohdalleen eli välys säädetään vähäiseksi. Välystä pitää olla hippusen ettei kaasun kääntäminen tule raskaaksi. Mutta pelkkä säätö ei riitä vaan pitää hieman ohjelmoida.

Kun vaijerit ovat säädetty sopivaan välykseen siten että varmistutaan että potentiometrien liike palautuu joutokäyntiasentoon. Sen jälkeen kaasunasentopotentiometreille ohjelmoidaan uudelleen kaasukahvan liikkeet GuzziDiagia hyödyntämällä. Itse prosessi ei kestä kuin sekunteja. Siinä kaasukahva käännetään ääriasentoonsa ja palautetaan takaisin tyhjäkäyntiasentoon.

Tämä asia tuli havaituksi kun ensimmäisen kerran suoritin em. prosessin liki uuteen pyörääni yli monta vuotta sitten. Nyt, yli kuudenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen, olen saman asian edessä. Saatan samalla vaihtaa uudet vaijerit. Koko talvi on aikaa.

Ei pidä säikähtää jos reissussa mittaritauluun, em. syystä tulee vikailmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE. Ilmoituksen voi yrittää poistaa seuraavin keinoin sillä vikailmoituksen aikana ajaminen varsin pienellä teholla ei ole kivaa: käännetään virta pois, uudelleen päälle ja kohta taas pois ja uudelleen päälle ja käynnistetään. Vikavalo mittaristossa lakkaa vilkkumasta ja sammuu, jos hyvin käy, vasta ajamaan lähtiessä ja kone antaa täydet tehot.

Jos vikavalo ei sammu, tai jää vilkkumaan, kyseessä voi olla jokin toinen vaiva. Sekin selviää kun lukee vikalogin ilmoitukset. GuzziDiag on ilmainen käyttäjälleen ja siitä löytyy suomenkielinen versio. Toisaalla, tässä foorumissa, on lisäohjeita.

87
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 30, 2025, 16:30:27 ip »
Kuvasi kääntyivät klikkauksen kautta ja suurenivat näytölle ookoo. Että ei tarvitse sen vuoksi itselleen raipaniskuja antaa. Ainakin Linuxissa.
88
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut mille gt Syyskuu 30, 2025, 15:30:59 ip »
Ja tietysti kuvat miten sattuu
89
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut mille gt Syyskuu 30, 2025, 15:29:30 ip »
Morjens
Viikonloppuna lensi koko kotkaparvi lämpöisempään pesimäpaikkaan Mille Senton johdolla. Cardellinot lensi perässä.
Kevättä odotellessa[/img]
90
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 30, 2025, 12:58:57 ip »
Saavutin vasta sen kohdan josta tasalukuun 70 on vain kaksi synttäriä väliä.

1400 Calin ajelin pari päivää sitten Kerholleni aikeena pestä ja vahata tavallista perusteellisemmin myöhemmin tällä viikolla. Onhan se hieman tylsää ajella talouden pikkupakulla parikymmentä kilsaa kodin ja kerhotalon väliä. Mutta näin se aika vain kiirehtää ja ajokilometrit jäivät lähes puoleen muiden, menneiden, kesien suoritukseen verrattuna. Syynä ei ollut ajolaiskuus vaan elämiseen ja tekemiseen tulleet muutokset kuten perintökesämökin remontointi sekä monet muut, itsestä riippumattomat, seikat. Kaikenlaista menoa on ollut ja tulossa joihin ei oikein voi moottoripyörää liittää.

Sitten nuoruusvuosien ensimmäisen kerran jäi suven kilometrit alle kymmenentuhannen. Parhaana vuonna tuli, viimevuosituhannen lopulla, yli kolmekymmentätuhatta  kilometriä NTX750:sen mittariin. Siitä sitten loivaa laskua nykylukemiin. NTX:llä ajoin talviajot ja GT850:llä suviajot. Kerrottakoon että NTX kesti ympärivuotista ajoa vain kaksi talvea. Sen jälkeen kone oli jo huonossa kunnossa eli savutti kovasti. Meni vaihdossa vähän ajettuun 900 Ducati Pasoon. GT oli kuitenkin enemmän käyttöpyöränä kuunnes se oli "pakko" myydä koska eräs tunnettu rock-muusikko osti sen isolla tukulla käteistä. Sen jälkeisiä tietoja ei siitä pyörästä juuri ole ilmennyt. Kerran sen näin Ruovedellä. Oli siistissä kunnossa.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10