Minulla on vain Nevadan tietoja, mutta Californiaan löytynee omat öljytilavuudet.
Tehtaan huoltomanuaali sanoo:
Perävaihteen tilavuus 0,17 litraa
Perävaihteen Olio "Agip Rotra MP SAE 85 W/140" tilavuus 0,16 litraa
Perävaihteen Olio "Agip Rocol ASO/R" oppure "Molykote tipo A" tilavuus 0,01 llitraa (eli lusikallinen)
tästä seuraa, että Nevadaan 1 l öljyä riittää siitä litran pullosta (joissa sitä myydään) 6,25 kertaa (Caliin joku toinen määrä, laskekaa itse) ja, koska yhteen satsiin laitetaan molyä 1 cl, eli soppalusikallinen (sen lusikan saa sitten omaksi, koska keittiön laatikkoon sitä ei voi enään palauttaa) niin litran pulloon laitetaan 6,25 cl, siis lusikallista. Sitten siitä öljypullosta voi laittaa mittakannuun 1,7 dl ja kaataa perämurikkaan.
Tai laittaa mittakannuun 1,6 dl 85 W/140 öljyä puhtaana ja sekoittaa siihen lusikallisen molyä ja kaataa soosin perämurikkaan. Tämä on minusta parempi niin pysyy öljypytyt järjestyksessä. En minä kuitenkaan muista vuoden päästä, mitä missäkin on seassa.
RVS menee pilalle parissa päivässä avatussa tuubissa. Siksi se täytyy sekoittaa valmiiksi suurempaan öljymäärään, jos ei käytä sitä heti kerralla kaikkea. Molykotella ei liene tällaista harmia.
En ole keksinyt kunnon menetelmää perän öljynpinnan korkeuden määrittelyyn, joten lähimmäksi oikeaa varmaankin pääsee kun valuttaa kunnolla entisen pois ja laittaa uutta 1,7 dl (ja Calille tietysti sen määrä) molykotella ryyditettynä.
Mitä tulee vaihteistoon, niin sinne en moykotea laittaisi, eikä tehtaan ohjekaan niin suosittele. Jos joku molykotepurkki on manuaalivaihteistoa varten niin en ymmärrä miten se perävaihteeseen liittyy... HD:lle tarkoitettu vaihteistoöljy käy epäilemättä muihinkin, jos se viskositeetti on SAE 80 W/90, siis vaihteistolle, ei perään, tuskin se valmistajasta ja tuotemerkistä riippuu. HD.LLä ei tietääksen ole kardaania, eikä perävaihdetta, mutta on siinä kai sitä vastaava toisiovaihde. RVS metallin lisäaineen laitan aina vaihdelaatikkoon ja moottoriin, mutta se on sitten toinen juttu.
Kun peräöljyä vaihtaa niin kannattaa irrottaa sen huohotinventtiili ja laittaa dieselöljypurkkiin likoamaan koko operaation ajaksi ja puhaltaa sitten vielä varuilta, että siitä ilma kulkee kumpaankin suuntaan. Se kannattaa myös voidella peräöljyllä ennen takaisin laittamista. Sitten se pysyy kunnossa. Se on, nimittäin hankala korjata jos jää jumiin ja tukkoon.