Kirjoittaja Aihe: Molycote  (Luettu 368 kertaa)

Pette

Molycote
« : Heinäkuu 27, 2026, 11:59:38 ap »
Saako jostain vielä Molycote A:ta, ja jos, niin mistä? Onko edelleen tarpeen Nevada -99:n perään? Onko jotain korvaavaa olemassa?

TimoCali

Vs: Molycote
« Vastaus #1 : Heinäkuu 27, 2026, 13:08:44 ip »
Ostin keväällä Fixus-liikkeestä neljä muovituubia 20ml / kpl.
Täällä myös https://www.polarautovaruste.com/p14325-liqui-moly-vaihteiston-lisaaine-20g-fi.html

Yksi tuubi riittää perään. On tietysti lisättävä öljynvaihdossa.

Hajakenttä

« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2026, 14:03:40 ip »
Jostain luin, että on myös sellaisia öljylaatuja, joilla on riittävät ominaisuudet. Olikohan se kuormituskestävyys arvo? Kysymys lienee rataskoneiston hampaiden iskupintojen kovasta paineesta, jossa öljy ei sellaisenaan pysy välissä voitelemassa, paitsi jokin erikoisöljy. En muista mistä luin ja mikä oli se öljylaatu...

Maailmansodassa lentokoneiden moottoriöljyyn liuotettiin molybdeenivaseliinia. Vaikka moottori oli läpi ammuttu, jos vähänkin vielä toimi, ajettiin kone kotikentälle ilman oljyjäkin. On minulla varastossa tuota mustaa molybdeenvaseliiniakin. Tarina kertoo, että molybdeeni muodostaa pyöreän, kuulamaisen molekyylirakenteen ja on siksi rattaiden välissä "liukkaampaa" kuin tavallinen öljy. Hyvin se ainakin takertuu ja sottaa joka paikan.

Olen kuitenkin toistaiseksi luottanut tehtaan antamiin ohjeisiin. Molycote purkki alkaakin kohta olla tyhjä. On se 15v riittänytkin kun lusikallisen aina laitan. Öljyä on toisinaan vaikea löytää täsmälleen oikealla viskositeetilla.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2026, 22:46:33 ip »
Taitaa aineen nimi olla molybdeenisulfidi. Itse kun
tein työhistoriaani sotilaslentokoneiden ja avaruusalusten parissa niin ko. tarveaine oli käytössä. Vaan hinnasta en tiedä. Itse olen omissa pyörissäni käyttänyt tuotemerkki Molykotea.

mosa

« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2026, 15:40:31 ip »
En oo "öljyexpertti", mutta joskus tuumailin, että olisko HD:lle sopivat Red Line V-Twin vaihteistoöljyt kelvollisia Guzzeille, jos ei oo Molycotea saatavilla?

Pette

« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2026, 16:18:57 ip »
Eli, FaceBookissa sain vinkkiä (kiitos siitä), minkä innoittamana tilasin tuubin Liqui Moly Manuaalivaihteiston lisäainetta:
https://www.virtasenkauppa.fi/manuaalivaihteiston-lisaaine-liqui-moly-90803

Tuubi on 20g ja hinta 13,20€ + posti 4,90€. Hieman oli FB:ssa keskustelua siitä kuinka monta grammaa vastaa 0,01l Molycotea (Nevadan ohjemäärä). Joku oli laittanut Californian perään koko tuubin, ja joku meinasi, että tuubista riittäisi neljään täyttöön? Paljonkohan pitäisi siis laittaa? Onko liiasta haittaa? Ja kait tämä Liqui Moly vastaa Molycotea?

Liqui Molya on siis eri tarkoituksiin, mutta tämä on nimenomaan manuaalivaihteistoon tarkoitettua.

EDIT.
Nyt vasta luin koko tuoteselostuksen: "Purkin sisältö 20 g riittää 1 litraan vaihteistoöljyä" - eli riittäisi siis ainakin neljään peräöljyn vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2026, 17:35:35 ip kirjoittanut Pette »

Hajakenttä

« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2026, 20:12:32 ip »
Minulla on vain Nevadan tietoja, mutta Californiaan löytynee omat öljytilavuudet.

Tehtaan huoltomanuaali sanoo:
Perävaihteen tilavuus 0,17 litraa
Perävaihteen Olio "Agip Rotra MP SAE 85 W/140" tilavuus 0,16 litraa
Perävaihteen Olio "Agip Rocol ASO/R" oppure "Molykote tipo A" tilavuus 0,01 llitraa (eli lusikallinen)

tästä seuraa, että Nevadaan 1 l öljyä riittää siitä litran pullosta (joissa sitä myydään) 6,25 kertaa (Caliin joku toinen määrä, laskekaa itse) ja, koska yhteen satsiin laitetaan molyä 1 cl, eli soppalusikallinen (sen lusikan saa sitten omaksi, koska keittiön laatikkoon sitä ei voi enään palauttaa) niin litran pulloon laitetaan 6,25 cl, siis lusikallista. Sitten siitä öljypullosta voi laittaa mittakannuun 1,7 dl ja kaataa perämurikkaan.

Tai laittaa mittakannuun 1,6 dl 85 W/140 öljyä puhtaana ja sekoittaa siihen lusikallisen molyä ja kaataa soosin perämurikkaan. Tämä on minusta parempi niin pysyy öljypytyt järjestyksessä. En minä kuitenkaan muista vuoden päästä, mitä missäkin on seassa.

RVS menee pilalle parissa päivässä avatussa tuubissa. Siksi se täytyy sekoittaa valmiiksi suurempaan öljymäärään, jos ei käytä sitä heti kerralla kaikkea. Molykotella ei liene tällaista harmia.

En ole keksinyt kunnon menetelmää perän öljynpinnan korkeuden määrittelyyn, joten lähimmäksi oikeaa varmaankin pääsee kun valuttaa kunnolla entisen pois ja laittaa uutta 1,7 dl (ja Calille tietysti sen määrä) molykotella ryyditettynä.

Mitä tulee vaihteistoon, niin sinne en moykotea laittaisi, eikä tehtaan ohjekaan niin suosittele. Jos joku molykotepurkki on manuaalivaihteistoa varten niin en ymmärrä miten se perävaihteeseen liittyy... HD:lle tarkoitettu vaihteistoöljy käy epäilemättä muihinkin, jos se viskositeetti on SAE 80 W/90, siis vaihteistolle, ei perään, tuskin se valmistajasta ja tuotemerkistä riippuu. HD.LLä ei tietääksen ole kardaania, eikä perävaihdetta, mutta on siinä kai sitä vastaava toisiovaihde. RVS metallin lisäaineen laitan aina vaihdelaatikkoon ja moottoriin, mutta se on sitten toinen juttu.

Kun peräöljyä vaihtaa niin kannattaa irrottaa sen huohotinventtiili ja laittaa dieselöljypurkkiin likoamaan koko operaation ajaksi ja puhaltaa sitten vielä varuilta, että siitä ilma kulkee kumpaankin suuntaan. Se kannattaa myös voidella peräöljyllä ennen takaisin laittamista. Sitten se pysyy kunnossa. Se on, nimittäin hankala korjata jos jää jumiin ja tukkoon.

Sentire la forza!

Pette

« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2026, 20:22:48 ip »
"Mitä tulee vaihteistoon, niin sinne en moykotea laittaisi, ..."

Onkohan tuo Liqui Moly jotenkin kuitenkin eri ainetta kuin Molycote A. Ainakin tuubissa sanotaan, että se on nimenomaan vaihteistolle. Käyköhän tuo siis ja onko sopiva lisäaine lainkaan, joltimiltei vai eri hyvin Moto Guzzin perään?

Hajakenttä

« Vastaus #8 : Heinäkuu 29, 2026, 21:05:42 ip »
MotoMatti on tutkinut asiaa. Luotamme hänen asiantuntemukseensa.

http://www.motomatti.fi/2020/09/molykote-dispersion-vaihtoehto.html

Liqui Moly lienee korvaava aine. Molykote A purkin kyljessä lukee juuri se aineen tarkoitus: lisätä kuormituskestävyyttä koneistossa silloin kun metalli/metalli kosketus tarvitsee soppaa väliin, että eivät pääse metalliseen kosketukseen ja jotta voitelu pääsee toimimaan varsinaisella öljyllänsä.

Sentire la forza!

lounliraider

« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2026, 14:07:12 ip »
Aiheesta löytyy keskustelua tältäkin foorumilta, nykyajan öljyt kuten Redline Heavy Weight Shock Proof tai Royal Purple ovat ominaisuuksiltaan ihan eri luokkaa kuin 70-luvun mineraaliöljy ja aikakauden lisäaine, uskoo ken tahtoo. Ja sitä molybdeenisulfidia on nimenomaan näissä nykyöljyissä parantamassa pintapaineen kestävyyttä.

Itse olen 12 vuotta käyttänyt Guzzeissani Redlinea lähinnä hyvän saatavuuden takia, eikä ongelmia ole ollut. Yhden vanhan GT:n hankin kerran, siellä oli Molykotet hienosti paakkuna perämurikan pohjalla...

motomatti

« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2026, 00:30:15 ap »
Ottaen kantaa näin pikku "pölyissä" niin loundiraider on hyvin selvillä miten jotkin aineet toimivat silloin kun eivät toimi: sakoavat ja ovat muuta öljyä painavampaa kamaa. Se ei tee niistäkään huonoja. Syy on vain käytön puutteesta Kuten talviseisonta. Vielä en ole tavannut ainetta joka muokkaisi tai kytkeytyisi vallitsevaan öljyyn niin että ei tule sakoamista kun ei ole liikettä. Olen, tähän ikään, purkanut monta perävaihdetta ja vaihdelaatikkoa. Erityisesti perävaihteissa käy niin että öljyä painavammat komponentit vajoavat alas. Se ei sinänsä ole ongelma. Vaan se miten se saadaan takaisin kiertoon. Toki on olemassa öljymäisiä lisäaineita jotka sekoavat öljyyn ja pysyvät öljyssä. Ainakin suht pitkään.
Toisaalta vaihteiston tai perävaihteen suhteen on merkityksellistä se että pysyykö haluttu lisäaine öljyn kierrossa vain sakoaako mikäli lisäaine on öljyä painavampaa.

Kääntäen: olen remontoinut sekä siviili- että kisakäyttöön vaihteistoja ja perävaihteita ja niillä on pärjätty varsin korkealla tasolla. Lähinnä classic-racingissä. Molykotea, helpon saatavuutensa vuoksi, on ollut matkassa. Toisaalta; vajaan tunnin kisa ei kerro mitään siitä että onko aine rakenteen kestävyyttä parantavaa vaan onko se kitkaa pienentävä. Itse jättäisin ne aineet kaupan hyllylle jotka myyvät ainetta joka "korjaa" rakenteita. Mielelläni ajattelisin että huoli on, ainakin matkamotoristin osalta, se että kuinka pitkään voitelukyky riittää.

Kun olin tekemisissä rakettien ja hävittäjälentokoneiden parissa niin siellä, ainakin NASA ja ESA suosivat molybdeenisulfidia. Sitä laitettiin joka ruuviin ja mutteriin siellä missä ohje niin määräsi. Pari avaruusalusta, molempia kaksi, toiset varalle, joita olen ollut tekemässä, kulkevat kaukana ilmakehästämme ja toinen ei ole, vielä, edes tavoittanut kohdettaan. Tämä on nyt mukava kertoa koska ei ole enää rajoitusta siinä että voin nyt kertoa mitä olen oikeasti työkseni tehnyt. Enää en ole näppäräkätinen. Valitettavasti. Vaiva vaivaa.

Vaan vaari ja isäni lähtivät kiertoradalle varsin nuorina. Yllättäen, nyt olen sukuni vanhin. Muille jätän perinnöksi motomatin, pientä vaille, kaksi tuhatta artikkelia. Toistaiseksi pukkaa lisää.

Nähtäillään!